כותרות TheMarker >
    ';

    רוזמן יחיאל חיליק

    הבלוק עוסק בחומרים המאפשרים לכל אחד מאתנו לבנות שורה, טור, קיר, חומה, בית, לנקד, לפסק, לכרוך ולהציג את היצירה על רבדיה, גווניה, פלאיה ומנעמיה.
    http://www.facebook.com/roseman.hilik

    0

    הבנה אמונית וניבוי

    1 תגובות   יום שישי , 26/10/18, 07:53

    הבנה אמונית וניבוי


    באם מדובר על "הבנה" שהיא שורת לבנים הבונה את התודעה, אין קל מלנבא את ההתרחשות הבאה, או את שורת הלבנים הבאה באמצעות כלים לוגיים. על כך עמדו כבר חז"ל, תחילה בשבע המידות של הלל הזקן ואחר כך בי"ג מידות של רבי ישמעאל. כל ההגיונות האלו חדרו לפילוסופיה המערבית, שהיא אינה נשואת חיבור זה.

     

    "אמונה" אינה שייכת לכלים הלוגיים.

     

    אדגים: לכאורה אנו לומדים שכל קושי בא לתיקוני... או כפי שכותבת חני ברק בדף הפייסבוק של חוכמת ימימה: "כל שבא לקראתך, בא לתיקונך". מבחינה לוגית אין שום סימוכין אמפיריים, לקביעה מוחלטת זו. אך אם אומר: "אני מאמין שכל קושי בא לתיקוני", לא ניתן יהיה לערער על האמונה, כמו שלא ניתן לערער על מציאותה של אלוקות בכל מקום ומקום.

    אבל כבר בבריאה, ביצירת החלל הפנוי ובדחיקת אור האין סוף לצדדין קיימת סתירה קיומית של העדר אלוקותו בחלל הפנוי מחד, ומאידך אין מקום פנוי הימנו. "נמצא" מול "איננו".

     

    לא ניתן יהיה להתקדם בבניית המציאות הסוביקטיבית (האני) ללא האמונה.  רב נחמן בתורה ס"ד מסביר את אחד השיעורים המזהירים בתורת האמונה, כאשר מתאר את בריאת העולם, צמצום האור, יצירת החלל הפנוי (ממה פנוי?) מאור האין סוף. מצד שני מציג פרדיגמה שונה של שבירת הכלים, יצירת השברים, והצלת ניצוצות הקדושה והאותיות הקדושות מתוך הקליפות. כל אחת מהפרדיגמות מייצגת עולם אחר... שבירת הכלים מאפשר את ליקוטם, את התיקון, את גילוי הקדושה בקליפות, את ההבנה במעשי הבורא ואת אשר נפרש בפני המאמין. כאן למאמין יש את כח הדיבור המייצג את השבירה, שהרי שניהם (ה"מְדַבֵּר" וה"שברים") נושאים את אותיות הקודש. אך בפרדיגמה של הצמצום והסתלקות האלוקות מהחלל הפנוי, לא ניתן להשתמש בדיבור כלל, משום שאין במערכת ההגיונות הזו כל מקום לדיבור ולאותיות הקודש.

     

    מבלי משים עוסקת התורה הזו בהפרדות ותיחומים מעצם השתלשלות תאורי הבריאה, עד כדי שאין רב נחמן יכול להסכים עם קביעתו של האריז"ל המופיעה ב"עץ החיים" כפסקת פתיחה בדיוק כמו בתורה ס"ד. רב נחמן יוצר עוד הפרדה אחת בין שני סוגי אפיקורסות, האחת שניתן להלחם בה באמצעות חילוץ הקדושה מדברי הכפירה והשיבה לאמונה בבורא. השניה היא אפיקורסות מסוכנת המנצלת את הידע המגוון של הספרייה היהודית והישענות עליה תוך יצירת שקר הבא לקעקע את קיומו של האל בכל מקום. לסוג כזה של אפיקורסות אין פתרון. השאלות שמעמיד אפיקורוס כזה אין להן פתרון, גם אם נפתח מרחב שאלה, רק לעתיד לבוא נמצא תשובה. (דוגמה: "מדוע מיתה כזו הייתה לתלמידי רבי עקיבא?... שתוק")

     

    השתיקה:

     

    מלבד זאת מוצא רב נחמן עוד תיחום מרתק בין שני סוגי הביטוי מול אי היכולת להבין כמאמין ולהסביר את ההתרחשות (השואה, או מות בנו של רב נחמן, שהיה לסימן של חדלון אישי וקץ רעיון המשיחיות מבחינתו)... מצדו האחד של הרצף עומדת השתיקה, היכולת להכיל, לדעת לשתוק יחד, לא שתיקה המביעה ניכור, כי אם שתיקה כהשתתפות בחוסר האונים...

     

    ומצדו השני של הרצף המוסיקה, השירה, הניגון כביטוי להתעלות הנפש ודבקות בבורא.

     

    בנוסף להעמדת השתיקה מול המוסיקה בקו רצף אחד מחלק רבי נחמן את המוסיקה לניגון, מנגינה, נגינה ושירה... תיחום מדהים שמצא את יישומו בחצרות החסידים כחלק מאומנות החיים וההבנה.

     

    לסיכום, לפתיחת מרחב שאלה לגבי שאלות קיומיות מוצעת כאן נוסחה שיסודה באמונה עמוקה מאד. לא לוגיקה ולא קוגניציה, אלא הבנת הלב, הסכמת הלב, אמונת הלב, תקוות משיחיות ועומק אמוני בתורת הנסתר מבלי להשתמש כלל בביטוי "הסתר פנים".

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        26/10/18 10:22:
      קראתי והתרשמתי. שבת שלום.

      ארכיון

      פרופיל

      חיליק רוזמן
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין