כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    אברהם אלישע מאמרים

    אברהם אלישע
    יצירה בתכשיטים

    חוקר אוצרות, פולחנים ותרבויות
    מרצה, כותב ספרים ומאמרים
    זוכה פרס ראשון בעיצוב תכשיטים בישראל

    בסוד סמלי הבונים החופשיים ומשמעותם - הספינקס ממשיך לחוד חידות... וושינגטון כמשה המקשיב, או כאלוהים המדבר אליו מבין הכרובים? /1

    0 תגובות   יום חמישי, 5/4/18, 16:38

    אברהם אלישע


      הספינקס ממשיך לחוד חידות...

    וושינגטון - כמשה המקשיב, או כאלוהים המדבר אליו מבין הכרובים?

    בסוד סמלי הבונים החופשיים ומשמעותם האזוטרית 


    ''

    ''

     

    חלק א'

    (למאמר המלא [כולל ההדגשים הרלוונטיים] לחץ כאן)

     

    בשנת 1776 נאספו האבות המייסדים של ארה"ב לדון בחותם הגדול של מדינתם החדשה. תומאס ג'פרסון, מחבר הכרזת העצמאות ולימים נשיאה השלישי של ארה"ב, הציע להכליל בחותם את תמונת בני ישראל צועדים בטוּר במדבר כשעמודי העשן והאש של האל מובילים אותם. לעומתו הציע בנג'מין פרנקלין - האמריקאי הנודע ביותר אחרי ג'ורג' וושינגטון שכמוהו נמנה גם הוא עם הבונים החופשיים - שבחותָם ייראה משה עם מטהו המונף, בעוד הצבא המצרי טובע בים1.

    ואל יהי הדבר קל בעינינו. חותם של מדינה הוא מעין בבואה של אישיותה הלאומית ושל רוח תושביה. מה עוד שממאפייני החותם לסמל נבדלותם מאחרים.

    הצעות אלו היו בבחינת אלגוריה למסעם הגדול של הנוצרים הפוריטנים, שעברו במאה ה-17 את האוקיינוס מאנגליה לאמריקה במה שנתפס אצלם כיציאת מצרים וכיציאה מן המְצרים אל השממה וממנה לארץ המובטחת. ברור גם שהיתה זו השתקפות של רעיון השאול מגדול הסיפורים המהפכניים בתנ"ך.

    __________

    1. מ. וולצר, יציאת מצרים כמהפכה, תרגום שושנה צינגל, עליית הגג, 1993.

     

    מסעם זה נסמך על הטקסט המקראי והיה בעיניהם עדות לפעולת האל בעולם ובייחוד להדרכתו את בני עמו הנבחר1, שהם ראו עצמם כיורשיהם. קישור זה עם המקור הקדוש שימש להם כטיעון רב-סמליות בימי המהפכה האמריקאית ועם הקמתה של "ישראל החדשה של האל". אידאל מהפכני שהגשים את עצמו.

    בהגדה כתוב:

    חַיָּב אָדָם לִרְאוֹת אֶת עַצְמוֹ כְּאִלוּ הוּא יָצָא מִמִּצְרַיִם [...] לֹא אֶת אֲבוֹתֵינוּ בִּלְבָד גָּאַל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶלָּא אַף אוֹתָנוּ גָּאַל עִמָּהֶם שֶׁנֶּאֱמַר וְאוֹתָנוּ הוֹצִיא מִשָׁם לְמַעַן הָבִיא אֹתָנוּ לָתֶת לָנוּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֵנוּ (מ-דברים ו'/23).

     

    כלומר העם היה ראוי בעיני האל לגאולה, להיות חופשי משיעבוד ולזכות בארץ המובטחת. הוצאתו ממצרים נעשתה לא על ידי מלאך, שרף או שליח אלא על ידי האל עצמו.

    האמריקאים החדשים ניכּסו לעצמם אחיזה בטקסט המקראי וראו עצמם כ"עַם הברית המודרני". הם אימצו שיטת ממשל פדרלית, מונח שנגזר מהמילה Foedus שפירושה ברית, וכוונתם היתה לברית בין האל לבין אברהם ויעקב2.

    __________

    1. בעצם הקדים אותם המהפכן אוליבר קרומוול שבנאום בפרלמנט הבריטי תיאר את יציאת מצרים כ"מקבילה היחידה שאני מכיר בעולם להתנהגותו של האל איתנו", והזהיר מפני חזרה אל "שיעבוד תחת שלטון מלכותי". אגב, קרומוול היה המנהיג האנגלי הראשון שהתיר את חזרת היהודים לבריטניה, כ-350 שנה אחרי שגורשו משם על ידי המלך אדוארד ה-I.

    2. ר' University of Alabama Press, Daniel J. Elazar, Exploring Federalism,

    1987, p.115. תודה לשגריר (בדימוס) יורם אטינגר שהפנה תשומת לבי למקור פרשני מעניין זה, ועל הכיתוב JER USA LEM כבבואה טקסטואלית המשקפת את יחסי ארה"ב-ישראל.

     

    הבונים החופשיים - סמלם ומשמעותו האזוטרית

    מסדר הבונים החופשיים הוא ארגון אחווה בינלאומי העטוף בסוד נסתר. כך הוא משתקף לאורך קיומו בהיסטוריה. עובדה זו הוסיפה לו הילה אקזוטית.

    תנאי לחברות בו הוא אמונה באל. קשר המסדר לנצרות ולשורשיה ביהדות, על עולמה הדתי-סימבולי, נוכח מאוד בהוויה המאסונית (שמם של הבונים החופשיים). סמלים ואלגוריות קודש יהודיים-נוצריים הם חלק מרקמתו הרעיונית של המסדר ושזורים בהגותו האידאולוגית המיסטית ובטקסיו. ודי אם נזכיר את חיקוי המקדש ואימוץ מועד חניכתו על ידי שלמה המלך (מלכים א' ח'/2), ולשימוש האלגורי בו בטקסי ההעלאה בדרגה של חבריהם.


    *****

     

    וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ לְכָל יֹשְׁבֶיהָ

    Proclaim LIBERTY throughout all the Land unto all the Inhabitants thereof

     

    היסטוריית האבות המייסדים של ארה"ב מייחסת אהדה להשתייכות לבונים החופשיים. קשר עמוק ומיוחד נרקם בארה"ב עם חברי המסדר בצרפת. די אם נזכיר את המרקיז הצרפתי דה לה פאייט שנלחם כמצביא עם וושינגטון ואף קרא לאחד מבניו על שמו וכן תרם מהונו לרכישת אספקה לחייליו בוירג'יניה. לה פאייט זכה להיות האדם הלא אמריקאי היחיד שפעמון החירות צלצל לכבודו פעמיים - בשובו לביקור בארה"ב ב-1824 ובעת מותו ב-1834.

    ''

     

    וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ לְכָל יֹשְׁבֶיהָ

    (ויקרא כ"ה/10)

    כתובת על פעמון החירות בפילדלפיה שהיתה הבירה

    פילדלפיה פירושה אהבת אחים


    מעניין שרעיונות המהפכה הצרפתית באו לידי הגשמה, לראשונה, דווקא מחוץ לצרפת - על אדמת אמריקה. הצרפתים סייעו למתיישבים במלחמתם נגד הבריטים השליטים. לא ייפלא אפוא שפסל החירות היה מתנת העם הצרפתי לאומה האמריקאית, ודומה שאך "טבעי" היה שדה לה פאייט וגם גוסטב אייפל (על שמו המגדל) ופרדריק אוגוסט ברתולדי, יוצרי פסל החירות היו בונים חופשיים. אפשר להניח שפסל החירות והפואמה של אמה לזרוס "הקולוסוס החדש", החקוקה על הלוח שבתחתיתו, הם בבואה של הקריאה לדרור המקראית, מכל מקום הם מהדהדים אותה.

    ידיעה שהפתיעה אותי אותה קראתי בויקיפדיה: בצרפת אימצו מנהיגי המהפכה הצרפתית את סיסמתם [משולשת הערכים] של הבונים החופשיים: Liberté, Égalité, Fraternité (חירות, שוויון, אחווה).

    האם יש להבין מכך שמנהיגי המהפכה הצרפתית אימצו סיסמה מאסונית, וזו משמשת עד היום כסיסמה הלאומית של הרפובליקה?


    *****


    על הסימבוליקה הפועלת בנו מרחיב מאמרו המאלף של ד"ר דב שמחון המביא מדברי החוקר רוברט הסקל:


    כי האדם קודם כול מרגיש ומדמיין את המציאות על פי דומוּת שהוא מוצא בה. מה שהוא רואה לנגד עיניו מזכיר לו מיד ומנכיח דברים רבים אחרים [...] הוא חווה את המציאות כ'מטפורית', כדומה למשהו אחר.

    החשיבה המטפורית ההזדהותית היא תהליך ראשוני, מיידי ואינטואיטיבי, והשפה הלוגית היא התפתחות משנית. חשיבה הזדהותית היא זו היכולה להתייחס, לעבֶּד ולהבין דבר אחד במושגים של דבר אחר.

    זהות זו - לדברי שמחון - משמעה כי הנוכח הוא גילום של דברים נוספים הדומים לו וקרובים אליו. הנוכח אינו נפרד מיסודות אחרים הקשורים בו. קליטה ועיבוד מחשבתי של כל פרט במציאות כרוכים באופן מיידי בחיבור ובהשוואה מחברת1.


    ''

    סמל "הבונים החופשיים"


    את הבנייה החופשית, ברוח הגאומטריה המקודשת, מייצגים בסמלם של הבונים החופשיים, שהוא אידאוגרמה המדברת בעד עצמה, מד זווית ומחוגה, כליו של הבנאי שבהם יבנה את עצמו ואת עולם ערכיו. אופן חיבורם מייצג חיבור בין מעלה ומטה, בין המקרוקוסמוס למיקרוקוסמוס, בין הבורא לנברא, והוא חובק את האות G שבמרכזו. יש הרואים במד זווית סמל לעולם המוחשי ובמחוגה סמל לרוח. כך או כך, המשמעות גלומה בעצם זיווגן של שתי הצורות האלה.

    יש הרואים בסמלם וריאציה של "חותם שלמה" (המגן-דוד). הסופר-היסטוריון האמריקאי ג'והן רובינסון (John J. Robinson), בספרו על סודות הבונים החופשיים2, טוען שהסמל שאול בכלל ממסדר הטֶמפּלָרִים - אולי משום שהללו כונו "האבירים העניים של ישו ומקדש שלמה". "מקדש שלמה" - הוא ה"טמפלום סולומוניס" (Templum Solomonis) - הכינוי שנתנו הנוצרים לכנסיותיהם. על חזית רבות מהן נראה בעליל "חותם שלמה" (מגן-דוד).

    __________ 

    1. ד"ר דב שמחון, חשיבה פואטית-מטפורית, 2008, באתר "להרחיב את התודעה". ספרו של הסקל: R.E. Haskell (Ed), Cognition end Symbolic Structure, Norwood, New Jersey: Albex, 1987.

     

    2. John J. Robinson, Born in blood: the lost secrets of Freemasonry, M. Evans&Co, 1989. סופר זה משתמש בסימנים'' כלייטמוטיב בספרו.

     

     

    על גאומטריה וגימטריה כהבדל בין שמיים לארץ

    ואיך זה קשור לשם המפורש בעברית

    במרכז הסמל בולטת האות G, שמקובל לפרשה כתחילית של "GOD" או של "גאומטריה", שני מושגים הרחוקים זה מזה במשמעותם.

    המונח "גאומטריה" נגזר מהמילים היווניות geo ו-metron = אדמה ומדידה, ומכאן שהוא עוסק בעולם הפיזי. אלוהים, לעומת זאת, הוא הישות העל ארצית המרוממת, הקדושה, וקישור האות G אליו הוא התכוונות אל המטא-גאומטריה, אל המטפיזי הטרנסצנדנטי.

    יתרה מזו, לנוכח האות G החבוקה במרכז, נראה לנו שהיא מקפלת בתוכה סוד המקנה לה משמעות כפולה:

    האחת, זו הבאה לידי ביטוי בשפת הגימטריה: המילה GOD, באנגלית מניינה:

     26  =  G=7 + O=15 + D=4  

    מספר הזהה לסך אותיות השם המפורש בעברית.

    השם המפורש בעברית אינו זר לבונים החופשיים, ולא זו בלבד אלא שהוא יסוד מוסד רעיוני בחשיבתם האזוטרית הנושקת לקדושה. הפילוסוף הגרמני הנוצרי יוהנס רויכלין שחי במאות ה-15 וה-16 אמר: כשאני קורא עברית, הרי זה כאילו ראיתי את האלוהים מדבר אליי פנים אל פנים.

    והמשמעות הנוספת: מעצם היות האות G באמצע, במרכז, היא מעידה על ראיית האל כמרכז. ביהדות המילה אמצע היא אחד מכינויי האל.

    *

     

    לעתים משלימים את הסמל בעיגול סוגר סביבו כנושא מניפסטציה. כלומר, כחותֵם את נושאהו ומזהה בתוכנו את אישיות בעליו. כחותַם הריהו חוׂתֵם/חוׂסֵם (בחילופי ת/ס) ואוׂזֵר/אוׂסֵר (בחילופי ז/ס) את בעליו מלחולל בו חלל, "לעבור מעליו" ולסור ממנו, שכמוהו כעבירה. בערבית حلال חַלָאל - דבר שהוא מותר, כי אינו אסור, והוא ניגודו של حرام חַרָאם.

    ''

    סמל "הבונים החופשיים"

    סגור בעיגול כאזוּר/אסוּר וחוׂתם/חוׂסם

     

    על בעליו להיות ממוקד ונעול על תכניו. מצד שני, כחותַם הוא אינו רק סמל מזהה, אלא גם בעל עצמה מאגית המשפיעה על האדם לאמץ את תוכנו ולהגשים "כמותו", על השלכותיו הסמליות האנלוגיות.

     

    חירם - "מי הוא" על פי "מה הוא"

    - שם תואר מעמדי ל"בונה מקדש", שאומץ כשם פרטי

    קשר הבונים החופשיים לשלמה המלך ולחירם מצור - כבוני המקדש - הוא עמוד היסוד של מסדרם. בשלמה הם רואים את מייסד המסדר ונשיאו הראשון. חירם נקרא בפיהם "חירם אבּיף". קרוב לוודאי שכל אדם הנושא את השם הפרטי "חירם" הוא בנו של בונה חופשי.

    חירם היה אדריכל-מבצע שעסק בבניין המקדש בירושלים וכליו. המילה אדריכל ובמקורה ארְדִיכַל, מקורה מהאכדית-שומרית - אַרְדוּ-אֶכַּלוּ שפירושה "עבד ההיכל". תואר זה עשוי להנחות אותנו אל ההנחה שהשם חירם רומז על עיסוקו בקדושה, במה שהוא חרם, טאבו, המבדיל אותו מאחרים. מכאן אנו למדים כי ראשית האדריכלות קשורה בשירות האלים והדת. ארמון המלך היה סמוך למקדש. מכוח היות המלך שליט בחסדי האל ושליחו על הארץ, נועד להוציא לפועל את תורת האלוהים ולהגן עליה גם מעבר לתחומי ארצו.

    מהמקרא וגם מהארכיאולוגיה אנו למדים על חירם מלך צור וגם על חירם בונה הכלים, כמוהו כאביו לפניו. אגב, 40 ק"מ צפונית-מזרחית לצור בכפר סֻגֻ'ד (سُجد) - שמשמעות שמו "מַקָאם" לסגידה - נמצא על פי המסורת קברו של אָהֳלִיאָב בֶּן אֲחִיסָמָךְ שהיה שותף לבצלאל בן אורי בבניית המשכן וכליו. האתר משמש מקום עלייה לרגל ליהודים ולבני דתות אחרות.

    ''

    ויטראז': דמות חירם כארוג ברקמה נוצרית בין עמודי יכין ובועז

    כנסיית סנט ג'ון הבפטיסט, צ'סטר, אנגליה

    *

    עד לדור האחרון היו רגילים לכנות את מלכי ערב בסופרלטיבים ובתוארי מלכות. מאז 1986 בוחר מלך ערב הסעודית להתכנות בתואר "משרת שני החַרַמִים הקדושים" (خَادِم الحَرَمين الشَّريفين) - תואר שהחזיק בו לפניו צַלָאח א(ל)דִּין (א)ל אַיוּבִּי1. חַרַם حَرَمْ הוא מקום קדוש לאסלאם. המלך מכונה בתואר הנזכר, לפי שהכּעבּה ומִתחמה בעיר מכּה והחַרַם בעיר מדינה שוכנים בתחום ממלכתו. בכך הוא מכריז על מעמדו בזיקת ענווה מודגשת לדת האסלאם כנאמן למקדשיה, ועל עצמו ועל פמלייתו כבעלי הקשר החזק ביותר לנביא ולשורשי הדת.

    לשורש ح.ر.م חר"ם, בערבית, שני פנים לו באטימולוגיה: "אסור" ו/או "קדוש". בלטינית Sanctus (סנקטוס) = קדוש > סנקציה = הגבלה. אסור לחלל מקום קדוש, או לפגוע באדם קדוש (ר' שמות ל'/29-26, שם הפועל קד"ש סמוך לפועל מש"ח במסגרת תהליך מחולל טרנספורמציה; וכן אַל תִּגְּעוּ בִמְשִׁיחָי, תהלים ק"ה/15).

    מטעמים אלה נראה לי כי בשמו של חירם התנ"כי ובקונטקסט שבו הוא מוזכר - מובנֶה תוארו. דהיינו אפשר להבין "מי הוא" על סמך "מה שהוא", שמו ומעמדו מכוח מקצועו. והגיוני לשער שהבונים החופשיים אינם מסתפקים במוסכמה "כשמו כן הוא", אלא מעדיפים את זו האומרת ש"השם הוא גם אות לבאות" (Nomen est Omen). משמע שהמושג חירם הוא בבחינת ארכיטיפ המפיץ תקוות הבנייה הקדושה גם לעתיד.

    __________

    1. קדם להם גוטפריד מבויון, שליט ממלכת ירושלים הצלבנית (1099), שטען כי "אסור לבן אנוש לקבל את התואר מלך בעיר שהמלך המשיח הנוצרי נצלב בה", ולעומת זאת לקח לעצמו את התואר "מגן הקבר הקדוש" שבכנסיית הקבר - מגדולי אתרי הצליינות בעולם.

     

    ***

    סוף חלק א' (למאמר זה שני חלקים)

    למעבר לחלק ב' לחץ כאן


    כל הזכויות שמורות  © 


    תמונת "דמות חירם" באדיבות: Wolfgang Sauber - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=16019840

     

    אברהם אלישע הוא חוקר אוצרות, פולחנים ותרבויות

    תכשיטן חיפאי, זוכה פרס ראשון בעיצוב תכשיטים בישראל

     המאמר באתרנו: אברהם אלישע - מאמרים

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      אברהם אלישע
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין