כותרות TheMarker >
    ';

    "טובים השניים" - מופע הומוריסטי מאת עו"ד בני דון יחייא

    מופע הומוריסטי של עו"ד בני דון-יחייא (מומחה לדיני משפחה). סיפורים, חיוכים, בדיחות ואמרות על נשים וגברים וצרות אחרות. המופע סוקר את התחנות העיקריות בחיי בני-הזוג: חיזור, נישואין, ילדים, כסף, נאמנות ועוד.
    פסנתר, שירה וניהול מוסיקלי: חן גוסלר

    0

    עו"ד בני דון יחייא: לקראת שבת - פנינים לפרשת השבוע / בחוקותי 33

    0 תגובות   יום ראשון, 13/5/18, 20:13

    הקטעים מבוססים על ספרי "מסביב לשולחן - הרעיונות והסיפורים הטובים ביותר על פרשות השבוע" (הוצאת אלומות מבית דני ספרים).

    לסרטוני וידיאו קצרצרים שלי על פרשות השבוע אתם מוזמנים לצפות במדור "פרשות השבוע" באתר שלי: http://interget.co.il

     

    ''

    אור חדש על ציון תאיר.

    ציורו של אפרים משה ליליאן, תחילת המאה ה-20.

     

    אִם בְּחוּקוֹתַי תֵּלֵכוּ וְאֶת מִצְו‍וֹתַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם אוֹתָם  -

     וְנָתַתִּי גִשְׁמֵיכֶם בְּעִתָּם וְנָתְנָה הָאָרֶץ יְבוּלָהּ וְעֵץ הַשָּׂדֶה יִתֵּן פִּרְיוֹ. (כו ג-ד)

     

    מדוע נאמר "אם בחוקותי תלכו" ולא: אם בחוקותי תעסקו, או תלמדו?

    מפני שהתורה היא דרך חיים, ובדרך - הולכים.

    זאת ועוד: "תלכו" - הולכים באמצעות הרגליים.

    המילה "רגל" קרובה למילה "הֶרגל". עשו אם כן את ההשקעה בדרכי התורה 

    להרגל של קבע ועִסקו בכך מדי יום, כפי שכל אדם רגיל ללכת מדי יום.

    (האידנ"א)

     

    ***

    אִם בְּחֻקוֹתַי תֵּלֵכוּ וְאֶת מִצְו‍וֹתַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם אוֹתָם. (כו, ג)

     

    את המילים "אם בחוקותי תלכו" מסביר רש"י: "שתהיו עמלים בתורה".

    חסיד התלונן באוזני רבּוֹ שהוא לומד כל הזמן

    ומתאמץ מאוד להיות למדן,אך אינו משיג את מטרתו.

    השיב לו הרב, כי אין בתורה מצווה להיות למדן.

    בישעיהו (א, יז) נאמר: "לִמדו היטב", ורש"י מפרש: "היטב - להיטיב".

    הכוונה היא, הוסיף הרב, שאין הלימוד

    נועד להיטיב את היֵדע של הלומד, אלא את מעשיו.

     

    וחרז הרהמצ"ז:

    מה הערך ללמדנות ולידיעות נשגבות - בהיעדר מידות טובות?

     

    ''

    בציר ענבים

     

    ***

    וְהִשִּׂיג לָכֶם דַּיִשׁ אֶת בָּצִיר וּבָצִיר יַשִּׂיג אֶת זָרַע

    וַאֲכַלְתֶּם לַחְמְכֶם לָשֹוֹבַע וִישַׁבְתֶּם לָבֶטַח בְּאַרְצְכֶם. (כו, ה)

     

    רש"י כותב על פסוק זה: "אוכל קמעא - והוא מתברך במעיו".

    מזון, פירש רב אחד, למרות שענין גשמי הוא,

    ניתן לראות אותו גם במימד רוחני,

    כי אותיות המילה "מאכל" הן גם אותיות המילה "מלאך".

     

    את הברכה שמברכים בפתח הארוחה, "המוציא לחם מן הארץ",

    יש איפוא לפרש: המוציא את הלחם מהארציות,

    לכן יש לאכול "לשובע" - ולא מעבר לצורך של הרגעת הרעב.

     

    ***

    אִם בְּחֻקוֹתַי תֵּלֵכוּ וְאֶת מִצְווֹתַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם אוֹתָם... .

    וָאֶשְׁבּוֹר מוֹטוֹת עֻלְּכֶם וָאוֹלֵךְ אֶתְכֶם קוֹמְמִיּוּת. (כג-יג)

     

    "עֻלכם" בגימטריה שווה "כסף" (160):

    אם תקיימו את כל מצוות התורה כהלכה,

    יעניק לכם הקב"ה שפע כה רב עד כי

    לא תהיו עוד משועבדים לממון, אלא חופשיים ממנו,

    שהרי "ממון" בהיפוך אותיות - "ממנו". או אז תחושו קוממיות.

    (הרשב"ד)

     

    ''

    תנור לחם

     

    ***

    וְנָתַתִּי  שָׁלוֹם בָּאָרֶץ וּשְׁכַבְתֶּם וְאֵין מַחֲרִיד.

    וְהִשְׁבַּתִּי חַיָּה רָעָה מִן הָאָרֶץ וְחֶרֶב לֹא תַעֲבוֹר בְּאַרְצְכֶם. (כו, ו)

     

    הפסוק הקודם מסתיים במילים "וישבתם לבטח בארצכם" -

    מדוע אם כן צריך היה לחזור ולכתוב "ונתתי שלום בארץ"?

    משום שהישיבה לבטח היא כלפי האויבים שמעבר לגבול,

    ואילו בפסוק זה מאחלת התורה כי יהיה גם "שלום בארץ" -

    בין אדם לחברו, בין הורים לילדיהם, בין אישה לבעלה, בין מפלגה למפלגה.

     

    ***

    וַאֲכַלְתֶּם בְּשַׂר בְּנֵיכֶם וּבְשַׂר בְּנוֹתֵיכֶם תֹּאכֵלוּ. (כו, כט)

     

    קללה זו, בפרשה שרובּה קללות,

    תהיה ברכה למי שילך בדרכי התורה:

     

    הוא יזכה לאכול ממאכלי ילדיו, משום שמטבחם יהיה כשר.

    אך גם קללה יש בפסוק זה להורים –

    שיהיה עליהם להיות סמוכים על שולחן ילדיהם:

    ההורים יהיו במצב כה רע עד כי יהיה עליהם לקבל מזון מילדיהם.

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      בני דון-יחייא
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין