כותרות TheMarker >
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע : ויצא

    2 תגובות   יום חמישי, 23/11/17, 19:13

     כיצד לאה שיתפה פעולה עם לבן ברמאות ?

         

    יעקב אבינו מגיע לחרן בבורחו מפני עשו אחיו , וכן על מנת לחפש אישה .

    כך פוגש יעקב את רחל על הבאר ורוצה להתחתן איתה .

    אך אביה , לבן הארמי , הרמאי , מוסר לו את לאה הבכורה במקומה של רחל .

    יעקב הכיר את לבן , הוא ידע בדיוק עם מי יש לו עסק :

    "אעבדך שבע שנים , ברחל בתך הקטנה

    - כל הסימנים הללו למה ? , לפי שהיה יודע בו שהוא רמאי , אמר לו אעבדך ברחל , ושמא תאמר רחל אחרת מן השוק , תלמוד לומר בתך , ושמא תאמר אחליף ללאה שמה ואקרא שמה רחל , תלמוד לומר הקטנה , ואף על פי כן לא הועיל , שהרי רימהו".

    יעקב שידע כאמור על כוונתו של לבן לרמות אותו , מסר לרחל סימנים שאותם היא תמסור לו בליל הכלולות על מנת שהוא ידע שמי שלפניו זאת אכן רחל ולא לאה .

    ובכל זאת , לבן מוסר ליעקב את לאה , ויעקב לא מצליח לגלות זאת .

    רש"י מביא דברי הגמרא במגילה דף יג :

    "ויהי בבקר והנה היא לאה . אבל בלילה לא הייתה לאה ?!

    לפי שמסר יעקב סימנים לרחל , וכשראתה רחל שמכניסין לו לאה , אמרה , עכשיו תכלם אחותי , עמדה ומסרה לה אותן סימנים".

    רחל בגדלותה , מוותרת על האופציה להתחתן עם יעקב , העיקר שאחותה לא תכלם . רחל אף לא ידעה שהיא לבסוף תינשא ליעקב .

    בכך שהיא מוסרת את הסימנים ללאה , היא מוותרת על האפשרות להיות אשתו של יעקב אבינו , להיות אם שבטי ישראל .

    מישהי כזאת , עם מידות שכאלה , אכן ראויה שממנה יבנה עם ישראל .

    אך כאשר יעקב מגלה שמי שלפניו זאת לאה , הוא בא אליה בטענות , כיצד היא שיתפה פעולה עם אביה ברמאות (מדרש רבה , מתורגם מארמית) :

    "כל הלילה קראתי לך 'רחל' ואת ענית לי , כיצד רימית אותי , רמאית בת רמאי ?!

    ענתה לו לאה : ממך למדנו זאת , כאשר הגעת לפני אביך והוא שאל האם זה עשו , אתה רימית אותו ואמרת לו שאתה הוא עשו , וכך קיבלת את הברכות ! " .

    מבחינה עניינית , לאה באמת צודקת , הלוא יעקב לכאורה רימה את יצחק אביו .

    נכון שהוא עשה זאת על פי ציווי רבקה אמו שקיבלה בנבואה שיעקב הוא שצריך לקבל את הברכות .

    אבל מה משמעות טענתה של לאה כאן , האם היא 'מחזירה' ליעקב מי יותר רמאי ?

    זה הוויכוח ביניהם , מי יותר רמאי ?

    אלא בוודאי שיש כאן רעיון עמוק יותר בתשובתה של לאה ליעקב .

    מדרש רבה מסביר את החשש של לאה משך כל השנים :

    "וְעֵינֵי לֵאָה רַכּוֹת (בראשית כט, יז)... וּמַהוּ רַכּוֹת , רַכּוֹת מִבִּכְיָה , שֶׁהָיוּ אוֹמְרִים כָּךְ הָיוּ הַתְּנָאִים , הַגְּדוֹלָה לַגָּדוֹל וְהַקְּטַנָּה לַקָּטָן , וְהָיְתָה בּוֹכָה וְאוֹמֶרֶת יְהִי רָצוֹן שֶׁלֹא אֶפֹּל בְּגוֹרָלוֹ שֶׁל רָשָׁע" .

    לאה הגדולה הייתה מיועדת לעשו שהוא הגדול בבית יצחק ורבקה .

    אך לאה הייתה מצטערת על כך כל השנים , היא לא רצתה להינשא לעשו הרשע .

    וזאת בדיוק הטענה של לאה כאן כלפי יעקב :

    'אתה אומר שאני רימיתי בכך שעזרתי לאבא שלי שאני אנשא לך , והלוא אתה זה שהגעת לפני יצחק אביך בתור בכור , וזאת למה ?

    כיוון שעשו מכר לך את הבכורה !

    אם כן אתה הוא הבכור ולכן לך אני ראויה להינשא .

    על פי העברת הבכורה מעשו , אליך יעקב , פעלתי!'.

    כל מעשיהם של האבות והאימהות שקולים ומדודים .

    לשם שמיים הם נתכוונו , הם ידעו שמהם יבנה עם ישראל .

    צריך ללמוד היטב את דבריהם , את מעשיהם .

    למרות שלעיתים נראה שמעשיהם מגיעים משיקולים כמו שלנו , הרי שיש עומק והרבה נסתר בכוונותיהם ובמעשיהם .

     

    רחל ולאה , תפקידים שונים בבניין עם ישראל

    סיפור רמיאת לבן את יעקב , השפיע , לפחות בתחילת הדרך , על הקשר שבין יעקב ללאה .

    ועוד כאשר גילה לאה כי לאה שיתפה פעולה עם אביה לבן , כעס עליה יעקב , וכדברי מדרש רבה , אף רצה לגרשה :

    "אָמַר רַב הוּנָא קָשָׁה הִיא הַתְּפִלָּה שֶׁבִּטְלָה אֶת הַגְּזֵרָה , וְלֹא עוֹד אֶלָּא שֶׁקָדְמָה לַאֲחוֹתָהּ , וְהָיוּ הַכֹּל סוֹנְטִין בָּהּ... וְהָיוּ אוֹמְרִים : לֵאָה זוֹ אֵין סִתְרָהּ כְּגִלּוּיָהּ , נִרְאָה צַדֶּקֶת וְאֵינָהּ צַדֶּקֶת , אִלּוּ הָיְתָה צַדֶּקֶת לֹא הָיְתָה מְרַמָּה בַּאֲחוֹתָהּ .

    רַבִּי חָנִין בְּשֵׁם רַבִּי שְׁמוּאֵל בַּר רַבִּי יִצְחָק אָמַר , כֵּיוָן שֶׁרָאָה אָבִינוּ יַעֲקֹב מַעֲשִׂים שֶׁרִמָּה לֵאָה בַּאֲחוֹתָהּ , נָתַן דַּעְתּוֹ לְגָרְשָׁהּ".

    מה גרם ליעקב לבסוף שלא לגרש את לאה ?

    על כך עונה המדרש :

    "וְכֵיוָן שֶׁפְּקָדָהּ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּבָנִים , אָמַר : 'לְאִמָּן שֶׁל אֵלּוּ אֲנִי מְגָרֵשׁ ?!'

    וּבַסּוֹף הוּא מוֹדֶה עַל הַדָּבָר , הֲדָא הוּא דִכְתִיב (בראשית מז, לא) :

    'וַיִּשְׁתַּחוּ יִשְׂרָאֵל עַל רֹאשׁ הַמִּטָּה' ,

    מִי הָיָה רֹאשׁ מִטָּתוֹ שֶׁל אָבִינוּ יַעֲקֹב ? , לֹא לֵאָה ?".

    'עיקר מיטתו' של יעקב אבינו הייתה לאה , ממנה נולדו לו שישה בנים , בעוד שמרחל רק שניים , ומהשפחות גם הן כל אחת שניים .

    יעקב רואה שמלאה נולדו לו שישה בנים , שישה שבטים בעם ישראל , מכאן מבין יעקב שנשיאתו את לאה לאישה הייתה מאת ה' , לאה היא שותפה משמעותית בבניין משפחתו של יעקב , בבניינו של עם ישראל .

    אך בסופו של דבר , כידוע , יעקב רצה להתחתן עם רחל , והוא לא וויתר עליה .

    גם כאשר הוא נשא את לאה הוא לא וויתר על נשיאת רחל לו לאישה , ועבד שבע שנים נוספות את לבן עבור רחל .

    המדרש שם ממשיך ומסביר , שאם לאה הייתה 'ראש מיטתו' של יעקב , הרי שרחל היא 'עקרת הבית' - עיקר הבית :

    "וְרָחֵל עֲקָרָה , אָמַר רַבִּי יִצְחָק , רָחֵל הָיְתָה עִקָּרוֹ שֶׁל בַּיִת , כְּמָה שֶׁנֶּאֱמַר : וְרָחֵל עֲקָרָה , עִקָּרָה רָחֵל".

    מדוע רחל היא עיקר הבית ?

    בפשטות , מכיוון שיעקב רצה לשאתה לאשה .

    רחל הייתה מיועדת ליעקב , שהרי היו אומרים הבכורה לבכור , כלומר לאה לעשו , ואילו הקטנה לקטן , כלומר רחל ליעקב .

    אלא שכנראה בית ישראל היה צריך להבנות משתי האימהות הללו יחד , מיעקב אבינו .

    לכל אחת מהן יש תפקיד , לאה היא עיקר התולדות , אמנם ממנה יצא שבא יהודה שממנו יעמוד דוד המלך ומלך המשיח , אך לרחל גם לה יש תפקיד , ממנה יצא יוסף , שממנו יצא משיח בן יוסף .

    רחל אמנו מסמלת את הקדושה הנגלית , את הקדושה המעשית .

    קדושה זאת יכולה לבוא לידי ביטוי גם בדברים חומריים מבחינה חיצונית , בניין ארץ ישראל וכדומה , וכך מסביר הרב קוק (ב'מספד בירושלים') את עניינו של משיח בן יוסף , שזאת התחיה הלאומית החומרית של עם ישראל .

    אך יש קדושה נשגבה יותר , קדושתה של לאה , שאמנם היא נסתרת , אך היא עמוקה מאוד .

    לא תמיד עם ישראל נמצא במדרגת קדושה גבוהה ואז לא באים לידי ביטוי חלקי הקודש הגבוהים הללו , בית המקדש , בגדי כהונה , עבודת הקרבנות וכו' , אך עדיין קיימת וחיה בעם ישראל הקדושה הבאה מכוחה של רחל , הקדושה המחוברת לעולם העשייה , לעולם החומרי , גם אם לא תמיד נראה הקשר הישיר שלו לתורה ולקודש .

    דרג את התוכן:

      תגובות (2)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        24/11/17 15:49:
      אני לגמרי מבינה את הצורך של הפרשנים להיות סנגורים לדמויות שאמורות להיות למופת לנו, ואינן כאלה, לפחות לפי הבנת פשוטה של הטקסט המקראי. לפעמים זה מעורר בי תחושת התנגדות עד כדי כעס, במקרה הזה הטענה לגבי לאה ששיתפה פעולה עם אביה במעשה המרמה. נשמע לי מופרך לחלוטין, הרי באותה תקופה נתונה היתה הבת למרות הוריה, וגם אם לא חפצה בדבר, עשתה זאת. הרי בהמשך כתוב במפורש כאבה של לאה בגלל שלא הייתה אהובה. למה שתרצה להינשא לאדם שמלכתחילה אינו אוהב אותה, אלא אם כן היא מצווה לעשות כך, והיא בלית ברירה מסכימה. זו דעתי,על כל פנים. ואגב, אני דווקא מעריכה את המקרא על כך שהוא מציג בני אדם כפי שהם, גם על חולשותיהם. בזכות זה קל לי להזדהות איתם.
        23/11/17 19:21:

      תמיד מעניין לקרוא את פרשת השבוע

       

      שבת שלום :)