כותרות TheMarker >
    ';

    Suicide is painless, it brings on many changes

    הירושימה אהובתי

    4 תגובות   יום שישי , 6/7/18, 01:51

     

    בימי שלישי כל שבוע הקרינו סרטים בחדר האוכל. בדרך כלל לא הותר לנו, ילדי הקיבוץ, לצפות בהם. אז חשבו, אולי בצדק, שעירום נשי או מין מרומז לא ממש נחוצים למתבגר בן 13. הורינו העריכו כי העדר אובייקט מדומיין המתבסס על מראות ממשיים מסרטים בעת שאנחנו מאוננים, יפחית את תדירות המעשה שנחשב בעת זו לא הולם, מסכת התנהגות בלתי חלוצית שאינה תואמת את האידאולוגיה שבעיקרה האדירה את הסלוגן הנאצי, לפיו העבודה משחררת ובוורסיה הציונית, גם מחשלת ומגשמת.

    אני זוכר אין ספור ויכוחים עם מורה הספרות שלי, לימים פרופסור לפילוסופיה באוניברסיטת חיפה, בהן העליתי טענה אפיקורסית: עבודה זה כלי לעשיית ג'ובות ולא מעשה מקודש לשחרור הנפש. כמובן שהתובנה הזאת התבססה בראש וראשונה על בטלנותי המולדת, אבל מסתברא, היא הוכחה כנאותה ונכונה הן בפרספקטיבה אישית והן הלאומית בימים אלה.

    בתחילת שנות השישים עדין ראו בקיבוץ שלי בא. ד. גורדון סוג של נביא ולא סתם איש עם זקן ארוך הסובל מהזיות שגרמו לו לחשוב עקום לגמרי. מכל מקום אין באמונה הלוהטת בערכי העבודה כדי לבטל את נטייתם לבטלנות של בני האדם, אי לכך, המציאו בקיבוץ סוג של אלטרנטיבה לעבודה, בה החבר אינו נקרא עוד לדגל בשדות או במשק החי, אלא נוסע לעיר הגדולה ועוסק שם בכל מיני מטלות אלומות במנגנונים האדמיניסטרטיביים של הקיבוצים על המפלגות שלהם, שפרחו בעת ההיא בקצב של צמיחת ישיבות בהווה שלנו.

    השוני הלכאורי בין עסקני התנועה הקיבוצית לבין המערכת המגלומנית של האדמיניסטרציה החרדלית, הכוללת אוגדות של מתקשרים באלפי ישיבות שמסדירות את מערכת היחסים  שלהם עם אלוהים שלהם מתבטל לאור העובדה כי לאלה וגם לאלה המדינה שילמה ומשלמת על לא כלום משכורת.

    מסתברא אם כן, שקיים דמיון רב בין הקיבוצניקים שלי בשנות השישים, לבין החרדלים של היום והוא אינו לכאורי לגמרי.

    אצל שניהם ההמנעות מעבודה נובעת מאותו צורך אנושי להעדיף בטלה על פני עבודות פרך. הנה לכם הסבר ארצי לתופעת ההתחרדות הישראלית. מצד אחד, החרד הפשוט אינו עובד יום בחייו ומתפרנס מכספי אידיוטים כמונו, ומצד שני, כמו חברי הקיבוץ שלי, הוא מתעטף בהילה אידאולוגיית מרשימה הגורמת לציבור מטומטם, לשלם לו דמי בטלה כאלו היינו הברון רוטשילד.

    זה עובד כך:

     אנחנו, כלומר הם, בוחרים ממשלה.

    הממשלה שלנו שנבחרת ומתוחזקת על ידם, [קוראים לזה פוליטיקה ישראלית], גונבת מאתנו חצי מן ההכנסות שלנו ונותנת להם, לאחר הפרשת מעשר לכיס שלהם. כמובן שלמעשר יש צידוק, הרי הממשלה על גנביה לוקחת סיכון גדול במהלך פועלה ועלולה להסתבך בפלילים ולשבת בבית הסוהר. לרגל הסתכנותם בהתנדבות ולמען כולנו, המעשר מגיע להם כמו שמשלמים תוספת סיכון לשוחטים, למרות שהפריבילגיה הזאת מגיעה הרבה יותר לתרנגולת.

    כך מתוחזק ציבור גדול שהמשותף לו בנוסף למורה מן הקב"ה, לבוש שחור או התחזות לעבריים קדמוניים. לאיש אין מושג מה אלה לבשו בתקופת שלמה המלך, אי לכך, מחוסר בררה הם מעתיקים את האופנה שלהם מציורי שמן של ציירים ברנסנס שתיארו סצנות תנכיות כיד הדמיון של הצייר וזה היה להם בשפע

    יוצאי איפה שחרדלנו החביבים דומים יותר לדוגמנים של אל גרקו או לחילופין לדמויות של ציירים במאה ה – 19, עת פרחה מחדש המגמה של נושאים תנכיים בציורי שמן.

    יחד עם זאת עלי לסייג את דברי, יראי השמיים נדרשים בכל זאת לפעילות גופנית מתישה משהו. איש לא יתכחש לעובדה שבן אדם שמנענע את גופו 12 שעות ביום, שישה ימים בשבוע קדימה ואחורה, מבצע פעילות גופנית קשה שבגינה מגיע לו שכר או תגמול.

    על הרקע הזה נתן להבין את המלחמה העיקשת שלהם על השבת. הם חוששים שאם לא ישמר כהלכה, הם ידרשו להתנדנד גם ביום השביעי, ואז יסבלו מהתכווצות שרירים כמו הכדורגלנים במונדיאל, דבר שיפגע ביכולת ההבקעה שלהם והלך על הילד ה – 11, 12, 13, 14 וכן הלאה, ופרנסתם תפגע אנושות, עד כדי להפוך את כל העיסוק שלהם בדתיות לבלתי רנטבילי, אויה.

    אליה וקוץ בה, אילו חובת הנדנוד הוטלה עליהם בכל זאת גם בשבתות, הם היו הופכים בסופו של דבר ללולבים, וזה היה מקל על אלוהים במלאכת הגאולה שלו, הרי הרבה יותר קל לאחסן לולב שרק מתנדנד קדימה ואחורה, ללא דרישות אישיות ספציפיות, מתריסר טריליון חסידים שדורשים את חלקת גן העדן שלהם בממלכתו העתידית של הקב"ה. הפסקה האחרונה נועדה לתשומת ליבם של חברי האופוזיציה, בעיקר בנו של טומי לפיד, ששוקד איך לשפר את מצבם של החרדים כל יום וכל לילה.

    ואיך כל זה קשור לאהובתי הירושימה?

    ובכן, מדובר בסרט של אלן רנה הצרפתי מ – 1959. הורי דברו בו רבות ונראה שהסצנות הדוקומנטריות בו, השאירו בהם רושם עמוק שנזקק לדיסקוס על אף שלא הרבו בכך בד"כ. הקשר בינם על פי רוב היה מבוסס על הבנה מראש. כלומר אימא שלי ניחשה תמיד את רצונותיו של אבי, ולאבי זה לא ממש הפריע.

    בסרט מתאהבת כוסית צרפתייה ביפני שחווה את זוועות האטום בהירושימה. הם יוצאים לדייטים ומזדיינים מדי פעם, אבל בסוף הכוסית, מסיבות שרק נשים יודעות, מחליטה לעזוב אותו, וחוזרת לאירופה.

    ואיך זה רלוונטי לענייננו?

    בגלל התמונה הזאת:

    ''

    למיטב זכרוני זה המבנה היחיד שנותר בעיר אחרי האטום, שהזכיר מבנה שבני אדם בנו ועשו שימוש בו.

    ואיך זה רלוונטי לענייננו?

    לי זה מזכיר את המסגד עם כיפת הזהב בהר הבית, שהקולגות המתנדנדים שלנו רואים בעיין עקומה והיו רוצים להשטיח.

    אז הנה לכם הצעה אפקטיבית להגשים את החלום שלהם בפחות מעשור.

    תבחרו עוד פעמיים בנתניהו, ואני מבטיח שהאיראנים ישטחו לכם ולנו את ירושלים.

    אליה וקוץ בה, זה ישטח גם את תל אביב ולמעשה כל מה שנמצא בין אילת למטולה. אם זאת, אם נסקור את כל הקטסטרופות שחולל עד כה נתניהו, זו תהיה עוד חוליה בלתי ייחודית בשרשרת האסונות שקורים לנו.

    נתנחם בעובדה שהעניין הזה לא ישמח את החברה מן ה – BDS    , כי יחד אתנו ימחקו גם כל הפלסטינים.

    אם זאת העולם ינשום לרווחה, הרי לא כל יום נפטרים משני קוצים בתחת.

     

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (4)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        12/7/18 00:24:

      צטט: דוקטורלאה 2018-07-11 19:20:38

      אני מבקשת להעיר על התייחסותך לתורת אהרון דוד גורדון. כמי שכתבה עבודת מחקר על החינוך העצמי בתורת א.ד. גורדון, לתואר שני, והיא משמשת לעיון הסטודנטים להוראה במוסדות המתאימים. וכמי שכתבה עבודת דוקטוראט בשם :״התקבלות משנת א.ד. גורדון בספרות ובעיתונות העברית במחצית הראשונה של המאה העשרים״ אינני יכולה לקבל את יחסך להוגה דעות מקורי זה.

       

      זו סטירה, הלוואי ותורתו הייתה עדין רלוונטית.

        11/7/18 19:20:
      אני מבקשת להעיר על התייחסותך לתורת אהרון דוד גורדון. כמי שכתבה עבודת מחקר על החינוך העצמי בתורת א.ד. גורדון, לתואר שני, והיא משמשת לעיון הסטודנטים להוראה במוסדות המתאימים. וכמי שכתבה עבודת דוקטוראט בשם :״התקבלות משנת א.ד. גורדון בספרות ובעיתונות העברית במחצית הראשונה של המאה העשרים״ אינני יכולה לקבל את יחסך להוגה דעות מקורי זה.
        9/7/18 13:06:

      צטט: נומיקן 2018-07-08 11:12:15

      מושחזזזז. שורט. אוי לנו.

       

      _________________________________________________

       

      יש משחיז סכינים מושחז ברחוב רליבך, ליד פינת ישמונאים בתל אביב. נראה כי האיש יתעשר מאוד בקרוב, עקב הביקוש לשוחטים נוספים לכל מיני בעלי חיים, כולל גם הסוג האנושי, שעקב מגבלות מגדריות נזקק לכלי כדי לטרוף את זולתו.

      אנושיות, כבר אמרנו.

        8/7/18 11:12:
      מושחזזזז. שורט. אוי לנו.

      ארכיון

      פרופיל

      ערסאל
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין