כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    ציורי תנ"ך/ מאת: אהובה קליין.(c)

    ציורים המשמשים מדרשי תמונה לפסוקים בתנ"ך-
    הטכניקה: שמן על בד.
    שירה מקראית.
    * הציורים מוגנים בזכות יוצרים ואין להשתמש בהם בכל דרך שהיא.

    ציורי תנ"ך/ בני גד וראובן רואים את עבר הירדן/ ציירה: אהובה קליין(c)

    24 תגובות   יום שישי , 13/7/18, 08:28

     

     Biblical paintings

     The sons of Gad and Reuben see the Jordan area

    "וּמִקְנֶה רַב, הָיָה לִבְנֵי רְאוּבֵן וְלִבְנֵי-גָד--עָצוּם מְאֹד; וַיִּרְאוּ אֶת-אֶרֶץ יַעְזֵר, וְאֶת-אֶרֶץ גִּלְעָד, וְהִנֵּה הַמָּקוֹם, מְקוֹם מִקְנֶה"

     [במדבר ל"ב, א]

     

     

    ''

    ציורי תנ"ך/ בני גד וראובן רואים את עבר הירדן/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]


    בני גד וראובן

     שיר מאת: אהובה קליין ©


    בני גד וראובן  רואים

    שטחי מרעה רעננים

    מיני דשאים  ירקרקים

    מי נהרות   משקשקים.

     

    עבר הירדן חומדים

    למקניהם  הרב דואגים

    בעיני משה מצטיירים

    תרבות אנשים חטאים.

     

    אהבה עזה לנכסים

    בארץ חמדה מואסים

    על גדרות צאן חולמים

    אך את אחיהם שוכחים.

     

    חמדת הממון בדמם

    זורמת לחדרי ליבם

    אך לא לעד  נהנים

    מההתנחלות -ראשונים גולים.

     הערה: השיר בהשראת פרשת מטות- מסעי [חומש במדבר]

     

     הרעיון מאחורי היצירה והשיר:


          

    פרשת מטות  מסעי - במה חטאו בני גד וראובן?

     מאת: אהובה קליין.

     

    העלאת תמונות    

    ציורי תנ"ך/ בני גד וראובן בונים את נחלם/ ציירה: אהובה קליין (c)

     

    ''    

    ציורי תנ"ך/ נחלתם של בני גד וראובן/ ציירה: אהובה קליין (c)


    אחד הנושאים שבפרשה: שאיפתם  של  בני גד וראובן להתנחל בעבר- הירדן וזאת  בעקבות  ראייתם את  המקום - הנראה להם מתאים למטרותיהם.

    כפי שהכתוב מתאר: "וּמִקְנֶה רַב, הָיָה לִבְנֵי רְאוּבֵן וְלִבְנֵי-גָד--עָצוּם מְאֹד; וַיִּרְאוּ אֶת-אֶרֶץ יַעְזֵר, וְאֶת-אֶרֶץ גִּלְעָד, וְהִנֵּה הַמָּקוֹם, מְקוֹם מִקְנֶה. וַיָּבֹאוּ בְנֵי-גָד, וּבְנֵי רְאוּבֵן; וַיֹּאמְרוּ אֶל-מֹשֶׁה וְאֶל-אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן, וְאֶל-נְשִׂיאֵי הָעֵדָה לֵאמֹר. עֲטָרוֹת וְדִיבֹן וְיַעְזֵר וְנִמְרָה, וְחֶשְׁבּוֹן וְאֶלְעָלֵה, וּשְׂבָם וּנְבוֹ, וּבְעֹן.  הָאָרֶץ, אֲשֶׁר הִכָּה יְהוָה לִפְנֵי עֲדַת יִשְׂרָאֵל--אֶרֶץ מִקְנֶה, הִוא; וְלַעֲבָדֶיךָ, מִקְנֶה.  וַיֹּאמְרוּ, אִם-מָצָאנוּ חֵן בְּעֵינֶיךָ--יֻתַּן אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת לַעֲבָדֶיךָ, לַאֲחֻזָּה:  אַל-תַּעֲבִרֵנוּ, אֶת-הַיַּרְדֵּן". [במדבר  ל"ב]

    השאלות הן:

    א]  מאין היה לשבטי גד וראובן - מקנה רב ?

    ב]  איזו ראייה הייתה לשני שבטים אלה ?

    ג]   במה חטאו ?

    תשובות

    "וּמִקְנֶה רַב, הָיָה לִבְנֵי רְאוּבֵן וְלִבְנֵי-גָד--עָצוּם מְאֹד"

    דעת מקרא מסתמך על דברי אונקלוס ומסביר: כי בעקבות מלחמת מדיין הייתה חלוקת שלל וגדל המקנה מאד בקרב שבטי ישראל, לכן החלוקה הייתה על  פי הכללים בתקופת דוד המלך : "וַיֹּאמֶר דָּוִד: .... כִּי כְּחֵלֶק הַיֹּרֵד בַּמִּלְחָמָה, וּכְחֵלֶק הַיֹּשֵׁב עַל-הַכֵּלִים--יַחְדָּו יַחֲלֹקוּ". [שמואל-א, ל, כ"ג- כ"ד] וניתן להסיק: כי שבטים אלה שהיו מתמסרים במיוחד בגידול המקנה רכשו מקנה רב  משאר השבטים.

    יש לציין, כי רק כאן בפסוק זה – מופיע תחילה שבט ראובן מהטעם שראובן הבכור, אך במהלך יתר הפסוקים מופיע תחילה, דווקא שבט גד-כי יתכן שהם היו עשירים יותר וגם גיבורי חיל משופעים בהשראת ברכתו של משה: " וּלְגָד אָמַר, בָּרוּךְ מַרְחִיב גָּד:  כְּלָבִיא שָׁכֵן, וְטָרַף זְרוֹעַ אַף- קָדְקֹד". [ דברים ל"ג, כ]

     הרמב"ן טוען: כי שבט גד מופיע בהמשך תמיד בראש, היות והם העלו את הרעיון של ההתנחלות בעבר הירדן  וגם ניהלו משא ומתן בעניין זה עם משה.

    הנציב מוולוז'ין [רבי נפתלי צבי יהודה ברלין] מסביר: מדוע דווקא שבט גד היו המובילים בהצעת ההתנחלות בעבר הירדן המזרחי,  בפנייתם אל משה- הרי כתוב: "וּמִקְנֶה רַב, הָיָה לִבְנֵי רְאוּבֵן וְלִבְנֵי-גָד--עָצוּם מְאֹד", לכן צריך לשים את הנקודה אחרי השם "לבני ראובן, וְלִבְנֵי-גָד--עָצוּם מְאֹד". מכאן ששבט גד היה עשיר יותר בצאן ובקר משבט ראובן, לכן היו זקוקים לשטחי מרעה  נרחבים.

     

    הראייה של בני גד וראובן.

    החכם באדם- שלמה המלך מסביר:

    "נַחֲלָה מבחלת [מְבֹהֶלֶת] בָּרִאשֹׁנָה וְאַחֲרִיתָהּ לֹא תְבֹרָךְ".[ משלי, כ, כ"א]                  על פי "מצודת דוד": בחירת נחלה מתוך  בהלה-חיפזון- ללא שיקול דעת- סופה שאין בה ברכה!

    לעניות דעתי, ראייתם של שבט  ראובן וגד הייתה שטחית -  זה היה מבט חומרי - אל עבר הירדן- מקום פורה עשיר במים ובצמחיה מתוך התרשמות שהמקום מתאים לצרכיהם- היינו -לצורך מרעה הצאן שלהם –זה היה מבט  גשמי ,ללא נגיעה רוחנית.

    הדבר מזכיר את לוט המתבונן על אזור סדום ומתרשם מהמקום מבחינה חומרית .

    כפי שהכתוב מתאר: " וַיִּשָּׂא- לוֹט אֶת-עֵינָיו, וַיַּרְא אֶת-כָּל-כִּכַּר הַיַּרְדֵּן, כִּי כֻלָּהּ, מַשְׁקֶה--לִפְנֵי שַׁחֵת יְהוָה, אֶת-סְדֹם וְאֶת-עֲמֹרָה, כְּגַן-יְהוָה כְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, בֹּאֲכָה צֹעַר.  וַיִּבְחַר-לוֹ לוֹט, אֵת כָּל-כִּכַּר הַיַּרְדֵּן",[בראשית י"ג, י -י"א]

    אין הוא מתעמק  בטיב החברה השוכנת שם ,אינו חושב על עתיד חינוך ילדיו , לכן התוצאה הייתה  הרסנית ולוט איבד בסופו של דבר את אשתו ונכסיו.

    אחד הפרשנים האחרונים מתאר את ההבדל בין אברהם שהיה לו מקנה רב לבין שבטים אלה. אצל  אברהם נאמר: "וְאַבְרָם כָּבֵד מְאֹד בַּמִּקְנֶה" [בראשית י"ג, ב]- הכתוב הקדים את אברהם למקנה, ואילו כאן הכתוב הקדים את המקנה  לשמות השבטים:

    "וּמִקְנֶה רַב, הָיָה לִבְנֵי רְאוּבֵן וְלִבְנֵי-גָד...."

    מכאן שבני גד וראובן - הקדימו את דאגתם לגדרות הצאן ולא לדאגה על ילדיהם, לא כן אצל אברהם, מכאן שהייתה להם הסתכלות חומרית לחלוטין על  אזור עבר הירדן.

    חטאם של שבטי גד וראובן:

    על פי רוב הפרשנים חטאו בני ראובן וגד בארבעה  חטאים  עיקריים:

    א] השתעבדות מופרזת לחומריות.

    ב] פרישה מן הציבור.

    ג]  חוסר התחשבות תורנית בשאלת ארץ ישראל.

    ד] מאיסה  בארץ חמדה.

    רבינו בחיי מביא מדרש: כאשר העושר  בא משמים- , היינו -מרצונו של ה' , הוא מתקיים, אך כאשר אינו בא משמים- אינו מתקיים, ידועים לנו שני עשירים: האחד קורח  מישראל והשני –המן שהיה מתוך הגויים- המשותף לשניהם: כי אבדו מן העולם, היות ומתנתם לא הייתה משמים, אלא היו חוטפים את הממון לעצמם- כלומר חושבים שכל העושר בזכותם וכוחם הבלעדי. בדומה לכך בני גד וראובן - היו עשירים גדולים, חומדי ממון והיו מוכנים להתנחל מחוץ לגבולות הארץ ופרשו  מן הציבור, וכל זה למען רכושם , לפיכך בזמן הגלות- הם גלו תחילה , כפי שנאמר: "וַיַּגְלֵם לָראוּבֵנִי וְלַגָּדִי, וְלַחֲצִי שֵׁבֶט מְנַשֶּׁה" [דברי הימים א]

    עוד נאמר: "כִּי לֹא מִמּוֹצָא וּמִמַּעֲרָב וְלֹא מִמִּדְבַּר הָרִים". [תהלים כ"ה, ז]

    ההסבר: כי העושר אינו בא לא ממדבר ולא מהרים ולא מזה שהאדם מסתובב במדבריות ומתאמץ יתר על המידה,, אלא העושר בא מהקב"ה - שהוא הנוטל ממנו של זה ומעבירו לאחר. כפי שכתוב: "כִּי אֱלֹהִים שֹׁפֵט זֶה יַשְׁפִּיל וְזֶה יָרִים".[שם ע"ה, ח]

    ומדוע נקראים: "נכסים" ? מפני שנכסים מזה ונגלים לזה. חנה אמרה: "יְהוָה מוֹרִישׁ וּמַעֲשִׁיר מַשְׁפִּיל אַף מְרוֹמֵם". [שמואל-א, ב, ז]

    ה"כלי יקר" מבהיר: ששבטים אלה בטחו בכוחם ,אך יש  ללמד מעט זכות עליהם, לפי שרצו לרכז את המקנה שלהם סמוך לגבול עם האויבים, מתוך מחשבה שאם האויב ינסה להילחם בהם, יפגע תחילה בצאן ובינתיים יצליחו למלט  ולהציל את הטף שלהם - אשר יבנו להם ערים במרכז, אך משה לא אהב רעיון זה, לפי  שהוכיחם שאינם בוטחים בקב"ה! והציע להם להפוך את תכניתם: את המשפחות לרכז סמוך לגבול ואת הצאן במרכז- כדי להוכיח לכולם שהם בוטחים בתשועת ה'  ובכך להשפיע על אחיהם שגם הם יבטחו בה' .

    ר' שמחה ויטל מקלם אומר: כי חמדת הממון - היא אבי החמדות והתאוות- בדומה למחלה שבתחילתה אין לחזות את ממדי התפשטותה- ממגרעת זו חשש משה ולכן כינה אותם: "תרבות אנשים חטאים"

    לסיכום, לאור האמור לעיל: למרות שישנם פרשנים הרואים בבני גד וראובן נקודות זכות, הרי רובם  טוענים, כי בני גד וראובן, טעו במטרתם ודרכיהם וההוכחה לכך שהם  גלו מנחלתם תחילה ובסופו של דבר איבדו את נכסיהם.

     עוד מיצירותיי- על פרשת: "מטות- מסעי".

    ''    

          

    ציורי תנ"ך/ בני ישראל חונים באילים/ ציירה: אהובה קליין(c)

    העלאת תמונות    

    ציורי תנ"ך/ בני ישראל חונים על ים סוף/ ציירה: אהובה קליין (c)


    ''    

    ציורי תנ"ך/ מסע בני ישראל במדבר/ ציירה: אהובה קליין (c)


    ''    

     

    ציורי תנ"ך/ ניפוץ האלילים/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]

    העלאת תמונות  

    ציורי תנ"ך/ פינחס הכהן נילחם במלחמת מדיין/ ציירה: אהובה קליין (c)


     השבת הקרובה- מסיימים את קריאת חומש במדבר וקוראים שתי פרשיות:

    "מטות- מסעי"

    אומרים יחדיו כל ישראל: "חזק, חזק ונתחזק"!!

    ההפטרה: 


    קריאה בירמיהו פרק ב: 


    ".....כִּי-שְׁתַּיִם רָעוֹת, עָשָׂה עַמִּי: 

    אֹתִי עָזְבוּ מְקוֹר מַיִם חַיִּים, לַחְצֹב לָהֶם בֹּארוֹת--בֹּארֹת נִשְׁבָּרִים, אֲשֶׁר לֹא-יָכִלוּ הַמָּיִם...".


     חודש טוב ומבורך לכל עם ישראל- כאיש אחד בלב אחד!

     יהי רצון שנצא מתוך אפלה לאורה במהרה! אמן ואמן.

     שבת שלום ומבורך!


     * כל הזכויות שמורות לאהובה קליין על היצירות באתר(c)

    דרג את התוכן:

      תגובות (24)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        21/7/18 21:42:

      צטט: רונית אברהם 2018-07-19 15:09:13

      אהובה יקרה,

      יצירותיך מאירות עיניים ולב.
      תבורכי!

       

       רונית היקרה.

      נשיקה

       תודה עבור המילים הטובות והברכות.

       המברכת, תתברך כפל כפליים-

      היישר מן השמים.


       בברכה

       אהובה.

        21/7/18 21:40:

      צטט: עט סופר 2018-07-19 11:15:28

      מעולה כדרכך בקודש, והציורים מפעימים את הלב ...וכל המוסיף גורע!

      כבר אמר שלמה המלך .."בית והון נחלת אבות, ומה' אשה משכלת"!!!

      ישר כח ...!!

       עט סופר היקר.


       תודה מקרב לב-

      לדבריך הנהדרים והמאירים.

       ברוך תהיה תמיד.


       בברכה

       אהובה.

        19/7/18 15:09:

      אהובה יקרה,

      יצירותיך מאירות עיניים ולב.
      תבורכי!

        19/7/18 11:15:

      מעולה כדרכך בקודש, והציורים מפעימים את הלב ...וכל המוסיף גורע!

      כבר אמר שלמה המלך .."בית והון נחלת אבות, ומה' אשה משכלת"!!!

      ישר כח ...!!

        17/7/18 18:35:

      צטט: תנועת כמוך 2018-07-17 00:47:35

      לא ניתן לדרג פעמיים ממתין לפוסט הבא
       דוד היקר.
       תודה- מקרב לב.
       המשך שבוע טוב ובשורות טובות.
       בברכה
       אהובה.
        17/7/18 00:47:
      לא ניתן לדרג פעמיים ממתין לפוסט הבא
        15/7/18 22:55:

      צטט: לואיס קרול 2018-07-15 16:08:54

      ציורים מרובים ומרשימים

      היקף רב ומפואר

      שמעון

      ''

      שמעון היקר.

       תודה , מקרב לב- לתגובה כה יפה -

      עם תמונה ההולמת באופן נפלא את דבריך.

       שבוע טוב ויצירתי.

       בברכה

       אהובה.

        15/7/18 22:49:

      צטט: ד. צמרת 2018-07-14 19:34:51

      עוד פרשיה מופלאה בתולדות עם ישראל.
      ד, צמרת היקר.

       תודה עבור המילים הטובות.
       שבוע טוב ויצירתי.
       בברכה
       אהובה.
        15/7/18 22:48:

      צטט: מכבית- coach לכתיבה 2018-07-14 13:35:55

      תודה, שבת שלום ושבוע טוב, ומלוא הערצתי לך - מתי את מספיקה?!
       מכבית היקרה.
      חיוך
       תודה לתגובתך היפה.
       אשר לשאלתך:
      פשוט אני משתדלת לנצל את מלוא הזמן להפצת התנ"ך-
      למען עם ישראל.
      שבוע טוב ויצירתי.

       בברכה
       אהובה.
        15/7/18 22:44:

      צטט: barir 2018-07-14 09:11:15

      תודה, אהובה היקרה על הציורים המופלאים שלך ועל מילותייך. חודש טוב לך ולמשפחתך :)

      מרסיה היקרה.
      נשיקה
       תודה מקרב לב - למילותייך הטובות והברכות.
       תבורכי גם את- בשבוע טוב ,יצירתי ומאושר.

       בברכה
       אהובה
        15/7/18 22:34:

      צטט: א ח א ב 2018-07-13 18:10:07

      חודש טוב ומבורך לכל עם ישראל- כאיש אחד בלב אחד! יהי רצון שנצא מתוך אפלה לאורה במהרה! אמן ואמן. שבת שלום ומבורך! המשיכי לצייר ולכתוב ולהאיר העולם
       אחאב היקר.

       תודה לדבריך הנפלאים.
       בשורות טובות.
       בברכה
       אהובה.
        15/7/18 22:32:

      צטט: sari10 2018-07-13 17:50:37

      כמו תמיד...
      עונג לי לצפות בציורייך
      ולקרוא את כתבייך.

      יישר כוח אהובה.

      שבת נהדרת לך ולמשפחתך ❤

       שרי היקרה.

      נשיקה

       תודה לתגובתך היפה- כהרגלך בקודש.

       ברוכה תהיי תמיד.

       שבוע נהדר!

       בברכה

       אהובה.

        15/7/18 22:28:

      צטט: * חיוש * 2018-07-13 14:22:41

      אהובה האהובה נשיקה

      כתמיד עונג של שישי שבת לבקר אצלך לצפות עד בלי דיי בציורייך המשובבות את הנפש

      לקרוא את שירך ואת ההסברים ברוח הפרשה,  ולהחכים.

      תפסה את עיני התמונה של ניפוץ האלילים - ציירת במכוון את רגלו של האליל

      מזהב עם מספר אצבעות רב = להדגיש שלא ניברא בצלמו של האלוהים ?

      אני בטוחה שזו הייתה כוונתך וההשראה לציור המקסים הזה

      תבורכי יקירה שאת מביאה לנו דברי אלוהים חיים

      * כוכב אהבה והערצה וחיבוקים אוהבים

      שבת טובה ומבורכת גם לך יקירה

       *חיוש* היקרה.נשיקה

       תודה לתגובתך המרגשת והמשמחת כאחד.

       אשר לשאלתך בנוגע לאליל:

      האמת ,שציירתי  שתי כפות רגליים  ואילו כף הרגל השנייה יותר מרומזת -

      אולי לכן  חשבת מה שחשבת..

      בכל אופן, המטרה ביצירה זו היא:

      לשמש מדרש תמונה  לציווי של אלוקים- לנפץ כל עבודה זרה.

      [מדרש תמונה- הכוונה: הסבר לפסוק על ידי ציור]

      ארץ ישראל חייבת להיות נקייה מעבודת אלילים.

      שבוע טוב לך- ברכות והצלחות עד בלי די..

       באהבה וחיבוקים.

       אהובה.


        15/7/18 16:08:

      ציורים מרובים ומרשימים

      היקף רב ומפואר

      שמעון

      ''

        14/7/18 21:43:

      צטט: ~ ~ 2018-07-13 11:28:01

      יופי של ציורים ושיר

      שבת שלום אהובה

       יקירה.

      נשיקה

       תודה למילותייך הטובות..

       ברוכה תהיי.

       שבוע טוב ומבורך.


       בברכה

       אהובה.

        14/7/18 21:29:

      צטט: תנועת כמוך 2018-07-13 10:14:47

      ראויה לכוכב ואף לשביל החלב

      דוד היקר.

       תודה לתגובתך היפה.
       שבוע טוב וחודש טוב ומבורך.
       בברכה
       אהובה
        14/7/18 19:34:
      עוד פרשיה מופלאה בתולדות עם ישראל.
      תודה, שבת שלום ושבוע טוב, ומלוא הערצתי לך - מתי את מספיקה?!
        14/7/18 09:11:
      תודה, אהובה היקרה על הציורים המופלאים שלך ועל מילותייך. חודש טוב לך ולמשפחתך :)
        13/7/18 18:10:
      חודש טוב ומבורך לכל עם ישראל- כאיש אחד בלב אחד! יהי רצון שנצא מתוך אפלה לאורה במהרה! אמן ואמן. שבת שלום ומבורך! המשיכי לצייר ולכתוב ולהאיר העולם
        13/7/18 17:50:

      כמו תמיד...
      עונג לי לצפות בציורייך
      ולקרוא את כתבייך.

      יישר כוח אהובה.

      שבת נהדרת לך ולמשפחתך ❤

        13/7/18 14:22:

      אהובה האהובה נשיקה

      כתמיד עונג של שישי שבת לבקר אצלך לצפות עד בלי דיי בציורייך המשובבות את הנפש

      לקרוא את שירך ואת ההסברים ברוח הפרשה,  ולהחכים.

      תפסה את עיני התמונה של ניפוץ האלילים - ציירת במכוון את רגלו של האליל

      מזהב עם מספר אצבעות רב = להדגיש שלא ניברא בצלמו של האלוהים ?

      אני בטוחה שזו הייתה כוונתך וההשראה לציור המקסים הזה

      תבורכי יקירה שאת מביאה לנו דברי אלוהים חיים

      * כוכב אהבה והערצה וחיבוקים אוהבים

      שבת טובה ומבורכת גם לך יקירה

        13/7/18 11:28:

      יופי של ציורים ושיר

      שבת שלום אהובה

        13/7/18 10:14:
      ראויה לכוכב ואף לשביל החלב

      ארכיון

      פרופיל

      אהובהקליין
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין