כותרות TheMarker >
    ';
    0

    על הציר רציונליזם מול מיסטיקה/אמוניות ביהדות ובכלל: חלק 5 - על תנועת ההשכלה והציונות החילונית

    4 תגובות   יום ראשון, 8/4/18, 20:35

    הפוסט הקודם ניתח סקרים על אמונות שונות, לפי דרגת דתיות, בציבור היהודי בישראל תוך התמקדות בהשוואות בין בציבור החרדי לציבור הסרוג ואילו פוסט זה יוקדש לנושא הרציונליזם מול האמונות האי-רציונליות בתנועת ההשכלה והציונות החילונית. זו האחרונה לא אימצה את המושג "אתחלתאה דגאולה" כפי שעשתה הציונות הדתית ובכל זאת קשה לומר כי הציונות החילונית הייתה "בפרופיל הכללי" שלה מאוד רציונליסטית, אלא רציונליסטית אך במידה מתונה. אך כאן המקום לחזור קודם אחורה בזמן אל תנועת ההשכלה היהודית. תנועה זו אשר נתקיימה בערך משנת 1750 ודעכה בשנת 1881/1882 אופיינה בהיותה מאוד רציונליסטית. אנשיה, אם דתיים ואם אחרים, התנגדו לתורת הקבלה ולתנועת החסידות- התנועה אשר אימצה תורה זו ושבתוך כך מצאה עצמה גם בתוך העולם החרדי נאבקת כנגד "המתנגדים" (או "הליטאים"). 

     

    באופיה המאד רציונליסטי דמתה ההשכלה היהודית לאחותה הכלל אירופאית (של הוגים כגון וולטר וכו') אשר אף היא הביעה סלידה חזקה מרעיונות מיסטיים ועל טבעיים - סלידה אשר איפיינה את עולם המחשבה האירופאי החל מהמאה ה-17 לספירה ועד לקראת סוף המאה ה-19. בין הידועים ביחס השלילי לקבלה ולחסידות בלט איש מחשבת ישראל, ההיסטוריון צבי גרץ. יצויין לגביו כי אומנם קיווה לשיבת עם ישראל לארצו. על התקופה שאחרי כשלון השבתאות והפרנקיזם ושלפני הציונות אמר גרשום שלום על היהדות כי הייתה מאופינת כדת נורמטיבית ושמרנית הסולדת ממשיחיות.

     

    כאן המקום לציין כי יש המביאים את התאסלמות השבתאים והתנצרות הפרנקיסטים כדוגמא למה הקבלה עלולה לעשות ליהדות. לא ניתן להתכחש לאחריתן של חסידי תנועות אלו ומנהיגיהם. ואולם, גם ההשכלה הרציונליסטית מאד הוציאה מתוכה מתבוללים רבים, כולל צאצאיו של משה מנדלסון, אשר הוא עצמו היה אומנם יהודי דתי. אחרי הכל, אם אלוהים לא קיים כלל או שהוא קיים אך לא מתערב בעניני העולם הזה ואם יש ספק רב שהעולם הבא קיים, אז עבור אדם אולטרה רציונליסט רק מה שליבוביץ' היה מכנה "הכרעה ערכית" יכול היה לגרום ליהודים להישאר נאמנים לזהותם (עם או בלי קיום מצוות) תחת התבוללות בעולם הגדול והמפותח ובאוכלוסיית הרוב במדינות כמו גרמניה.

     

    עם דעיכת ההשכלה ועליית חיבת ציון ולאחר מכן הציונות וההופעה במקביל של דור התחייה בספרות העברית החלו מחדש התיחסויות יותר חיוביות אל החסידות (אשר, מצידה, רובה המכריע אומנם התנגד לציונות). המשורר אורי צבי גרינברג אף התיחס בחיוב אל דמותו של שבתאי צבי. אולי התחלפות ההשכלה בחיבת ציון והציונות יחד עם יחס יותר חיובי לחסידות - תנועה מיסטית כידוע -גם מחוץ לחוגים חסידיים לא הייתה מקרית. זאת באשר הסתגלות לעמים בקרבם היהודים ישבו במדינות קיימות הייתה "בחירה רציונלית" (כל עוד לא ראו את הגעת הסוף המר) ואילו החזון של תקומה מדינית "יש מאיין" חייב, אף מנקודת מבט חילונית, העזה מסויימת אשר לעיתים לא היה לה לגמרי מנוס מאמונה בעזרה של כוחות על.

     

    בן גוריון אמר כי המשיחיות היא "אחת הסיבות העיקריות לקיומו של העם היהודי" כמו גם כי "בנגב יבחן כושר המדע והמחקר היהודי. כל מי שאינו מאמין בניסים אינו מציאותי" אף שלא דובר על"משיח שירד מהשמיים". ולבסוף הרצל עצמו אמר "אם תרצו אין זו אגדה" וזאת בערך כאשר זיגמונד פרויד החל לדבר על קיום תת מודע ועוד לפני שיונג דיבר על תת מודע קולקטיבי. משפט זה של הרצל ניתן לפרש כ"גירסה קולקטיבית" של נסיון לשתול מחשבות חיוביות בתת מודע הכלל יהודי בדומה למשל למה שנכתב עשרות שנים מאוחר יותר בספרי הצלחות אישיות כגון "כוחו של התת מודע" של ג'וזף מרפי.


    והמדהים מכל, הרצל אף סיפר כי בגיל 12 ראה בחלומו את מלך המשיח אשר קרא לו לפעול למען היהודים. אין זה מקרה כי, על פי הקישור הנ"ל, גם הרצל וגם פרויד היו שתי הדמויות הכי נלעגות בוינה של שלהי המאה ה-19. הכנסת מושג התת מודע לשיח המדעי היוותה אף היא נסיגה מהשיח הרציונליסטי "הטהור" אשר היה דומיננטי כאמור במחשבה האירופאית מהמאה ה-17 ועד לקראת סוף המאה ה-19, אך לפני שאדבר על כך חשוב לנסח טרמינולוגיה מסוימת סביב סדרת פוסטים זו כמו גם לתת כמה הסברים כלליים על עמודתיי וכל אלו יופיעו בפוסט הבא.

    דרג את התוכן:

      תגובות (4)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        23/4/18 15:10:

      צטט: אהובהקליין 2018-04-21 23:25:01

       אמיר היקר.

       

       אתה כותב בחן רב וגם באופן מעניין ויש הרבה מה ללמוד ממך.

       יישר כוח!

       

       שבוע טוב ובשורות טובות.

       

       בברכה

       אהובה.

      תודה רבה. בשורות טובות גם לך.

        23/4/18 15:10:

      צטט: שטוטית 2018-04-21 22:44:43

      תודה אמיר, אתה מעלה כאן מאמרים חשובים

      תודה רבה

        21/4/18 23:25:

       אמיר היקר.

       

       אתה כותב בחן רב וגם באופן מעניין ויש הרבה מה ללמוד ממך.

       יישר כוח!

       

       שבוע טוב ובשורות טובות.

       

       בברכה

       אהובה.

        21/4/18 22:44:
      תודה אמיר, אתה מעלה כאן מאמרים חשובים

      ארכיון

      פרופיל

      אמיר ניצן
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין