כותרות TheMarker >
    ';

    על חורבנם של בעלי החיים

    ארכיון

    הפרדת דת ומדינה

    0 תגובות   יום שלישי, 30/10/18, 19:04

    הפרדת דת ומדינה

     

     

    באירועי הדיבייט הרבים אשר מתייחסים לשאלת קיומו של אלוהים, להם אני מקשיב בזמן האחרון, עולה לא פעם הנקודה החשובה שמקבלת את הכותרת הפשוטה (ולרוב היא לא צריכה להיות מורכבת יותר) "הפרדת דת ומדינה", כלומר- יגידו הדוברים מהצד האתאיסטי: אנחנו איננו מאמינים בקיומו של אל, אנחנו חושבים שגם אתם לא צריכים להאמין בו, אבל תעשו מה שאתם רוצים כל עוד אין לכך השפעה עלינו ועל ילדינו. 


    זו עמדה חשובה, ולא מעט פעמים עולה הטענה הנכונה לדעתי, שרק בעולם (או מדינה) חילונית לגמרי יתכן חופש אמונה אמיתי. 

    הנושא הזה מרתק, ואני מוצא עצמי מאזין לאינספור דיונים בו, והנה- בפעם בה הקשבתי לעימות דומה במבנה שלו, אך שונה בנושא אשר לשמו התכנסו הדוברים והדוברות השונים, אותה בקשה הושמעה: הפרידו בין דת ומדינה. 

    באותו העימות, שכבר אינו עוסק בשאלות של דת תאיסטית, הנושא המדובר היה השאלה בדבר החיפוש אחר תבונה מלאכותית אמיתית. הכוונה כאן אינה לאותה תבונה מלאכותית שבוחרת עבורכם מוזיקה שאתם אוהבים, אלא יצירתה של תודעה כמו-אנושית, שכמובן תהיה בעלת יכולות גבוהות בהרבה מיכולותיו של האדם.

    בצד שהתנגד לאותה טכנולוגיה עתידנית לא ישבו אנרכיסטים-פרימיטיבסטים או טכנופובים, שהתנגדו לטכנולוגיה על כל צורותיה והצביעו על האופן בו היא פוגעת בחיינו, אלא מתכנתים ואנשי מחשבים מנוסים ביותר, שהצביעו על הבעיות החמורות שעלולות לצוץ עם בואה של תבונה מלאכותית מהשמיים לארץ. אחד מהם, ירון לאנייר (Jaron Lanier), הוא דמות מפתח בכל מה שקשור לביקורת סביב ההערצה שלנו לטכנולוגי.* בנאום הקצר שלו הוא קרא חד משמעית להפרדת דת ומדינה בכל הנושא של בינה מלאכותית, כלומר- תאמינו במה שאתם רוצים, אבל אל תזיקו לנו בגלל האמונה שלכם.

    קריאתו הוכיחה את עצמה ככזו שאינה דמגוגית בשום צורה. בצד התומך בחיפוש אחר הבינה המלאכותית ניסו הדוברים להרגיע את הקהל. בין טענותיהם היו גם הטענות הבאות:

    א. האדם מחקה את מה שסביבו, מן הסתם שמגיע הזמן שבו הוא ירצה ויוכל לחקות גם תבונה אנושית
    ב. הצד המתנגד מזהיר מפני תודעה מלאכותית שתהיה הרסנית, אבל אין להם איך לדעת מה תודעה כזו תעשה בפועל, פשוט כי אף אחד לא יודע מה יקרה באותו הרגע.
    ג. מדובר בנושא מלהיב.
    ד. מדובר בטכנולוגיה שתעזור לנו. 

    ניתן היה להקשיב לדבריהם של התומכים בתבונה מלאכותית ולהבין שכמו שבמאה השנים האחרונות בהן לדת לא היה שום דבר חדש להציע מול ההיצע הבלתי יאמן של המדע, גם כיום לדת אין איך להתחרות במשיחיות של השיח (ושל המעשה!!!) המדעי. אם יש משיח שיגיע אלינו, הרי שמדובר במשיח הטכנולוגי, כך לפחות מאמינים הכהנים הגדולים של ה"סינגולריות", אותו רגע בו הטכנולוגיה תתקדם בקצב שיחרוג מהיכולת שלנו למדוד אותו, וכבר לא נוכל להתבונן במציאות באופן בו אנו מתבוננים בה כיום. קץ ההיסטוריה יגיע מעמק הסיליקון, לא מירושלים. 
    -
    נושא אחד לא הוזכר באותו אירוע, ואני חש שצריך לדבר עליו:
    תבונה מלאכותית אמיתית, כזו שחושבת באמת ומרגישה באמת, תיוצר עבור שתי מטרות עיקריות: מחקר של אותה תודעה, וניצולה לשירותנו. למעשה מדובר בייצור של סוג חדש של עבד מלאכותי, כזה שבניגוד לקודמיו הטכנולוגיים, יידע שהוא עבד. 
    -
    בקריאה להפרדת דת ומדינה עלינו לחשוב על הריבוי האפשרי של פגיעה באחר מתוך אמונה בצדקתה של פגיעה זו. כבר אינני מאמין שפגיעה בבעלי חיים במערב החילוני נעשית מתוך אמונה בעליונותו של האדם, כמו שאני חושב שבעידן של טרנס-הומניזם זה המוצר שחשוב יותר מכל דבר אחר, בטח שמחייו של בעל החיים. אחת הבעיות הקשות של כריסטופר היצ'נס (שהוא דובר נפלא, רהוט, חצוף וחסר רחמים) ושל חבריו אשר מדברים ללא הפסקה נגד דתות תאיסטיות היא בהבנה שישנן גם דתות שאינן תלויות באל מקראי, אלא במחשבה אחרת, חילונית, על אחרית הימים. אחת מהן, זו שבאמת עלולה להביא לארץ משיח הרסני במיוחד על ידי כהני דת שמודים ומתוודים שאינם יודעים מה יקרה לכשיום זה יגיע (לפחות יש להם את היושרה לא להמציא ולשקר לפשוטי העם, כפי שעושים בבתי הכנסת, בכנסיות ובמסגדים), היא זו של הבינה המלאכותית.

    פגיעה באחר מתוך אמונה – מספיק לגשת להיכלי המוות, במשחטות, כדי להיווכח בקיומה האלים, האדיש והפעלתני. לא צריך לחכות לעתיד על מנת לעמוד מול גלי האלימות. הרג של אחרים המודעים לקיומם, בין אם הם כלבים, בני אדם, חזירים, פרות כל יצור מודע אחר, בשם אמונה בצדקת הדרך האכזרית הזו, היא פשע שחייב להיפסק. הפרידו דת ומדינה, תאמינו בעליונות של מה שאתם רוצים עד מחר, בבית שלכם, אבל אל תפגעו באחר בגלל שאתם מאמינים שבסדר לפגוע בו. 
    -
    *מדבריי אפשר להבין שאני מסכים מאד עם ירון לאנייר ודבריו לגבי טכנולוגיה, אך לא כך הדבר. אינני מכיר אותו לעומק, ולא מתייחס לשאר הדברים עליהם הוא מדבר בהרצאותיו השונות והרבות.


    ''

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה