סיפורים וטיולים ועוד כמה דברים

סיפורים קצרים, ושירים לעת מצוא פרי עטי, טיולים בארץ בכלל ובשביל ישראל בפרט.
    ועוד כמה דברים שפגשו אותי.

מכוכב הירדן לנחל תבור - שביל עמק המעיינות

18 תגובות   יום שישי , 23/3/18, 11:33

23-02-2018

שביל עמק המעיינות. מכוכב הירדן לנחל תבור.

מרחק 12 קילומטרים.

זמן – ארבע שעות.

דרגת קושי קלה.

מזג האוויר – מעונן וקריר.

במהלך השבוע שקדם לטיול, ירדו גשמי ברכה, שהרוו את האדמה ובצבצו את השבילים. זו כבר פעם שלישית  השנה שטיול נדחה עקב מזג אוויר גשום.

קטע השביל המקורי מתחיל בכוכב הירדן, יורד לנחל תבור, עולה לרמת סירין , מתחבר לשביל ישראל עד מצפה אלות ויורד אל מנחמיה דרך וואדי ג'רום בקטע אתגרי. סך הכל 23 קילומטרים בשטח בוצי עם "קינוח" אתגרי.  בשביל ישראל כבר צעדנו בעבר. גשמי הברכה הרטיבו השטח והבוץ עמוק.

החלטנו שזה קצת מוגזם עבורנו ושינינו את התכנית. על דעת הקהל ועל דעת המקום בחרנו לפצל את הקטע הארוך (שחלק ניכר ממנו כבר הלכנו) לשני קטעים שביחד מכילים את שביל עמק המעיינות. היום נלך את הראשון.

בשמונה בבוקר התייצבנו בכוכב הירדן.

כוכב הירדן הינו מבצר צלבני המתנוסס על רכס יששכר גבוה מעל בקעת הירדן. המבצר נחשב לגולת הכותרת של בניית הצלבנים בארץ הקודש. "בלוואר" – שמו של המבצר, מעיד על הנוף המרהיב הנשקף ממנו. לאחר נצחונו של צאלח א דין בקרב קרני חיטין בשנת 1187 לספירה, הטילו המוסלמים מצור על המבצר שנכנע לאחר שנה.  בשנות השישים של המאה העשרים נחשף המבצר, שוחזר והותקן לביקורי מטיילים בגן לאומי. מומלץ מאד לביקורים. רכס הגלבוע נשקף  הרחק בדרום מעל עמק יזרעאל. במערב מתנוססת כיפתו העגולה של התבור, קצת קרוב יותר התרוממה גבעת המורה. מצפון , בעברו השני של נחל תבור, ראינו את רמת סירין ואת טורבינות הרוח החדשות המתנוססות עליה.

התחלנו ללכת מערבה על גב רמת כוכב השטוחה והרחבה. כביש משובש שנסלל לפני שנים רבות הוביל אותנו בקו ישר כסרגל.

אביב עכשיו. הירוק שולט בשטח. עצי שקד פורחים. לאחר כשני קילומטרים, הגענו לעץ שיזף גדול ולידו סימון שבילים ברור. פנינו צפונה על פני הרמה הירוקה. הדרך הייתה בוצית ובכל צעד נוספה משקולת בוץ לנעליים. נוח יותר היה לצעוד על העשבים שבשולים.

חצינו את "ציר הנפט" והגענו לשער ברזל ועליו שלט המכריז על כניסה לשמורת הטבע. בראשית שנות השלושים של המאה העשרים, הניחו הבריטים קו צינור נפט מעיראק למפרץ חיפה. בזמן המרד הערבי הגדול (1936-1939) פוצץ הצינור וחובל פעמים רבות על ידי  כנופיות ערבים. פלוגות הלילה המיוחדות של ווינגייט, פעלו באזור ופגעו בערבים ובמקומות מהם יצאו. כיום יש כאן אתר עבודות תשתית. מניחים צינורות גז?

עברנו את השער והתחלנו לרדת בשביל עיזים צר בוואדי לעין בירה. בדרכו לנחל תבור חרץ הוואדי שכבות בזלת מכל הסוגים.  בוסתני שקדים, עצי זית, מבני בטון וחורבות "אלבירה" סימנו כי פעם היה פה כפר קטן. פריחה מרהיבה של עצי שקד על המדרונות הירוקים ליוותה אותנו בדרכנו מטה לנחל תבור. הנחל חרץ את שכבות הבזלת בדרכו מטה. רכסי הגליל התחתון המזרחי מכוסים בשכבות בזלת צעירה יחסית. ככל שירדנו בוואדי, התחלפה הבזלת בסלעי גיר וקירטון קדומים יותר.

על העשב הירוק נמתחו קורים לבנים וביניהם אלפי "דובונים" . זחלים חינניים הצורבים את הנוגע בהם בחלבונים רעילים במצויים בזיפיהם. מדובוני הקורים יוצאים פרפרים חומים ושעירים. רק הזכרים מעופפים.

נחל תבור, מהגדולים בנחלי הגליל התחתון, זורם מזרחה אל בקעת הירדן ויוצא אליה מדרום לקבוץ גשר. הנחל מנקז את בקעת כסולות ואת הנחלים היורדים מהרי נצרת. חלק מרמות יששכר ורמת כוכב. הנחל איתן ויש בו זרימה לאורך כל השנה.  לאורכו נובעים מעיינות רבים, באזור תל רכש ומזרחה.

ירדנו אל ערוץ הנחל ופנינו מערבה אל עין שחל.

אזור נביעות גדול מכוסה בצמחיית נחלים, קנה, עצי שיזף , שיחי הרדוף ענקיים ו"זולות" קסומות. המעיינות שפעו מים שזרמו במורד הנחל מזרחה.

כאן עצרנו לארוחת בוקר בחניון היום בו שולחנות תחת עצי שיזף. המים פכפכו בנביעות הסמוכות. רסס טיפות דקיקות עמד באוויר. קפה, כריכים מצב רוח טוב, טבע ירוק ושופע. סמוך לנביעה שרידי תחנת קמח עתיקים.

שביל עמק המעיינות ממשיך מכאן ומטפס לרמת סירין ולמצפה אלות. שם כבר היינו.

חצינו את ערוץ הנחל לגדה הצפונית. פנינו עם הסימון האדום מזרחה בנחל תבור.

אחרי קילומטר וחצי, הגענו לצמת שבילים. הירוק חותך לגדה הדרומית ומשם עולה בחזרה אל כוכב הירדן. האדום ממשיך מזרחה. במקום היו שרידי מבנים עתיקים, כנראה עוד תחנת קמח, שולחנות פיקניק וחניון נוסף. לא הייתה ברירה ונעצרנו שוב לקפה, סיפורים בדיות וקשקושים.

מתחילת המסלול ועד לסופו היינו לבד. אין נפש חיה. אולי זה מזג האוויר הקריר ספק סגריר, אולי זו סגירת השערים בפני רכבי השטח המתהוללים. שקט, ירוק, שלווה. אפילו פרות לא ראינו.

המשכנו ללכת בניחותא, לאורך ערוץ הנחל הזורם. מידי פעם חצינו אותו.

הנחל התחתר באדמת חוואר והותיר מצוקי התחתרות לבנים מרשימים.

הגענו לסכר שלידו בור שקיעה ובריכה קטנה לתפיסת מי הנחל, לטובת בני האדם ושדותיהם.

לאחר כמה מאות מטרים הגענו לכביש 90 ולסיום הטיול.