כותרות TheMarker >
    ';
    0

    על הציר רציונליזם מול מיסטיקה ביהדות ובכלל: חלק 9 - תיקון עולם

    4 תגובות   יום שני, 21/1/19, 22:36

    הפוסט הקודם דיבר על כך שלרציונליזם יש אומנם יתרון מובהק בתחום המדע על פני אמונות ואינטואיציות שונות, וזאת בניגוד ליתרונות פחות מובהקים בנושאים אחרים אשר הוצגו בפוסטים שלפני כן **. אולם, גם כאן כאמור יש מקום למושגים דברים הנראים אולי לא לגמרי רציונליים או ניתנים להוכחה כגון קיומו של תת מודע.

     

    פוסט זה מדבר שוב על תחום בו היתרון של הרציונליזם על פני המיסטיקה הוא פחות מובהק ממה שאולי אפשר לחשוב במבט ראשון. זהו הנושא של תיקון עולם מבחינה מוסרית (גם קידמה מדעית היא תיקון עולם). על הגבול שבין נושאים מוסריים למדעיים אפשר לצורך הפתיחה להזכיר אדם המתנגד בכל מאודו למיסטיקה ביהדות ואשר אמר על טרגדיות רפואיות נוראיות כגון תאומות סיאמית כי "לא כל דילמה צריכה פתרון". המילה "דילמה" כאן היא הלכה למעשה שם קוד לבעיה רפואית קשה מאד במקרה זה. בקיצור, לא בדיוק דברים של שוחר קידמה, כביכול למרות רציונליותו. מתאים יותר לאנשי מאה שערים או חסידי סאטמר.

     

    ולגבי העניין העיקרי: נכון, הרבה מנהיגי כתות מיסטיות עשקו את מאמיניהם וכך גם הרבה מטפלים פרטיים הפועלים בשיטות הנחשבות כפסבדו מדעיות בעיני רוב עולם המדע המערבי. אף לא חסרו מקרים בהם כתות מיסטיות ביצעו מעשים נוראיים גם כלפי כלל האוכלוסייה כדוגמת שוקו אסהרה ביפן בזמנו. ובכל זאת, החזקה בתפיסות רציונליסטיות אינה ערובה כלל להיות המחזיק בהם אדם מוסרי יותר או בעל שאיפה אמיתית לתיקון עולם. 

     

    אפשר כאן להזכיר את הצעות החוק מטעם רציונליסטים (מוצהרים או לא) נגד כתות וזאת בהנחה שהכתות ברובן הגדול מכילות יסודות מיסטיים. בין השאר הוצע מינוי אפוטרופוס למי שהיה חבר בכת פוגענית וכן הקמת מערך טיפול נפשי לנפגעים ובני משפחותיהם - סביר להניח מערך כפוי - והקמת תיקים מיוחדים למנהיגי וחברי הכת (1)(2)(3). זאת למרות שההגדרה של כת, פוגענית או לא, היא עניין מניפולטיבי לעיתים קרובות כמו גם שתכופות אדם יכול לגלות רק בדיעבד כי הצטרף לכת פוגענית. כן, נפילה לידי ראש כת נכלולי אינה האפשרות היחידה של אדם ליפול קורבן למעשה מירמה - שבגינה כביכול הוא זקוק לאפוטרופוס.

     

     גם אם ישנם אולי קריטריונים ברורים למהי כת פוגענית, הצעת החוק הייתה בלתי מידתית. בנוסף, אם יש מעשים פליליים שנעשו בידי ראשי כת יש לשפוט בחומרה את האחרונים כמו כל עבריין אחר, לא פחות ולא יותר, בדומה למשל למי שמכר דירות לא שלו ונעלם עם הכסף. יותר מכך, תפירה של תפקידים ציבוריים בשם המלחמה נגד הכתות, כמו גם עוד הוצאות ציבוריות על אנשי מקצוע "פרטיים" אשר נבחרו לשקם - במרכאות או לא - חברי כתות מהווים הסלמה בהגדלת ההוצאות הציבוריות והמגזר הציבורי - מתכון בדוק ליותר מעשי שחיתות.

     

    לגבי רמי פלר עצמו, המממן הראשי של המרכז הישראלי לנפגעי כתות, התרשמו בעצמכם מאופיו המפוקפק. ואילו בארה"ב אחד הלוחמים נגד כתות והעוסק בחילוץ (במרכאות או לא) של אנשים מהן, בשיטת "תכנות מחדש", הינו ריק רוס אשר הורשע במעשי חטיפה אכזריים במסגרת אותו "תכנות מחדש" . מתוך הקישור האחרון ועוד מקומות, עושה רושם כי בצרפת למשל חברות בדת חדשה (אף מבלי לבצע בשמה או בכלל מעשים פליליים) יכולה לגרור יותר סנקציות משפטיות מאשר השתייכות לאיסלם הקיצוני. ברמה המדעית, הנלחמים נגד כתות מדברים על "מיינד קונטרול"- מושג אשר אין לו הגדרה מדעית מקובלת ולמעשה אינו קביל מדעית ומשפטית. הנה דוגמא נוספת לחוסר מדעיות, בשם הרציונליזם לכאורה חיוך 


    בכל אופן, ובהמשך לדבריי קודם על העמדה לדין פלילי ועל זכותו של כל אדם מבוגר להיחשב ישות משפטית עצמאית ככל שרק ניתן, יהיה זה פגום מבחינה מוסרית אם אדם אשר עשה מעשים פליליים כחבר כת יקבל פטור מאחריות פלילית בטיעון כי "רק מילא פקודות". טוב למשל, עשה בית המשפט כאשר הטיל אחריות משפטית מלאה על חסידים של אליאור חן והענישם בחומרה על אלימות חמורה בה נקטו נגד תינוקות, למרות טיעוניהם כי עשו מה שעשו בהשפעת המנהיג. 

     

    ולבסוף, אילו ראש קבוצה משיחיסטית היה קורא בשם אמונותיו לביצוע מעשי אלימות בכדי לקרב את הגאולה הדבר היה מעורר בודאי כעס מצד רציונליסטים למיניהם מקיר אל קיר. אך רבים מהאחרונים לא אמרו דבר כאשר רציונליסט כדוגמת ליבוביץ' אמר כי מלחמת אזרחים [=באשר היא] היא רגע גדול בחיי האומות וכאשר, באופן יותר קונקרטי, קרא למלחמת אזרחים נגד המתנחלים***.

     

    ** רשימת פוסטים קודמים בנושא: (1)(2)(3)(4)(5)(6)(7)(8)

    *** לרוב, יותר מאשר יש לי ביקורת על ליבוביץ' עצמו זו קיימת לגבי אמות המידה הכפולות הנפוצות בקרב אלו הרואים עצמם כחסידיו. הנושא פורט בעבר בשלושה פוסטים: (1)(2)(3)

    דרג את התוכן:

      תגובות (4)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        23/1/19 19:19:

      תודה רבה לכם חיוך

        22/1/19 10:33:
      שאפו על ההשקעה .

      .

      תודה לך.

        21/1/19 23:26:

       אמיר  היקר.

       יישר כוח על  המאמר המעניין והמחכים שכתבת.

       חג ט"ו בשבט שמח.

        בשורות טובות.


       בברכה

       אהובה

      ארכיון

      פרופיל

      אמיר ניצן
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין