כותרות TheMarker >
    ';

    ווסטוורלד ותיאוריית האסטרונאוט הקדמון

    3 תגובות   יום שלישי, 22/5/18, 17:45

    למי שטרם התמכר, Westworld היא סדרת המופת של HBO, שנמצאת בקטגוריה של "מותחן מדע בדיוני" אבל זה לא מדויק, היא המציאה ב- 2016 תת קטגוריה חדשה...

     

    הסבר קצר על מהות הסדרה: ווסטוורלד מתארת תרחיש עתידני, שבו חברת סטארט-אפ בשם טלוס, לה יש משקיעים, עובדים ויזמים, מצליחה ליצור רובוטים שנראים ומתנהגים בדיוק כמו בני אדם, עד כדי כך שממש בלתי ניתן להבחין בין אדם לרובוט. בכדי להרוויח כסף מהפיתוח המדהים הזה, טלוס מציבה את הרובוטים ("המארחים") בפארק ענק בסגנון המערב הפרוע, שבו יכולים בני אדם רגילים לשלם כסף להיכנס לפארק וליהנות מחוויה של "מערב פרוע", לרבות ירי והתעללות חופשית ברובוטים/ מארחים. בסדרה מתוארים היחסים בין אורחי הפארק, ובין המארחים ובין אנשי טלוס עצמם, המתחזקים של הפארק, בראשות ד"ר רוברט פורד (בגילומו של אנטוני הופקינס) מהיזמים ויוצר הפארק עוד אפילו לפני שטלוס נכנסה כמשקיעת הון במיזם. לאורך העונה הראשונה, הרובוטים מתחילים להבין שהם רובוטים, ומכאן כיד הדמיון והבימוי המדהימים של יוצרי הסדרה, מתחוללות התרחשויות מרתקות שגם מעלות שאלות פילוסופיות רבות.

     

    איך כל זה קשור לתיאוריית האסטרונאוט הקדום? לפי תיאוריה זו, שבה עוסק ספרי "הסתר פנים", היו ביקורים של חייזרים בכדור הארץ לפני אלפי שנים, במסגרתם התקדמו בני האדם להיות מין נפרד מבעלי החיים האחרים, שבתבונתם תיעדו ביקורים אלה בציורים, חפצי אמנות, מבנים וכתבים עתיקים, בכלל זה בתורה שלנו. בתורה ה"אלים" מתנהגים לבני אדם כחיות, וכך למעשה גם בווסטוורלד....ה"מארחים" משמשים כלי משחק, וגם מושא להתבוננות התנהגותית, ומעניין שגם בתורה יש עדות ליחסי מין בין "האלים" לבין בני האדם.

     

    המיקוד של הסדרה כמובן בהשלכות הפילוסופיות, איך אנחנו מתנהגים לרובוטים? האם יש להם מודעות? האם בעתיד רובוטים יחליפו את המין האנושי? הדברים האלה אינם קשורים ישירות לתיאוריית האסטרונאוט הקדמון, אבל אין ספק: יוצרי הסדרה מרמזים לשאלה האם אנחנו בני האדם בעצם נוצרנו בידי תרבות מתקדמת יותר, ושימשנו ככלי משחק בידי אותה תרבות. יוצרי ווסטוורלד עסקו בתיאוריית האסטרונאוט הקדמון, גם אם לא מקבלים אותה לחלוטין, ומבחינתי זהו בונוס לסדרה הנפלאה הזו.

     

    בווסטוורלד פרק 4 מתחילים רובוטים ("מארחים") להבין שיש דמויות ש"מטפלות בהם", ומיד הם קוראים להם אלים. יוצרי הסדרה בחרו לתת לעובדי הפארק מראה של אסטרונאוטים כשהם באים לאסוף גופות של רובוטים אל מתקן התחזוקה. ואכן, המארחת מייב (מנהלת בית הבושת) מתחילה לצייר לעצמה שוב ושוב את הדמויות הללו, בדיוק כשם שבמציאות שלנו תרבויות עתיקות ציירו דמויות כאלה, במערות של אדם קדמון למשל (מי שמעוניין כדאי לצפות בסדרה "חייזרים מן העבר" בערוץ ההיסטוריה שכבר הגיעה לעונה 13).

     

    מייב נדהמת לגלות שיש שבט אינדיאני שמחזיק אף הוא בציורים דומים של "חייזרים". כשהיא שואלת לפשר העניין, נאמר לה "יש להם דבר כזה שנקרא דת, לפיה הדמויות האלה הם אלים השולטים בגיהנום". אין שום מקריות, גם במציאות יש שבטים אינדיאנים שטוענים שאלים באו מכוכבים מרוחקים אל כדור הארץ בעבר.

     

    מאחר וזו הפקה אמריקאית בחרו במערב הפרוע (ווסטוורלד) אבל מה היה קורה אם היו מציבים את העלילה במידל-איסט הפרוע של לפני אלפי שנים, ההרג הבלתי פוסק בילידים שמתואר בתורה, ההתמרדות, החשש של "יהוה ומלאכיו" לבטיחותם ועוד...

     

    יוצרי הסדרה מכוונים גם לתיאוריית האסטרונאוט הקדמון בנקודות נוספות באותו פרק: הרי ידוע שבמצרים הקדומה ובתרבויות נוספות היתה משיכה בלתי מוסברת למערכת הכוכבים אוריון, ואף טענו שהאלים באו משם. ואכן, בווסטוורלד טוענת עובדת של ברנרד, שרובוטים ציירו על אבן את כוכבי אוריון - אולם בהמשך ברנרד פוסל את התיאוריה הזו, והוא צודק, האמת שהרובוטים פשוט שידרו מידע ללוויין של מינהלת הפארק, בניסיון כושל לגבות מידע של פורד לקראת פיטוריו.

     

    מה שמוביל אותנו לדמותו של אנטוני הופקינס. המנכ"ל הנבון והמחריד של צוות ניהול הפארק, שהיה היזם ליצירתו. אין ספק- חניבעל לקטר, בסרט "שתיקת הכבשים" (1991, 5 אוסקרים) נולד מחדש בדמות ד"ר פורד של ווסטוורלד, ונזכיר כי לקטר לא ממש היה הרשע בסרט- הוא היה גאון רצחני אולי כפי ש-יהוה מתואר בתורה, אבל הוא למעשה סייע לסוכנת קלריס ללכוד את הרשע האולטימטיבי שגם היה מטופל שלו...מעניין שגם בתורה יש יהוה ששולט למעשה בכל צוות המלאכים, וגם הוא אכזר יותר מכולם, בפרט כשהוא בוחר מארח לשמש כמעין מתווך בינו ובין כלל הילידים, אולי בדומה למשה "רבנו"? (ובסידרה: ברנרד).

     

    באותו פרק 4, מעניין שפורד חושף את אישיותו המפלצתית, קורא לעצמו "אלוהים של הפארק", ומבהיל את מנהלת אבטחת איכות של הפארק, כשהוא מוכיח לה את עליוניותו: הוא יודע היכן ישבה במסעדה כילדה, על קשריה האינטימיים עם ברנרד, תוך שהוא מפגין שליטה מצמררת בכל הרובוטים שסביבו, קרובים ומרוחקים כאחד. היוצרים יכלו הרי ליצור את פורד כדמות "אלוהים הטוב", אבל לא! הם בחרו את אנטוני הופקינס בכוונה, חניבעל לקטר האגדי שעושה כאן תפקיד דומה להפליא, ברמת האינטונציות ממש- כפי שגם שותפיו לסדרה מעידים בראיונות קידום לסדרה.

     אנטוני הופקינס, ד"ר רוברט פורד, הוא כמובן יהוה התנכי. הוא איננו "אלוהים הטוב" שהדתיים מעוניינים לשתול במוחנו, קריאה פשוטה בתורה (ורצוי בליווי ספרי "הסתר פנים") מראה שמדובר בראש צוות מחקר חייזרי, שאיננו רואה בבני האדם משהו שמעבר לבעלי חיים, והורג בהם בכל הזדמנות.

     

    המרד שמתואר בתורה (וכמובן בספרי), שבמסגרתו ניסו בני ישראל להרוג את יהוה ואנשי צוותו, אך נהדפו ונהרגו בהמוניהם, איננו משהו שקורה בעונה הראשונה של ווסטוורלד -אין מאיים על פורד המרושע. כאשר קלמנטיין היפה מפנה אקדח אליו, במצוותו של ברנרד, פורד אפילו לא מניד עפעף. אין סכנה אמיתית לחייו בפארק, כפי שבגן עדן התנכי לא יכלו אדם וחווה לאיים על החוצנים, אבל זו רק עונה ראשונה של הסדרה. וכפי שבני ישראל הבינו לפתע ש-יהוה ומלאכיו אינם אלא יצורי חיים, שיכולים גם למות, ושהם אינם יוצרי היקום ויודעי כל, הרי שכך ה"מארחים" של ווסטוורלד מבינים שהם כלי שרת בידי בני האדם, ומתמרדים נגדם בכל הכוח.

     

    בתחילת העונה השניה של ווסטוורלד, שבימים אלה משודרת (מאי 2018), מחזירים אותנו 30-35 שנה לאחור, לרגעי היצירה של הרובוטית דולורס, כשהיא נמצאת בביתו של ברנרד (ארנולד) ולראשונה רואה נוף של עיר סואנת בלילה- היא נדהמת "ראית פעם מראה כה נפלא? זה כאילו פיזרו את הכוכבים על הקרקע"...ואכן בתיאורים עתיקים שונים, כמו למשל ספר חנוך שהוא חיצוני לתנ"ך (ונזכיר שבבראשית כתוב שחנוך נפגש עם האלים) מתואר משהו שנראה כמו סיור של חנוך בתוך רכב חלל או בסיס חוצנים: "והרצפה אש וברקים ממעל לו ומרוץ הכוכבים, וגם כיפתו אש בוערה. ואביט ואראה בתוכו כיסא רם ומראהו כעין הקרח וסביבו כמו אור השמש וקול הכרובים. ומתחת הכיסא הרם יצאו נהרות אש בוערה, ולא יכולתי להביט עליו. ורב השבח ישב עליו ומעילו יאיר מברק השמש ולבן משלג" (הקטע המלא, וכמובן בהרחבה על הנושא, בספרי "הסתר פנים")

     

    האם בפרקים הבאים של ווסטוורלד נקבל עוד הפניות ל"אסטרונאוט הקדום"? יתכן. אבל די בטוח לומר, ווסטוורלד נוצרה לא רק כמותחן עתידני אלא גם כמבט עלינו בני האדם, האם גם אנחנו נוצרנו ע"י תרבות מתקדמת יותר ? ולשם מה?

     

    *** הספר "הסתר פנים" להשגה: http://hidden-face.wixsite.com/amitm ***

    דרג את התוכן:

      תגובות (3)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        8/6/18 18:53:
      חזרתי כי אני מוצאת קשר לסרט המופע של טרומן. סרט שיצרו בו עולם מלאכותי שנראה מציאותי, הגיבור צולם מרגע לידתו עד שהשתחרר מה"כלא" הזה.

      צטט: גילהסטחי 2018-05-24 13:48:30

      יש לך תיאוריה של עובדות וארועים שאתה קושר ביניהם ומסביר את עמדתך בצורה מעוררת התפעלות. בכך הכנסת אותי לעולם מופלא של הרפתקה שאיני מכירה.השאלות שאתה מעלה הן כמו סיסמוגרף שמצביע עד כמה אני בורה במה שנמצא מאחורי הגבול של הבלתי ידוע. (ומשום מה גם איני נמשכת לאזור זה).

       

       

      תודה גילה, ועכשיו התוודעתי לבלוג שלך וממבט ראשון הוא מקסים...

        24/5/18 13:48:
      יש לך תיאוריה של עובדות וארועים שאתה קושר ביניהם ומסביר את עמדתך בצורה מעוררת התפעלות. בכך הכנסת אותי לעולם מופלא של הרפתקה שאיני מכירה.השאלות שאתה מעלה הן כמו סיסמוגרף שמצביע עד כמה אני בורה במה שנמצא מאחורי הגבול של הבלתי ידוע. (ומשום מה גם איני נמשכת לאזור זה).

      ארכיון

      פרופיל