כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע : בלק

    6 תגובות   יום שישי , 29/6/18, 12:17

     כיצד רצה בלעם לפגוע בישראל ?

        "אמרו רבותינו , מברכותיו של אותו רשע אנו למדים מה היה בלבו לקללם..." (רש"י מדבר כד, ו, עפ"י הגמרא בסנהדרין קה ע"א).

    בלעם רצה ללכת לקלל את ישראל על פי בקשתו של בלק , אך כידוע הקב"ה אמר לבלעם : 

    "לא תאור את העם כי ברוך הוא" , וכן "את הדבר אשר אדבר אליך , אותו תעשה" , ואכן כך בלעם מתריע בפניו של בלק כאשר הוא מגיע אליו :

    "הנה באתי אליך , עתה הכל אוכל דבר מאומה ?! הדבר אשר ישים א-לוהים בפי , אותו אדבר" .

    וכפי שאמרו חז"ל , מתוך מה שבלעם בירך את ישראל , ניתן להבין מה היה ברצונו לקלל אותם . באחת מברכותיו של בלעם לישראל הוא פותח ואומר :

    "מה טובו אוהליך יעקב , משכנותיך ישראל..." (במדבר כ"ד) .

    רש"י מסביר שהטוב שראה בלעם באוהלים של יעקב הוא "שראה פתחיהם , שאינן מכוונין זה מול זה" .

    במחנה ישראל , כל פתח של כל אוהל היה מכוון לכיוון אחר , כך שלא יווצר מצב שבו ישנן שני אוהלים שהפתחים שלהם בדיוק מכוונים זה מול זה ואז הדבר פוגע בצניעות המשפחתית , כאשר כל אחד יכול להסתכל ולראות אל תוך אוהלו של חברו .

    מתוך העיקרון שלמדונו חז"ל ניתן להבין שבלעם רצה לפגוע בישראל בדיוק בנקודה זאת של קדושת המשפחה הישראלית ולקללם בפירוק הקדושה והאחדות המשפחתית , כאשר כל אחד ירצה להסתכל לכיוון אוהלו של חברו וכך יחמוד את אשר יש לחברו , בין עם זאת אשתו , חפצים מסוימים מבית חברו או כל דבר אחר .

    הקדושה הישראלית לא מתחילה מהרחוב , אלא עיקרה בבית פנימה . ביתו של האדם הוא משכנו . השכינה שורה בביתו של כל יהודי , הקשר שבין איש לאשתו הוא מרכבה לשכינה , הוא דמיון הדביקות שבין השכינה לבין כנסת ישראל .

    מהות הקדושה של עם ישראל , היא בראש ובראשונה במשפחה .

    את זאת רצה בלעם לקלקל ולהרוס , וזאת גם הייתה העצה שנתן לבסוף בלעם לבלק :

    "א-לוהיהן של אלו שונא זימה..." (סנהדרין ק"ו)

    וכך נגרם חטא בנות מדיין ומואב עם בני ישראל , עליו מסופר בסוף פרשת בלק .

    הנצי"ב גם מסביר את הפסוק "מה טובו אוהליך יעקב" בכיוון של קדושת הקשר הזוגי , אך מכיוון אחר :

    "אוהליך- שני אוהלים של המון יעקב , היינו אוהלי נשים ואוהלי אנשים" .

    בלעם ראה שיש בעם ישראל הפרדה בין גברים לנשים , אין ערבוב .

    יש חיים משותפים בין איש לאשתו , לאדם יש מחויבות לאשתו , וכן אשה לבעלה , אך מעבר לכך אין ערבוב .

    ראו מה קורה היום כאשר יש מתירנות וזלזול בערך המיוחד של כל אחד מן המינים ומנסים לערבב בכל מקום , עד כמה הדבר גורם לבעיות ותסבוכות במישור האישי והמשפחתי של הצדדים .

    כאשר יש מפגשים ענייניים בדוגמת עבודה בגדרי ההלכה והצניעות , אין בעיה , אך כאשר הקשר הופך להיות חברתי יותר , רואים את הבעיות .

    בלעם רצה גם כאן לפגוע בישראל ולטשטש את ההבדלים בין המינים וליצור ערבוב שפוגע בקדושת ישראל .

    העולם עסוק היום בחטא זה של פירוק קדושת המשפחה .

    המחויבות שבין איש לאשתו ירדה , קדושת הנישואין איננה ערך כל כך עליון , וכן המחויבות בכלל להקמת משפחה ולדאגה לחינוך הילדים כראוי איננה כבעבר .

    לעם ישראל יש מסר לעולם .

    אסור לנו ללמוד מפורקן היצרים הקיים אצל האומות , להיפך , תפקיד האומות ללמוד מאתנו מוסר , אנחנו עם ה' שקיבל תורה שמלמדת אותנו מהו המוסר הנכון והמוחלט המתחיל מקדושת המשפחה .

     

                    

    http://cafe.themarker.com/image/3434264/

    ברכת בלעם לשבטי ישראל 

     

     

    'בידוע שנבואתו של זכריה מתקיימת'

    לאחר שבלק כבר נתמלא חמה והתייאש לחלוטין מן הסיכוי שבלעם יקלל את ישראל ,

    בלעם נושא עוד נאום , משל אחרון אותו הוא פותח כך :

    "וְעַתָּה הִנְנִי הוֹלֵךְ לְעַמִּי לְכָה אִיעָצְךָ אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה הָעָם הַזֶּה לְעַמְּךָ בְּאַחֲרִית הַיָּמִים" .

    כל תוכנו של משל זה הוא לעתיד לבוא על מלכי ישראל שיעמדו לישראל וינצחו את אויביהם ,

    וכל זאת למרות שעתה עדיין לא נראית עצמתו של עם ישראל בין העמים ,

    אלא לעיתים נראה הוא מבוזה יותר מהאומות , אך בכל זאת :

    "אֶרְאֶנּוּ וְלֹא עַתָּה, אֲשׁוּרֶנּוּ וְלֹא קָרוֹב ...".

    וכך מסביר רש"י את דברי בלק :

    'אראנו- רואה אני שבחו של יעקב וגדולתן , אך לא עתה היא , אלא לאחר זמן' .

    יש מדרגה חשובה מאוד באמונה היהודית שלא לתפוס את המציאות כפי שנראית לנו בעיניים בהווה , אלא 'לסמוך על העתיד' ולדעת שאמנם עכשיו יש סבל , צער וגלות אך הגאולה בוא תבוא . איך ומתי איננו יודעים - אך זה יבוא , מכח אהבת ה' לישראל ובחירתו בנו מכל העמים , מתוקף ההבטחה לאבות ומהגילוי בדברי הנביאים - עתיד וורוד למרות הווה שחור .

    זהו בסיס ויסוד חשוב מאוד באמונה .

    אך מכירים אנו גם מדרגה וקומה שלמעלה מזאת . לא הסתכלות כלפי המציאות הנוכחית כשקר זמני ובאמונה בעתיד האמיתי והנצחי , אלא אמונה של הסתכלות על ההווה עצמו כאל אמת המלא נצחיות , השגחה וגאולה אלוקית .

    בין הדוגמאות המפורסמות לאמונה עמוקה שכזו היא דוגמתו של ר' עקיבא :

    הגמרא בסוף מסכת מכות מספרת על ר' עקיבא שרואה את השועל יוצא מבית קדשי הקדשים וצוחק .

    ר"ע אומר לחבריו 'עד שלא נתקיימה נבואתו של אוריה ('לכן בגללכם שדה תחרש') הייתי מתיירא שלא תתקיים נבואתו של זכריה ('עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלים') ,

    עכשיו שנתקיימה נבואתו של אוריה - בידוע שנבואתו של זכריה מתקיימת" .

    וכי ר"ע לא היה מאמין בכל מקרה בקיום הנבואה של זכריה ?

    אלא שר' עקיבא רואה כבר עכשיו את הגאולה .

    ר"ע מבין שמהמצב הכ"כ שפל הזה ניתן רק לעלות למעלה .

    הוא לא צוחק בגלל השועל או בגלל נבואתו של זכריה שתתקיים בעתיד ,

    אלא בגלל הנבואה - זאת שקיימת וצומחת כבר עכשיו מתחת לפני הקרקע ור"ע מצליח לראות אותה כבר עכשיו - 'בידוע שנבואתו של זכריה מתקיימת'- עכשיו .

    גם אם המציאות מאד אפורה ולא ברורה הרי שהקב"ה מחזיר שכינתו לציון עכשיו , ממש כרגע הקב"ה מצמיח קרן ישועה ובונה ירושלים .

    שהגאולה תבוא בעתיד , כולם מאמינים - זאת אכן גם מדרגת אמונת חשובה ויסודית ,

    אבל צריך לדעת שהגאולה והשגחת ה' קיימת עכשיו בהווה אפילו שלא נראית בעין והמציאות מראה אחרת .

    אנחנו צריכים לדעת לקרוא את המציאות מתחת לפני השטח ולדעת שיש גאולה גם אם אין הפרטים כ"כ ברורים .

    כולם יודעים שבעתיד הרחוק תבוא גאולה , אבל לדעת לקרוא את המציאות כבר בהווה , לראות את צמיחת השורשים של הגאולה עכשיו - זוהי גדולתו של ר' עקיבא ועל כך אומרים לו רעיו 'עקיבא ניחמתנו' .

    עמקנותו של ר' עקיבא בתורה , שהרי היא 'תכניתו של העולם , היא גורמת לו להיות הכי מציאותי וריאלי מבין חבריו .

    כך ר' עקיבא ראה את ריקנותה של רומי - עוד בזמן שהייתה בשיא תפארתה ופריחתה .

    בפתחם של ימי בין המיצרים , צריכים אנו להיות מתלמידיו של ר' עקיבא ולא רק להאמין ב"אֶרְאֶנּוּ וְלֹא עַתָּה , אֲשׁוּרֶנּוּ וְלֹא קָרוֹב ..." , אלא במדרגה גבוהה יותר של 'בידוע שנבואתו של זכריה מתקיימת' - כל המציאות כולה היא מאת ה' , אור וחושך , טוב ורע , יום ולילה - לכן כבר עתה יש גאולה , ובוודאי בדורנו שכבר ניתן לראות זאת גם כלפי חוץ !

    דרג את התוכן:

      תגובות (5)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        30/6/18 19:27:
      יפה הצניעות. טובה האינטימיות. אך מה לאלה ולהפרדה בין נשים לגברים במרחב הציבורי. כל אחד אמור לקחת אחריות על אופן התנהגותו, כל אחד אמור להתמודד עם יצריו, לא לבחור בפתרון הפשוט שהוא הפלת האחריות על האחר.
        29/6/18 18:48:

      צטט: ברוךהלוי-סגל 2018-06-29 18:47:18

      שלמה היקר באדם, רעי ועמיתי, אלופי ומיודעי,

      דבריך היו מזור לנפשי. אהבתי מאוד את פרשת בלק
      המנבאת לנו עתיד טוב ומהווה תעודת ביטוח מפני כל
      רע. "מברכיך ברוך ומקלליך ארור.
      גם הכתוב בתהילים ע"א מתיישב עם דבריך:
      אֱלֹהִים, מִי כָמוֹךָ.
       אֲשֶׁר הראיתנו (הִרְאִיתַנִי), צָרוֹת רַבּוֹת-- וְרָעוֹת:
      תָּשׁוּב תחינו (תְּחַיֵּנִי); וּמִתְּהֹמוֹת הָאָרֶץ, תָּשׁוּב תַּעֲלֵנִי.
       תֶּרֶב גְּדֻלָּתִי; וְתִסֹּב תְּנַחֲמֵנִי.

       

      כנגד רצונו תרם לנו בלעם את התפילה הנצחית 

      המקובעת בספר התפילה היהודי 

      "מה טובו אוהליך יעקב, משכנותיך ישראל"

       

      שבת מבורכת לך וליקיריך,

            ב א ה ב ה ,

              ברוך

        29/6/18 17:49:
      פרשה מעניינת במיוחד. שבת שלום :)
        29/6/18 16:50:
      ארגז הכלים שלי אינו דתי ופרשת השבוע נגעה בי בכמה נקודות, לכן אחלוק איתך את תפישת עולמי: חמדנות - החברה מלמדת אותנו שהצלחה זה כשהדשא שלך ירוק יותר משל השכן, שתצבור את מה שיש לו ויותר גדול יותר מפואר. קדושת המשפחה - זה ערך חברתי חשוב אך אין קשר בין זה לבין הפרדת נשים מגברים במרחב הציבורי, בכלי תחבורה או בכנסים. גאולה - היא כאן ועכשיו בהיותנו, ולא בתיקון של העולם הבא או בתחיית המתים. אני לא אומרת מה נכון או טוב. אלא משתפת אותך היכן דבריך פוגשים את עולמי. ותודה על פרשנות מרתקת.
        29/6/18 13:36:
      שמחתי לקרוא, תודה. שבת שלום ומבורך.