כותרות TheMarker >
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע - בהר

    3 תגובות   יום חמישי, 16/5/19, 21:55

    סכנת המכירה של יהודי לאדון גוי

        "וכי ימוך אחיך , ומטה ידו עימך , והחזקת בו..." (ויקרא כ"ה) .

    כאשר אדם מאבד את כל רכושו , או מגיע למצב שבו הוא לא מצליח לעמוד על רגליו לבדו מבחינה כלכלית , זה מצב מאד לא נעים .

    התורה מצווה אותנו לתמוך באדם כזה , להחזיק בו , כיוון שהוא אחיך , הוא מעמך .

    יש מצב קשה אף הוא , שהיום אנחנו לא כל כך מכירים אותו , שכאשר אדם מגיע למצב כלכלי דחוק מאד , אין לו ברירה אלא למכור את עצמו לעבד :

    "וכי ימוך אחיך עימך , ונמכר לך...".

    גם כאן מדגישה התורה "וכי ימוך אחיך- עימך" , אנחנו צריכים להרגיש שאם יש מישהו שהגיע למצב קשה , אז הוא "עימך" , הוא חלק מאתנו , גם אני במובן מסוים הפכתי להיות נזקק וחסר .

    כאשר למישהו בעם ישראל יש צרה , היא לא רק צרה פרטית , אלא לכל אחד מעם ישראל הדבר צריך לכאוב .

    כל ישראל כגוף אחד הם .

    בוודאי שיש מעגלים של קרבה , וטבעי שיכאב לנו כאשר מישהו מהמעגל הקרוב אלינו זקוק יותר לעזרה , אך עדיין , גם הרחוק שנמצא בצרה הוא אחיך ועלינו לדאוג לו ולשאת יחד אתו בצערו ובסבלו .

    אך יש מצב קשה עוד יותר , שאחינו הגיע למצב כל כך קשה , והוא אף לא הצליח למצוא ולקנות לעצמו אדון יהודי , אלא הוא נאלץ למכור את עצמו לאדון גוי :

    "וכי תשיג יד גר ותושב עימך , ומך אחיך עמו , ונמכר לגר תושב עימך...".

    לא די שלהיות עני זה דבר קשה , לא די שלהיות עבד זה דבר קשה מאד , אותו אדם הגיע לשפל המדרגה והוא כעת עבד בביתם של גויים .

    במשך תקופת העבדות רואה העבד את ההתנהגות בבית אדוניו הגוי .  

    התנהגות יהודית בוודאי שאין בבית הזה , אך יותר מכך , יש התנהגות של גויים .

    יתכן שיש בבית גילוי עריות , האדון מחלל שבת , עובד עבודה זרה .

    העולם הרוחני של העבד היהודי הולך ונשחק .

    הוא עלול למצוא את עצמו בקלות רבה עושה אף הוא מעשים הדומים למעשיו של האדון ח"ו .

    לכן , לאחר שמדבר התורה על הדינים המיוחדים של עבד יהודי שנמכר לאדון גוי , ממשיכה התורה ואומרת דברים שלכאורה אינם קשורים לעניין , אך לאחר שהבנו את הסכנות שבסיטואציה שכזאת , הדבר יהיה מובן לנו :

    "לא תעשו לכם אלילים... את שבתותי תשמֺרו ומקדשי תראו , אני ה'" (ויקרא כ"ו).

    "לא תעשו לכם אלילים - כנגד זה הנמכר לנכרי , שלא יאמר הואיל ורבי מגלה עריות , אף אני כמותו , הואיל ורבי עובד עבודת כוכבים אף אני כמותו , הואיל ורבי מחלל שבת , אף אני כמותו..." (רש"י) .

    לגור בקרב גויים , יש בזה סכנות רוחניות גדולות , בטח אם אתה גר ממש בבית הגוי ועוד עבד שלו .

    להבדיל , גם מגורים ליד אח מעמך , מעם ישראל , שניתן ללמוד ממנו דברים שליליים , שגם עליו אפשר לומר "הואיל ואחי מחלל שבת , אף אני כמותו" , יש בה סכנות , ובמובן מסוים הסכנה גדולה אף יותר , כי הוא אחי , אנחנו קרובים הרבה יותר .

    לכן יש צורך לשמור היטב על עקרונות ויסודות ההלכה והאמונה , ללמוד מהאחר את הדברים הטובים הקיימים בו , ובכל אחד אחר , ומהדברים השליליים להתרחק ולהישמר .

    לכן גם לכיוון השני , אנחנו רואים עד כמה מפריע לצד מסוים במפה הפוליטית , התנהגויות , אמירות ומעשים של יהודי אחר מהצד השני של המפה הפוליטית , וזה בגלל שהוא אח שלי !

    קשה לכל אחד לראות את אחיו טועה בדרך שלדעתו איננה נכונה .

    מישהו אחר מהעולם שאינו מהעם שלי , פחות איכפת לי מהטעויות שלו .

    כל ישראל ערבים זה לזה , כל אחד מאתנו מרגיש ערב יותר ליהודי אחר שהוא אח , ולכן מפריעים לנו דברים שלדעתנו הם טעויות שלו , אך הכל נובע מהרגשת האחווה והחיבור בינינו , מה שפחות קיים אצל מישהו אחר שאינו אחי.

     

     מצוות היובל - מצוה על המדינה

     פרשת בהר עוסקת במצוות שנת השמיטה החלה כל שבע שנים , ובשנת היובל החלה כל חמישים שנה .

    יש שרואים על ידי המצוות הללו את התורה כיוצרת שוויון מוחלט , הרי בשנת השמיטה אסור לעבד את האדמה וכל התבואה היא הפקר ושייכת לכל , במיוחד לעניים .

    כך גם בשנת היובל משתחררים כל העבדים והקרקעות חוזרות לבעליהן .

    לא נראה בהכרח שזוהי מטרת התורה , אחרת לא הייתה התורה מצווה אותנו על מצוות היובל רק פעם בחמישים שנה , כלומר האפשרות שבן אדם יקיים את הדינים של היובל היא רק פעם או פעמיים במהלך חייו כאדם בוגר שמכלכל את עצמו ומשפחתו .

    נראה כי לתורה יש מטרה אחרת , שיש בה צד של דאגה לחלש , יצירת שוויון מסוים , לא קבוע , גם אם לא בין האנשים , אז בעמידה השווה שלהם מול הקב"ה כמבינים שכל רכושם והצלחתם באים מאת ה' .

    התורה מעודדת את ההתפרנסות של אדם מיגיע כפיו , שלא להזדקק לפשוט את ידו ולהישען על הבריות .

    אך מצד שני מצווה התורה שנתייחס גם לחלש , נעזור לו ובעיקר נזדהה אתו ונעזור לו להשתקם ולעמוד על רגליו בעצמו .

    מצוות היובל קשורה היא בקשר הדוק דווקא לארץ ישראל .

    בגמרא במסכת ערכין (לב ע"ב) מובא שאין היובל נוהג אלא "בזמן שרוב יושביה עליה , ולא בזמן שגלו מקצתן".

    הרש"ר הירש מסביר כי מצוות היובל איננה רק 'מצווה פרטית' שבה האדם הפרטי מצווה לשלח את העבדים ולשחרר את הקרקעות , אלא היובל "מביא כפרה למדינה , והמדינה תזכה בו לתחייה מידי ה'...

    אין היובל נוהג אלא בזמן שכל ישראל יושבים על אדמתם והשבטים יושבים בנחלתם המקורית...

    יש יחס עמוק , מהותי בין הייעוד העולמי של ישראל לבין הבדל האופי שבין שנים עשר השבטים... ומטרת האומה... תלויה בישיבת כל האומה בארצה , והיא תלויה גם בישיבת כל שבט בנחלתו , שהרי אותה נחלה ניתנה לו , למען יפתח בה את סגולתו המיוחדת". ועוד כותב הרש"ר הירש בסוף הפרשה :

    "ביובל מתגלה ה' כמי שמוכן תמיד לחדש את המשפחה , העם והמדינה... בזכותם נזכה לרפואה ולתחייה של כל חיינו החברתיים והמדיניים".

    אנחנו קרובים מאד למצב שבו רוב היהודים בעולם ישבו בארץ ישראל , ואז כבר מצוות השמיטה תהיה מדאורייתא ולא מדרבנן כפי שהיא כיום .

    מתוך דברי הרש"ר הירש אנחנו מקבלים חיזוק לחזרת ישראל לארצו ולהקמת מדינה כאן בארץ ישראל  .

    כמו כן אנחנו רואים עד כמה חשוב לשבת בכל חלקי הארץ , וכשיבוא אליהו כל אחד ידע את שבטו ונחלתו .

    בכדי שנוכל לקיים את תפקידנו בעולם - עלינו להיות שלמים בארצנו , במניין ישראל היושבים בארץ ובישיבה של כל שבט בנחלתו , בכל חלקי הארץ .

    האם אנחנו בדרך לשם ?

    נסתכל מה עברנו בשמונים שנה האחרונות עד היום , והנה התשובה .


    דרג את התוכן:

      תגובות (3)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        19/5/19 00:19:

       יישר כוח על דברי התורה-

      המתוקים- מדבש ופרי מגדים.

       שבוע טוב ומבורך.

       בברכה

       

       אהובה

        18/5/19 18:21:
      שבוע מבורך...
        17/5/19 17:34:
      נאה דרשת שלמה היקר באדם, מחמת הזמן הקצר של כניסת השבת לא אוכל להרחיב את הדיבור ואסיים בברכת שבת מבורכת לך וליקיריך, אוהב אותך ב ר ו ך