כותרות TheMarker >
    ';

    אברהם אלישע מאמרים

    אברהם אלישע
    יצירה בתכשיטים

    חוקר אוצרות, פולחנים ותרבויות
    מרצה, כותב ספרים ומאמרים
    זוכה פרס ראשון בעיצוב תכשיטים בישראל

    אברהם אלישע: סמל מדינת ישראל - מקורותיו, המשמעות הגלומה בו והקשר העלום שלו לחותם הגדול של ארה"ב / חלק א'

    0 תגובות   יום רביעי, 8/5/19, 19:21

    המרד הגדול של היהודים אמנם הסתיים בחורבן ירושלים ובשריפת המקדש, אך המנורה עצמה לא נשרפה ולא זו בלבד אלא שבאורח פרדוקסלי היא התקבעה בתודעה כסמל יהודי מקודש ואף כסמלה של היהדות...


    אברהם אלישע

     

    סמל מדינת ישראל - מקורותיו, המשמעות הגלומה בו והקשר העלום שלו לחותם הגדול של ארה"ב


     

    ''

     

     חלק א'

     

    ''
     

    ''

     

    המנורה - היבט היסטורי

    הרומאים בזזו את כליו של המקדש שהחריבו וצורת מנורה שייצגה אותם נחקקה בשער שהוקם ברומא לרגל ניצחונו של טיטוס. עצם הבחירה בכך משקפת את עומק הכרתם של המנצחים במשמעותה הסמלית של המנורה. המרד הגדול של היהודים אמנם הסתיים בחורבן ירושלים ובשריפת המקדש, אך המנורה עצמה לא נשרפה ולא זו בלבד אלא שבאורח פרדוקסלי היא התקבעה בתודעה כסמל יהודי מקודש ואף כסמלה של היהדות. המנורה בתבליט שבקשת הניצחון, שמיליוני עיניים חזו בה במרוצת הדורות, הייתה מצבה חיה לתבוסה ולהשפלה של העם היהודי, שרק תקומת ישראל, ייסוד המדינה ובניין ירושלים, הם האנטיתזה שלה. בני הקהילה היהודית ברומא נמנעו כל השנים מלעבור בשער טיטוס מסיבות מובנות, אבל מיום ההכרזה על הקמת המדינה הם נוהגים לצעוד דרכו בראש מורם, בכיוון ההפוך - כשפניהם נשואות ממתחם רומי העתיקה ("פורום רומאנום") אל פאתי מזרח, אל ירושלים.

     

    המנורה וחלקה בסמל המדינה

    ההכרעה ההיסטורית בדבר צורתו הסופית של סמל המדינה התגבשה לאחר דיונים רבי תהפוכות בכמה ועדות ממלכתיות. האחים שמיר, מגדולי אמני הגרפיקה בארץ, שהצעתם רבת התוכן והמשמעות נתקבלה, הודיעו בפברואר 1949 כי "בדקו את כל סמלי ארצות תבל, ונוכחו לדעת שהמנורה היא הסמל היחיד שאינו מופיע כסימן אצל שום עם ואומה בעולם". עם זאת הייתה המגמה שההסמלה, לבד מזו המתייחסת למנורה, תהיה חדשנית, "מודרנית".

    *

    בשורות הבאות נבחן את סמל המדינה על מרכיביו ונצביע על מקור השראה אפשרי לעיצובו. תקדם לכך נגיעה קלה במנורה כשלעצמה.

    המנורה היא סמל מובהק של המקדש ואם תרצו, אטריבוט שלו. במקרא, האל עצמו קבע את צורתם ומהותם של כלי המקדש ואת זיקתם לליטורגיה הפולחנית ולקדושה, ככתוב:

    וְעָשִׂיתָ מְנֹרַת זָהָב טָהוֹר מִקְשָׁה תֵּעָשֶׂה [...] כְּכֹל אֲשֶׁר אֲנִי מַרְאֶה אוֹתְךָ אֵת תַּבְנִית הַמִּשְׁכָּן וְאֵת תַּבְנִית כָּל כֵּלָיו וְכֵן תַּעֲשׂוּ (שמות כ"ה/31,9)

    הביצוע בפועל של ההוראות הללו שנמסרו למשה הוטל על בצלאל בן-אוּרי. מי היה אותו אדם נבחר שניחן בנשמה יתרה?

     

    בצלאל בן אורי

    - האדם היחיד שהאל הכריז עליו: וָאֲמַלֵּא אֹתוֹ רוּחַ אֱלֹהִים

    - המשמעות התאופורית של שמו

     

    יודע היה בצלאל לצרף אותיות  

    שנבראו בהן שמים וארץ

    ברכות, נ"ה עמ' א'

     

    וַיְדַבֵּר יְ-הוָה אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר. רְאֵה קָרָאתִי בְשֵׁם בְּצַלְאֵל בֶּן אוּרִי בֶן חוּר לְמַטֵּה יְהוּדָה. וָאֲמַלֵּא אֹתוֹ רוּחַ אֱלֹהִים בְּחָכְמָה וּבִתְבוּנָה וּבְדַעַת וּבְכָל-מְלָאכָה. לַחְשֹׁב מַחֲשָׁבֹת לַעֲשׂוֹת בַּזָּהָב וּבַכֶּסֶף וּבַנְּחֹשֶׁת (שמות ל"א/5-1).

     

    הכתוב המקראי מציין פעמיים את קריאת שמו של בצלאל בן אורי על ידי האל, לפני "חטא העגל" (שמות ל"א/1) ואחריו (שמות ל"א/30). האמירה האלוהית "קָרָאתִי בְּשֵׁם" כמוה כהכרזה בטקס חניכה על הפוטנציאל היחידאי הגלום בנפשו של הנחנך; ובמקרה זה, בתוספת המילים המפורשות וָאֲמַלֵּא אֹתוֹ רוּחַ אֱלֹהִים, היא מעידה על כך שהאדם המסוים הזה קרוב במיוחד לאלוהים. ואכן אין זה מופרך לראות את בצלאל כמי שחי בצֵל אֵל ואת בן-אוּרי כבן אוׂרי. דבר זה הופך את שמו לתאופורי, וכשמו כן הוא - הוא ניחן בראייה אלוהית ובכוח יצירה ברוח הקודש, וכבר השוו את עבודת המִשכּן לבריאת העולם.

    קריאת האל בשמו מציבה את בצלאל בן אורי בעמדה של אדם שעשייתו מקנה קדושה בלתי מעורערת לכלי המקדש שאת עיצובם השמימי מימש על פני הארץ. כמי שחי, על פי חוקי האנלוגיה, ב"צל האל" ופועל בהשראה אלוהית, יהיו יצירי כפיו, ובכלל זה הפיסוליים, מנוטרלים מכל קשר לעבודה זרה.

    מן הכתוב ניתן להקיש עד כמה מסובכת הייתה יצירת המנורה מבחינה טכנית-אמנותית, בוודאי בכלים שעמדו אז לרשות העושים במלאכה ובתנאי המדבר. למיטב הבנתי מדובר בגריעת חלקים מגוש ענקי של זהב עבה - עבודה שאינה מאפשרת טעויות ותיקונים. כל נגיעה אין ממנה חזרה. לא בכדי נטען בכמה מדרשים שאופן עשייתה של המנורה היה ניסי.


    ההרלדיקה הלאומית של ארה"ב

    - השפעת הבונים החופשיים

    בספרות ההיסטורית מיוצגת העֶמדה שעיצוב סִמלי ארה"ב - החותם הלאומי, שטרות הכסף והמטבעות - נעשה בהשפעת מסדר הבונים החופשיים, שהאבות המייסדים של ארה"ב נמנו עם חבריו. הדבר שנוי במחלוקת ולא לנו להכריע בקושיה.


    ''

      

    ''
     


    אבל לצורך ענייננו נבחן כמה תמונות הקשורות במסדר, שסמלים ואלגוריות קודש יהודיים-נוצריים הם חלק מרקמתו הרעיונית והמיסטית ושזורים בטקסיו. ודי אם נזכיר את חיקוי המקדש (כפי שנראה בתמונה) וכליו ואת אימוץ מועד העלאת ארון ה' לבית ה' על ידי שלמה המלך (מלכים א' ח'/2) לטקסי ההעלאה בדרגה של חבריהם.

     

    ''

     

     

    ''

     

     

    התשוקה לחירות ולהנחלתה

    בנג'מין פרנקלין: "למרוד בעריצים זה לציית לאלוהים"

    ומה עמדתו של תומאס ג'פרסון

    בשנת 1776 נאספו האבות המייסדים של ארה"ב לדון בחותם הגדול של מדינתם החדשה. תומאס ג'פרסון, מחבר הכרזת העצמאות ולימים נשיאה השלישי של ארה"ב, הציע להכליל בחותם את תמונת בני ישראל צועדים בטוּר במדבר כשעמודי העשן והאש של האל מובילים אותם. לעומתו הציע בנג'מין פרנקלין - האמריקאי הנודע ביותר אחרי ג'ורג' וושינגטון שכמוהו נמנה גם הוא עם הבונים החופשיים - שבחותָם ייראה משה הנביא עם מטהו המונף, בעוד הצבא המצרי טובע בים1.


    ''


    הצעותיהם לא נתקבלו על ידי הקונגרס, אולם המוטו של פרנקלין מצא חן בעיני ג'פרסון הגדול שאימץ אותו בחותמו האישי. בתור שכזה השפיע כזרז בחיפוש ובבחירת החותם הגדול.


    ''

     

    ואנו מדברים בחותם של מדינה שהוא מעין בבואה לאישיותה הלאומית ושל רוח תושביה. מה עוד שממאפייני החותם לסַמל נבדלותם מאחרים.

    הצעות אלו היו בבחינת אלגוריה למסעם הגדול של הנוצרים הפוריטנים, שעברו במאה ה-17 את האוקיינוס מאנגליה לאמריקה במה שנתפס אצלם כיציאת מצרים וכיציאה מן המֵצרים. ברור גם שהייתה זו השתקפות של רעיון השָאוּל מגדול הסיפורים המהפכניים בתנ"ך.

    מסעם זה נסמך על הטקסט המקראי והיה בעיניהם עדות לפעולת האל בעולם ובייחוד להדרכתו את בני עמו הנבחר, שהם ראו עצמם כיורשיהם. ההיתלות במקור הקדוש שימשה להם טיעון רב סמליות בימי המהפכה האמריקאית ועם הקמתה של "ישראל החדשה של האל". אידאל מהפכני שהגשים את עצמו. כלומר העם היה ראוי בעיני האל לגאולה, להיות חופשי משיעבוד ולזכות בארץ המובטחת. הוצאתו ממצרים נעשתה לא על ידי מלאך, שרף או שליח אלא על ידי האל עצמו.

    __________

    1. מ. וולצר, יציאת מצרים כמהפכה, תרגום שושנה צינגל, עליית הגג, 1993.

     

     

    ערוצי השפעה

    מילת מפתח ושמה פרה-פיגורציה

    האמריקאים החדשים, הנוצרים שעשו מסעם מהאי הבריטי, ניכּסו לעצמם אחיזה בטקסט אותו נטלו מבאר החיים התנ"כית לפיו ראו עצמם כ"עַם הברית המודרני". הם אימצו שיטת ממשל "פדרלית", מונח שנגזר מהמילה Foedus" " שפירושה ברית, וכוונתם הייתה לברית בין האל לבין אברהם ויעקב1.

    על סמך מה הם אחזו בהשקפה זו? התשובה גלומה במושג אחד: פרה-פיגורציה (פרה = לפני, טרום; פיגורציה = דמות), מילת מפתח שבלעדיה אין הנצרות נצרות. מדובר בתמונה או בתיאור טקסטואלי טרומי במקרא המקדים ומרמז על התגשמות הופעתו העתידית של ישו עלי אדמות, או בטקסט בברית החדשה, ובהרחבה - בנצרות בכלל. כותבים המלומדים: בעיני הנוצרי התנ"ך איננו עומד בפני עצמו, אלא נועד לסייע להבנת סיפורי הברית החדשה. כך התנ"ך מהווה אבן שואבת לטיפולוגיה ולפרה-פיגורציות בשירות התאולוגיה הנוצרית.

    __________

    1. ר'    ,Daniel J. Elazar, Exploring Federalism, University of Alabama Press 

    1987, p.115. תודה לשגריר (בדימוס) יורם אטינגר שהפנה תשומת לבי למקור פרשני מעניין זה, ועל הכיתוב JER USA LEM כבבואה טקסטואלית המשקפת את יחסי ארה"ב-ישראל.

     

     

    In God we trust - בָּאֵל נָשִׂים מִבְטַחֵנוּ

    - ממתי ולאיזה אל הכוונה?

    מלחמת האזרחים בארה"ב גבתה יותר מ-600,000 קורבנות, יותר ממספרם בשתי מלחמות העולם.

    במרוצת מלחמה נוראה זו (1865-1861) התלהטו היצרים. אנשי הדת של הפדרציה ביקשו לגייס גם את האלוהות כנותנת לגיטימציה למלחמתם, ולהביא לידי ביטוי את הגנת האל לצדם במאמציהם לרומם רוח הלוחמים וכסגולה לניצחון.

    דרישה זו, שהייתה בעלת אופי דתי, קיבלה ביטוי שהפך למוטו הלאומי של ארה"ב "In God we trust" ("בָּאֵל נָשִׂים מִבְטַחֵנוּ"). המוטו מונצח על שטרות ומטבעות הכסף, שתפוצתם הרבה הייתה כערכה הממתגת את ארה"ב כולה. בשנת 1956 קיבל היגד זה מעמד חוקי כמוטו הלאומי של ארה"ב.

    לדיוננו חשוב להבהיר מה יכולה לחבוק בחוּבּה אמירה זו, לאמור: לאיזה אל הכוונה. בהתחשב בעובדה ההיסטורית שהנצרות, כדת, דומיננטית באוכלוסיית ארה"ב, עברה תהפוכות, ניתוקים ופיצול עדתי-דתי לפלגים רבים, אך רוב מתיישביה של ארה"ב באו מהאי הבריטי. הם היו דתיים. בתאולוגיה הנוצרית ניתן לומר שהאמונה באל העליון, האב, נותרה יציבה ומשותפת לכולן.

    שם האל המפורש בעברית (טטרגרמטון) הוא שם האל בעל המשמעות העמוקה והקדושה ביותר. עוצמתו הרבה והאפקטיבית ניכרת כשהוא נכתב בעברית. שם זה כרוך במסתורין ואינו המצאה אנושית. הוא נודע לבני אדם על ידי התגלות האל עצמו. הוא מרומם ומפואר כחלק מהפולחן המחייב להללו ולשבחו.

    אך לענייננו חשוב גם להביא לביטוי כיצד הנצרות מציגה את השם המפורש במסורתה האיקונוגרפית החזותית הרלוונטית.

    תופעה זו מודגמת בוויטראז'ים ובכתובות על קירות ותקרות קתדרלות בטולדו, בכנסיית סנט לואי (ב"אינווליד") בפריז בתקרה הסמוכה שמעל קברו של נפוליאון, בכנסיית סן ז'רמן דה-פרה בפריס - מקום בו קבור רנה דקרט, בביתו של מרטין לותר בוויטנברג ועוד. כך בהרבה מטבעות ומדליות.

    לשם הדגמה מובאות כאן תמונות בהן נראה השם המפורש כתוב בשפה העברית - הוא האל האב העליון המעתיר ומקרין מאורו סביב ואשר אליו מכוונים:

    יִרְאֵי יְ-הוָה בִּטְחוּ בַי-הוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא (תהלים קט"ו/11). וְהַבּוֹטֵחַ בַּי-הוָה חֶסֶד יְסוֹבְבֶנּוּ (תהלים ל"ב/10). חסד - גמול לפנים משורת הדין. המילה מבטח מקורה מהמילה מבט. "העין הרואה כל" - מתוך המשולש שמעל הפירמידה אשר על גב חותם ארה"ב ובשטרות הכסף - המסמלת חזותית גם את המבטח של ההשגחה העליונה.

     

    ''

     

    סוף חלק א' (למאמר זה שני חלקים)

     

    כל הזכויות שמורות ©

    אברהם אלישע הוא חוקר אוצרות, פולחנים ותרבויות 

    תכשיטן ומעצב מדליות חיפאי, זוכה פרס ראשון בעיצוב תכשיטים בישראל

    למאמרינו הנוספים באתר זה לחץ כאן

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      פרופיל

      אברהם אלישע
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין