כותרות TheMarker >
    ';

    שמות והסיפורים מאחוריהם

    שמות מתארים לא פעם דרמה שארעה לפני שמקבל השם נולד/ה. שמות מיוחדים וחריגים מספרים סיפור. למשל אותה נס-יה שפגשתי במזכירות קיבוץ היתה נס עבור הוריה מאחר וכמעט לא נולדה. את החווייה שלהם חרטו בשמה לנצח. אספתי הרבה סיפורי שמות ואני מעונין לשמוע על עוד וללקט אותם לידיעת המתענינים באותם דרמות קטנות שקדמו לשמותיהם ושל אחרים. איני מתחייב לשמור את כולם ולי הזכות לערוך אותם בתאום עם השולח/ת. מקווה שנהנה כולנו מהבלוג

    0

    אוונגרד - בפארק הלאומי ברמת-גן. מרסל ינקו "יומן מסע". תמר רודד שבתאי "טווח ראיה".

    0 תגובות   יום שלישי, 15/5/18, 23:02

     

     במוזיאון האדם והחי אשר בפארק הלאומי ברמת גן תיפתח  ביום ו' ב- 25.5.2018  תערוכה משולבת של שני אמנים, עבר ועתיד אוחדו כדי ליצור פרספקטיבה ליצירות המשקפות את רצון האמן לפרק את הניראות של המציאות למרכיבים ראשוניים ולנסבות לבנות מהם ביטוי למציאות חדשה, רצויה יותר. האמן מרסל ינקו מייסד תנועת הדאדא יצא  מזרם האוונגרד באירופה שמרדה במוסכמות האמנותיות לאחר אבדן האמון של האמנים בערכי התרבות הישנה שקרסה בנחלי דם במלחמת העולם הראשונה.

    ''

      הדחף היה לבנות עולם אמנות חדש באמצעות דיבר והיגד חדש ,לבנות שפה שונה ולהתפתח דרכה. האמנות של מרסל ינקו התבטאה בפרוק צורות קיימות אל יחסים גאומטריים חדשים שאמורים לשקף גישות חדשות לעולם הפנימי שהיה השלכה של המציאות המתפתחת בחוץ. ציור  נוף הכפר שלו מזכיר את הישוב עין חוד, ששימש התחלה לעין הוד, חורבותיו, ההזנחה שבו והעירוב בין סלעי טבע, אבני בניין , עצים וצמחיה שפרחו בערבוביה ראשונית וצבעונית. הנוף עצמו דיבר בשפת הדאדא שעה שמרסל ינקו החל ליישב את הכפר ולהזמין אליו אמנים.

    ''

    הצורות הגאומטריות החדשות שיצר למלים לאובייקטים היו ניסיון לשכתב שפה אמנותית חדשה שתפרוץ לתחומים חדשים חסרי גבולות. איפיון זה של אקספרימנטליזם מאפיין את עבודותיו בהן שילב אלמנטים של נוף ישראלי, דמויות מהמזרח, ואת האור הישראלי העז שהוסיף לאמן האירופאי נופך חדש ומתחדש. ללא ספק השראתו מורגשת עד היו בזרמים הקיימים באמנות העכשווית שאינה נצמדת לגבולות ומוסכמות ופורצת דרכים כל העת.             

     

    ''

     


    האמנית תמר רודד שבתאי מציגה עבודות באווירה אורבנית עוצמתית שעל סף כלייה ככל עוצמה שחרגה מגבולותיה. היא מפרקת את נוסף למרכיבי פאזל הדורש מאמץ חיבור וזיהוי, כאשר כל חלק מהעבודה נראה כרכיב של עבודה הולוגרפית אין סופית. יש בעבודתה היבט של השתקפות כאילו היא ראי לאיום הקיומי שאנו מתכחשים אליו ונוכל לראות רק אם ישתקף במראה חסרת התחנפות המרמזת שאנו חיים בעיור דורס המכיל ליד צמיחה ועוצמה גם סימנים  של הכחדה עצמית וניצול מקורות מאיים. האפקט הפוטוגרפי של העבודות נותן להם אווירה של תיעוד עיתונאי שנגזר מארועים שונים ונערך בתודעתנו כקולאז' מתריע ותמרור אזהרה.   

    ''

    העבודות הינן בחזקת אוונגרד ישראלי בהיותן פריצת דרך ע"י שבירת נוף קיים להיגדים חדשים, ה"אותיות" של השפה שלה הינן האסוציאציות שחלקי העבודה מעוררות, והגירוי הרגשי שעולה טעון התמודדות והכלה.


    הנוף האורבני של רודד שבתאי מתעמת עם העבר הפסטוראלי של ינקו כדיאלוג עובר זמנים. ינקו עסק בהקמת נוף חדש ושפה חדשה מהריסות עולם ישן, תמר רודד מתייחסת לעולם קיים בנוי ודחוס כעומד להתפרק למרכיביו. יש בשתי התערוכות כעין סגירת מעגל הדורשת חשיבה חדשה ליצירת התפתחות מסוג חדש שתשמר עבר והווה כעתיד רצוי חדש.

    אוצרת תערוכת "יומן  מסע" – רעייה זומר-טל

    אוצרת תערוכת "טווח ראייה" – ניצן שובל אבירי

    צילמו: טל ניסים ורפי ונציאן.

    התערוכה תוצג  עד סוף אוגוסט 2018

     

    כתב  וערך יואל אמת 15.5.2018

     

          

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      יואלאמת
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין