כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    אברהם אלישע מאמרים

    אברהם אלישע
    יצירה בתכשיטים

    חוקר אוצרות, פולחנים ותרבויות
    מרצה, כותב ספרים ומאמרים
    זוכה פרס ראשון בעיצוב תכשיטים בישראל

    אבן אוֹפַּל מופלאה כמייצגת אידאל "שביל הזהב" – יצירתו של אברהם אלישע

    1 תגובות   יום ראשון, 17/12/17, 15:06

    אבן אוֹפַּל מופלאה כמייצגת אידאל "שביל הזהב"

    – יצירתו של אברהם אלישע

     

    ''

     

    ''

     

    אמנות התכשיט כשפה

    אמנות התכשיט, כשפה, מצטיינת בסימבוליקה שאוצר מבעֵיה מתקשר באמצעות חומרים. עולמה הוא הדמיון, ובתור שכזאת אינה מאולצת להגבלות ולחוקי דקדוק ואחרים. העשייה בה הוא מצע פוטנציאלי לאונגרדיזם יצירתי, שיחלץ מהצורה כל משמעות הניתנת להסמלה, כאן כאלגוריה המתרגמת צורה לתוכן – רעיון להעשרת רפרטואר היודאיקה.

    בתכשיט שבפנינו משובצת אבן אוֹפַּל מיוחדת במינה בצורתה הטבעית. ייחודה בכך שיש בה שלושה קווים/תחומים אנכיים לאורכה המובחנים כימני, כשמאלי וכאמצעי.

    מזרח האבן זרוע מלוא אורכו צבעים זוהרים; מערבהּ אפלולי, ממש כבוי, ובאמצעיתה מעין שביל בהיר, מואר, המבדיל אך גם מחבר ביניהם.

    עצם החלוקה לתחומים המובהקת הזאת, הגלויה לעין, היא תופעה נדירה, שכן מדובר במלאכת מחשבת של הטבע עצמו – אבן שיד אדם לא התערבה בעיצובה, בעוצמת זריחתה, צבעיה, הצורות שבה, נשמתה.

    מי שסמלים הם שפתו לא יוכל שלא לראות כאן את שלושת הקווים שעליהם מדבר ספר הזוהר הקבלי.

     

    עיצוב אמנותי וסימבולי

    היבטים מיסטיים

    אבני חן מתמיד נקשרו בסגולות אנרגטיות שמימיות, ובאבן המסוימת הזו יש סימטריה והדהוד בין קוויה הפנימיים לבין אידאל "שביל הזהב". אידאל זה מיוצג על ידי המשולש, ועל ידי בן דמותו הסֶגול, וכך מושלכת על האבן סמליות הסֶגול כתנועה  והאשכול כצורה, נוסף על צבע הענבים ועצם צליל השם.

    אגב בארמית המילה סגולא פירושה אשכול.


    סֶגול כתנועה, סָגול כצבע, סגול כאשכול  

    סגול זה מייצג את רעיון 'שלושת הקווים':

    קו ימין – המאיר והשופע (כארכיטיפ ה'מזרח').

    קו שמאל – היפוכו (כארכיטיפ ה'מערב').

    והקו אמצעי – המאזן.

    ''

    אבן מופלאה היא האוֹפַּל, ששמה נגזר מהמלה Upalah שפירושה בסנסקריט אבן יקרה. כבר לפני אלפיים שנה עמד על כך פליניוס הזקן, שתיאר אותה כך:

    כאבן הממזגת בתוכה את האיכויות שעליהן תהילתן של אבני החן היקרות ביותר. מהאוֹפַּל נשקף בוהק גחלת האש המעודנת ביותר של הקרבונקל, זוהר הארגמן של האמטיסט, וגוון ירוק-הים של האזמרגד – כאשר כל אלו יחדיו זוהרים במזיגה מופלאה. 1

    האוֹפַּל שלפנינו מדברת בעד עצמה ואפילו במה שהוא "מעבר לעצמה". חלוקתה הציורית כמו ממחישה, אלגורית, את אידאל "שביל הזהב" שרמב"ם – בהשפעת אריסטו – כינה "הדרך האמצעית" – דרך שבה אמור אדם ללכת כדי להשיג את תכליתו הרוחנית. כלומר המידות שהוא אמור לסגל לעצמו, בין השאר התרחקות מקיצוניות, פיתוח גישה מתונה ומאוזנת והליכה בדרכי האל כדי "להידמות" לו. ברעיון זה הקדים פיתגורס את אריסטו בכמה מאות שנים. השוו עם הנאמר במאמר הקבלי 'כנשר יעיר קינו': "נשר [...] מקומו [...] במקום שיעקב עומד. דהיינו בקו האמצעי [...] כך הקב"ה הכולל ימין ושמאל" (זוהר, האזינו, פירוש הסולם, כרך ח' רל"ח), וכן "אֵין צָייר כְּאלׂהֵינוּ" (ברכות י',ד').

     

    נתונים אלה ומאפייניהם הרוחניים מנחים ודוחפים להשלמה עיצובית ברוח מיסטית.

    האבן משובצת במסגרת זהב לבן כתליון במשקל 120 קרט ובו ל"ב יהלומים ל"הארה" ולהנכחת דומיננציה ל"ל"ב נתיבות חכמה" ש"בספר יצירה", וכן לאות הראשונה והאחרונה בתורה: בראשית, ישראל.

    מכאן ניתן למשוך בהשאלה סמליות יותר מפואטית שתיגע באבני שבטי ישראל:

    המילה גורל מקורה מהמילה הערבית جرل גַ'רַל שפירושה אבן. באבן האוֹפַּל כשלעצמה מתאחדים כל צבעי האבנים היקרות, משמע: כל צבעי גורלות 12 השבטים – המיוצגים על פי אבניהם בחושן הכהן הגדול.

    עוטר את המסגרת – ענף זית בו משובצים כ"ח יהלומים, מספר שהוא סך המחלקים של המספר 12 (28=1+2+3+4+6+12) המייצג את 12 השבטים ואחדות גורלם. כוחו הנסתר של המספר 12 בכך שהוא הראשון בסדר המספרים שסך כל מחלקיו (אף ללא המחלק 12) עולה עליו, על עצמו, 1+2+3+4+6=16, ועל כן הוא נתפס, אנלוגית, כסמל לריבוי. בתור שכזה אין חשש לגילויו ברבים מפני "עינא בישא", (כדבר ש"אינו סתור מן העין"), ומטעם זה משמש סמל קמעתי-מאגי אידאלי העוטף בשפע וברכה את התכשיט.

    __________

     1. פליניוס הזקן, "חקר הטבע" (Naturalis Historia), כרך ל"ז, פרק 21 – ספר המצוי עמי בכתובים בעברית.

    אבן אוֹפַּל מוגדרת על ידו כיקרה, ואולם בעוד שבתוך אבנים יקרות כיהלום, רובי ואזמרגד קיימים תבחינים המסווגים אבנים דומות בצורתן, באיכותן ובמשקלן – אין הדבר כך באוֹפַּל. הכל תלוי בתמונת האבן, בשפעת צבעיה בוהקם ונדירותם, אין אבן דומה לרעותה כמו באבנים אחרות. ההבדל בין תמונת אבן לאבן מתבטא לעתים בפער מחירים עצום, בלא קשר למשקלן.

     

    ''

     

    וראו בהרחבה תכשיטי אופל במאמרים אחרים

    *

    אברהם אלישע הוא חוקר אוצרות, פולחנים ותרבויות

    תכשיטן חיפאי, זוכה פרס ראשון בעיצוב תכשיטים בישראל


     המאמר באתרנו: אברהם אלישע - מאמרים

     

    כל הזכויות שמורות © 

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        27/12/17 12:46:

       אברהם אלישע היקר.

       תודה להסברים הנפלאים והמחכימים,

      אני אישית אוהבת מאד את הצבע הסגול.

       עם ישראל - הוא עם סגולה.

       

       בשורות טובות.

       בברכה

       אהובה.

       

       

      ארכיון

      פרופיל

      אברהם אלישע
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין