כותרות TheMarker >
    ';

    הגירוש מגן-עדן

    ידוע שעיקר האמונה היהודית נעוץ בקיום עולם הבא על כל הנגזר ממנו: גן-עדן, גהינום... מי שעושה מצוות, קונה לו לאחר 120 מקום טוב בגן-עדן, ואבוי למי שעושה רע ומה שמצפה לו בעולם הבא... מאידך, רואה האמונה היהודית בעולם הזה כפרוזדור, היינו כמעבר זמני שמשמש את האדם לתקן בו את מידותיו ולקנות בהם את חייו האמיתיים והנצחיים בעולם הבא.

    אם כן, "עולם הזה" הוא מרחב "החיים הזמניים" של האדם, "עולם הבא" הוא מרחב "החיים הנצחיים", כאשר "המוות" (הסתלקות האדם מהעולם הזה) מפריד בין שני העולמות. זו כאמור עיקר האמונה של הדת היהודית ושל עוד דתות; ומי שכופר בעיקרים האלה - כופר בעיקר.

    נכנסנו כבר למאה ה-21, ימי הביניים מאחורינו. הדמוקרטיה היא בשורת העידן המודרני והביאה עימה את חופש הדעה והאמונה: כל אדם באמונתו יחיה... כלומר זה לא ביג דיל לכפור היום בקיום אלוהים או בקיום עולם הבא; אף אחד לא יעלה את הכופר על מוקד, ואפילו קיימת האפשרות להיות נאור וכופר וכשר ויהודי למהדרין; בחר באחת הקומבינציות, כולן תקניות.

    דווקא בגין הפתיחות הזאת, עלה קרנו של מוטיב ההגיון ומילא את מקומה של "האמונה העיוורת": אני מאמין כי אמונותי נגזרת מההגיון. גם הכופר לא נותר חייב והטעים את דבריו בהגיון ובשכל הישר.

    פירצה נפרצה בדת היהודית - קוננו חכמינו את העת החדשה והתקוממו על פיתחון הפה שניתן לכופרים בשם ההגיון וגרורותיו... אולם גם עליהם לא פסחה הפתיחות, ומוטיב ההגיון חדר גם לחדרי חדריהם. הם נזכרו לפתע שעיקרי הדת היהודית מבוססים גם הם על ההגיון ועל השכל הישר, ואם כן מדוע להשאירם חבויים בתוך ארבע אמות האמונה העיוורת! הבה נוציא את מוטיב ההגיון אל אוויר העולם ונראה אותו לכול! שכל העולם יידע על מה מבוססת האמונה היהודית, וכל יהודי יידע מהי דתו ועל איזה בסיס היא עומדת. מהפירצה המבורכת הזו יצאו ביאורים ודרשות עם ניחוח שונה המסבירים איך למה ועל מה... מהפירצה הזאת יצאו הרבה רבנים והצליחו בעזרת הקוד החדש של ההגיון לחדור אל מודעות האנשים ולדבר אליהם בגובה העיניים... זהו מקור המספר העצום של החוזרים בתשובה דווקא בעידן הפתיחות זה.

    מהפירצה הזאת יצא גדול המחזירים בתשובה הרב אמנון יצחק, נפתחו תחנות רדיו דתיות, ועידן האינטרנט נפל בזמן... ההגיון והשכל הישר יצאו לאוויר העולם לאחר שנים של מסתור. האור הצפון בדת היהודית יצא לדרך.

    מהפירצה הזאת ביקשתי גם אני להשקיף על דתי היהודית, על דת אימי ואבי ודת ילדי. פתחתי את תורתי, את תורת אימי ואבי ורבותי, ועמדתי על ההגיון והשכל הישר פנים אל פנים; שם ראיתי עד כמה מאסה התורה במושג האמונה העיוורת, ועד כמה ביקשה להרחיקנו מנגררותיו.

    אבל ראיתי שם דבר אחר הרחוק שנות אור מהאמונה היהודית המקובלת שגדלתי עליה אני ואבי ומורי ורבותי. ראיתי בפרוש שגן-העדן הוא היקום שאנו חיים בתוכו, ולא צריך למות בשביל להכנס אליו; נהפוך, מי שנשאר מחוץ לשערי הגן קורס ומת. כלומר, גם בתעודת הפטירה של משה רבינו נכתב- "הנ"ל נפטר כי יצא משערי גן-עדן בכוחות עצמו ולא הצליח להחזיק מעמד מעל ל-120 שנה בחוץ". גם אבותינו אברהם יצחק ויעקב נפטרו מהעולם מאותה הסיבה, ואת תעודת הפטירה הציגה התורה לעיני כל באופן המפורט והברור ביותר, למען נראה ונלמד ונפנים...

    פתחתי את התורה וראיתי עד כמה התרחקה היהדות מעיקרי הדת היהודית, דורות על דורות... כה התרחקנו מתורת משה בן עמרם. כה כפרנו בעיקרי הדת הזאת, לאורך דורות ודורות... במאמר להלן אני עתיד להביא את נוסח העיקרים כפי שהופיעו בתורת משה, שהוחלפו בטיפשות ובמצח נחושה על ידינו.

    תגובות (0)

    נא להתחבר כדי להגיב

    התחברות או הרשמה   

    סדר התגובות :
    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    אין רשומות לתצוגה

    לידת הדמוקרטיה

    0 תגובות   יום שלישי, 26/3/19, 22:24

    אינני יודע מתי נולד הרעיון הדמוקרטי . יש שאומרים כי נולד באתונה של יוון העתיקה, אולם יש לי בסיס להניח כי הרעיון הדמוקרטי נולד מתוך מחסור אנושי וכצורך לדבר נחוץ שימלא את החסר

                                                    Resultado de imagen para ‫דמוקרטיה‬‎

                                                                       דמוקרטיה: ערכים ותקנות לחיי חברה משותפים

                                                      -         -         -    

     

     

    בואו ננסה להציג את השאלה הכי משוגעת והכי קיצונית עלי אדמות: למה אסור לרצוח? והרי גרעין הקיום האנושי תלוי ועומד מעודו על הקונספט הזה: החזק עוקר את החלש למלא את מקומו. המושג הזה הוא עמוד התווך שעליו עומדת האבולוציה האנושית, ובמלחמות כמו במלחמות החזק מנצח ומכחיד את החלש ולמה איפא אסור ליחיד לרצוח.

     

    התשובה פשוטה: הקבוצה האנושית התכנסה והחליטה פה אחד לאסור את הרצח. כך גם החליטה כי אסור לגנוב, לפגוע, להשיג גבול, לרמות ולאנוס. אלה הם החוקים והמשפטים שנחקקו מאז ידע האדם את עצמו; אין חברה מאורגנת שלא הנהיגה את החוקים הבסיסיים האלו ובזאת הבטיחה חיי חברה מסודרים כך שאדם יוכל לחיות ליד חברו בשלום. באו 'הוגה-דעות' והרחיבו את יריעת 'טובת הכלל' ואת החוקים הנגזרים ממנה ומעתה לא רק אסור לשקר כי אם אסור להכלים, לגנוב דעת, לדבר עוולה ולהשמיץ. אלה הם התקנות והחוקים המודרנים התרבותיים, וברי לכל איפא כי חוקים אלה חוקי יסוד הם שנחקקו לטובת החברה ורווחתה.

     

    בשלב מסוים בהיסטוריה האנושית הגיחו לאוויר העולם עצמים רוחניים שונים, לבשו את דמות 'הוגה-דעות' ויצרו גישה דתית אמנותית המבוססת על מציאות תאולוגית מטאפיזית. אף הם ירחיבו את יריעת 'טובת הכלל' והחוקים הנגזרים ממנה; כך נוצרו הדתות ובכללן היהדות שבעקבותיה נוצרו עוד מספר דתות מונותאיסטיות כנצרות ואסלאם, והחוקים של 'טובת הכלל' פרו וישרצו וירבו ויעצמו במאד מאד ותמלא הארץ אותם. אמור מעתה כי טובת הכלל והפרט היא להאמין בדת זו ולא אחרת, להשתחוות לפסל זה לא אחר, או להאמין בנביא זה ולא אחר – אחרת 'טובת הכלל' תתערער, והפרט חייב, איפא, לטובתו ולטובת הכלל לקבל על עצמו את דת החברה והלכותיה. מיליוני אנשים נהרגו על 'טובת הכלל' ומפעל הדתות שנוצר תחתיה, כאשר עמדה לפרט אפשרות אחת משתיים: האמן בדת הזו או תמות. כך מכר האיסלאם את דתו בחרב וכך הנצרות והאינקוויזיציה, בעוד היהדות הוצגה לעולם בגדר של המלצה שאף מערימה קשיים על המבקש להימנות עליה.

     

    'טובת הכלל' לא עצרה במוטיב הדתות והתפשטה גם למוטיבים אחרים. כך התפתחו שיטות כלכליות-חברתיות ונוצרו אידיאולוגיות הסוציאליזם והקומוניזם השואפות בבסיסם לשוויון, ואף אידיאולוגיות אלו הפכו במהרה לדתות לכל דבר ועיקר ועל מזבחם מתו מיליוני אנשים חפים על לא עוול בכפם, אשר לרוע מזלם נולדו בזמן ובמקום הלא נכונים בעליל.

     

    אינני יודע מתי נולד הרעיון הדמוקרטי, יש שאומרים כי נולד באתונה של יוון העתיקה, אולם יש לי בסיס טוב להניח כי הרעיון הדמוקרטי נולד מתוך מחסור וכצורך לדבר נחוץ. 'טובת הכלל' כפי שאני מבין אותה היא לא כ'טובת הכלל' כפי שאתה מבין ומעריך. לכל אדם ערכים ומידות משלו. לכל אדם שיעורים והיקפים משלו. קשה מאוד לאתר ולקבוע את המכנה המשותף לכל ערכי האנשים עלי אדמות. אשר על כן הערכים היחידים שיכולים להיות משותפים למשפחת האדם, הם החוקים והמשפטים המינימליים שהקבוצה האנושית זקוקה להם בשביל לחיות ביחד, כגון לא לגנוב, לפגוע, להשיג גבול, לרמות, לאנוס, להעליב, להשמיץ... כל יתר הערכים והתקנות שנוצרו סביבם, אינם יותר מרעיונות בעלמא שלא יכולים להימנות על הערכים המשותפים, ועל כן אין בכוחם לחייב שום פרט בקבוצה.

     

    הרעיון הדמוקרטי נולד איפא בשביל לנתק את חבילת הערכים הנחוצים לחיים המשותפים של הקבוצה האנושית, מערכים ותקנות שנכנסו מהדלת האחורית של 'טובת הכלל', והתחזו לערכים אוניברסליים הנחוצים לחיי חברה משותפים.

    דרג את התוכן:

      ארכיון

      פרופיל

      אלברט שבות
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין