כותרות TheMarker >
    ';

    שמות והסיפורים מאחוריהם

    שמות מתארים לא פעם דרמה שארעה לפני שמקבל השם נולד/ה. שמות מיוחדים וחריגים מספרים סיפור. למשל אותה נס-יה שפגשתי במזכירות קיבוץ היתה נס עבור הוריה מאחר וכמעט לא נולדה. את החווייה שלהם חרטו בשמה לנצח. אספתי הרבה סיפורי שמות ואני מעונין לשמוע על עוד וללקט אותם לידיעת המתענינים באותם דרמות קטנות שקדמו לשמותיהם ושל אחרים. איני מתחייב לשמור את כולם ולי הזכות לערוך אותם בתאום עם השולח/ת. מקווה שנהנה כולנו מהבלוג

    0

    "מיתות דיגיטליות- 404 EROR ". חיים ומוות בעידן הדיגיטלי

    1 תגובות   יום שלישי, 11/9/18, 16:02

    בגלריה המרכזית בעין הוד  נפתחה תערוכה קבוצתית של אמנים ישראליים עכשוויים במקבץ מרתק של דימויים ומייצבים, סגנונות וטכניקות. העבודות מבטאות עמדות אישיות בנושא עדכני ועכשווי ביותר והתערוכה מהווה פתיח ראוי לעונת תערוכות הסתוו בצפון הארץ.    הנושא עמו העבודות מתכתבות הוא החשש מפני העולם הממוכן ומתוכנת שהאדם ברא כדי לשפר את חייו ומצא עצמו משרת,  שעה שהאמצעים שברא המשתלטים על הרגליו, שיקוליו ולעתים אף מחליפים אותו ועלולים לדחוק אותו הצידה ולנהל אותו בלעדית.

     

    האדם נוכח בתערוכה  כשואל את השאלה-  כיצד יתמודד עם הגולם שברא, האם עליו להמציא מנגנוני פקוח על המצאותיו? האם כישוריו שעמדו לו בסערות ובמלחמות בכל שחר הההסטוריה יעמדו לו גם בפתח עידן זה? האם העצמת האנושיות, אהבה, חמלה וחסד ינצחו את האלגוריתם.?


    האיום הקיומי נוגע לכל פרט בטבורו, ורוב עיסוקיו סובבים סביב הבטחת הקיום הפיזי, הנפשי וגם הזהותי.

    בעידן הנוכחי, הפך הפרט לנתון דיגיטלי במערכות מיחשוב במקומות תעסוקה ובמערכות שלטוניות בין היתר. הוא מסומן  ומקוטלג בברקוד חברתי מקצועי ואישי ע"י גורמים נעלמים מעיניו וההכבדה שלהן גוברת והולכת,..

     

    ''
     

     

    האמן חיים שפיר מתאר את העיניים הסמויות הממיינות כל פרט ומגדר, אך אלה אינן עיני אדם.  אלה תוכנות מעקב וריגול לאפיון ודיווח המתעדות את מעשינו והרגלינו וחותרות תחת אושיות חיינו שהן הזכות לפרטיות, לסלקטיביות בבחירת קשרים והגנה על יצירה והגות. כל זה נועד כדי לאפיין את הפרט כצרכן מטרה או יעד פוליטי להחדרת מידע ועמדות מאחוריהם עומדים חדורי העדר מצפון המונעים מאינטרסים חסרי מעצורים ואבחנה.

     

    גם מועדונים חברתיים שנחשבו מוגנים או פרטיים, כמו הפייסבוק ודומים לו נפרצו, וגורמים מעוניינים יכולים להשתלט על אתר של פרט או תאגיד ולעשות בהם כאוות נפשם. בסופו של יום הפרט עשוי להיות נדון ונשפט חברתית וכלכלית בגין מידע לא אמיתי, מזויף ומגמתי כאשר לו אין את האמצעים והכוחות להתמודד עם כך. במצב זה הפרט מקיים קרב מאסף עם כוחות עדיפים ממנו ועליו למצוא כוחות חדשים ופתרונות מחוץ לקופסה.

     

    ''
    (סמדר לומניץ)

     

    אחד הנושאים עמו האנושות מתמודדת וזוכה בתערוכה זו להתייחסות הוא  השלב של הופעת הרובוטים דמויי אנוש שהחלו להופיע בין אם כהודעות מוקלטות ובין אם בעמדות מכירה ושרות כשהם מזייפים תכונות אנוש ועלולים להביא לניוון בכישורים רגשיים והעתקת למכונות במקום לבני אדם.

     

    מספר אמנים התיחסות והתכתבו עם תופעת "הגולם  שקם על יוצרו" ביניהם מרקו צאליק המציג עבודה של רובוט דמוי בובת אדם בנוי מחומרים ואביזרים אקלקטיים המדמה כישורי דיבוב והתנהגות כאילו אנושית, דימוי זה מייצג את מיטב האשליה שבנינו לפיה המיכון יספק לנו את היחס שנו שואפים לקבל מכל אדם.. מורן לסקוב מציג רובוט אימתני שנראה כאילו לקוח מסרט אימה, מען שילוב של חשמלאי ובעל מלאכה רב מימדי שנועד  לשרת אך מאיים להשתלט.

    הפסל יואל זיו מתאר בעבודה אחת את האדם  כיצור הממעיד את עצמו בכשלים שהוא יצר, כחלק מתהליך אבולוציוני אובדני.  עוד עבודות פיסוליות ודיגיטליות מעבירות את תחושת הכאוס והבלבול זהותי והרגשי הנוצר מול העולם הוירטואלי העולה כצונאמי בלתי נשלט.

    ''

     

    במציאות זו  כישוריו של האדם נדרשים להתחלף, במקום כושר שיחה עליו לפתח כושר הקלדה, השליטה במחשב ובסלולרי מהווה חלופה לתקשורת וורבלית, והמידע הרב שמציף אותנו  מסתיר את העובדה שהניכור גדל.

    הסבל האנושי הנראה במסכים אינו נשלט אך נצפה, ועם כיבוי המסך או מעבר למייל הבא הסבל באשר הוא לא נפתר . נושאים כמו עיסוק במין ותזונה אופף את  המדיות הדיגיטליות, מצד אחד מעשיר בתובנות וגירויים מצד שני מציף ומרדד את חוויית העומק הדרושה לחיווי אמיתי של  הנושאים. גם המגדר החרדי בישראל מתמודד עם עזיבה על חברים מקהילתו בהליכי חזרה בשאלה שאינם ברי שליטה, ללמדנו שאין מגזר חף מפגיעה במעמדו.

    הצורך בנוכחות בקבוצות דיגיטליות היא בחזקת "קיים או לא קיים" ומי שלא נמצא בהן מנושל מקשר עם קבוצות שהעולם הדיגיטלי הפך להיות עולמם הבלעדי. החברות בהן הפכה לחלק מזהות ושייכות חברתית קריטית.

     

    ''
    (ליאור קסם)

    לאמנות יש היכולת והתפקיד  לתאר את המצב ולהתריע על סכנותיו וגם על אפשרויות ההתמודדות עמו . הישועה במצב זה טמונה באדם עצמו. הפרט המותקף ע"י מערכות אל אנושיות, אמור לגייס כוחות נפשיים ויכולות קיימות וגם חדשות לא מודעות כדי להתמודד עם ההתקפה על  החלטותיו, שיקוליו וזהותו. עליו לרתום זאת לעזרת הזולת והחברה. העבודות מתארות עתיד בו השילוב הטכנולוגי יתקיים לא רק מחוץ לגופנו אלא יהווה חלק ממנו. במצב זה מבחן האנושיות והגדרתה יצטרכו לעבור משוכות ומבחנים מכוננים והגדרה מחודשת.

     

    קצרה היריעה כדי לתאר את כל עבודות הנפלאות ושליחותן. לחובבי עבודות רב תחומיות, מסקרנות וחידתיות ומעוררות גם יחד, מובטחת חוויה ראשונית ומעצימה. 

     

         אוצרת התערוכה - תמי סינר, צבי פדלמן הינו אוצר אורח.

         המפיקה הלוגיסטית - שראי לבנסולד  .   התערוכה תוצג עד ה 13.10.2018

         כתב וערך יואל אמת  11.9.2018.    yoelemet@bezeqin.net      

     

    רשימת האמנים המשתתפים כוללים את:

    אזבל גילי ואזבל סופי,   אפשטיין נורית, אצ׳י ניירי ורנר (מרים), ארז סגי,  בירן חיים,  בר לבנסולד שראי

    ברונשטיין שלמה, ברנט ביאטריס, ברנט ירין, גבע אורנה,  גיבנר מריה גרינברג רעיה, זיו יואל, כהן אביחי

    כהן אורי,  כוכבי מלכה, לוי חיים לומניץ סמדר , מועלם רינה, מזרחי שמוליק ,נוביק רונית, סולל-שמאי ורדה

    פדלמן צבי, פינקר גליה, פלד גלי, צאליק מרקו, קודמיר יורי , קומנין אנדרי ,קסצ׳וב בני, קלנר שלמה

    קסם חממה ליאור, קרזנר אולגה , ראבק עודד, ראבק פמלה, רדואן מנצור, רובינצ׳יק יורי, רוטמן בן

    ריי ליאו, שפיר חיים

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      יואלאמת
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין