כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    אברהם אלישע מאמרים

    אברהם אלישע
    יצירה בתכשיטים

    חוקר אוצרות, פולחנים ותרבויות
    מרצה, כותב ספרים ומאמרים
    זוכה פרס ראשון בעיצוב תכשיטים בישראל

    "אהבה" כתכשיט - יצירתו של אברהם אלישע

    1 תגובות   יום שני, 23/7/18, 19:51

    "אהבה" כתכשיט - יצירתו של אברהם אלישע

     

    ''

     

    ''

     

    מילים על אהבה

    במוטו שלעיל מסֵפֶר הזוהר אנו עדים לעוצמה האדירה ולהעדפה אשר בה בוחר הספר הקבלי שכל כליו ואוצרותיו מעוצבים בכוח המילה. ברגיל, כל היגד המזכיר "שֵם בעל 4 אותיות" מכוֵון לשם המפורש של האל בעברית המורכב מ-4 אותיות הקודש (טטרגרמטון). כאן מפתיע הזוהר בהבליטו ארבע אותיות שהשם הקדוש עצמו תלוי בהן, ואלו האותיות המרכיבות את המילה "אהבה".

    מאז ומעולם ביקשה נפש האדם לתהות על אחד ממופלאות עצמה: אהבה - מהי? ואילו זו הולידה יצורי מחשבה מוזרים, בדרך הטבע גם ממזרים. היו פילוסופים שדימוה ליאנוס האל ששתי פנים לו - גן עדן ושאול תחתיות. היו שכינוה רפואה, אחרים מחלה.

    אפלטון גרס: מי שלא נגעה בו יד האהבה - בחושך מהלך, וספר הזוהר פוסק: אהבה - זה שכתוב 'יהי אור'!

    האור מאפשר את האינטגרציה עם העולם ואת ההשתקפות האישית בעיניים שמנגד - על משמעותה הרחבה של אמירה אינטימית זו כיציאה מן ה"אני" העצמי בהזדהותו ובהשתקפותו באחר, לעת רגש גואה, לַחוש אחד.

    וכשהדברים נוגעים לאהבה אמיתית, מדברים על החיבור עם "נפש תאומה". מיתוס המיוחס לאריסטופאנס היווני, מיתוס המרחיב על מקורה הבראשיתי של אחדות זו אשר בנפש.

    אנו למדים מכך כי חולי האהבה הוא היפוכו של מושג האחדות - הפירוד. באחת ההרצאות על קבלה שמעתי את המרצה משתמש במילה פּרֶד כשם הבהמה שאינה מביאה זרע צאצאים - כהשוואה סימבולית המאפיינת את מושג הפירוד.

    הפירוד בין נאהבים מאופיין תמיד בהשתוקקות. ולהבנתו של מונח זה טוב נעשה אם ניעזר בסמנטיקה הערבית: המילה شَقَّة שַקַּה פירושה חלק, מחצית או גזיר ממשהו שלם. וכך شَقِيق שַקִיק פירושו אח מלידה, חלק מרחם אחד. המילה העברית גִזרון (אטימולוגיה) היא اِشْتِقَاق אִשְתִקָאק. اِشْتاق אִשְתָאק - התגעגע. השתוקקות היא אפוא התחושה הרגשית של הגעגוע, חלק מפורד החש בכמיהה לחיבור טוטאלי עם מושא נפשו - האיחוד עמו יהפוך לשלם.

    ולעת השתוקקות שלא נענית, זו הפונה לאפיקי יצירה - שאלו אנשים על ניטשה: מה היה קורה למחשבת המערב אילו הייתה לוּ סָלוֹמֶה משיבה אהבה למחזרה זה הנואש. ארתור שופנהאואר, בן ארצו, הנחיל לנו תשובה מן המוכן: אילו מומשה - היה מעיין יצירתו של הפילוסוף משתתק (כלומר, אפשר ש"כה אמר זרטוסטרא" לא היה בא לעולם).

    לא פליאה היא שביאליק ממשיך לתהות: "מה זאת אהבה?"

     

    שפת התכשיט

    חומר, צורה, צבע, עיצוב ומשמעות סמלית

    מעתק מהמשָׂגה מילולית לתמונה ויזואלית ולמגע פיזי

    ב"ספר יצירה" ובזוהר הקבלי נחשבת האות שבמילה כאבן בניין, כך בנו את המילה אהבה. ואילו אנו, את המילים שמנסות לתאר את הרגש המפעים את הלב, ממירים באבנים טובות ובמתכות יקרות.

    באמנות התכשיט נודעת חשיבות לבחירת החומרים התואמים סמלית את רוח התכנים שמבקשים לבטא: רגשות, מסרים רוחניים ואף לאומיים. הקפדת יתר נדרשת כשהמדובר בתכשיט One of a kind - כלומר אחד מסוגו - כמו בתכשיט שלפנינו.

    מרכיבים אלה, כזרע רעיוני, יקבלו עיצובם תוך נאמנות לרוח דבריו של מירצ'ה אליאדה: חפץ או פעולה נעשים בעלי ערך, ובכך הם נעשים ממשיים, משום שהם משתתפים בדרך זו או אחרת במציאות שהיא נשגבת מהם. במקרה שלפנינו להביא לידי ביטוי שני יסודות מפורדים שיתאחדו לדבר שלישי - לאחד - שמקבל משמעות של מניפסטציה לסטטוס המאופיין באהבה דינמית והרמוניה.

    התכשיט הבנוי הוא אחד שהוא שניים: טבעת - שבשליפת החלק העליון שלה מהחישוק הופכת לתליון. בדרך זו, העונד, על פי בחירתו, הופך להיות שותף להבאת התכשיט לידי ביטוי בשתי אופציות. החישוק עצמו בנוי משני משולשים דמוי פרח לוטוס -פרח המקושר לאִשְתָר (= אסתר?), היא אלת האהבה, התשוקה והפריון הקדמונית ממזרח הטרום-ונוסיאנית.

    משקל התכשיט 28 גרם ("כח"), מספר נקבי המסמל בריאה והולדה. במרכזו אבן אמרלד (מסוג "שַטהָם" שגוּדלה במעבדה) גוש קריסטלי, מה שקרוי "מושבה". משקלה: 49 קרט (7X7). האמרלד, הברקֶת המקראית השלישית באבני החושן של הכהן הגדול, היא אבן ירוקה המשויכת למזל שור הנשלט על ידי ונוס (נוגה) - אלת האהבה, סמל הנקביות האולטימטיבית, הפריון וברכת העושר. ונוס שנולדה מהים מסמלת את הכוח הרחמי של המים ואת לידתם של חיים חדשים.

    פליניוס הזקן בספרו ה-37 על חקר הטבע משבח במיוחד את אבני האמרלד מקפריסין (קשר לונוס), את צבען ואת צלילות שקיפותן.

    ירוק אינו צבע יסוד, אלא כחול-שמימי המתמזג עם צהוב חולי-אדמתי על הארץ, זיווג המבטא סמלית אחדות והרמוניה.

    על מקור המוניטין של היהלום אנו למדים משמו היווני Adamas אָדַמס שפירושו "לא ניתן להכנעה" והוא החומר החזק ביותר בטבע, סמל לשלטון ולדומיננציה. בעבר היה נחלתם של מלכים ושליטים בלבד. ובאשר לרלוונטיות של יהלום להביע אהבה, הרי זה בא לביטוי וקיום דומיננטי לאהבה במספר אבניו: 13, כַּערך המספרי של גימטריית המונחים "אהבה" וגם "אחד".

    היהלום ניכר בחוזקו ובאורו, בתור שכזה הוא זכרי ושמשי. בליטושו מתגלה בו "אש היהלום". משקלם הכולל של היהלומים בתכשיט: 3 קרט. 3 הוא מספר טיפולוגי זכרי. מעבר לכך, עצם נוכחותו של יהלום בתכשיט מעצימה את הסמליות של כל מרכיביו.

    גם האמרלד וגם היהלומים בתכשיט מתאפיינים ב"גדולות" ו"קטנות", ב"גבוהות" וב"נמוכות" - אלה הם מסימני העלייה והירידה במערכות היחסים הטבעיות בחיים. מארג היהלומים שזור בזהב עבודת יד, כאשר המסגרת חוגרת וסוגרת כחיבוק מאחד.

     

    התכשיט כחותָם 

    מאגיה, ארוס ומיתוס

    בתלמוד נאמר: "אין אישה אלא ליופי", "אין אישה אלא לתכשיטים" (בבלי, כתובות, נ"ט), אולם לא נאמר באיזה תכשיטים מדובר.

    אנו בחרנו בתכשיטנו כאן לעצבו כטבעת. זאת, על היותה כלי המושרש בתודעה כחותָם, כמושג מטביע גושפנקא, לחיבור ולמחויבות לסובב - בדומה לטבעת האירוסין ה"סובבת-סוגרת-חוסמת".

    ואם בחותָם מדובר, אין כדבריה של השולמית רלוונטיים יותר לענייננו, כמופיע בשיר השירים: שִׂימֵנִי כַחוֹתָם עַל לִבֶּךָ כַּחוֹתָם עַל זְרוֹעֶךָ (שם, ח'/6). לאמירה זו משמעות כפולה: החותָם, בטביעתו, הריהו חותֵם את אישיות בעליו, ואילו השולמית מבקשת חקוק אותי - את שמי או את דמותי - על חותָם זה ושִׂימהו כחותָם חוסֶם על לבך. כך הלב יהיה נעול בפני אחרות ושלם עמי באיחוד. הוא לא יפר ברית הלב, והלב הריהו משכן הרגש והמחשבות. וזהו כוחו המאגי של החותָם - לפעול, אנלוגית, "כמותו" - לחסום הלב בדמותה הנועלת.

    והשולמית ממשיכה: "כַּחוֹתָם עַל זְרוֹעֶךָ" והכוונה - כבאותו חותָם זהב אשר גבירי רומא ענדו על זרועם בעת משגל. החותָם היה מגולף בדמויות יפות מן הקלאסיקה. האשה תוך כדי ההזדווגות היתה נועצת מבטה בדמות היפה המפותחת בחותָם ו"טובעת" את הדמות בנפשה. לויזואליזציה זו, ובמיוחד בהיותה בשלהוב אקסטָטי בעת המשגל, מייחסים כוח מאגי על פי "הדומה משפיע בדומה" וייעודו לידת ילדים יפים כמו אלה שבחותָם (ר' תלמוד, מסכת גיטין ה'/נ"ח).

    התכשיט הריהו ביטוי לאהבה בכלל, אך במיוחד יכול להיות ביטוי לאהבת ישראל, שכמדינה נוסדה בה' אייר תש"ח 1948, ועל פי האסטרולוגיה נשלטת על ידי מזל שור. אבן האמרלד היא אבן ההולדת שלה. כך התכשיט יכול לתת ביטוי הן אישי והן לאומי, הן לנפש האהובה והן כאהבה לישראל.

    *

    זה עידן ועידנים שאת התכשיטים לנשים מעניקים גברים, ולרוב כדי להביע אהבה. חווית הקבלה מקבלת משמעותה מהמומנט המרגש במבט האסתטי ובמגע הפיזי המעורר. ענידת התכשיט מנכיחה את נפש הנותן ומחברת עִמה, ובוודאי שטקסיות הנתינה היא חוויה מעוררת שמחה. אחד מחוקרי אבני החן כתב כי המילה תכשיטנות בצרפתית Joaillerie - מקורה במילה Joie שפירושה "שמחה".

    התכשיט, בעיצובו באמרלד והיהלומים השזורים יחד על צבעיהם, ניתן להגדרה בסמליות מושאלת מן הקבלה כמייצג השתקפות ספירת תפארת בספירת מלכות. זו מניפסטציה המסמלת את הזיווג ואת ההרמוניה המושלמים.

    נוסיף לכאן את דבריו של ג'ובראן ח'ליל ג'ובראן שאמר: אין אנו חיים אלא כדי לגלות את היופי, כל השאר הוא חדר המתנה.


    אבנים כ(א)בני אדם

     

    ''

     

    ''

     

    לקריאה נוספת - מאמרינו באתר דה מרקר:

    * סימונטה וספוצ'י, אלילת הרנסנס, מחווה אלגורית לדמותה

    * "טבעת המדינה" - מחווה למדינת ישראל ולעצמאותה

    * טבעת "מ-60 ל-70 לישראל"

    * "הטווס ועין האלמוות"

    * בסוד הפנינים מִן הים והענבר כאור שקפא

    * האוֹפַּל - אבן מופלאה. האומנם מביאה מזל רע? 

    * אבן אוֹפַּל מופלאה כמייצגת אידאל "שביל הזהב" 

    * בסוד השפעתם של כוחות קוסמיים על החיים

    * על סוגי התכשיטים ומשמעותם הסימבולית


    כל הזכויות שמורות ©

     

    אברהם אלישע הוא חוקר אוצרות, פולחנים ותרבויות 

    תכשיטן חיפאי, זוכה פרס ראשון בעיצוב תכשיטים בישראל

    דרג את התוכן:

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        22/9/18 11:22:
      מעולה.

      ארכיון

      פרופיל

      אברהם אלישע
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין