כותרות TheMarker >
    ';

    אברהם אלישע מאמרים

    אברהם אלישע
    יצירה בתכשיטים

    חוקר אוצרות, פולחנים ותרבויות
    מרצה, כותב ספרים ומאמרים
    זוכה פרס ראשון בעיצוב תכשיטים בישראל

    למה גדול הקיסרים הנוצרים שרלמן נקרא דוד? ומה משמעות תמונות דוד, שלמה, חזקיהו, ישעיהו והחושן העברי בכתר ממלכתו? / חלק ב'

    0 תגובות   יום שבת, 20/10/18, 13:09

    הצבת הדמויות הכריזמטיות והשמות אשר עליהן על פאות הכתר, מעבירה עשייה זו לפסים של פרקטיקה מאגית - המעניקה הנכחה מגינה - עפ"י העיקרון סמל ומסומל שווים במשמעותם, כמובא בתהלים: אַל תִּגְּעוּ בִמְשִׁיחָי וְלִנְבִיאַי אַל תָּרֵעוּ (שם, ק"ה/15). ואם בכתר מדובר, הרי שכתר זה הופך להיות קמע לא רק לראשו של הקיסר אלא לכל הנתון לשלטונו...

     

    אברהם אלישע

     

    למה גדול הקיסרים הנוצרים שרלמן נקרא דוד

    למה מופיעה בכתר ממלכתו צורת החושן של הכהן הגדול העברי

    ומה משמעות תמונות דוד, שלמה, חזקיהו וישעיהו אשר עליו

     

    וּכְבֹד מְלָכִים חֲקֹר דָּבָר (משלי, כ"ה/2)


    חלק ב' (למעבר לצפייה במאמר השלם [כולל תמונותיו] לחץ כאן)

    ''

    מלכי ישראל

    - דמותם כמסכת איקונית-מאגית 

    שמו של שרלמן נודע לתהילה כה עצומה עד שסבורים שהשם "קָרוׂל" - קיצור מגרמנית Karl der Große, הפך להיות שם נרדף למונח "מלך", בשפות סלביות למשל, בדומה לתואר "קיסר" שנגזר משמו הפרטי של יוליוס קיסר.

    ''

    בארצות שונות מזהים קלף כל "מלך" שבסדרת הקלפים בשם "קָרוׂל".

    אולם השם דוד נפוץ והתעצם לא רק בתרבות המערב, אלא גם בארצות הנצרות הרחוקות ובאסלאם. הקוראן המוסלמי ממנו אנו מצטטים את דברי האל מכריז במאה ה-7 על דוד ושלמה כנמנים על אלה אשר: "רוממנו מכל שוכני העולמים" (סורה ו', 86), ועל דוד: אשר לו "הכפפנו את ההרים לרצונו..." (סורה כ"א - "הנביאים" - 79  עברית: אורי רובין). מעמד זה שאוב מן הכתוב המקראי: אַף אָנִי בְּכוֹר אֶתְּנֵהוּ עֶלְיוֹן לְמַלְכֵי אָרֶץ (תהלים פ"ט/28).

    הצבת הדמויות הכריזמטיות והשמות אשר עליהן על פאות הכתר, מעבירה עשייה זו לפסים של פרקטיקה מאגית - המעניקה הנכחה מגינה - עפ"י העיקרון סמל ומסומל שווים במשמעותם, כמובא בתהלים: אַל תִּגְּעוּ בִמְשִׁיחָי וְלִנְבִיאַי אַל תָּרֵעוּ (שם, ק"ה/15). ואם בכתר מדובר, הרי שכתר זה הופך להיות קמע לא רק לראשו של הקיסר אלא לכל הנתון לשלטונו. להבהרה נציין: המונח Cameo המתייחס לדמות המופיעה על תכשיט גזור מהמילה קמע העברי, קַמֵאו << כמוהו. ובערבית, כמו בעברית: كما هم - כמו הם.


    *


    ''

    התמונה - כאידאוגרמה שבאה להגדיר את בבואת עצמה: כמו הדמות של... יש הסבורים שמקור המונח מ-Cameos הלטיני שפירושו עבודת גילוף. לנו נראה כי לא הטכניקה עיקר, אלא התוכן המדגים את הדוֹמוּת, את הצלם, את הצורה - הדומה לדמות מסוימת שהיא הכוח המפעיל את הטמון בדוׂמה - שהרי לכאן המשמעות מכוונת וכאן גם התכלית. על כן, הדמות "כמו" היא עיקר - מהיותה הנושא והמטרה להנצחה ולהידמות המאגית לה, והיא מדבקת "כמותה" מכוח האנלוגיה הקאנונית האומרת "דומה משפיע בדומה" (Similia Similibus Curantur). אך לא רק בדמות עסקינן, אלא אפילו בעצם הצגת השם של אותה אישיות. והיטב ידוע בכל הזמנים מעמדו של שלמה כרב-מאג שניחן בכוחות על-טבעיים, שריפא חולים וגירש כוחות אפלים מעצם אזכור שמו, כפי שלמדנו מיוספוס פלביוס.

    ''

    הכתר כשמו מכתֵר, וכמוהו כטבעת ענק הסוגרת על ראש אשר הדמויות טבועות בה. זו כמוה כטבעת נישואין החותמת-חוסמת לא רק כהצהרה על נישואין, אלא שעצם נשיאתה היא גם סוגרת ואמורה להגן על הנישואין "כמותה". כאן מחברת ונועלת את הסגוליות הנטועה בדמויות ש"על ראשו" - ודרכו על האימפריה כולה. ואם אמרנו ששמות ונשמות מושגים קרובים הם, הרי כל הייצוגים הארכיטיפיים של דוד ושלמה כאילו נישאים עמו. נשמות דוד ושלמה פועלות בו. בימי הביניים היו קתדרלות שהכריזו על עצמן כ"טמפלום סולומוניס", על שם הבן - בונה המקדש.

    החושן המחקה את חושן הכהן הגדול של ישראל - המוצב בחזית הכתר מעל למצח - מעיד בעליל על משאת נפש נושא הכתר להזדהות ולהציג עצמו גם ככהן הגדול של הדת. זו כמובן תוצאה של חשיבה רעיונית פרה-פיגורטיבית. האבן הדומיננטית ביותר היא אבן הספיר.

    בעקבותיו, הלכו מלכים באירופה. בדומה לאלקואין (Alcuin‏) האנגלי שהיה יועצו של שרלמן היה סוגריוס (סוז'ה Suger), ראש מנזר סן דניז בצרפת, יועצו הטוב של לואי ה-6 ובנו לואי ה-7 מלכי צרפת. טקס משיחתו של זה האחרון דמה למשיחת דוד על ידי שמואל הנביא, ואף הוא כונה בשם "דוד". בעקבותיו הלכו מלכים נוצרים אחרים. אגב בגֵּאוֹרְגִיָה היה מלך בשם דוד ה-6. תחת חסות ממלכתו של שרלמן הלכה וצמחה יצירה אמנותית ענפה - מעין "רנסנס" לאמנות אשר אימצה לעצמה דימויים ומוטיבים מן המקרא וממקורות ישראל.

    כשליטה של קיסרות, שהשתרעה מדנמרק בצפון עד הים האדריאטי בדרום, צבר שרלמן אוצרות מכל רחבי העולם הידוע של זמנו. אהבתו לאבני חן ולמיסטיקה עברה במסורת לדורות שבאו אחריו. לזכותו ניתן לזקוף "חשיבה כחולה" שבאה לביטוי בשימוש "ספירי". כתר לואי ה-7 הצטיין בקודקודי ספיר ובעקבותיו מלך דנמרק.

    הספיר הכחול לא נפרד מעל שרלמן אף במותו.

    בשנת 1000 ההיסטורית הוסר קמע ובו שני ספירים שהיו על צוואר שרלמן בקברו, אולי הקדושים ביותר בנצרות. הם הוחזקו בבית האוצר עד 1804. ראש הקתדרלה הגישם במתנה לקיסרית ז'וזפין שבוע לאחר הכתרתה יחד עם שבר עצם מזרוע ימין של שרלמן כאות תודה לנפוליאון על החזרת אוצרות הקתדרלה שהוחרמו במהפכה הצרפתית. ספירים מפורסמים אלה עברו בירושה לבתה אורטנס, שנישאה לאחיו של נפוליאון לואי בונפרטה, וזו הורישה אותם ל-אז'ני - אשת בנה נפוליאון ה-3 קיסר צרפת. כ-400 שנה אחרי שרלמן פרסם האפיפיור אינוצנטיוס ה-3 (1216-1160) "בּולָה" בה הורה לקרדינלים ולבישופים לענוד טבעת משובצת באבן ספיר בידם הימנית1 - בה נוהגים לברך את צאן מרעיתם.

    __________

    1. ראה מסקנותיו המדעיות בשדות האנרגיה של הברון קרל פון-רייכנבך (1869-1788), כימאי וגאולוג, בהם קבע כי היד הימנית מקרינה קרינה חיובית בניגוד לשמאל - המקבלת - קרינה שלילית.

    *

     

    אלברכט דירר

    - בסודה של אמנות קיסרית

    תמורה שהיא מעבר לאוצרות חומריים תרם הצייר אלברכט דירר (Albrecht Dürer, ‏1528-1471) לאידיאליזציה של שרלמן בתחום האידיאי-רוחני כדמות קיסרית.

    ''

    *

     

    כאשר היטלר סיפח את אוסטריה (1938), דרש שהכתר יועבר מווינה לנירנברג. האוצר האוסטרי, בניסיון להגן על הכתר, ציין שהכתר נושא פורטרטים מצופים אֶמייל של שני יהודים, דוד ושלמה1. היטלר היסס, אבל אף על פי כן הגביר את הלחץ לקבל את מה שדרש. כאשר האמריקאים שיחררו את נירנברג, הכתר נעלם. מנהיגים נאציים מקומיים נאסרו ותושאלו, והם עמדו על כך שהכתר נזרק לתוך האגם העמוק ביותר של אוסטריה. הקצינים האמריקאיים לא שוכנעו, אסרו את ראש העיר נירנברג ותחת לחץ גילה את האמת: הימלר עצמו ציווה להחביא את הכתר והוא גם זה שהפיץ את האגדה בדבר היעלמותו. בהנחיית ראש העיר זחלו האמריקאים לעומקו של בונקר תת-קרקעי, ושם מצאו במחבוא אטום בתוך קיר ארונית מנחושת נעולה - זו הכילה את "הכתר של שרלמן". הכתר הוחזר לאוסטריה, היכן שהוא מצוי עד היום הזה (Prince Michael of Greece, ע' 26).

    ''

    אכן באוסטריה, בווינה, במוזיאון האוצר הקיסרי, ארמון הופבורג; בשכנותו כתר הקיסר רודולף ה-2 המחקה אותו בתכניו ומצטיין באבן הספיר הכחולה שבקודקודו כאנטנה מטאפיזית המסמלת אחדות הקשר בין הקיסר לשמיים מהם יונק הקיסר - כבחיר האל הנמשח בחסד - את סמכותו ואת תוקפה שאין לערער עליה ולתפארת המורשת הספירית המטפורית שבאדם.

    __________

    1. הוא לא דייק ו"שכח" לציין שהיו חמישה פורטרטים של יהודים על הכתר, לבד מדוד ושלמה היו המלך חזקיה, הנביא ישעיה ו...גם ישו עצמו. הברית החדשה מפרטת בתיאורה שישו עצמו נימול כיהודי, ככתוב: וַיְהִי בִּמְלֹאת לַנַּעַר שְׁמֹנָה יָמִים וַיִּמּוֹל וַיִּקָּרֵא שְׁמוֹ יֵשׁוּעַ [...] וַיַּעֲלֻהוּ יְרוּשָׁלַיִם לְהַעֲמִידוֹ לִפְנֵי יְהוָֹה [למקדש להקריב קורבן], (לוקס, ב'/22-21). הנוצרים אף חוגגים את היום בו נימול. עורלתו ודמו של ישו שהוקז על הצלב הם שני השרידים היחידים מגופו שנותרו על הארץ. מציאות דמו ועורלתו נתקדשו על כל נוצרי והיו מושא לאגדות, למעשי ניסים ולפולחן שלם שהתבטא בעליה לרגל. והיה זה הקיסר שרלמן שהעניק את "עורלתו של ישו" - שעל פי טענתו נמסרה לו ע"י מלאך - לאפיפיור לֵאוׂ ה-3 לאחר שהלה הכתירו כקיסר בשנת 800 ברומא.

     

    *

     

    ראו מאמרי המשך:

    * על כתר הקיסר רודולף ה-2 הנאור, ולהבדיל על אחד מתכשיטי הכתר של הצאר הרוסי מיכאיל ה-1 לבית רומנוב


    * מסע בעקבות הכתר הקדוש - מדוע נפוליאון הוגלה פעמיים ולא הוצא להורג?  האם יש לכך קשר להכתרתו בכתר הברזל המקודש של מונזה? האומנם שינה הכתר את גורל נפוליאון ובכך את פני ההיסטוריה


    * דוד המלך, הקיסר שרלמן, יוליוס קיסר ואלכסנדר מוקדון כארבעת המלכים (הקינגים) בקלפי המשחק

     

    זכויות יוצרים:

    תמונת כתר שרלמן:By User: Bede735c [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons.

     

     סוף חלק ב' (למאמר זה שני חלקים)

    למעבר לחלק א' לחץ כאן


    כל הזכויות שמורות ©

    אברהם אלישע הוא חוקר אוצרות, פולחנים ותרבויות 

    תכשיטן חיפאי, זוכה פרס ראשון בעיצוב תכשיטים בישראל

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      אברהם אלישע
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין