כותרות TheMarker >
    ';

    נהג מונית

    טור דה ישראל 136- עמוס עוז הסיפור על הסופר ואיש הרוח שצדק וטעה באותו משפט ,משפט שתמיד ידע לנסח הכי יפה

    0 תגובות   יום שבת, 29/12/18, 19:05

    באחת ההרצאות הפומביות האחרונות, קבע הסופר עמוס עוז מונח "רפואי" חדש- "שחזרת". בהרצאה באוניברסיטת ת"א ,הרצאת סיכום לסדרת הרצאות שנמשכה קרוב לשנה ועסקה ב"רעיון הציוני לגווניו" עוז התכבד לשאת את הרצאת הסיכום של הסדרה. בתו, הפרופסורית פניה עוד זלצברג, פרופסור להיסטוריה שהשקפת עולמה זהה להשקפת עולמו של אביה. לא עקבתי מקרוב אחרי הסדרה והמרצים שהרצו את השקפת עולמם בנוגע לגוונים בהשקפה הציונית. אני מקווה שכיאה למוסד אקדמאי פלורליסטי המעודד להשמיע השקפות עולם שונות ומגוונות, סדרת ההרצאות אכן היתה מגוונת ולא היתה רק על הספקטרום בין הרצאת הפתיחה של פרופסור פניה עוז זלצברג לבין הרצאת הסיכום של אביה, הסופר המנוח עמוס עוז שמלבד הקשר המשפחתי חלקו גם השקפת עולם זהה שבגדול ניתן להגדיר אותה כהשקפת עולם ציונית שמאלנית.

      "שחזרת" קבע עמוס עוז בהרצאתו, היא מחלה קשה בכך שעם קשור לעברו במובן הרע של המושג, מחלה שכובלת אותו ומונעת ממנו לבצע צעדים הכרחיים למען עתיד טוב יותר, "שפוי יותר" וצודק יותר ,הכל כמובן אליבא לדעתו של אדמו"ר השמאל הציוני עמוס עוז שהלך בסוף השבוע האחרון לעולמו. הקשבתי להרצאתו של עוז ברוב קשב. עוז המנוח היה להטוטן מופלא של מילים כתובות ובעל כושר דיבור שוטף ,מרתק ולעיתים מהפנט-"מספר סיפורים טוב " כפי שהעיד על עצמו. עוז לא שינה במילימטר את השקפת עולמו ! להטוטן המילים הכתובות והמדוברות, מספר הסיפורים המרתק ,האינטלקטואל רחב האופקים שספריו ומאמריו תורגמו לעשרות שפות ואשר התאמץ להציג את עצמו כפנים היפות (תרתי משמע) של מדינת ישראל האוטופית, שצריכה להיות מגדול מוסרי לכל העולם ואשר במציאות מתבוססת במלחמות מיותרות והופכת לכובש אכזרי רק בגלל פאנאטיות דתית, לאומנית ומשיחית, כך ע"פ עוז צריכה מנהיגות שתוביל את מדינת ישראל בדרך השלום שממש נמצא מעבר לפינה ורק בגלל מחלת ה"שחזרת" של חלק מתושביה, כולל אגב של הפלשתינאים, עוז לא היה כזה תמים, השלום והשלווה לא שורים על מדינת היהודים ושכניה!

      עמוס עוז לא היה פציפיסט נאיבי כפי שהודה גם בדברים שנשא באוניברסיטת ת"א כחצי שנה לפני מותו, הרצאה שהיתה, גם לדבריו, מעין צוואה!(ידע שמותו קרוב ?) "אני גם בעד מקל, מקל ארוך וחזק" כך עוז שסיפר שאת שתי קרובות משפחתו מגרמניה שנשלחו ע"י הנאצים למחנות הריכוז "שיחררו חיילים אמריקאיים שנלחמו בחירוף נפש ולא פציפיסטים שאם ידעו לדבר יפה אך אם השקפת עולם היתה שלטת באמריקה, קרובות משפחתי הגרמניות לא היו נשארות בחיים ומלחמת העולם השנייה היתה מסתיימת בצורה שונה וטראגית לעולם כולו !" עוז אף הוסיף ואמר כי " גם אנחנו כאן במדינתנו נאלצנו להשתמש במקל גדול וחזק אחרת לא היינו יושבים כאן הערב חיים ,אין לי אשליה בנושא הזה!" עם זאת. עוז היה דואלי בקשר לכוונות הפלשתינאיים-שכנינו/אויבינו ולא נתן להשקפת עולמו לבלבל אותו עם המציאות ממנה לא התעלם ! איך עושים זאת? כדרכו של עוז, בפיתולי מילים ומשפטים יפים וקליטים, בביטחון של סוכן מכירות חד לשון המנסה לשכנע קונים פוטנציאליים בטיב סחורתו המיוחדת ולא מהסס לזרוק רפש, גם אם בדרך מתוחכמת, ביריביו המסחריים, או כמו עורכי הדין חלקלקי הלשון המנסים ברוב רושם של מילים ומשפטים מפוצצים לשכנע את כבוד בית המשפט שהלקוח שלהם, גם הוא הרוצח השפל ביותר, אינו כזה! הבעיה היא לו אצלו אלא בעיני הציבור ו/או הקטגורים שלא רואה את המציאות נכוחה !"הפלשתינאיים" קבע עוז "מנהלים במקביל שתי מלחמות נגדנו- האחת מלחמה צודקת מעין כמותה "כך עוז-" מלחמה על שחרורם מעול הכיבוש ומאבק על רצונם להיות עם חופשי, בעל ריבונות מלאה החי וריבון לעצמו ! המלחמה השנייה שמנהלים הפלשתינאיים" כך עוז מאבחן," היא מלחמה שנועדה לכבוש את כל ארץ ישראל ולסלק את העם היהודי ממדינתנו!" כך עוז שמנסה להצדיק מצד אחד ומצד שני לגנות את האויבים הפלשתינאיים, להצדיק אותם ולחבוט בהם בו בעת-דואליות בעייתית שאולי טובה למספרי סיפורים אך רחוקה מהמציאות-"הפלשתינאיים אויבים מרים וצריך להילחם בהם?" התשובה של עמוס עוז היא חד משמעית- כן ולא...   "אבל נסוגנו נסיגה מלאה מעזה, כפי שאתה וחבריך מהשמאל דרשו כל השנים ותראה מה קרה"? שאלה / הטיחה בו אילנה דיין בראיון טלוויזיוני מרתק לפני כמה שנים. ועמוס עוז לא הסס ולא מצמץ ולו לשנייה "ישראל נסוגה חד-צדדית ולא מסרה את השטח לפלשתינאיים בהסכם מסודר, לכן אין שקט והטרור בעזה ממשיך"! כן תמיד בסופו של יום, ישראל אשמה, לא הפלשתינאיים למרות שעוז מאבחן כי "הם נלחמים שתי מלחמות!" אני מקנא באנשים כמו עמוס עוז שיכולים כמו אותם סוכני מכירות ועורכי -דין חלקלקי לשון להשיב בבהירות לכל שאלה קשה ומכשילה תוך שכנוע פנימי עמוק, לפחות כלפי חוץ כמה שהם תמיד צודק והאשם הוא באחרים1 אינטלקטואל שלא בודק, חוקר, חושב ובודק שוב ושוב את השקפת עולמו לאור המציאות, גם אם היא לא מתיישבת עם הסיפור היפה שסיפר לעצמו ולסובבים, ספק אם הוא אינטלקטואל אמיתי! דומה הוא לאותו פאנאט דתי שילך בעיניים עצומות ולא חשוב מה קרה, אחרי רבו, אחרי אדמו"רו ללא היסוס ,ללא ביקורת עצמית, כעדר ממושמע אחרי הרועה!

      עוד דוגמא לדואליות של עוז ביחסו למציאות וסירובו ,למרות שכן ראה ואיבחן, להכיר בה ואת השלכותיה הוא באותם קטעים בהרצאתו לפני חצי שנה שבה אמר כי "עד לפני כמה עשרות שנים היו ערבים נוצרים רבים, בבית-לחם, בירושלים, ברמאאלה ,רוב ערבי נוצרי בגליל ועוד." היום הם מיעוט קטן, רובם נעלמו ולא מרצונם, כולם יודעים למה"! אז מה המסקנה של עוז? שגם היהודים צריכים להיות פסיביים ולהמתין למר גורלם עד שהרוב המוסלמי יאלץ את היהודים, במקרה הטוב לעזוב את ארצו או להלחם,כן להלחם נגד האפשרות הזו ? מלחמה היא לא דבר יפה, היא נלא דבר מוסרי ולא מעט מקורבנויה הם אנשים חפים מפשע אבל מדינת היהודים נלחמת יותר ממאה ועשרים שנה, מאז תחיל הגשמת החזון היהודי בפועל על חייה בארץ הזו שתושביה הערבים המוסלמים ,כפי שעמוס עוז בעצמו מודה, לא רוצים כאן שום שותפים ,כולל לא ערבים נוצרים !

      אחד הנחים של ביתו של עמוס עוז ,פרופסור פניה עוז זלצברג בעבודת הדוקטורט שלה היה הפילוסוף היהודי הדגול ישעיהו ברלין.  באגרת שכתב ברלין הוא מחה על "הטרור היהודי בארץ -ישראל שפוגע בהיסטורי של העם היהודי, שם ללעג את האידיאולוגיה שחברה יהודית חייבת לדבוק בהם והוא מזהם את דגלנו, פוגע במעמדנו בעיני המצפן הליברלי בעולם"!  את הדברים החריפים הללו כתב הפילוסוף היהודי בעל השם העולמי לא אחרי מלחמת ששת-הימים אז בעיני העולם וחלק מהישראלים מדינת ישראל הפכה ל"כובש אכזרי" אלא הוא כתב זאת (באיגרת לחיים ויצמן) בשנת 1946, שנה אחת בלבד אחרי שואת יהודי אירופה ושנתיים לפני פרוץ מלחמת השחרור והמאבק על הקמת מדינת היהודים בארצם ההיסטורית! פילוסופי ומוסר זה דבר יפה ונעלה מאד אבל במאבק על החיים עצמם חשוב יותר ! עדיף להיות חזק ופחות צודק, לפחות בעיני ה"עולם" הצבוע מאשר מוסרי שהולך כצאן לטבח ! אצל עמוס עוז אני מאבחן מלחמה פנימית בין הרצון להיות מוסרי וצודק לבין ההכרה שבעולם האמיתי ,בעיקר במציאות המזרח-תיכוני הרצחני, אין ברירה אלא להכריע ועמוס עוז הקפיד להיות גם וגם וזה יפה בתיאורי אולם בלתי אפשרי במציאות ! ועוד דוגמא לדואליות העמוס עוזית של המציאות- עוז לא אהב ולא סמך על מדינות זרות שיעזרו למדינת היהודים בעת צרה- "אתם יפי הנפש האירופאים אוהבים לראות אותנו על הצלב... אנחנו מעדיפים לוותר על אהבתכם ולהיות רחוקים מכם!" דברים כדורבנות אלא שבמציאות, עוז , כמו מרבית אנשי השמאל הישראלי שקרא לאמץ את "יוזמת השלום הערבית" שבין השאר קובעת שצבא זר ישמור ויצוץ בגבולות בין ישראל לשכנותיה ויבטיח את ביטחון מדינת היהודים ומשטר זר ישלטו בלב בירת העם היהודי-באגן הקדוש בירושלים כולל הכותל המערבי והוא יהיה הריבון שיצטרך להבטיח את חופש הגישה של היהודים למקום הקדוש ביותר שלהם בלב בירתם ההיסטורית! אותם צבאות זרים שעוז ידע היטב ואמר זאת בגלוי שטובתם ושלומם של היהודים לא מעניין אותם, בלשון המעטה! אבל עוז שלא רצה את ה"זרים" גם לא רצה להילחם נגד האויב הקרוב כי זה "לא מוסרי" והעדיף שצבאות זרים שהוא ידע היטב שאין לסמוך עליהם יעשו עבור היהודים את העבודה ! אכן עוז היה מספר סיפורים טוב, כולל סיפורי בדים וחזיונות שווא שהוא לא האמין בהם בעצמו- איש בעל השקפת עולם דואלית !

       עד כמה היה עוז בכל זאת דוגמטי בהשקפת עולמו וסירב ביהירות להודות "טעיתי" לפחות בעניין אחד, עד כמה רצה שהיהודים ירפאו מ"השחזרת" שלקו בה ואשר "מפריעה להם לפרוץ קדימה ולהשיג את השלום המיוחל" ניתן לבחון בעמדתו הבלתי מתפשרת נגד איחודה של ירושלים במלחמת ששת-הימים. יום אחד אחרי תום המלחמה, כתב עוז מכתב לעיתון "דבר" ובו תקף את החוגגים את שחרורה ההיסטורי של ירושלים לב העם היהודי ומושא געגועיו לאורך אלפיים שנות גלות ! המשוררת נעמי שמר שכתבה ערב המלחמה את השיר שכמעט הפך באותה עת להמנון לאומי-"ירושלים של זהב" והושר בהתרגשות ע"י משחררי העיר ובעצם כל מי שראה וחווה את ההתרגשות העצומה בשחרור ירושלים והצטרף לקריאה ההיסטורית "הר-הבית בידנו"! אחת השורות המפורסמות בשירה של נעמי שמר שנכתב ערב מלחמת ששת-הימים כאשר ירושלים העתיקה והכותל המערבי נשלטו בידי האויב הירדני היתה "כיכר השוק ריקה ואין פוקד את הר-הבית בעיר העתיקה"!מיד לאחר המלחמה, נעמי שמר עדכנה את השורות וצעדה עם ההיסטוריה-"כיכר השוק הומה" ! באותו מכתב ל"דבר", כתב עמוס עוז "כיכר העיר אינה ריקה, יש בה תושבים ערביים"! לימים בראיון לסרט "אל בורות המים" ענתה נעמי שמצר לעמוס עוז-"מבחינתי, עולם שאין בו יהודים הוא כוכב מת וארץ ישראל שהיא ריקה מיהודים היא שוממה וריקה מבחינתי!"       עוז התעקש לא לחגוג ובידל עצמו כבר אז ממרבית עם ישראל! וסירב לחגוג ! סירובו להכיר בניצחון ההיסטורי ובאיחודה של בירת העם היהודי ליווה את עמוס עוז עד יום מותו !

       באותה הרצאה באוניברסיטת ת"א לפני כחצי שנה, אמר עוז כי "בא נניח תאורטית שהערבים בכבודם ובעצמם יגיעו למסקנה שהר-הבית הוא מקום קדוש ליהודים בלבד. מה יקרה ? הרי מצווה היא לעלות להר-הבית בשלושת הרגלים! תתארו לכם "הפליג המספר עמוס עוז באותה הרצאה," מה יקרה-מיליוני יהודים מאמינים יותר ופחות ירצו לקיים את המצווה לעלות להר והרי זה בלתי אפשרי מבחינת היכולת של ירושלים והר-הבית והדרכים אליו להכיל תנועה של מיליוני יהודים שינסו לעלות להר-הבית בו זמנית !" תירוץ מצויין של עוז למה היהודים צריכים לוותר על הריבונות בהר-הבית!" חבל שעמוס עוז לא קרא למוסלמים לוותר על זכותם לעלות לרגל מכה כי מיליונים לא יכולים להגיע בבת אחת למקום הקדוש ביותר שלהם ! מעניין מה עוז היה עונה למי שהיה שואל אותו אם לא כדאי ליישב רבבות יהודים ביו?"ש וברמת הגולן (שגם בה עוז, בראיון לאילנה דיין ראה "שטח כבוש" למרות שאין שם רוב של ערבים מוסלמים) כדי לפתור את בעיית הצפיפות הקשה שגורמת למירי הדירות במדינת ישראל לנסוק לשמים! אלו היו הטיעונים של עוז נגד ריבונות ישראלי בהר-הבית טיעונים לא רציניים אפשר היה לומר על-כך במקרה הטוב! בהמשך ההרצאה שואל עוז "האם באמת היהודים צריכים להתעקש ולחזור לירושלים רק בגלל שפעם בשנה בליל-הסדר הם קוראים ב"הגדה" "לשנה הבאה בירושלים הבנוייה" !? עמוס עוז כאיש בעל השקפת עולם רחבה וודאי ידע כי היהודים המאמינים לפחות, מתפללים שלוש פעמים ביום בתפילת שמונה-עשרה "תשכון בתוך ירושלים עירך כאשר דיברת וכיסא דוד עבדך מהרה בתוכה תכין ובנה אותה בנין עולם במהרה בימינו"  ואח"כ באותה תפילה נאמר "ואתה ברחצך הרבים תחפוץ בנו ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים" אז מאיפה הזלזול הזה של עוז, ממש אבל ממש לא מאמין שבורות להגיד בהרצאה פומבית ועוד הרצאה שעוז עצמה אמר שהיא מעין "צוואה" – להגיד שהיהודים התפללו לחזור לירושלים "בליל הסדר"?  עמוס עוז וודאי מכיר את הסיפור הידוע על נפוליון שסייר בפריז ערב תשעה באב בבתי הכנסת בפריז בערב תשעה באב. הוא ראה אלפי יהודים יושבים על רצפת בית הכנסת ונוהגים מנהגי אבלות. "מה קרה, שאל נפוליון את מלוויו- על מה ולמה היהודים אבלים"? היועצים בררו ואז עדכנו את המנהיג הצרפתי הדגול היהודים אבלים על בית- המקדש שלהם שנחרב" ענו לו. "מתי זה קרה?" "לפני קרוב לאלפיים שנה" ענו לו ומספרים שכאשר נפוליון שמע והבין אמר בהתפעלות "עם שלא שוכח את עברו הרחוק ומתאבל על המקום הקדוש גם קרוב לאלפיים שנה אחרי שנחרב, לעם כזה יש עתיד"! טוב שאותו העם לא חלה ב"שחזרת" אחרת באמת הוא לא היה קיים! ונזכיר את יגאל אלון, ממנהיגי תנועת ה"עבודה" שאמר כי "עם דלא יודע ומכיר את עברו, ההווה שלו דל והעתיד שלו לוט בערפל"! אולי עכשיו אי שם למעלה יגאל אלון ועמוס עוז נפגשים ואלון מסביר לעוז עד כמה מחלת ה"שחזרת" היא בעצם לא מחלה אלא חיסון חיוני לגוף הלאומי, בעיקר לגוף היהודי!

     ועמוס עוז המשכיל בעל הידע ההיסטורי הרב בוודאי ידע את מה שמייסד המדינה, לא איש הימין, דויד בן-גוריון קבע בנושא ירושלים:" ירושלים היתה מושא החלומות והגעגועים של העם היהודי בגולה לפני אלפי שנים! חזרנו אליה שלא על-מנת למסרה לניהול של זרים"! כנראה שבשנים האחרונות בן-גוריון היה נחשב בעיני הגורו הגדול של השמאל הישראלי בשנים האחרונות עמוס עוז כ"לאומן מסוכן שחולה במחלת השחזרת הנוראית"!  ועמוס עוז בוודאי היה מודע לדברים שאמר לפני כמה שנים איש אש"ף עבאס זכי: אם היהודים יוותרו על ירושלים ויעזבו אותה, הציונות תגווע מאליה!" עמוס עוז היה ציוני אמיתי והוא בוודאי לא רצה בקץ התנועה הציונית ובוודאי ידע שעבאס זכי צודק ומדינת ישראל תצטרך להיאבק עוד שנים, כן, גם בכול הזרוע אבל כשאתה יושב על כס האדמו"ר של השמאל וגם בעולם אתה נחשב לישראלי היפה בעיקר בגלל דעותיך ה"נאורות" וה"מתקדמות" ולא איזה לאומן יהודי קנאי חשוך ואין לך כל אחריות שלטונית אז אפשר גם להזהיר שהאויב רוצה להכניע את יציר כפיה של התנועה הציונית-מדינת היהודים שקמה לאחר מאבק דמים קשה שהוציא לפועל את החלומות של מיליוני היהודים בגלות במשך אלפי שנים גם במחיר מלחמות קשות ואין מלחמה שלא נעשים בה מעשים לעיתים "לא מוסריים" לפחות ע"פ ההגדרות של עמוס עוז ושות. ומצד שני, להילחם ב"לאומנות" ולנסות למחוק את העבר ולהבריק ,בעיני עצמך עם המצאות של מושגים כמו "שחזרת" במקום לדרוש מהעם למחוק את עברו ובכך להטיל חלילה צל כבד על עתידו ! לכן, השקפת עולמו של עמוס עוז לא קנתה לה קהל רב בקרב העם היהודי החפץ חיים שלא שכח את עברו ומבין מה עליו לעשות על-מנת להבטיח את עתידו, גם אם בעיני ה"עולם" זה לא בדיוק "מוסרי" !

       בשולי היום היה משעשע ומדהים לקרוא את תגובת אנשי השמאל הישראלי על ההספדים למותו של אדמו"ר השמאל הישראלי. לפני שנה בדיוק נפטר אחד מ"גדולי הדור" הרב שטיינמן. בעיתון "הארץ" פורסם אז "הספד" של העיתונאי רוגל אלפר "הרב שטיינמן לא היה גדול הדור אלא גדול הפרימיטיביים"("הארץ,13/12/2017).אם מישהו מחה נגד תוכן הכתבה, טעיתוי פרסומה ודאי אנשי השמאל ה"ליברלים והנאורים" התנפלו על מותחי הביקורת בשם "חופש הביטוי והמחשבה, הליברליזים והנאורות וההיתר לכתוב מגוון של דעות גם אם הן פוגעות במגזר רחב בעם"! שעות ספורות אחרי ההודעה על מותו של עמוס עוז, פרסם עורך מדור הספרות של "הארץ" בני ציפר מעין מאמר "הספד" על לכתו של הסופר עמוס עוז. ציפר, איש שמאל קיצוני בעברו הלא רחוק, הפך למעריץ עיוור של ממש שלבנימין נתניהו ורעייתו, לאיש ימין שמתעב את השמאל הישראלי- מהפך מדהים וקצת לא ברור בעיני! שיהיה! אולם מאז, ציפר הפך למושא של לביקורת ויותר מכך של לעג בעיני חבריו לשמאל לשעבר ! אוי למי שהיה שותף בולט לדרך "הנכונה" והתפקר-אין לכך מחילה וסליחה! גם לא בעיני אנשים ליברלים, נאורים הדוגלים בחופש ביטוי רחב ! הכותרת של "ההספד , של בני ציפר לעמוס עוז שזה עתה נפטר היתה "מת הנשיא של השבט הלבן" . תוכן ההספד של ציפר לא היה בדיוק מפרגן מאד אם כי גם לא ביקורתי מאד. אולם בעיני הנאורים השילוב של ציפר הכופר הנורא ומאמר עם כותרת שלא מהלל את האדמו"ר שלהם הם סיבה להשתוללות שאם אנשי ימין בנסיבות דומות היו נוהגים כך, השמאל הנאור היה מגנה את האלימות המילולית שלהם, הבורות, צרות האופקים ומה לא ! העיתונאי ה"נאור" רענן שקד הודיע קבל עם ועדה שהוא מבטל את המנוי שלו ל"עיתון לאנשים חושבים", הסופר ואיש השמאל ניר ברעם אף הוא גינה בחריפות .וזה מדגם חלקי! מו"ל "הארץ" נאלץ שלא כהרגלו, להתפתל ולהצדיק ברשתות חברתיות הסוערות את פרסום המאמר של בני ציפר! השמאל הישראלי בעוד מפגן דמוקרטי וליברלי למופת! חגיגת הצבועים!

      

         עמוס עוז -סיפור על אחד מאישי הרוח הישראלים הבולטים בעשורים הראשונים ועד לימינו אלו לקיום מדינת היהודים ! סיפור על סופר ואיש רוח שצדק וטעה כמעט באותה נשימה אבל, תמיד עשה זאת במילים יפות ובסיפורים מרתקים בשפה עברית "גבה" וקולחת! בתבנית נוף מולדתנו המגוונת, עמוס עוז היה חלק בולט ויפה של ארץ-ישראל וגם אם לא הסכמנו אם רוב עמדותיו, אין ספק שהוא יחסר! יהיה  זכרו ברוך! 

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      נהג מונית
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין