כותרות TheMarker >
    ';

    כותב בקפה, רשומון

    יומן. לא בלוג...
    ובו רשומות. לא פוסטים...

    ארכיון

    0

    "לואי לואי" - השיר הכי מוקלט EVER

    3 תגובות   יום שישי , 6/4/18, 08:15

     

    ''

    הקינגסמן,  Louie Louie        

     

    משפט אחד, סתמי וכמעט ללא קשר, בספר שקראתי דחק אותי לבדוק את העובדה המוזרה שהכיל. כך נכתב באותו המשפט:

    "תחנת-רדיו מקומית במדינת קליפורניה, ארה"ב, החליטה לשדר מסביב לשעון את כול גירסאות-הכיסוי לשיר Louie Louie (לואי לואי). העניין ארך כ-3 ימים...".

    בחישוב פשוט?,

    בהנחה שאורכו של שיר ממוצע הוא בין 3 ל-4 דקות, הרי שתחנת-הרדיו שידרה כ-450 שירים, כאמור – גרסאות כיסוי. מספר מכובד, הלא כן?

    אבל עובדה אחת מייד קפצה, כשרק נכנסתי לערך הויקיפדיה המוקדש כולו לשיר הזה: לשיר הנ"ל ישנן יותר מ-1,600 גרסאות כיסוי והספירה עוד ממשיכה !!!

    אלוהימים אדירימים!!!, מה יש בשיר הזה שמבצעים רבים כול-כך בחרו לעשות לו גירסת-כיסוי?


    ובכן,


    ריצ'ארד בארי כתב והקליט את "לואי לואי" בשנת 1955. לשיר, בסגנון מוזיקלי של B&R (רית'ם-בלוז), ישנן מילים פשוטות למדי המספרות על מלח מג'מייקה השב לנמל לפגוש את אהובתו.

    בלחן השיר ניתן מייד לאתר השפעה לטינית וזאת לאחר שבארי הושפע משיר בשם El Loco Cha Cha שבוצע ע"י ריקי רילארה ולהקת "הרית'ם רוקרס", כאשר גם שיר זה הושפע משיר אחר בשם Amarren Al Loco שנכתב והולחן ע"י המוזיקאי הקובני רוסאנדו רואיז.


    בשנת 1957 שוחרר השיר "לואי לואי" לראשונה בביצוע המקורי ע"י בארי, בתצורת סינגל (B-side). השיר לא נכנס לשום מצעדי דירוג כלשהם...

    ובכול זאת..., השיר זכה לפופולריות בארה"ב, בעיקר בחוף המערבי ובמיוחד בסן-פרנסיסקו, משום-מה. בשנת 1958, לאור פופולריות זאת, החליטה חברת התקליטים להוציא שוב את השיר בסינגל והפעם בתור A-side. הפעם נרשמה היענות מסויימת וחברת התקליטים דיווחה על מכירות של 40,000 עותקים של הסינגל ועדיין..., השיר לא הצליח להיכנס לרשימות הדירוג.


    בשנת 1959 החליט בארי להניח לעניין ומכר את הזכויות לשיר לחברת התקליטים תמורת 750$ בלבד...

    איך אמרה ג'וליה?, Big Mistake. Huge!


    בחוכמת ה"בדיעבד" אמר על כך בארי, שנים אחר-כך: "כולם מכרו את הזכויות באותם הימים. מעולם חשתי ממורמר ולא כעסתי על חברת התקליטים. הם סיפקו כלי לחמישה ברנשים שחורים לעשות תקליט...".

    אבל לבארי הייתה סיבה נוספת למכור את הזכויות על השיר: הוא היה זקוק לכסף כדי לממן את החתונה שלו.


    בשנת 1961 הוציא זמר אלמוני גירסת-כיסוי ראשונה לשיר: היה זה רובין רוברטס. ועדיין השיר לא יצא מאזור הנוחות ומאלמוניותו היחסית, קרי – אזור  החוף המערבי בהימנעות אחת: השיר הפך לפופולרי גם בלוס-אנג'לס..., מובן מאליו ששוב הוא לא הצליח להיכנס אל מצעדי הדירוג.


    אך לא אלמן "לואי לואי" !


    בשנת 1963 הוציאה להקת The Kingsmen את גירסת הכיסוי השנייה, אלא שהם התבססו יותר על גירסת-הכיסוי הראשונה, זאת של רוברטס אבל הם הפכו את בלדת ה-B&R של ריצ'ארד בארי למשהו אחר, יותר מחוספס וקופצני. ואולי זה עשה את כול ההבדל: גירסת-הכיסוי של הקינגסמן נכנסה היישר אל עשרת הגדולים של Billboard Hot 100 ושבוע אחד אחר-כך טיפסה למקום ה-2, שם שהה השיר במשך 6 שבועות רצופים !!!


    מכאן ואיך תפס השיר חיים משל עצמו ורשימה עצומה של זמרים ולהקות החלו להקליט גירסות-כיסוי משל עצמם.


    ריצ'ארד בארי כאמור, מכר את הזכויות לשיר עוד בשנת 1959 והוא היה צריך להתעשר כהוגן לולא עשה זאת..., הוא המשיך לחבר ולהלחין אל תוך שנות ה-60 אך בהצלחה מצומצמת. הוא התמכר לאלכוהול והתגרש מאשתו. לקראת תחילת שנות ה-70 הוא עזב לחלוטין את עולם המוזיקה ועבר לגור בבית אמו, בלוס-אנג'לס, כאשר הוא חי מקצבת-סעד ממשלתית...


    סביב השיר צמחו אנקדוטות רבות כאשר המפורסמת יותר (ומצחיקה עד דמעות!!!) היא שרשות החקירות הפדראלית (ה-FBI) נדרשה לפצוח בחקירה מאומצת (בת 4 חודשים!!!!) בעקבות מכתב מהורה נזעם אשר הופנה אל רוברט קנדי (אז, שר המשפטים והתובע הכללי של ארה"ב!) שנגעה למילות השיר, עפ"י גירסת הקינגסמן: הטענה שהועלתה היא שהשיר נושא אופי פורנוגרפי..., בארה"ב השמרנית של אותה התקופה, לא היה צריך יותר מזה.

    בקרב הצעירים של אותה התקופה הופץ ברושור ובו, לכאורה, המילים ה"אמיתיות" לשיר והן כללו תיאור מרומז אם כי מספיק גרפי לקיום יחסי-מין בין המלח מג'מייקה ואהובתו וכי חלק מהמילים בביצוע הקינגסמן מובלעות ומבוטאות בשירה צרודה ומחוספסת וקשה להבינם משום מהירות ההקלטה.

    ה-FBI סיכם את החקירה במשפט יבשושי-משהו: "...אי-אפשר לפרש את המילים והן בלתי מובנות, לא חשוב באיזו מהירות הן הוקלטו ומכאן שהן אינן יכולות להיות בלתי מוסריות...".


    אך "האמת..., היא נמצאת אי-שם", כדברי פוקס מאלדר:

    מתופף להקת הקינגסמן הודה שבמהלך ההקלטה (שבוצעה ב-TAKE אחד, אחרי סשן בודד שעלה ללהקה 50$...) הוא פלט את ה-F WORD (כלומר: FUCK), וזה קרה משום שקצת פחות מדקה אל תוך ההקלטה הוא השמיט מידו את אחד ממקלות התיפוף שלו, בטעות (ואולי מי מכם שמתופף מעוניין לדעת..., זה קרה ב-0:54 שניות מתחילת ההקלטה המקורית).


    רשימת הזמרים והלהקות שביצעו גירסאות-כיסוי, כאמור, היא עצומה. ורק כדי לסבר את אוזניכם ולהאיר את עיניכם להלן כמה מהשמות:

    לו ריד, ג'ון לנון, לד-זפלין, פטי סמית', ניק קייב, בלונדי, גרייטפול דד, הדלתות, בוב דילן, טום פטי, אייק וטינה טרנר, איגי פופ, רוברט פלאנט, בילי ג'ואל, ברוס ספרינגסטין מצטט אותו בשירו Glory Days..., ועוד ועוד..., ועוד היד נתונה.


    הרשימה      פשוט      מהממת      !!!!!


    אז..., האם הכצעקתה?


    אין ספק שהשפעת המוזיקה הלטינית ניכרת כמעט בכול גירסת-כיסוי וזה למעשה הבסיס שממנו החלה להיבנות אגדת "לואי לואי", אולם נדמה ולשיר באמת היו חיים משל עצמו ויתירה מכך: הוא הפך להיות סוג של טרנד.

    רשימת הזמרים והלהקות הבלתי-סופית והמוניטין של חלק ניכר ממנה היא כזאת אשר כמו זורקת אתגר לכול בעל-שם בעולם המוזיקה לעשות את הניסוי של עצמו, כלומר – גירסת כיסוי נוספת והתוצאה = כדור-שלג אשר לכאורה לא נראה בעתיד כול מכשול שיגרום לו להיעצר והוא כנראה רק יילך ויגדל...


    ומה באשר לריצ'ארד בארי?


    אני מבין שציפיתם לסוף הוליוודי קיטשי..., והריני מספק לכם אותו:


    בתחילת שנות ה-80 הצליח בארי להיגמל מאלכוהול.

    הוא חזר לעולם המוזיקה והקליט דואט בשם The World Needs Peace עם אשתו-לשעבר, דורותי. מאוחר יותר הוא יקליט את השיר שוב, בגירסת גוספל, תחת השם  What We Need כאשר ששת ילדיו משמשים כקולות-רקע הרמוניים.


    בשנת 1985 הפיקה חברת California Cooler פרסומת בה שולב השיר "לואי לואי".

    להפתעתה גילתה חברת המשקאות האלכוהוליים שהיא נדרשה תחילה לחתימה ואישור של בארי, לשימוש בשיר.

    עו"ד איתר את בארי בבית אמו והמריץ אותו לעשות פעולה משפטית נגד המפרסמים. התביעה יושבה מחוץ לבית-המשפט.


    צחוק הגורל: פועל יוצא של יישוב התביעה הפך בן-לילה אלכוהוליסט-לשעבר למיליונר ע"י תשלום מחברה לייצור משקאות אלכוהוליים...


    ריצ'ארד בארי מת בשנת 1997. בן 62 היה במותו.


    מורשת?


    מורשת א':

    השיר "לואי לואי" הוא השיר המוקלט ביותר אי-פעם. הוא מדורג 54 לפי מגזין "הרולינג סטון" ברשימת "הלהיטים הגדולים ביותר"!!!

    מורשת ב':

    רק עוד כמה ימים, ב-11 לאפריל ליתר דיוק, הוא יום ה"לואי לואי" הבינלאומי !!!


    הא לכם מורשת !!!!


    אז איך לבחור שיר לכותרת הרשומה?, פרובלמה...

    בראשה אני מניח את גירסת הקינגסמן. אחרי הכול הם אלה שהחלו לגלגל את כדור-השלג..., זאת הגירסה המקורית עם מילת ה-F (כאמור, 0:54 שניות מתחילת השיר. ניתן לשמוע אותה ממש ברור...)

    בתגובה הראשונה אני מניח גירסת-כיסוי (ברוח הימים הנוכחיים...) של השיר ע"י 754 גיטריסטים (!!!) שבוצעה בשנת 2003 באיצטדיון צ'ני שבעיר טקומה, במדינת וושינגטון, במסגרת ה- LouieFest.

    נכון, הצילום פשוט נוראי והסאונד..., עוד יותר נורא. אבל החוויה לאותם 754 גיטריסטים הייתה בוודאי מדהימה !!!

     

     

          

    דרג את התוכן:

      תגובות (3)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        8/4/18 11:56:
      אני אוהבת סוף תודה. תודה בועז
        7/4/18 09:42:
      מרתק כמו תמיד, תודה
        6/4/18 08:16:

      ''

      פרופיל

      ~בועז22~
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      רשומות שרשמתי