כותרות TheMarker >
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע - נח

    1 תגובות   יום שישי , 12/10/18, 12:57

    כיצד שבר הקב"ה את חוקי הטבע במבול ?    

    כאשר אנחנו קוראים בפרשת בראשית על בריאת העולם נראה שיש סדר מופתי בבריאה של הקב"ה .

    לכל דבר יש את תפקידו , לכל נברא יש את היום שמתאים בדיוק לו , את הזמן המדויק שהיה צריך לברוא אותו .

    אבל מאז סיום הבריאה , נראה שיש אי סדר , דברים רבים אינם עובדים כפי המתוכנן .

    האדם חוטא , וכך גם האדמה והעצים , עד שלבסוף אנחנו קוראים בפרשת נח על שינוי טבע העולם בצורה קיצונית שבה הקב"ה מביא מבול על הארץ , מבול ששונה לגמרי מטבע העולם אותו יצר הקב"ה .

    "בשנת שש מאות שנה לחיי נח... ביום הזה נבקעו כל מעינות תהום רבה וארובות השמים נפתחו . ויהי הגשם על הארץ..." (בראשית ז') .

    האם באמת הברקים והרעמים , הגשמים העזים הללו והרוחות הם שינוי טבעו של העולם ?

    אנחנו גם עומדים בפתחו של החורף , אנחנו מתפללים שנזכה לחורף של גשמי ברכה בכדי שיתמלאו כל אוצרות המים שלנו .

    חלק מתופעות החורף הם הברקים והרעמים , ומי ששומע או רואה אותם , מרגיש קצת פחד , מרגיש כאילו משהו זז בעולם , כאילו יש איזה שינוי מהסדר האלוקי הרגיל .

    הרב קוק בספרו 'עולת ראיה' בהסברו על ברכת "שכוחו וגבורתו מלא עולם" , ברכה שמברכים על שמיעת הרעם , מסביר כי למרות שנראה לאדם כי בדברים העוצמתיים הללו יש שינוי בסדר העולם , הרי שאין הדבר כך , אלא רק מצד הסתכלותו של האדם בשכלו המצומצם :

    "אמנם יש לפעמים שחזיונות טבעיים מיוחדים.... יפריעו את הנפש מהתרוממותה , והיא מכנסת בלבבה אופל וציורים של פרעות ואי סדרים לעיני בשר .

    אבל צריך האדם לשום אל לבו , כי הנה רק חלק קטן מכל השלשלת הגדולה של הבריאה תחזינה עיניו , ורב לו רב כל הטוב והסדר הנפלא , המלא אור חיים וחסד... וכל אלה ההפרעות של חסרון הסדרים... הן רק באות מצד קטנות ההיקף של ראות עיני האדם...

    וכשישא דעתו אל המרחב הגדול... ואיך כל המעשים כולם אחוזים בחוברת , ואם הם מרעישים , כפורעים סדר לערכינו , מה נהדר הוא ערכם בכללו של המצוי , ומזה נשכיל שגם בעומק ההכרה אף לערכנו הנם מלאי הוד וסדר .

    על כן יברך בראותו זאת , מעמק לב חושב : ברוך שכוחו וגבורתו מלא עולם".

    הרב קוק מסביר כי רק בעין האנושית נראה כי יש כאן שבירה של ההנהגה שאלוקית .

    אך באמת כל הבריאה יש בה אחדות , וגם לברקים ולרעמים ואף לסופות הגדולות יש תכלית ומטרה , וכולם משרתים את רצון ה' המחדש בכל יום מעשה בראשית .

    כך ניתן להסביר גם את הזעזוע הגדול בעולם בתקופת המבול .

    אמנם נראה כי המבול הוא בדיוק ההיפך מהתכנון האלוקי של סדר עולמי מתוכנן עד הפרט הקטן ביותר .

    אך גם המבול הזה הוא חלק מההרמוניה של היצירה האלוקית , אמנם הקב"ה הבטיח שהמבול לא יחזור על עצמו , אך המבול היחיד הזה , בשעתו , לא היה חריגה מהתכנון האלוקי , אלא רק בעיני האדם המתבונן .

    וגם אם לא נבין עד הסוף את המחשבה האלוקית , וכיצד המבול ותוצאותיו מסתדרים עם בריאת העולם והסדר שבו ,  בכל זאת נדע שיש סדר, שיש בורא ויש מתכנן , ולכל דבר יש מטרה ותכלית .

    גם שבירת הטבע , זה חלק מהטבע .

    וכפי שאומר המהר"ל , כי יש סדר לנסים , גם הנסים שנראה שהם שוברים את טבע הבריאה , יש להם סדר .

    הקב"ה ברא עולם שנוהג על פי הטבע , אך גם שבירת הטבע לעיתים לפי הצורך , זה חלק מטבע העולם , שהרי את חוקי הטבע - קבע הקב"ה .

     

    מי הם תולדותיו של אדם ?

    "אלה תולדות נח...".

    אמרו חז"ל במדרש בראשית רבה , שכל מקום שנאמר בו 'אלה' - פסל את הראשונים , וכל מקום שנאמר בו 'ואלה' - הוסיף על הראשונים . כלומר , התורה באה כאן לפסול 'את הראשונים' , את הדורות שקדמו לדור המבול , ומכאן בעצם הולך ונבנה עולם חדש .

    השפת אמת (שנת תרנ"ה) שואל במה בדיוק נפסל דור המבול ?

    מדוע נוצר ריחוק כל כך גדול עד כדי כך שהם לא נכללים ונחשבים כלל , ומתחילים את הכל מחדש ?

    מסביר השפת אמת כי בכל הדורות היו צדיקים שהצליחו להתפלל על בני דורם ולקרב אותם .

    משה רבינו הצליח לקרב את בני ישראל וללמד אותם תורה , וכך גם אברהם אבינו שהוא היה מגייר את האנשים ושרה את הנשים , ולכן נאמר על אברהם :

    "ואת הנפש אשר עשו בחרן" ,

    כלומר את האנשים שהם גיירו וקרבו לקב"ה בחרן , אותם הם לקחו איתם אל ארץ כנען .

    אך דור המבול לא קבלו מנח שום דבר , נח לא הצליח להשפיע עליהם ולקרבם לה' ולהרחיקם ממעשיהם הרעים .

    אמנם בני דורו של נח היו אף הם אשמים , או בעיקר הם אשמים בכך שלא רצו מצדם לשמוע לו , אבל בכל זאת ברגע שהם לא רצו לקבל ממנו לא רק הם נפגעו , אלא גם נח עצמו נפגע .

    "אלה תולדות נח" - "ללמדך שעיקר תולדותיהם של צדיקים , מעשים טובים" (רש"י) .

    תולדותיו של האדם אינם רק הצאצאים שלו , אלא אף מעשיו הטובים . ובוודאי האנשים שהאדם מקרב תחת כנפי השכינה , מקרב אותם לעבודת ה' יתברך ולאמונה בה' , בוודאי שאף הם נחשבים לתולדותיו של האדם , כפי שראינו לעיל אצל אברהם , שעל האנשים שהוא קירב לאמונה בה' נאמר עליהם "ואת הנפש אשר עשו בחרן" , הם נחשבו ממש לתולדותיו של אברהם .

    נח כאמור לא זכה שבני דורו ישמעו לו ויתקרבו לה' , ובכך לא זכה שבני דורו ייחשבו כצאצאיו , כתולדותיו .

    כך מסביר השפת אמת את דברי המדרש : "אלה - פסל את הראשונים" , בני דורו של נח לא נכללו בתולדותיו של נח , מלבד בניו של נח לא היו לא צאצאים , מה שאין כן אצל אברהם או משה רבינו שמלבד בניהם , אף בני דורם שהם קרבו לה' יתברך , נחשבו לתולדותם .

    בהסבר מצוות "ואהבת את ה' אלוקיך" נאמר במדרש ספרי שקיום המצווה הוא "שיהיה שם שמיים שמתאהב על ידך" , שאנשים יראו אותך , את דרך הארץ שלך , את המעשים שלך , וירצו להיות כמוך , זה יקרב אותם לה' .

    אנחנו נמצאים בדור שאנחנו חייבים לדאוג לא רק לבנינו , אלא לכל בני דורנו , לקרב אותם לאמונה בה' ,

    אל התורה ואל המצוות , לא להיסגר בתוך התיבה אלא להדליק אש גדולה של אור ואמונה , וכך לזכות לכך שכל מי שנקרב אל ה' יהיה אף הוא בכלל התולדות שלנו .

    דרג את התוכן:

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        13/10/18 09:56:
      הגישה שגם שבירת הטבע, כפי מקרה המבול, הוא חלק מהטבע, ולא מעשה שהוא תגובה לאירועים, כלומר שגם השבירה היא עשייה מתוכננת, בדיוק כמו היצירה, באה כנגד התפיסה שהאל מתנהל כבני אדם, שבעקבות מעשה כלשהו מחליטים כיצד להגיב. כך על פי הבנתי. לגבי השני בעיקר אני מתפעלת מהיצירתיות של הפרשנים, שיוצאים מתוך משהו פעוט לכאורה (כמו ו החיבור) ומגיעים לתובנה שהם מעוניינים בה. כמעט נדמה שקודם הייתה התובנה ואז חיפשו במה להאחז...