כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    אברהם אלישע מאמרים

    אברהם אלישע
    יצירה בתכשיטים

    חוקר אוצרות, פולחנים ותרבויות
    מרצה, כותב ספרים ומאמרים
    זוכה פרס ראשון בעיצוב תכשיטים בישראל

    בסוד סמלי הבונים החופשיים ומשמעותם - הספינקס ממשיך לחוד חידות... וושינגטון כמשה המקשיב, או כאלוהים המדבר אליו מבין הכרובים? /2

    0 תגובות   יום שבת, 7/4/18, 20:21

    אברהם אלישע

     

     

    הספינקס ממשיך לחוד חידות...

    וושינגטון - כמשה המקשיב, או כאלוהים המדבר אליו מבין הכרובים?

    בסוד סמלי הבונים החופשיים ומשמעותם האזוטרית 

     

    ''

    ''

     

    חלק ב'

    (למעבר לחלק א' לחץ כאן)

      

    לפני שנים, בהיותי בארה"ב, ניצלתי את ההזדמנות לחוות את המתרחש ביום הבחירות לנשיאות בוושינגטון הבירה. נסעתי במונית למצבת לינקולן, ותוך כדי הנסיעה שאלתי את הנהג כהה העור מי לדעתו יזכה בבחירות. הוא השיב בלהט מיסטי-פטריוטי: "תראה, אני מאסוני ודתי. אנחנו חושבים שהשאלה אינה מי יהיה הנשיא, אלא איך אפשר יהיה להעביר חוק שיקבע שג'ימי קרטר, שאין ספק שייבחר, ימשיך לקדנציה שלישית", תוך שהוא מדגיש את המילה "שלישית". לדבריו, הוא מביע את ביטחונו גם בשם אחרים. זאת "מתוך שזה מרומז בראשי התיבות 'גֵ'י.סי' ('C.J') של ג'ימי קרטר (Jimmy Carter) - שהם ראשי תיבות זהים לאלה של Jesus Christ".

    המשכתי ושאלתי, מי בעיניו הם האישים המאסונים החשובים מקרב המייסדים? הבולטים שבהם, הוא השיב, היו ג'ורג' וושינגטון ובנג'מין פרנקלין. "ושתדע, שלא רחוק מפה, באלכסנדריה, נמצא מקדש הנצחה של הבונים החופשיים. תוכל לראות מה עשינו לכבוד ג'ורג' וושינגטון. אם אתה רוצה, נוכל להמשיך בנסיעתנו לשם".

    אני העדפתי לעשות קודם שיעורי בית. מצויד בהתלהבותו של הנהג שעטפה את קרטר בהילה משיחית-גאולית, אני מעביר כאן את התרשמותי ממרכז זה, לא לפני שיצוטטו עוד סופרלטיבים המשקפים את מקומו של וושינגטון בתודעת האמריקאים.

     

    ג'ורג' וושינגטון - סופרלטיבים

    האיש הדגול על פני האדמה...

    האיש שנוכחותו מרחפת בכל ההוויה, אדם גדול מן החיים.

    האיש הטוב והדגול ביותר שידע העולם מימיו...

    האיש המאחד את כל הלבבות, זאוס, משה וקינקינטוס של אמריקה, שהתגלמו בדמותו של אדם אחד.

    אילו חי בחיק האלילות ודאי היו סוגדים לו כמו לאל...

     

     *****

     

    ג'ורג וושינגטון - מוניטין בראי המוֹנֶטָה

    ''

    חותם ארה"ב, על השטרות והמטבעות, מופץ יותר מאשר כל פריט פיזי אחר בעולם כערכה הממתגת את ארה"ב. (על קשר החותַם למוטיבים סמליים של הקדושה היהודית נקדיש מאמר עתידי).

    תמונת וושינגטון על הדולר מקנה לו מוניטין באמצעות אינסוף מיליארדי השטרות והמטבעות שהונפקו והועברו מיד ליד זה דורות רבים. הם מלווים את האדם בתשוקתו, בדמיונו, בחישוביו הכלכליים, בארנקו, בקריירה שלו ובחלומותיו.

    בהומור ניתן לשאול אם רדיפתם האובססיבית של האמריקאים אחרי הדולר, מקרינה זיקה כלשהי עם הסגידה לדמותו של וושינגטון, או מושפעת סוגסטיבית ממנה. על המטבע ועל גב השטר מופיע המוטו הלאומי: In God we trust (בָּאֵל נָשִׂים מִבְטַחֵנוּ), ששורשו מקראי כמובן. 

       


     *****

     

    מקדש הבונים החופשיים להנצחת ג'ורג' וושינגטון באלכסנדריה

    ההיסטוריון ג'וזף ג' אליס: "ג'פרסון דומה לישו, שירד מן השמיים אל הארץ ודיבר אלינו פנים אל פנים. וושינגטון דומה לאלוהים עצמו, המרחף מעל לכל"

     

    יש לתאר לא את הדבר כשלעצמו

    אלא את האפקט שהוא יוצר

     סטפן מלארמה

    כל דבר שיש ביכולתך לדמיין

    לעצמך, הוא מציאותי

    פבלו פיקאסו

    גלוריפיקציה

    - אלכסנדר כארכיטיפ גאולי

    - למשמעות האלגורית של הקמת

    המרכז כַּמגדלור באלכסנדריה

    ''

    מקדש הבונים החופשיים להנצחת ג'ורג' וושינגטון

    Masonic National Memorial  George Washington

    אלכסנדריה, וירג'יניה

    גובהו 333 רגל. השילוש הדתי-הנוצרי בולט גם בחלונותיו ובקומותיו. דיוקן וושינגטון מופיע בגַּמְלוֹן (המשולש) שמעל לכניסה. בעלון ההסברה מכונה המרכז מקדש 42 פעם.

     

    הבחירה להקים את מקדש ההנצחה באלכסנדריה שבוירג'יניה נבעה מהקשרים הנרחבים של ג'ורג' וושינגטון עם העיר. להנחת אבן הפינה למרכז זה שלחה כל אחת ממדינות ארה"ב מזכרת משלה, כגון עותק של החוקה, עותק של מגילת העצמאות, עותק של הברית החדשה, דיוקן של וושינגטון, מטבעות ועוד.

    האתר בנוי ברוח המגדלור העתיק של אלכסנדריה שבמצרים - אחד משבעת פלאי העולם והמגדלור הראשון בעולם. בונהו, סוסטרטוס, היה תלמידו של האדריכל שבנה את אלכסנדריה לתפארת בפקודת אלכסנדר מוקדון.

    השם אלכסנדרוס ביוונית פירושו מגן האדם, ובהשאלה גואל, מושיע.

    בל נשכח כיצד הקיסר הרומי אוגוסטוס, לאחר שהכניע את העיר אלכסנדריה במלחמתו, חס על העיר ובבקשו להפיח תקווה בלב המוני האימפריה - כבעל מזל, כמנצח וכמיטיב - העטה על עצמו "זהות אלכסנדרית" בהחילו להשתמש בחותם שנשא את דיוקנו של אלכסנדר מוקדון לצרכי חתימה על מסמכים רשמיים (פליניוס הזקן, חקר ההיסטוריה, כרך ל"ז, פרק ד').

    מגדלור נועד להאיר לספינות האדם העושות דרכן בחשכה. ברור שבפנינו השלכה אלגורית על דמותו של וושינגטון כגואלם של אלה שהגיעו בספינות לחופי אמריקה המונהגת על ידו. כך גם הקונוטציה של השם "אלכסנדריה", המהדהדת את צליל שמו התאופורי של כובש העולם הקדום. לא בכדי הוקם המרכז בעיר זו, ששמה מקבע סוגסטיבית בתודעה קשר בין שני המנהיגים הגדולים. הדבר מעצים את וושינגטון כדמות מיתית שיש סימטריה בינה לבין דמותו של אלכסנדר, שהיה אפוף בגנאלוגיה מיתית-תאופורית.

    ולגבי הדימוי שבו בחר ההיסטוריון אליס, כמופיע בכותרת, יצוין כי באמירתו ש"ג'פרסון דומה לישו", הריהו כבר מאדיר את מעמדו של זה ליותר ממשה - כך הדבר בנצרות על פי הברית החדשה.

    ''

     V ועוד WV וביחד .G.W, ראשי תיבות George Washington

    סמל הבונים החופשיים כבבואה אלגורית לכל שג'ורג' וושינגטון מסמל

     

    המראה מבחוץ: בגן שלפני חזית הבניין סמל ענק של הבונים החופשיים. אין כבניין המשמש מעין מקדש ובעיצובו על טוהרת המיסטיקה כדי לעורר אסוציאציות.

    את ההיגד האומר כי "כל מה שמילה יכולה לבטא, היא אכן מבטאת", ניתן להחיל גם על מרכיבי הסמל והקומבינציות האפשריות שלהם.

    בדמיוננו, ברעיון שהאות G שבו מייצגת את המילה GOD ומשתעשעים בדימוי שבו הציג ההיסטוריון אליס את וושינגטון, צירפנו אפוא זה לזה את שני ה-V שיוצרים המחוגה והמד-זווית לאות אחת - W, ובכך הפכו ה-G וה-W לראשי התיבות של ג'ורג' וושינגטון והשם עצמו לשם תאופורי, הכולל בתוכו שם של האל - כמו ישראל, ישמעאל. היתרון שבכך שלשֵם תאופורי מיוחסת סגולה אנלוגית למשיכת קשר עם האלוהות.

    ברוח הסופרלטיב של ההיסטוריון אליס, ניתן גם להרכיב מראשי התיבות של המוטו הלאומי In God we trust את ההצהרה הזאת: I.G.W.T - בג'ורג' וושינגטון מבטחנו נשׂים... 

    כשלעצמי אני מזהה את הכלים שבסמל כאטריבוטים, שאין בנייה בלעדיהם, ושלפי צורתם מסמלים את היותו של .G.W בונה האומה. ובנוגע לאות G שבמרכז, זו מסמלת את מבטחם של המאמינים באל כמושיעם וכמנחיל להם את הארץ החדשה.

     

    חווית הצופה מול מצג קודש הקודשים

    חידת בחירתו כבבואה לנשיאת נפשו לטמיר והנשגב

     

    הדמיון מוצא טוב יותר את הנסתר

    מאשר את הנגלה

    גסטון בשלאר

    הדמיון איננו הלך רוח אלא הקיום

    האנושי כולו

    ויליאם בלייק

     

    אחרי שחילצנו את השם ג'ורג' וושינגטון, במעטה תאופורי ובמבע גרפי באותיות מסִמלם של הבונים החופשיים, ראינו על כותל אחד בקדמת המרכז פרוטומה של וושינגטון, ומעל לכניסה למרכז מדליון אבן ובו צדודית דיוקנו הפיגורטיבי בתוך הגַּמְלוֹן המשולש - תופעה אופיינית במקדשים ולכנסיות.

    מוּזנים ברעיונות שהובאו עד כה אנו עוברים פנימה ולפנימיות, לפרוזדור. כאן, מוצבים שני פסלי וושינגטון פיגורטיביים ענקיים המעניקים העצמה בהנכחת דמותו.

    המראה בפנים: דגם המחקה את מקדש שלמה וחירם בירושלים, ובכלל זה את קודש הקודשים. בין השאר נראים פה העמודים יכין ובועז, מנורה וכלי מקדש אחרים. כזכור, במקור עוצבו אלה על ידי האל - כְּכֹל אֲשֶׁר אֲנִי מַרְאֶה אוֹתְךָ אֵת תַּבְנִית הַמִּשְׁכָּן וְאֵת תַּבְנִית כָּל כֵּלָיו וְכֵן תַּעֲשׂוּ (שמות כ"ה/9), נאמר למשה - אך בוצעו בפועל בידי בצלאל בן-אורי. מכאן שכל מפעליו, ובכלל זה הפיסוליים, יהיו על פי חוקי האנלוגיה ב"צל האל", בחוכמת לב ובהשראה אלוהית, כלומר קדושים, לגיטימיים ומנוטרלים מכל ייחוס קשר לעבודה זרה.

    קדימה, באמצע, בולט ארון הברית - שבמקדש בירושלים מקומו היה בקודש הקודשים. הארון משום מה מחולק לשלוש מסגרות. שילוש זה לא מתואר במקרא, ועל כן ייחשב לתוספת טיפולוגית נוצרית בדומה לשילושים האחרים במבנה. הכניסה לקודש הקודשים בירושלים היתה מותרת לכהן הגדול בלבד ורק פעם אחת בשנה, ביום הכיפורים, תוך סיכון חייו.

    הכפורת היא התבנית הנראית כפלטה מעל ארון הברית.

    ואולם מסתוריים ביותר הם הצורה בה מעוצבים הכרובים שמעל הכפורת, ובייחוד החלל אשר ביניהם. מכאן והלאה תהיה הנגיעה במערך הייררכי ותאולוגי עמוק יותר.

    להבהרת העניין ראוי לבחון את הכתוב במקור המקראי בו האל מצווה את משה:


    וְעָשִׂיתָ כַפֹּרֶת זָהָב טָהוֹר אַמָּתַיִם וָחֵצִי אָרְכָּהּ וְאַמָּה וָחֵצִי רָחְבָּהּ. וְעָשִׂיתָ שְׁנַיִם כְּרֻבִים זָהָב מִקְשָׁה תַּעֲשֶׂה אֹתָם מִשְּׁנֵי קְצוֹת הַכַּפֹּרֶת. וַעֲשֵׂה כְּרוּב אֶחָד מִקָּצָה מִזֶּה וּכְרוּב אֶחָד מִקָּצָה מִזֶּה מִן הַכַּפֹּרֶת תַּעֲשׂוּ אֶת הַכְּרֻבִים עַל שְׁנֵי קְצוֹתָיו. וְהָיוּ הַכְּרֻבִים פֹּרְשֵׂי כְנָפַיִם לְמַעְלָה סֹכְכִים בְּכַנְפֵיהֶם עַל הַכַּפֹּרֶת וּפְנֵיהֶם אִישׁ אֶל אָחִיו אֶל הַכַּפֹּרֶת יִהְיוּ פְּנֵי הַכְּרֻבִים. וְנָתַתָּ אֶת הַכַּפֹּרֶת עַל הָאָרֹן מִלְמָעְלָה וְאֶל הָאָרֹן תִּתֵּן אֶת הָעֵדֻת אֲשֶׁר אֶתֵּן אֵלֶיךָ. וְנוֹעַדְתִּי לְךָ שָׁם וְדִבַּרְתִּי אִתְּךָ מֵעַל הַכַּפֹּרֶת מִבֵּין שְׁנֵי הַכְּרֻבִים אֲשֶׁר עַל אֲרוֹן הָעֵדֻת אֵת כָּל אֲשֶׁר אֲצַוֶּה אוֹתְךָ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל (שמות כ"ה/22-17).

    ''

     

    והחידה היא: קווי המתאר של החלל שבין הכרובים המפוסלים כאן דומים לאלה של ראש אדם. מאליה מתעוררת השאלה למה מצאו לנכון ליצור דווקא קווי מתאר אנושיים. היות שאין בהם פרטים שלפיהם אפשר לזהות פנים או עורף, אין לדעת מה הונחה האמן לעשות, ואין ספק שהוא הונחה, שכן העבודה מתוכננת בפרוטרוט ובשלמות סימבולית, והיא מחויבת לעולם התכנים שהוליד את העיצוב המגמתי. ובכן, איזה צד של הדמות אמור להיות משובץ בחלל שבין הכרובים, חלל המזמין והדוחף לפעולה כזו?

    הדמות שהמרכז מוקדש לה היא זו של ג'ורג' וושינגטון, שנוכחותו הדומיננטית החקוקה בתודעה הקולקטיבית שׁורה כאן בכל. המבקר במקום, שדמות זו לוקחת חלק בחיי היום יום שלו ודיוקנה צופה בו מדי הכניסו את ידו לארנקו, כמו יראה אותה באופן טבעי גם בחלל שבין הכרובים.

    אלא שעתה נפתחים לנו שערי חידה, יותר נכון חידה בתוך חידה.

    לאבות המייסדים, כתב המשורר אמרסון (מאסוני כמובן), הותר לראות את אלוהים פנים אל פנים; הוא בוודאי התכוון לדימוי למשה, שעליו נכתב בתורה כי אלוהים דיבר אליו פנים אל פנים.

    לעומתו הגדיל לעשות ההיסטוריון אליס בהוסיפו על הכרזתו שבכותרת - כי בחברה אלילית היו סוגדים לוושינגטון כמו לאל.

    האם אפשר להעלות בטון מינורי את השאלה, אם ייתכן ש"פניו" של "אל", הם אשר נועדו למלא, באמצעות הדמיון, את החלל הריק שבו מדובר?

    ''

     

    אם מדובר בדיוקן של וושינגטון כמקבילה של משה, הרי שעלינו לדמיין מאחור את עורפו של הנשיא, שפניו מופנות קדימה כמקשיב לדברי האל. לעומת זאת, אם מדובר בוושינגטון כדמות אלוהית1, הרי שפניו אמורות להיות משובצות בין הכרובים כשהן מופנות אלינו הצופים...

    הבחירה בין שתי האפשרויות היא סוגיה בפני עצמה. ואולם יש גם אפשרות נוספת, והיא להוליד בדמיון תמונה שלישית. הצופה כאן, שכמו כל אדם כפוי ליצור סמלים, עשוי לעמוד מול המצג הזה ולמצוא עצמו נסחף להיות שותף-יוצר בעצמו, במידת ההשראה שנחה עליו, ולכונן מתוך תהודת נפשו יצירה שתקבל חיים בתוך דמיונו ותהפוך בו לאיקונין מקודש.

    המחשה רעיונית מאלפת המשליכה על סיטואציה נפשית מעין זו אנו מוצאים ביצירתו המונומנטלית של הבנאי-יוצר ברוך קטינקא - מבוניה הגדולים של ירושלים שהיה גם בונה חופשי - מגדל ימק"א בירושלים.

    המונומנט הוקם בהשפעת הבונים החופשיים. כולו בנוי מאבנים שנחצבו במערת צדקיהו - בדומה לאבנים שנחצבו ממנה להקמת המקדש בירושלים ועל כן נקרא המקום בשם "מחצבות שלמה". בכניסה לבניין זה צמודים עמודי יכין ובועז, בדומה לכל לשכה של בונים בעולם. במגדל המרכזי קיים חדר התייחדות הבנוי אף הוא מאבני המערה. קירות החדר הושארו חלקים ועליהם מסותתת מסגרת ריקה, שלתוכה ניתן לצקת מתהודת נפשו ומתוכני אמונתו של הצופה המתבונן.

    ולסיכום: בפנינו מסכת רעיונית המובילה לאקט מסמן טרנספורמציה, בו הצופה הופך להיות חלק ממעשה היצירה האמנותית וממסמליה. מכאן, שבחירה זו תישאר גנוזה כחידה שלה רק לספינקס ולצופה הפתרונים.

    __________

    1. סיבה ה"ממתקת" את לשון הגוזמה של ההיסטוריון אליס יכולה להיתלות בגרסת התנ"ך, בה האל עצמו הוא זה שהוציא את בני ישראל ממצרים.

     

    ***

    סוף חלק ב' (למאמר זה שני חלקים)

    (למאמר המלא [כולל ההדגשים הרלוונטיים] לחץ כאן)


    כל הזכויות שמורות  © 


    ביבליוגרפיה:

    ג'וזף ג' אליס, הוד מעלתו ג'ורג' וושינגטון, עם עובד, 2006.

    תמונת "מקדש הבונים החופשיים" באדיבות: Joe Ravi, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=16997995

     

     

    אברהם אלישע הוא חוקר אוצרות, פולחנים ותרבויות

    תכשיטן חיפאי, זוכה פרס ראשון בעיצוב תכשיטים בישראל

     המאמר באתרנו: אברהם אלישע - מאמרים

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      אברהם אלישע
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין