כותרות TheMarker >
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע - יתרו

    0 תגובות   יום שישי , 2/2/18, 11:24

     שני אנשים - מסקנות אחרות

    כמה אנשים שמעו וראו את הנסים הגדולים שעשה ה' לישראל ביציאת מצרים , את המכות הגדולות ואת קריעת ים סוף. אך לא כולם הגיבו באותו אופן . יש מי שהחליט בעקבות זאת להילחם בישראל , ויש מי שלקח את הדברים לתשומת ליבו , לחשוב ולעשות תשובה .

    מדרש רבה מספר כי "עֲמָלֵק וְיִתְרוֹ הָיוּ בְּעֵצָה עִם פַּרְעֹה , כְּשֶׁרָאָה יִתְרוֹ שֶׁאִבֵּד הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת עֲמָלֵק מִן הָעוֹלָם הַזֶּה וּמִן הָעוֹלָם הַבָּא תּוֹהֶא וְעָשָׂה תְּשׁוּבָה..." (מדרש רבה, יתרו, פרשה כ"ז).

    גם עמלק וגם יתרו היו יחד בעצה עם פרעה "הבה נתחכמה לו".

    לאחר יציאת מצרים , עמלק ראה מה קרה למצרים ועל יציאת ישראל כנגד הטבע ,

    אך עמלק לא למד מוסר , הוא לא נתיאש מלנסות ולפגוע בישראל , וכפי שקוראים בסוף פרשת 'בשלח' , עמלק מגיע להילחם בישראל .

    עמלק אמנם 'קירר את האמבטיה הרותחת' שהיו האומות יראים מישראל , אבל נזכר לדורי דורות כמי שאין לו קיום מתחת השמיים , "מחה תמחה את זכר עמלק מתחת השמים לא תשכח".

    גם לאחר המקרה הזה , עמלק עדיין לא חוזר בתשובה ובהזדמנויות שונות הוא נלחם נגד עם ישראל , כמו בתקופת שאול וכמובן המן האגגי בשושן .

    אך היה אדם אחר , יתרו , שאף הוא כאמור היה בעצה יחד עם פרעה , אך כאשר הוא שומע "אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה אֱ-לֹהִים לְמֹשֶׁה וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ , כִּי הוֹצִיא ה' אֶת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם" , הוא עושה שינוי משמעותי בחייו , עוזב את מדיין ומגיע לבני ישראל במדבר .

    יתרו ועמלק היו באותו מקום , באותה עצה , שמעו את אותם הדברים , אך כל אחד הגיב אחרת .

    יש מי שראה את המציאות והיה מוכן לעשות שינוי בחייו בשביל נקודת האמת ,

    והיה מי שהחליט להישאר בחיים ללא שנוי , וכמובן בעצת היצר מצא עצות מדוע יציאת ישראל ממצרים היא "מקרה" , "אשר קרך בדרך".

    וממי היינו מצפים שדווקא הוא יעשה שינוי?

    דווקא מעשו , שהרי עשו אח ליעקב , ואילו יתרו הוא רחוק יותר :

    "טוֹב שָׁכֵן קָרוֹב , הוּא יִתְרוֹ , שֶׁהָיָה רָחוֹק לְיִשְׂרָאֵל מִן עֵשָׂו אָחִיו שֶׁל יַעֲקֹב ,

    בְּיִתְרוֹ מַה כְּתִיב (שמואל א טו, ו) : 'וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל הַקֵּינִי' , בְּעֵשָׂו כְּתִיב (דברים כה, יז) : 'זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק' וגו'.. עֵשָׂו בִּטֵּל אֶת הַקָּרְבָּנוֹת , וּבְיִתְרוֹ כְּתִיב (שמות ב, יב) : 'וַיִּקַּח יִתְרוֹ חֹתֵן משֶׁה עֹלָה וּזְבָחִים'. עֵשָׂו שָׁמַע בִּיצִיאָתָן שֶׁל יִשְׂרָאֵל וְנִלְחַם עִמָּהֶם ,

    שֶׁנֶּאֱמַר (שמות יז, ח): 'וַיָּבֹא עֲמָלֵק' , יִתְרוֹ שָׁמַע בְּשִׁבְחָן שֶׁל יִשְׂרָאֵל וּבָא וְנִדְבַּק עִמָּהֶם , שֶׁנֶּאֱמַר: 'וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ'" (מדרש רבה, יתרו, כ"ז).

    לפי הגמרא במסכת סוטה , יש דעה שבלעם אף הוא היה בעצת פרעה , יחד עם איוב ויתרו .

    לפי הסבר זה , אפשר להוסיף , שיש אנשים שלא עושים שינוי בחייהם אף לאחר הוכחות עוד יותר מוחצות , שהרי בלעם ראה גם מה שראה לעמלק עצמו , ובכל זאת נשאר בדעתו ורצה לקלל את ישראל , ולא רק ש'דעת א-לוהים לא ידע ', אף דעת בהמתו לא ידע .

    אפשר ללמוד מעמלק שהיה דבק במטרה שלו , ולא שינה את התנהגותו למרות הכל . אבל זאת עצת היצר שמנסה לומר לאדם שלא לעשות שינויים בחיים שלו ,

    להישאר בחיים הנוחים ולא לעשות חשיבה מחודשת בעקבות מאורעות החיים .

    יתרו היה כזה שמוכן לעשות שינויים , לעשות את כהונת העבודה זרה שלו במדיין , ולהצטרף לעם ישראל .

    שני אנשים , אותו מקום , אותם חוויות , אבל עם מסקנות אחרות , תובנות אחרות , וזיכרון אחר בהיסטוריה :

    "זכור את אשר עשה לך עמלק" , לעומת "וישמע יתרו".

    עיקר קיום המצוות - בארץ ישראל

    בעשרת הדברות ניתן לשים לב שיש הבדל לשוני בין שתי הדברות הראשונות , לבין שאר הדברות .

    הדברות 'אנכי ה' א-לוהיך' , ו'לא יהיה לך אלוהים אחרים על פני' מופיעות בלשון 'נוכח' , 'אנכי' , 'הוצאתיך' ,

    'על פני'... לעומת זאת בשאר הדברות הקב"ה מופיע באופן נסתר יותר .

    בעל ה'כלי יקר' עומד על ההבדל הזה :

    "לפי שכל מצוות אלו הם חובת הגוף ואינן תלוין בארץ וישראל - חייבים בהם בין בארץ בין בחו"ל , בין בזמן שבהמ"ק קיים בין בזמן שאינו קיים , חוץ מן שני מצוות אלו 'אנכי' ו'לא יהיה לך' , אינן מתקיימים כי אם בזמן שישראל יושבים על אדמתם... ומדבר עמהם בנוכח כי אינן בהסתרת פנים , אבל בזמן שגלו הבנים מעל שלחן אביהם אז 'אנכי ה' א-להיך' אינו מקויים כי כבר אמרו רבותינו ז"ל (כתובות קי;) שהדר בחו"ל דומה כאלו אין לו א-לוה כו' ו'לא יהיה לך אלהים אחרים' אינו מקויים לפי שנאמר בתוכחה (דברים כח.סד) 'ועבדתם שם אלהים אחרים' .

    פירש רש"י 'מתוך שאתה מעלה מס לכומרי ע"ז מעלה עליו הכתוב כאילו עבדם' ,

    על כן דיבר הקב"ה שתי מצוות אילו דווקא בנוכח כי בזמן שישראל בהצלחתם נאמר (ויקרא כו.ט) 'ופניתי אליכם' .

    ואז הקב"ה מדבר עמהם פנים אל פנים ובזמן ההוא מתקיימים שתי דברות אלו לכך נאמר 'על פני' , אבל שאר הדברות מתקיימים אף בזמן שישראל בהסתרת פנים ע"כ הם נאמרים בלשון נסתר , וזה שכתוב (מכות כד.) 'אנכי' ו'לא יהיה לך' מפי הגבורה שמענום...".

    קודם כל רואים שהתורה שנתן לנו ה' קשורה לארץ ישראל .

    אמנם מקיימים את המצוות גם בגלות , אך עיקר קיומן הוא בארץ ישראל .

    שתי הדברות הראשונות הן הבסיס , הן קבלת עול מלכות ה' עלינו ושאין לנו אלוהים אחרים על פניו .

    ודווקא הדברות הללו מתקיימות רק בארץ ישראל .

    אפשר לעבוד את ה' גם בחוץ לארץ , אבל זה רק בבחינת 'הציבי לך ציונים' , שנזכור את קיום המצוות כאשר נחזור מהגלות לארץ ישראל .

    יהודי שחי בגלות , גם אם הוא מקיים את המצוות , הוא לא מקיים אותן בשלמותן .

    'דומה כמי שאין לו א-לוה' , הוא עובד את הקב"ה , אך לא בצורה המלאה והשלמה ביותר .

    סדר ט"ו בשבט מייצג מאוד את ארץ ישראל .

    זה דבר שלא היה קיים בגלות , כיוון שמצוות תרומות ומעשרות הינן מצוות הקשורות לארץ ישראל .

    ברוך ה' שזכינו בדורנו לחיות בדור הגאולה , לחיות בארץ ישראל , ולזכות גם לקיים את המצוות התלויות בארץ , וגם את שאר המצוות שכן קיימנו בחוץ לארץ , כעת אנחנו מקיימים אותם במדרגה גבוהה יותר .

    כמובן כאשר נזכה לבניין בית המקדש וכל ישראל יהיו בארצם לקיים את התורה ואת המצוות באופן המלא והשלם ביותר .

       


    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה