כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    דבר תורה לחג סוכות

    2 תגובות   יום ראשון, 23/9/18, 15:38

     דפנות סמוכות לארץ

    ישנה הלכה המופיעה במסכת סוכה (פרק א', ט') האומרת :

    "המשלשל דפנות מלמעלה למטה, אם גבוהה מן הארץ שלושה טפחים - פסולה , מלמטה למעלה - אם גבוהה מן הארץ עשרה טפחים - כשרה".

    אמנם רבי יוסי חולק שם במשנה, אך אין הלכה כמותו .

    ההלכה בעצם אומרת שהדפנות צריכות להגיע עד לארץ, ולא יכול להיות רווח בין הדפנות לבין הארץ יותר משלושה טפחים .

    זהו הרווח המינימאלי המותר (דין 'לבוד'- מחובר לארץ) , ויותר מרווח כזה , הרי הוא פוסל את הסוכה .

    אך הדפנות לא חייבות להגיע עד לסכך .

    מותר שיהיה רווח אף של יותר משלושה טפחים בין הסכך לבין הדפנות .

    ברגע בגובהה של הדופן הוא עשרה טפחים - הדופן כשרה , אף אם היא לא מגיעה עד לסכך .

    סיבת ההלכה מוסברת בפירושו של ר' עובדיה מברטנורא כך :

    "גבוהה מן הארץ שלושה טפחים פסולה - היינו שיעור שיזדקר הגדי בבת אחת ויכנס , דבכהאי גוונא אינה מחיצה" .

    כלומר , דופן שאינה סגורה כראוי מלמטה איינה מחיצה , אך מלמעלה רואים שאין דין כזה .

    הזוהר הקודש מכנה את הסוכה "צילא דמיהמונתא" - צל האמונה .

    עיקר הסוכה שעל כך היא כך נקראת בשם זה הוא הסכך (מסכת סוכה דך ב') .

    בחג הסוכות אנחנו נכנסים בכל הגוף שלנו אל תוך המצווה , אל תוך הסוכה .

    מעטות המצוות שהאדם מקיים בכל גופו בבת אחת .

    יש דמיון לכך במצוות ישיבה בארץ ישראל, ובטבילה במקווה טהרה .

    כך גם במצוות סוכה האדם נכנס עם כל גופו אל תוך הסוכה וכל גופו שותף לקיום המצווה .

    ביום הכיפורים הגענו למדרגות טהרה גבוהות מאוד , וזה היה על ידי התרחקות מענייני העולם הזה , ללא אכילה שתיה ורחיצה .

    אך הנה מגיע חג סוכות שבו קיום המצוות הוא בתוך עולם הזה ממש .

    את הסוכה בונים מחומרים ממשיים , ובוודאי שאת הסכך שחייב להיות מהטבע , מהצומח. בתוך הסוכה עיקר המצווה הוא אכילה , שתיה ושינה .

    דברים חומריים, ארציים, שהאדם עושה אותם בכל מקרה ביום יום , אלא שכעת יש לזה משמעות של מצווה, של עשיית רצון ה' .

    גם ארבעת המינים שבהם אנחנו שמחים לפני ה', לקוחים מעולם הטבע .

    ניתן לראות ביטוי למשמעות זאת של החג בדין הסוכה שהבאנו למעלה .

    דפנות הסוכה חייבות להיות מחוברות לארץ .

    מהותו של החג הוא להיות קרוב לעניינים הארציים .

    אך מהסכך המבטא את צל השכינה, הדפנות יכולות להיות רחוקות .

    אמנם דינו של הסכך שאינו יכול להיות גבוה מעשרים אמה , עינו של היושב בסוכה צריכה לשלוט בסכך , אדם צריך לדעת שהוא יושב בסוכה ולדעת שהקב"ה הושיב את בני ישראל בסוכות במדבר (מסכת סוכה דף ב-ג) .

    למרות בעיסוק בענייני החומר בחג הסוכות , אדם צריך להסתכל למטה , לדעת שיש איזה שהוא חיבור לסכך , לעולם הרוח המנותק מעולם הרוחק המוגבל והזמני .

    העיסוק שחג הזה הוא בבחינת 'מוצב ארצה', אבל 'ראשו מגיע השמימה' .

    החיבור , השורש , כוונת האדם צריכה להיות לא לספק את צרכיו הנמוכים הגשמיים , אלא להפוך את האכילה , השתייה והשינה אף הם לקודש .

    למצוא קדושה בניתוק מחיי החומר כמו ביום כיפור זה קל יותר , אך המדרגה שלמעלה מזה היא לחיות חיי קדושה בתוך עולם החומר .

    ליישם את ערכי החומר של יום כיפור- בחג הסוכות .

      

     חג סוכות - למה רק שבעה ימים ?

    מצוות הסוכה היא זכר לסוכות שהושיב הקב"ה בהם את בני ישראל במדבר, ויש לכך שתי דעות בגמרא, סוכות ממש או ענני הכבוד .

    הרמח"ל בספרו 'דרך ה'' מסביר את השמירה שיש לבני ישראל בקיום מצוות הסוכה ובמצוות הלולב יחד, שהרי הזוהר הקדוש קורא לארבעת המינים 'מאני קרבא' - כלי מלחמה .

    הסוכה , ענני הכבוד , הרימו את בני ישראל מעל מציאותם הגשמית אל הרוחניות , ועל ידי נטילת ארבעת המינים נופלת אימת ישראל על האויבים :

    "עניין הסוכה והלולב הוא , כי הנה ענני הכבוד שהקיף הקב"ה את ישראל , מלבד תועלתם בגשמיו ת, שהיה לסכך עליהם ולהגן בעדם , עוד הייתה תולדה גדולה נולדת בהם בדרכי הרוחניות .

    והוא , כמו שעל ידי העננים ההם היו נמצאים ישראל מובדלים לבדם ונשואים מן הארץ , כן היה נמשך להם מציאות הארה המשכנת אותם לבד , נבדלים מכל העמים , ומנושאים ומנוטלים מן העולם הזה עצמו , ועליונים ממש על כל גויי הארץ .

    ודבר זה נעשה בשעתו לישראל , להגיעם אל המעלה העליונה הראויה להם , ונמשכת תולדתו זאת לכל אחד מישראל לדור דורים .

    שאמנם אור קדושה נמשך מלפניו יתברך , ומקיף כל צדיק מישראל, ומבדילו מכל שאר בני האדם , ומנשאו למעלה מהם , ומשימו עליון על כולם , ומתחדש דבר זה בישראל בחג הסוכות על ידי הסוכה .

    ואור ה' ברוך הוא מאיר על ראשם של ישראל ומעטירם באופן שתהיה אימתם נופלת על כל אויביהם , על ידי נטילת הלולב ומיניו , והוא מה שכתוב "וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך" (דברים כח י) .

    וכבר היו משיגים זה העניין בגילוי מיד, אילו לא היו החטאים מונעים אותו .

    אמנם על כל פנים מזדמן הדבר לצאת לפועל בזמנו...".

    באמת חג סוכות הוא חג מיוחד, אך כמה האדם טורח בכדי לבנות את הסוכה , ובסופו של דבר הוא יושב בסוכה רק שבעה ימים... אך חשבתי שזה בדיוק עניינו של חג סוכות , שהוא זכר לענני הכבוד שהיו לבני ישראל במדבר .

    הספורנו על ספר במדבר , מסביר את זכותם של ישראל בהליכתם אחרי עמוד הענן במדבר :

    "סִפר זכותן של ישראל על לכתם אחריו במדבר , ראשונה - שהיו חונים במקום אע"פ שהיה מקום תוהו .

    שנית - ממתינים זמן ארוך אע"פ שהיה מקום רע .

    שלישית - לפעמים הייתה חניתם במקום נאות להם ולמקניהם .

    רביעית - הייתה חניתם זמן בלתי משוער באופן שיהיה לילה בלבד .

    חמישית לא היה להם פנאי לסדר ענייניהם , על פי ה' יחנו גם בזמן הקצר , ועל פי ה' יסעו בהעלות הענן גם אחר סדור ענייניהם" .

    בני ישראל הלכו במדבר אל הלא נודע , לא ידעו כמה זמן יהיה כל מסע וכמה זמן תהיה כל חניה , ולעיתים חנייתם הייתה לזנן קצר , למרות שהם נערכו לחנייה ארוכה .

    נראה שקיום מצוות הסוכה בטרחה בבנייתה , ובסופו של דבר יושבים בסוכות רק שבעה ימים , זוהי בדיוק מהותו של החג שהוא זכר לענני הכבוד , הדבר מדמה את הישענותם של בני ישראל על הקב"ה גם במצבים כאלה , זה ממש זכר לענני הכבוד , לאמונה של בני ישראל בה' .

    "זכרתי לך חסד נעוריך אהבת כלולותיך , לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה".

     

     

          

    ''

    מקהלת קול ישראל לנוער - זכרתי לך חסד נעוריך    

     

         

     


    דרג את התוכן:

      תגובות (2)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        24/9/18 20:50:

      לר' שלמה היקר, רעי ועמיתי, אלופי ומיודעי, נרו יאיר,

       

      נאה דרשת וגם נאה קיימת וחן חן על קטעי הנעימות

      שהשמעת לנו להנאתנו. 

         מאחל לך וליקיריך חג סוכות שמח

           ושמחת בחגיך והיית אך שמח, אתה ובני ביתך.

                  ב א ה ב ה ,

                      ב ר ו ך

        24/9/18 11:25:
      חומר ורוח חברו יחדיו בחג הזה, ויפה הקישור לאמות המידה של בניית הסוכה, שרגליה בקרקע וראשה בשמיים. ובאשר למספר שבע, אוסיף שזהו מספר טיפולוגי בתנ"ך (ראה שבעה ימי השבוע ועוד..).