כותרות TheMarker >
    ';

    רוזמן יחיאל חיליק

    הבלוק עוסק בחומרים המאפשרים לכל אחד מאתנו לבנות שורה, טור, קיר, חומה, בית, לנקד, לפסק, לכרוך ולהציג את היצירה על רבדיה, גווניה, פלאיה ומנעמיה.
    http://www.facebook.com/roseman.hilik

    0

    אדם מצער עצמו.

    1 תגובות   יום שישי , 2/11/18, 15:37

    למה אדם מְצַעֵר עצמו?


    שאלה זו אינה דומה כלל ל"מדוע אדם מצטער". דומה השוני בין קָרֵב לאלוהיו, מִתְקָרֵב לאלוהיו, ומְקָרֵב עצמו לאלוהיו. שהרי קָרֵב אל אלוהיו מצביע על מגמה מסוימת בתנועתה: התרחקות או התקרבות בהעדר ציון עד היכן קָרֵב.  מִתְקָרֵב אל אלוהיו מתאר את התהליך עצמו ואין יודעים מדוע מִתְקָרֵב ומה הסיבות להתקרבותו. מְקָרֵב עצמו אל אלוהיו במשמעות שמוציא לפועל את יכולות ההתקרבות שלו אל הבורא, שהדבר תלוי רק בו בהנחה שמתחנה לתחנה יגיע להתכללות הסופית במלכותו.


    מכאן למדים על מבנה הכרתי חדש: מגמה-תהליך-הוצאה לפועל.


    ניתן להציגו כתת מבנה הכרתי של מחשבה-דבור-מעשה, אמונה-דבור-מעשה, רצון-הכנה-מעשה ועוד.


    נשוב אל מְצַעֵר עצמו ומִצְטַעֵר. "אוֹמְדִין כַּמָּה אָדָם כַּיּוֹצֵא בָזֶה רוֹצֶה לִטֹּל לִהְיוֹת מִצְטַעֵר כַּךְ רִפּוּי, הִכָּהוּ חַיָּב לְרַפְּאוֹתוֹ." (בבא קמא, פרק ח' משנה א'). אדם החש כי פגע בזולתו מבקש לְרַפְּאוֹתוֹ כך "המצער עצמו" המבקש לתת מעצמו משל נפל בו פגם, משל בִּיֵּשׁ את זולתו, הלך רכיל עליו, הוציא דיבתו רעה, לא נהג בו כשורה, זנח אותו בצרתו, התעלם מקשייו, שכח מקיומו, נפרד בלאו אמירת שלום, השתלח בו וכו'. ומכאן יבקש לרפא זה הפצע ומצער עצמו. ואם לא נפל פגם ביחסיו עם זולתו למה יצער עצמו בגין חברו? באומרו "זה מצער אותי", "התנהגותו מצערת אותי", גורלו מצער אותי", "הדרך שבחר מצערת אותי", "מה שקורה אותו מצער אותי".


    הריני להציע מבנה הכרתי שונה מבלי "לִפּוֹל" לצער. בקבלה אכן יקדים הצער את הרחמים, אך שם נאמר שהתורה קודמת למצוה, בחינת הכרה קודמת לעשיה, בחינת חוכמה קודמת ליראה,  בחינת רק זכה בגאולה, אם זכה אדם שיקדים תורה למצוה וחוכמה ליראה סביר שיצא משעבודו ברחמים ולא בצער (מגלות לגאולה, מעבדות לחרות, לעלות לא"י, לימי ביאת המשיח), אך אם הקדים מצוה לתורה, ואם הקדים יראה לחוכמה, יצא בייסורין, ז"א יצא בצער רב. ומצער עצמו על שלא שעה, לא פעל, כמו נוטל על שכמו ייסורין כמשא שוא, תחת שישמש דבורו ברחמים, חמלה, אהבה ולא ינקוט המילים הרעות.


    צער שאינו משפיע רחמים, אינו אלא תיבה ריקה. יש להמשיך רחמים מצער, לאלה אשר ממהרים לצער עצמם במקום לנקוט לשון של המיטיב טוב, החומל, המרחם והאוהב, סביר שישתמשו במטבע זה מן הפה לחוץ מבלי שיגיח התדר מן הלב, על כן יצערו עצמם באמת כדי להמשיך מתוכם את תדר הרחמים.


    רק כדי לסבר את האוזן אביא כאן עשרה משפטי צער הנשמעים תדיר בשפה העברית. ואינם מושכים אחריהם רחמים.

    1. אני מצטער זה רק כסף
    2. מצטער לא ראיתי אותך
    3. מצטער לא שמעתי, חזור שנית
    4. מצטער שלא הגעתי בזמן
    5. מצטער הכביש היה חלק
    6. מצטער נגמר התקציב
    7. מצטער לא פנו אלי
    8. מצטער לא קבלתי
    9. מצטער בסוף אשלים את זה
    10. מצטער לא מכיר

     


    כתבי רב"ש - רב ברוך אשלג, כרך 3  פרק 96 עמ' 1645

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        2/11/18 16:05:
      אינני מכיר רבים הזקוקים לצער שלי, תחת זאת אני מכיר אחרים שעליהם אני מרחם ופועל לשינוי מצבם.

      ארכיון

      פרופיל

      חיליק רוזמן
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין