כותרות TheMarker >
    ';
    0

    על הציר רציונליזם מול מיסטיקה/אמוניות ביהדות ובכלל: חלק 6 - קצת טרמינולוגיה ומילים אישיות

    6 תגובות   יום שישי , 4/5/18, 10:59

    הפוסט הקודם בסדרת פוסטים זו דיבר על "מיקומיהן" של תנועת ההשכלה ולאחר מכן הציונות החילונית על פני הציר רציונליזם מול אמונות שונות. בפוסטים קודמים יותר דובר על מיקומי הציונות הדתית והיהדות החרדית על פני ציר זה. לפני שאמשיך לדבר על מידת הקורלציה בין רציונליזם לנושאים כמו סובלנות דתית, פתיחות הלכתית, תרומה למדע ושאיפה לחברה מתוקנת יותר חשובה קצת טרמינולוגיה.

     

    כשאומרים "רציונליזם קיצוני" אז לדעתי יש לעשות שימוש זהיר במילה "קיצוני" ולא להדביק זאת אוטומטית לכל מי שאינו מאמין "בשום כלום", כלומר מי שאינו מאמין בשום אמונה מיסטית/על טבעית או בשום דבר הנחשב בעיני רוב הקהילייה המדעית לפסבדו מדע או אמונה תפלה. במקרים אלו אפשר לתאר אדם כ"מאד רציונליסטי" או אפשר במקרים מסויימים כ"רציונליסט רדיקלי" אך לא כ"קיצוני" שהיא בד"כ מילת גנאי בניגוד למילים "מאד" או "רדיקלי" בהן יש משהו פחות שיפוטי ויותר תאור עובדתי.

     

     ייתכן ומצד שני אפשר יהיה להגדיר אדם כ"רציונליסט קיצוני" אפילו במקרים בו הוא עצמו מחזיק באי אלו אמונות כנ"ל והרציונליזם שלו אינו בהרח "רדיקלי". רדיקלי יכול לדוגמא להיות משהו שונה מהמקובל ובמקרה זה הכוונה היא אם מניחים שרוב האנשים מחזיקים במי מהאמונות הללו. אומנם סביר עדיין להניח מתאם חיובי כלשהו בין היות אדם מאד רציונליסט או רציונליסט במידה רדיקלית לבין היותו רציונליסט קיצוני, אך זה לא "אחד על אחד" ויש להפריד בין המושגים.

     

    מה יכול לאפיין רציונליזם קיצוני?

    אמות מידה כפולות. כאן כוונתי לכך שגם הרציונליזם לא תמיד מצמיח מתוכו אנשים הרוצים באמת ליצור חברה ועולם טובים יותר במסגרת היכולות האנושיות - דבר המהווה מוסר כפול במידה והרציונליסטים מנסים להציג את הסכנות לטיבה ואיכותה של החברה האנושית שבאמונות אי רציונליות שונות ואת הרציונליזם כמתכון לעולם טוב יותר. או לחלופין ישנו מוסר כפול  כאשר דברים מסויימים הנאמרים ע"י רציונליסטים מתקבלים בשתיקה באופן שלא היו מתקבלים אילו נאמרו למשל ע"י הנוטים לאמונות מיסטיות. דוגמאות לכך יהיו בפוסט שידבר על תיקון עולם (חלק 9, כמתוכנן).


    לאמות מידה כפולות מתלווה לעיתים הכחשת עובדות או התעלמות "חד צדדית" מעובדות לא נוחות. כך, למשל, איש לא מתכחש לעובדת פרישתם מהיהדות של השבתאים והפרנקיסטים - שתי תנועות מיסטיות רדיקליות וקיצוניות כאחת (מהצד הימני של "הציר", כמוסבר בהמשך). האחרונים אף פעלו נגד אחיהם לשעבר. ואולם, לא ניתן להתעלם מכך שגם תנועת ההשכלה המאד רציונליסטית הצמיחה מתוכה מתבוללים רבים, אשר חלקם גם כן התנכרו לאחיהם לשעבר. מי שמזכיר רק את שתי המקרים הראשונים, כדוגמא למה שתורת הקבלה למשל יכולה לעולל ליהדות וליהודים, ומתעלם מהמקרה האחרון גם כשיש הזדמנות ורלוונטיות להזכיר זאת הוא אדם אשר נוקט בהכחשה חד צדדית של עובדות.

     

    אף נושא המלחמה בכתות לובש לעיתים מוסר כפול וכן אופי של קיצוניות שאין מקומה במדינה דמוקרטית, וזאת אומנם מבלי להתעלם מהמסוכנות של כתות רבות. גם על כך אכתוב בפוסט המתוכנן אשר יעסוק בנושא השאיפה לתיקון עולם.


    ולמרות שרציונליזם קיצוני מלווה אולי בד"כ באמות מידה כפולות ו/או הכחשת עובדות "לא נוחות" ולמרות ההפרדה האמורה שיש לעשות בין המילים "מאד" או "רדיקלי" לבין "קיצוני", עדיין ישנם מצבים אחדים בהם ה"רדיקליזם" מאגד בתוכו בהכרח  גם "קיצוניות". כך היה במקרה בו ליבוביץ' שלל מכל וכל את עצם קיום התת מודע וראה באמונה בקיומו פסבדו מדע למרות שיש הוכחות סבירות לאפשרות קיומו. ודאי שישנה כאן קיצוניות לאחר דבריו של ליבוביץ' על פרויד כנוכל  ** (ועוד כמה מילים שלו על הפסיכואנליזה אשר לא כאן אחזור עליהן) וזאת למרות שפרויד ניתק למשל את הקשר עם אחד מתלמידיו, רייך, כאשר האחרון נטה לכיוון מיסטי מדי לדעת פרויד ***. ועוד ארחיב בקרוב בנושא התבטאות ליבוביצ'יאנית זו.

     

    גם בקצה השני ("הימני") של ציר המחלוקת המדובר יש אומנם לעשות הפרדה בין המילים "מאד" או "רדיקלי" המתארים את מידת האמונה לבין "קיצוני" המתאר נכונות לנקוט בשם האמונה באמצעים פסולים או להחזיק בשם האמונה באמות מידה כפולות. אומנם כאן ייתכנו, אף יותר מבקצה השני, מקרים בהם הקיצוניות היא חלק מובנה מהרדיקליזם או מה"מאודיות". למשל אדם המאמין כי "המשיח יגיע תוך שנה" הוא אדם שהאמונות המיסטיות שלו לובשות מאפיין של "רדיקליזם" (שינוי יסודי בטיב העולם) ו"מאודיות" ובמקרים רבים, אם לא רובם, הוא יהיה גם קיצוני מבחינת האמצעים שיהיה מוכן לנקוט בשם ולשם אמונה זו.

     

    באשר אליי, אם מדברים על ציר "ימין-שמאל" בנושאים הנדונים בסדרת פוסטים זו, אז להערכתי ניתן למקם אותי פחות או יותר ב"גוש המרכז" במידה והמיקום נקבע לפי "אחוזונים" - אחוז אלו הנמצאים "שמאלה ממני" לעומת אלו אשר "ימינה ממני" חיוך. ואם חלק מהקוראים ישאל מדוע אני נוטה יותר להתמקד בביקורות על השוליים השמאליים של הציר, אז התשובה היא שנראה כי הציבור ברובו הגדול יודע להתמודד פחות או יותר עם תופעות מהשוליים הימניים של הציר. אם ניקח דוגמא קיצונית במיוחד, אז כשאדם יכריז על עצמו כמשיח 99% מהאנשים ילעגו לו. כאן "לא צריך במיוחד אותי" חיוך.

     

    לעומת זאת, אל מול השוליים השמאליים יש אולי פחות אנשים היודעים לשים לב לכך שגם שם לעיתים יש "דברים מלוכלכים". או לחלופין (וזה יותר סביר) אפילו כאשר רוב הציבור מרגיש בחושיו הבריאים שגם בשוליים השמאליים של הציר משהו לפעמים "דפוק", אז נראה לי כי לא תמיד יש בידיו את הכלים ההבעתיים והידע העובדתי המרוכז וה"שיטתי" לתת ביטוי מילולי ורציונלי לתחושות אלו. בתקווה שכושר ההבעה שלי יאפשר זאת, אנסה להצביע על תופעות לקויות מבחינה מוסרית או אינטלקטואלית שיש לעיתים גם בקצה זה של הציר הנדון. הפוסט הבא יוקדש לעניין הסובלנות הדתית והפתיחות ההלכתית.

     

    ** כך ניתן להבין מהתגובה שכאן מתאריך 30/06/2014 שעה 00:48

    *** אין בפוסט זה או הבאים בסידרה הבעת דעה על הפסיכואנליזה בכלל אלא התמקדות בנושא עצם קיום התת מודע

    דרג את התוכן:

      תגובות (6)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        4/6/18 12:45:

      צטט: אילנה פונטיאק 2018-06-02 16:28:10

      תמיד מבקרת אצלך בבלוג, לא כל הזמן מצליחה להבין אולם חשוב לי שתדע אני מבקרת שבוע טוב אילנה פונטיאק

      תודה רבה בכל מקרה. שבוע טוב גם לך.

        2/6/18 16:28:
      תמיד מבקרת אצלך בבלוג, לא כל הזמן מצליחה להבין אולם חשוב לי שתדע אני מבקרת שבוע טוב אילנה פונטיאק
        9/5/18 21:54:

      צטט: אהובהקליין 2018-05-09 21:06:52

      אמיר היקר.

       

      יישר כוח על עוד פוסט מעניין ומחכים.

      נהניתי לקרוא.

       המשך שבוע טוב ויצירתי.

       בברכה

       אהובה.

      תודה רבה

        9/5/18 21:06:

      אמיר היקר.

       

      יישר כוח על עוד פוסט מעניין ומחכים.

      נהניתי לקרוא.

       המשך שבוע טוב ויצירתי.

       בברכה

       אהובה.

        9/5/18 20:26:

      צטט: מכבית- coach לכתיבה 2018-05-09 11:01:25

      תודה

      בבקשה חיוך

      תודה

      ארכיון

      פרופיל

      אמיר ניצן
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין