כותרות TheMarker >
    ';

    ציורי תנ"ך/ מאת: אהובה קליין.(c)

    ציורים המשמשים מדרשי תמונה לפסוקים בתנ"ך-
    הטכניקה: שמן על בד.
    שירה מקראית.
    * הציורים מוגנים בזכות יוצרים ואין להשתמש בהם בכל דרך שהיא.

    ציורי תנ"ך/ הר גריזים והר עיבל/ ציירה: אהובה קליין(c)

    24 תגובות   יום שישי , 10/8/18, 06:34

    Biblical paintings

     Mount Gerizim and Mount Eival

     

    "וְהָיָה, כִּי יְבִיאֲךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-אַתָּה בָא-שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ--וְנָתַתָּה אֶת-הַבְּרָכָה עַל-הַר גְּרִזִים, וְאֶת-הַקְּלָלָה עַל-הַר עֵיבָל.  הֲלֹא-הֵמָּה בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן, אַחֲרֵי דֶּרֶךְ מְבוֹא הַשֶּׁמֶשׁ, בְּאֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי, הַיֹּשֵׁב בָּעֲרָבָה--מוּל, הַגִּלְגָּל, אֵצֶל, אֵלוֹנֵי מֹרֶה".

    [דברים  י"א, כ"ט]

     

    ''

     

    ציורי תנ"ך/ בני ישראל קרבים להר גריזים והר עיבל/ ציירה: אהובה קליין (c)

    [שמן על בד]

     

    אדם וגורלו

     שיר מאת: אהובה קליין ©

     אדם נברא בצלם אנוש

     נתיבים רוקם בראש

    בהיותו ברחם אמו

    אלוקים צופה עתידו.

     

    בפני האדם דרכים

    אם ברצונו להחכים

    להתברך בנעימים

    יציית לצווי אלוקים.

     

    ירבה מעשים טובים

     מצוות לרוב וחסדים

    יזכה לטנא ברכות

    מטר נסים וישועות.

     

    גורלו תמיד בידו

    גם אם יסטה מדרכו

    ישוב אל כור מחצבתו

    אלוקים באהבה  יחבקו.

    הערה: השיר בהשראת  פרשת  ראה [חומש דברים]

     

     הרעיון מאחורי היצירה והשיר.

     

    פרשת ראה - האם  יש בידנו להשפיע על גורלנו? 

    מאת: אהובה קליין .

     

    פרשה  ראה פותחת במילים: "רְאֵה, אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם--הַיּוֹם:  בְּרָכָה, וּקְלָלָה.  אֶת-הַבְּרָכָה--אֲשֶׁר תִּשְׁמְעוּ, אֶל-מִצְוֺת יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם, הַיּוֹם. וְהַקְּלָלָה, אִם-לֹא תִשְׁמְעוּ אֶל-מִצְוֺת יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, וְסַרְתֶּם מִן-הַדֶּרֶךְ, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם:  לָלֶכֶת, אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים--אֲשֶׁר לֹא-יְדַעְתֶּם.  וְהָיָה, כִּי יְבִיאֲךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-אַתָּה בָא-שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ--וְנָתַתָּה אֶת-הַבְּרָכָה עַל-הַר גְּרִזִים, וְאֶת-הַקְּלָלָה עַל-הַר עֵיבָל.  הֲלֹא-הֵמָּה בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן, אַחֲרֵי דֶּרֶךְ מְבוֹא הַשֶּׁמֶשׁ, בְּאֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי, הַיֹּשֵׁב בָּעֲרָבָה--מוּל, הַגִּלְגָּל, אֵצֶל, אֵלוֹנֵי מֹרֶה". [דברים כ"ו- ל"א]

    השאלות הן:

    א] היכן ממוקמים ההרים - גריזים ועיבל ומה טיבם?

    ב] האם יש ביכולתו של האדם להשפיע  על גורלו?

    תשובות.

    הר גריזים והר עיבל- ההבדל.

     

    ''    

    ציורי תנ"ך/ הר גריזים - הר הברכה/ ציירה: אהובה קליין (c)

     

    העלאת תמונות

     

    ציורי תנ"ך/  חציית מעבר הירדן בדרך לארץ המובטחת/ ציירה: אהובה קליין (c)    


    על פי דעת מקרא: הר גריזים נמצא מדרום  לשכם, ומימין למי שעומד ופניו למזרח – לכן ניתנה הברכה עליו לפי שהרוצה להחכים - ידרים

    נאמר: "לֵב חָכָם לִימִינוֹ וְלֵב כְּסִיל לִשְׂמֹאלוֹ". [קהלת י"ב]

    הפירוש: "החכם חושב איך לנצל את כישרונותיו, הכסיל חושב איך להתבכיין על חולשותיו" לכן הקללה ניתנה על הר עיבל שמיקומו מצפון לשכם, כפי שנאמר: "מִצָּפוֹן תִּפָּתַח הָרָעָה" [ירמיהו א, י"ד]

    עם כניסתם של בני ישראל לתוך הארץ המובטחת ניתן הציווי - לתת את הברכה על הר גריזים ואת הקללה על הר עיבל  בעבר הירדן המערבי, בזמן שהם יעמדו בצד המזרחי של עבר הירדן הם ימצאו את המקום- כפי שכתוב:  "ֲלֹא-הֵמָּה בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן, אַחֲרֵי דֶּרֶךְ מְבוֹא הַשֶּׁמֶשׁ"- צד מערב שנקרא: מְבוֹא הַשֶּׁמֶשׁ - לפי שהשמש שוקעת שם.

    לפי תרגום יונתן: לפי שהם לא הכירו את המקום, היה צורך לתת להם סימנים על מנת שיגיעו למקום זה. מהטעם שבמקום זה היו יושבים הכנענים מתקופת  אברהם במקומות נוספים בארץ ישראל.

    כמו שנאמר : "וְכָל מַלְכֵי הַכְּנַעֲנִי אֲשֶׁר עַל הַיָּם .." [יהושע ה, א]

    יש אומרים:[ פירוש העמק דבר ] שיהושע מל את עם ישראל בגלגל  כדי שיהיו  סמוכים לשני הרים אלה כמו שנאמר: "וַיִּקְרָא שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא, גִּלְגָּל, עַד, הַיּוֹם הַזֶּה". [יהושע ה']

    רש"ר מסביר: כיצד התבצעה אמירת הברכות ומנגד – אמירת הקללות, בזמן אמירת הברכה, פנו הלוויים לכיוון הר גריזים אך בשעת אמירת הקללה היו פונים לצד  הר עיבל- ישנו ניגוד בין שני הרים אלה.

     עם ישראל עמד על שני ההרים אלה, בעומדו על הר גריזים – אמר את הברכה ואילו בעומדו על הר עיבל- אמר את הקללה. שני הרים אלה נמצאים- ברכס הרי אפרים, הניגוד ביניהם הוא מפליא, בעוד שהר גריזים נמצא מדרום לעמק שכם- הוא נראה ירוק וגינות נוי מכסות את מורדותיו. לעומתו- הר עיבל השוכן בצד הצפוני שומם תלול וצחיח הר עיבל מתרומם לגובה של כתשע מאות מטר- קצת גבוה יותר מהר גריזים שני הרים אלה - מייצגים את הברכה והקללה.

    הדבר התמוה הוא: ששניהם מתנשאים מאותה אדמה מקור המים לשניהם מהטל והמטר הם נמצאים באותו  האקלים ואותה אבקת פרחים מתפזרת ברוח על שניהם ובכל זאת: הר גריזים פורח עד הפסגה,  ואילו הר עיבל- כולו שומם!

    מכאן שהברכה והקללה אינן תלויות  בנתונים חיצוניים, אלא על פי  הנכונות שלנו הפונה  לכוון זה- או לכיוון המנוגד, כלומר- ביחסנו  למה שמביא ברכה עלינו.

    האדם וגורלו.

    רש"ר  [הרב שמשון רפאל הירש] מסביר: הברכה: מציינת מצב של התפתחות שאינה נעצרת ,היינו-הצלחה שהולכת וגוברת.

    קללה, בנוסף היותה ניגוד של ברכה - היא משדרת חוסר התקדמות והעדר צמיחה ,הבחירה בין הברכה לבין הקללה ניתנת לנו על ידי תורת ה'. הבחירה בידנו- אם נביא על עצמנו ברכה, או קללה!

    שמירת המצוות -היא חלק מהברכה, הברכה יוצאת לפועל עם שמיעת המצווה וקיומה באופן מעשי, מכאן שבכל פעם שאנחנו מקיימים מצווה מהתורה אנו מביאים על עצמנו  את הברכה.

    לעומת זאת, הקללה היא: אובדן כל ערך עצמי ומכילה נסיגה לאפסות אישית וזוהי תוצאה של מרי.

     כאשר עם ישראל פוסע אל תוך ארץ ישראל- בה הכול מתנהל על פי התורה- הגורמת לארץ ישראל להתקדש- ולנגד עיניו רואה את הר גריזים והר  עיבל הרי מכאן ניתן להסיק :

    אנו בעצמנו באמצעות התנהגותנו המוסרית  מכריעים לאן  פנינו מועדות: האם להר  גריזים- או, להר עיבל? גם אברהם אבינו כאשר הגיע לארץ ישראל, תחילה  בנה במקום זה מזבח לה' ומקום זה נקרא :"אלון מורה" על שם "הוראה"   היוצאת ממנו.

    כבר בתחילת הכניסה לארץ, כל העם חייב להבין: כי ה'  נתן את הבחירה בין הברכה והקללה  ועם הכניסה לארץ - האומה תכריז  שקיום מצוות על ידי כל העם זהו עניין של הציבור הלאומי ,דבר שתלויה בו טובתה של האומה.

    רש"ר  מבהיר כי: על פי המילים: "הֲלֹא-הֵמָּה בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן", לשון זה מוכיח: שהרים אלה היו כבר ידועים לעם, ההבדל ביניהם והעובדה שאברהם  הקים שם את המזבח הראשון לה' ושם המקום מבטא את משמעותו – כפי שכתוב:

    "וַיַּעֲבֹר אַבְרָם, בָּאָרֶץ, עַד מְקוֹם שְׁכֶם, עַד אֵלוֹן מוֹרֶה; וְהַכְּנַעֲנִי, אז בארץ". סימנים אלה סייעו לכך  שהעם ידע כבר  על הרים אלה.

    הרב אליהו שלזינגר – בספרו "אלה הדברים"- טוען: שבנוסף לשכר המצוות בעולם הבא,  ההולך בדרך התורה – זוהי ברכה  ואילו ההולך בדרך ההפקר- זוהי קללה. אדם שהולך בדרך התורה- היא משרה עליו חן  מיוחד ועדינות נפש וגורמת לו להיזהר במעשיו בין אדם לחברו ובין אדם למקום.

     הרמב"ם סבור: אומנם נאמר: "כֹּל אֲשֶׁר-חָפֵץ יְהוָה,   עָשָׂה:בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ" [תהלים קל"ה, ו]

    ברור שה' עושה  בהתאם לרצונו למרות שמעשינו תלויים בנו- כשם שה' חפץ שהרוח, האש יהיו עולים כלפי מעלה ואילו המים והעפר נוטים כלפי מטה והגלגל מסתובב בעיגול, כך אלוקים חפץ שמעשיו של האדם יהיו נתונים לבחירתו ללא כפיה,  לכן האדם פועל על פי דעתו- לפיכך דנים את האדם על פי מעשיו, אם עשה טובה – מטיבים לו ואם עשה רעה מביאים עליו דברים רעים.

    ועל כך אמר שלמה המלך:

    "שְׂמַח בָּחוּר בְּיַלְדוּתֶיךָ, וִיטִיבְךָ לִבְּךָ בִּימֵי בְחוּרוֹתֶיךָ" [קהלת י"א, ט]

    לסיכום, לאור האמור לעיל- ישנה אפשרות לכל אדם להחליט-  באיזו דרך יבחר ובידו להשפיע על גורלו בעצמו.


     עוד מיצירותיי על הפרשה:


         

    ''    

     

    ציורי תנ"ך/ איש תחת גפנו ואיש תחת תאנתו/ ציירה: אהובה קליין (c)

    העלאת תמונות    

    ציורי תנ"ך/ עם ישראל שולט על העמים/ ציירה: אהובה קליין (c)

    ''

     

    ציורי תנ"ך/ עונשה שח עיר נידחת/ ציירה: אהובה קליין (c)

    ''    

        

    ציורי תנ"ך/  בדרך לבית המקדש/ ציירה: אהובה קליין (c)


    ''    

    ציורי תנ"ך/ המנוחה בשנת השמיטה/ ציירה: אהובה קליין (c)

    ''    

    ציורי  תנ"ך/ ספירת העומר/ ציירה: אהובה קליין (c)

    ''    

     

    ציורי תנ"ך/ "ושמחת בחגך" שמחת בית השואבה/ ציירה: אהובה קליין (c)

        


        

    השבת הקרובה:


     ר'ח אלול- ראשי תיבות: "אני לדודי ודודי לי"-


    החל  מיום ראשון הכל  נוהגים לתקוע בשופר בשעת שחרית:

    קול השופר מיוחד בכך שיש בו  עוצמה החודרת ללבבות , הוא מעורר  את  לבנו להתנתק מהעולם החומרי בו אנו שקועים בחיי היום יום. צליליו מחרידים את  נשמתו של האדם, כפי שנאמר: "אם יתקע שופר בעיר ועם לא יחרדו, אם  תהיה  רעה בעיר וה' לא עשה" [ עמוס ג' ,ו'] ועוד נאמר: "כל יושבי תבל ושוכני ארץ כנשוא נס הרים תראו וכתקוע שופר תשמעו"[ישעיהו י"ח, ג] ומאידך, אנו  גם מבקשים באמצעות התפילות ותקיעת השופר - שהקב"ה יתמלא  ברחמים עלינו ויסלח לעוונותינו  ,כפי שנהג ברחמים כלפי אברהם בעקדה וזימן לו את האיל. כך  יתאפשר לכל עם ישראל בכלל ובפרט לפתוח דף חדש -לקראת השנה החדשה הבאה עלינו לטובה.

     

    ''    

    ציורי תנ"ך/ תקיעת שופר בירושלים ביום הגאולה על פי חזון ישעיהו


    /ציירה: אהובה קליין(c)

        

     


     

    חודש טוב לעם ישראל- בכלל ובפרט- יהי רצון שעם ישראל- ישכיל להכנס לדרך חדשה של אהבת הבריות ואהבת אלוקים- ובא לציון גואל.


     שבת שלום ובשורות טובות  לכל עם ישראל- כאיש אחד בלב אחד.


     * כל  הזכויות שמורות לאהובה קליין על היצירות באתר (c)





    דרג את התוכן:

      תגובות (24)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        20/8/18 10:48:

      צטט: רונית אברהם 2018-08-19 08:51:56

      אהובה יקרה,

      תודה על ההסברים הבהירים והציורים המרהיבים.

      מעניין ונעים ללמוד אצלך.

      טוב לדעת כי זכות הבחירה נתונה.

      יישר כוח!

       

       רונית היקרה.

      נשיקה

       תודה לדברייך  הטובים והמשמחים.

       ברוכה תהיי תמיד יחד עם כל יקירייך.

       המשך שבוע טוב ובשורות טובות.


       בברכה

       אהובה.

        19/8/18 08:51:

      אהובה יקרה,

      תודה על ההסברים הבהירים והציורים המרהיבים.

      מעניין ונעים ללמוד אצלך.

      טוב לדעת כי זכות הבחירה נתונה.

      יישר כוח!

        16/8/18 11:58:

      צטט: לואיס קרול 2018-08-16 03:00:46

      אכן יפה  כתבת,ציירת...ותרמת תרומה יפה.

      הר עיבל הוא מצפון לעיר 941 מטר (מעל הים) ,וגריזים 881 מטר מדרומה ,  לרוע יש תמיד יתרון ראשוני .

      מסתבר שכבר בלעם הראה לנו שהכיוון כן קובע. כשחיפש זווית הסתכלות על ישראל.

      להפתעתנו  על הר גריזים עמדו יהודה ,בנימין,לוי  ...אותם אלו שנשארו עד בית שני .

      אלו שעמדו על הר עיבל ,נעלמו לנו כליל.  אגב משל יותם נאמר על הר עיבל.

      ''

       

           אבל הנקודה הכי משמעותית....יש בחירה, למיקום יש משמעות בהחלטות, ובישראל מי שמביט צפונה ,מוכן לקדם את הרעה. 

       שמעון היקר.


       תודה, מקרב לב-  לכל ההסברים היפים והמחכימים-

       אשר עליהם ניתן לומר:

      "הַנֶּחֱמָדִים מִזָּהָב וּמִפַּז רָב וּמְתוּקִים מִדְּבַשׁ וְנֹפֶת צוּפִים".

      תודה גם על התמונה המהממת עם המסר הנפלא.


      תבורך בכול, מכול, כול.


       בברכה

       אהובה.  

       

        16/8/18 03:00:

      אכן יפה  כתבת,ציירת...ותרמת תרומה יפה.

      הר עיבל הוא מצפון לעיר 941 מטר (מעל הים) ,וגריזים 881 מטר מדרומה ,  לרוע יש תמיד יתרון ראשוני .

      מסתבר שכבר בלעם הראה לנו שהכיוון כן קובע. כשחיפש זווית הסתכלות על ישראל.

      להפתעתנו  על הר גריזים עמדו יהודה ,בנימין,לוי  ...אותם אלו שנשארו עד בית שני .

      אלו שעמדו על הר עיבל ,נעלמו לנו כליל.  אגב משל יותם נאמר על הר עיבל.

      ''

       

           אבל הנקודה הכי משמעותית....יש בחירה, למיקום יש משמעות בהחלטות, ובישראל מי שמביט צפונה ,מוכן לקדם את הרעה. 

       

        15/8/18 12:14:

      צטט: תנועת כמוך 2018-08-14 21:49:53

      אין כמוך ראויה בוודאי ליותר מהכוכב שהקפה מרשה

       

       דוד היקר.

       תודה לתגובתך היפה.

       תבורך בכול, מכול, מכול.

       

       בברכה

       אהובה.

        14/8/18 21:49:
      אין כמוך ראויה בוודאי ליותר מהכוכב שהקפה מרשה
        12/8/18 22:58:

      צטט: תכשיט 2018-08-12 19:54:34

      תבורכי....!!!

       

       תכשיט היקרה.

       נשיקה

       תודה לברכתך היפה!

       המברכת- תתברך כפל כפליים-

      בברכות כטל השמים.


       בברכה

       אהובה.

        12/8/18 22:56:

      צטט: * חיוש * 2018-08-12 16:25:32

      אהובה האהובה נשיקה

      עונג לצפות בציורייך הנפלאים לקרוא את שירך

      ואת ההסברים לאותה פרשה

      בציור הראשון נפלא הדגשת  את ההבדל בין הר גריזים להר עיבל

      בצידו של הר גריזים הכל פורח ומעל עננים ורודים ( כשהוורוד מסמל את העתיד הטוב)

      ומצידו השני הר שומם  ומעליו עננים בצבע קודר

      כמו תמיד התמוגגתי לבקר אצלך

      אני מכורה לציורייך המרהיבים בחדות  הפרטים והצבעים ובכישרונך הרב

      * כוכב אהבה והערצה וחיבוקים אוהבים

      חודש ושבוע טובים ומבורכים

       * חיוש* היקרה.

      נשיקה

       תודה - מעומק ליבי- למילותייך הנהדרות.

      אשת חייל יקרה את!

       אני תמיד מתפעלת מחדש - מכושר ראייתך העמוקה אל תוך היצירות והבנתך המחכימה.

       יישר כוח!

       תבורכי את ויקירייך:

      בחודש טוב- חודש של ברכות וישועות עד בלי די.

       באהבה וחיבוקים.

       בברכה

       אהובה.

        12/8/18 22:51:

      צטט: עט סופר 2018-08-12 14:25:33

      הציורים נפלאים והם ממחישים בצבעים יפים את הטקס המרשים של הברכה והקללה.... וגם הפירושים מרהיבים...

       

      לכאורה יש לשאול : מה הרעיון הטמון בכך  שעולים נציגי השבטים על ההרים למעלה... וארון הברית והלוויים נמצאים למטה?. שאלה שנייה  חילופית היא:  האם עם רב של 600 ריבוא נדרש לטפס על ההרים הגבוהים בנעריהם ובזקניהם עם טפם ונשיהם?

      מה היה הרעיון הטמון  בטקס: האם הכוונה הייתה  להשמיע  הברכות והקללות מראשי ההרים אל העם למטה? האם לא היה עדיף שיהיו נציגי השבטים למטה עם העם וישמיעום לאזניהם?  שהרי ממרום ההר  לא ישמעו דבריהם לאלה הנמצאים למטה. או בהר ממול. ואם לא ישמעו מה הטעם בדבר?  ואם כן מה   החשיבות שישנה לעלייתם אל ראש ההר של ראשי השבטים? ( או לפי גירסה אחרת כל העם)

      ראי לעניין זה מאמר יפה בקישור הבא: http://www.daat.ac.il/daat/tanach/tora/grizim.htm... שווה עיון!


      בסיכום המאמר נראה כי קיינות חמש דעות של חז"ל במקורות:

      א. הכוהנים והלווים למטה וכל ישראל למטה (משנה סוטה לב, א ורש"י על התורה);

      ב. זקני כהונה ולוויה למטה ושאר כל השבט למעלה (ר' אליעזר בן יעקב בסוטה לז, א

      - ובתוספתא שם ח, ז;)

      ג. כל הראוי לשרת (לוי מבן ל' עד נ') למטה ושאינו ראוי לשרת למעלה (ר' יאשיה שם)

      ד. שבט לוי כולו למעלה. ומה שכתוב "וענו הלווים" אינם אלא כוהנים וכד"ר יהושע ב"ל

      .- (ר' מעון בירושלמי ובתוס' שם);

      ה. אלו ואלו למטה הן עומדין (דעת רבי בברייתא שם לז, א) ו'על' פירושו - "בסמוך", כמו

      .- שהגמרא מסבירה שם.

       

      לדעתי,  בין כך ובין כך, יש לומר שיש חשיבות לטקס כפי שנעשה באופן הזה דווקא. לפי כל אחת מן הדעות, בעיקר לדורות הבאים, בעיקר בסמליות שיש בעריכתו, על כל מרכיביו. ואפילו בציוריות שבו.

      שהרי את כל פרטי הטקס כולל כל פרטי הברכות והקללות לימד משה את העם עוד במדבר טרם כניסתם לארץ . (כמפורט בפרשת כי תבוא).  ומה שהיה חשוב בקיומו של הטקס בפועל כפי שנעשה על הר גריזים והר עיבל,   הוא המראה (כפי שנעשה בהר סיני)... בבחינת וכל העם רואים את הקולות...אלא שבהר סיני נשמעו הדברות מסוף העולם ועד סופו...(עוד בטרם ניתנו להם לוחות הברית הכתובים ).  ואילו עתה בכניסתם לארץ לאחר שלמדו הם מפי משה במדבר, את המצוות והחוקים... ואף את נוסח הברכות וקללות האמורים להישמע בטקס.

      הסימליות של אמירת ה"ברוך" מהר הברכה .. מול ה"ארור" מהר הקללה. על כל המשמעויות שפורשו ע"י חז"ל...תכליתם ליצור מחזה ממחיש, שיהיה חרת בזכרונם בעיקר במראה עיניים . (טקס הברית) ועליו יוכלו לספר לבניהם ולדורות הבאים. הסימליות חשובה בעצם המעמד, שהרי ארון הברית היה עימהם למטה יחד עם הלוויים נושאי הארון ונושאי כלי המשכן. 

       

      הסימליות יכולה להיות חשובה בטקס על ההרים  גם בכך שהיא ממחישה  שיש המעפילים בקיום המצוות אל הברכה. ויש המעפילים באי קיום המצוות אל הקללה, כמו אלו שעליהם נאמר : "וימרו את פי ה'  ויעפילו לעלות ההרה" . 

      בין כך ובין כך הציוריות בטקס הזה היא נפלאה, והיא אשר מטביעה בסימליותה, גם את חותמה לדורות.   

      נהניתי מהפוסט הנפלא תבורכי חודש טוב.

       עט סופר היקר.

       תודה מקרב לב ,לתגובה כה משובחת ומרוממת - כדרכך בקודש.

       הפירושים המחכימים  והנפלאים  מעשירים  את הלב והנשמה, 

      "מִכָּל מְלַמְּדַי הִשְׂכַּלְתִּי כִּי עֵדְו‍ֹתֶיךָ שִׂיחָה לִֿי" [תהלים]    

      אשריך!

       דבריך הם- בבחינת:

      "דִּבְרֵי חֲכָמִים בְּנַחַת נִשְׁמָעִים"

       כן ירבו כמוך בישראל!

       חודש טוב ובשורות טובות וישועות.


       בברכה

       אהובה.

       

        12/8/18 19:54:
      תבורכי....!!!
        12/8/18 16:25:

      אהובה האהובה נשיקה

      עונג לצפות בציורייך הנפלאים לקרוא את שירך

      ואת ההסברים לאותה פרשה

      בציור הראשון נפלא הדגשת  את ההבדל בין הר גריזים להר עיבל

      בצידו של הר גריזים הכל פורח ומעל עננים ורודים ( כשהוורוד מסמל את העתיד הטוב)

      ומצידו השני הר שומם  ומעליו עננים בצבע קודר

      כמו תמיד התמוגגתי לבקר אצלך

      אני מכורה לציורייך המרהיבים בחדות  הפרטים והצבעים ובכישרונך הרב

      * כוכב אהבה והערצה וחיבוקים אוהבים

      חודש ושבוע טובים ומבורכים

        12/8/18 14:25:

      הציורים נפלאים והם ממחישים בצבעים יפים את הטקס המרשים של הברכה והקללה.... וגם הפירושים מרהיבים...

       

      לכאורה יש לשאול : מה הרעיון הטמון בכך  שעולים נציגי השבטים על ההרים למעלה... וארון הברית והלוויים נמצאים למטה?. שאלה שנייה  חילופית היא:  האם עם רב של 600 ריבוא נדרש לטפס על ההרים הגבוהים בנעריהם ובזקניהם עם טפם ונשיהם?

      מה היה הרעיון הטמון  בטקס: האם הכוונה הייתה  להשמיע  הברכות והקללות מראשי ההרים אל העם למטה? האם לא היה עדיף שיהיו נציגי השבטים למטה עם העם וישמיעום לאזניהם?  שהרי ממרום ההר  לא ישמעו דבריהם לאלה הנמצאים למטה. או בהר ממול. ואם לא ישמעו מה הטעם בדבר?  ואם כן מה   החשיבות שישנה לעלייתם אל ראש ההר של ראשי השבטים? ( או לפי גירסה אחרת כל העם)

      ראי לעניין זה מאמר יפה בקישור הבא: http://www.daat.ac.il/daat/tanach/tora/grizim.htm... שווה עיון!


      בסיכום המאמר נראה כי קיינות חמש דעות של חז"ל במקורות:

      א. הכוהנים והלווים למטה וכל ישראל למטה (משנה סוטה לב, א ורש"י על התורה);

      ב. זקני כהונה ולוויה למטה ושאר כל השבט למעלה (ר' אליעזר בן יעקב בסוטה לז, א

      - ובתוספתא שם ח, ז;)

      ג. כל הראוי לשרת (לוי מבן ל' עד נ') למטה ושאינו ראוי לשרת למעלה (ר' יאשיה שם)

      ד. שבט לוי כולו למעלה. ומה שכתוב "וענו הלווים" אינם אלא כוהנים וכד"ר יהושע ב"ל

      .- (ר' מעון בירושלמי ובתוס' שם);

      ה. אלו ואלו למטה הן עומדין (דעת רבי בברייתא שם לז, א) ו'על' פירושו - "בסמוך", כמו

      .- שהגמרא מסבירה שם.

       

      לדעתי,  בין כך ובין כך, יש לומר שיש חשיבות לטקס כפי שנעשה באופן הזה דווקא. לפי כל אחת מן הדעות, בעיקר לדורות הבאים, בעיקר בסמליות שיש בעריכתו, על כל מרכיביו. ואפילו בציוריות שבו.

      שהרי את כל פרטי הטקס כולל כל פרטי הברכות והקללות לימד משה את העם עוד במדבר טרם כניסתם לארץ . (כמפורט בפרשת כי תבוא).  ומה שהיה חשוב בקיומו של הטקס בפועל כפי שנעשה על הר גריזים והר עיבל,   הוא המראה (כפי שנעשה בהר סיני)... בבחינת וכל העם רואים את הקולות...אלא שבהר סיני נשמעו הדברות מסוף העולם ועד סופו...(עוד בטרם ניתנו להם לוחות הברית הכתובים ).  ואילו עתה בכניסתם לארץ לאחר שלמדו הם מפי משה במדבר, את המצוות והחוקים... ואף את נוסח הברכות וקללות האמורים להישמע בטקס.

      הסימליות של אמירת ה"ברוך" מהר הברכה .. מול ה"ארור" מהר הקללה. על כל המשמעויות שפורשו ע"י חז"ל...תכליתם ליצור מחזה ממחיש, שיהיה חרת בזכרונם בעיקר במראה עיניים . (טקס הברית) ועליו יוכלו לספר לבניהם ולדורות הבאים. הסימליות חשובה בעצם המעמד, שהרי ארון הברית היה עימהם למטה יחד עם הלוויים נושאי הארון ונושאי כלי המשכן. 

       

      הסימליות יכולה להיות חשובה בטקס על ההרים  גם בכך שהיא ממחישה  שיש המעפילים בקיום המצוות אל הברכה. ויש המעפילים באי קיום המצוות אל הקללה, כמו אלו שעליהם נאמר : "וימרו את פי ה'  ויעפילו לעלות ההרה" . 

      בין כך ובין כך הציוריות בטקס הזה היא נפלאה, והיא אשר מטביעה בסימליותה, גם את חותמה לדורות.   

      נהניתי מהפוסט הנפלא תבורכי חודש טוב.

        12/8/18 09:41:

      צטט: אסנת אלון (אינציגר) 2018-08-10 19:55:16

      בהחלט שפע של יצירות ופירושים מעניינים

      אסנת היקרה.
      נשיקה
        תודה לתגובתך הנהדרת.
        שבוע טוב ומאיר,
      חודש טוב ומבורך.

       בברכה
       אהובה.
        12/8/18 09:35:

      צטט: מכבית- coach לכתיבה 2018-08-10 18:50:35

      תודה על השפע המרהיב ומרחיב
       מכבית היקרה.
      נשיקה
       תודה למילותייך הנפלאות.
       שבוע טוב ויצירתי.
       חודש טוב ובשורות טובות.

       בברכה
       אהובה.
        12/8/18 09:32:

      צטט: א ח א ב 2018-08-10 15:39:37

      ממליץ מאד על ביקור בהר גריזים. מקום מרשים עם תובנות על היותנו כאן. שבת שלום :)

      אחאב היקר.

        תודה להצעה היפה , אשקול את העניין.
       שבוע טוב וחודש טוב ומבורך.

       בברכה
       אהובה.
        12/8/18 08:58:

      צטט: kimchid 2018-08-10 12:17:08

      נהדר. שבת טובה.

       דניאל היקר.

       תודה לתגובתך היפה.
       שבוע טוב וחודש טוב ומבורך.

       בברכה
       אהובה
        12/8/18 08:56:

      צטט: sari10 2018-08-10 11:08:03

      אהובה,
      שפע של ציורים מקסימים הבאת לנו.
      מוכשרת כל כך...
      וגם הכתיבה שלך.
      אדם גורלו בידו
      וגם אם יסטה מדרכו אלוהים יחבקו.
      אהבתי!

      שיהיה לך סופשבוע נפלא
      ושבוע חדש שיתחיל ויסתיים בהרבה טוב!!! נשיקה

       שרי היקרה.

      נשיקה

       תודה, מקרב לב- למילותייך הטובות והברכות.

       הכישרונות של כל אדם- הם מאת: מלך מלכי המלכים,

      אלא שאדם חייב להוציאם מן הכוח אל  הפועל.

       כל  אחד וכישרונותיו הוא ,

      את גם, ב"ה כישרונית ומיישמת  זאת יפה מאד.

       

      שבוע טוב ויצירתי.

       חודש טוב ומבורך!

       בברכה

       אהובה

        12/8/18 08:49:

      צטט: ~ ~ 2018-08-10 09:29:22

      ציורים נפלאים

      חודש טוב ושבת שלום אהובה

       

       יקירה,נשיקה

       

      תודה רבה למילותייך הטובות.

       שבוע טוב וחודש טוב ומבורך.


       בברכה

       אהובה.

      בהחלט שפע של יצירות ופירושים מעניינים
      תודה על השפע המרהיב ומרחיב
        10/8/18 15:39:
      ממליץ מאד על ביקור בהר גריזים. מקום מרשים עם תובנות על היותנו כאן. שבת שלום :)
        10/8/18 12:17:
      נהדר. שבת טובה.
        10/8/18 11:08:

      אהובה,
      שפע של ציורים מקסימים הבאת לנו.
      מוכשרת כל כך...
      וגם הכתיבה שלך.
      אדם גורלו בידו
      וגם אם יסטה מדרכו אלוהים יחבקו.
      אהבתי!

      שיהיה לך סופשבוע נפלא
      ושבוע חדש שיתחיל ויסתיים בהרבה טוב!!! נשיקה

        10/8/18 09:29:

      ציורים נפלאים

      חודש טוב ושבת שלום אהובה

      ארכיון

      פרופיל

      אהובהקליין
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין