כותרות TheMarker >
    ';

    רשמים...

    הרהורים בעקבות האירוויזיון

    6 תגובות   יום ראשון, 19/5/19, 13:00

    אני מודה ומתוודה - לא שמעתי את כל השירים. השתעממתי.

     

    האירוויזיון הפך למופע אור-קולי, עם שירים דומים זה לזה, ומשעממים מאד.

     

    לא פלא שזה המצב.

     

    העולם הפך אחיד. בכל מקום משתמשים במחשב, אוכלים מקדונלד, מאזינים לאותה מוסיקת פופ, ורוקדים ריקודי דיסקו שמייתרים את הצורך במכון כושר.

     

    המאפיינים המקומיים נעלמו.

     

    מצד אחד - טוב שכך. אני מתעבת זיוף.

     

    הזיוף והמלאכותיות היו בולטים מאד בנסיון ליצור מוסיקה ישראלית: החל משימוש באלמנטים מזרחיים בשנות ה-30-40, ושירי הרועים/בוקרים בשנות ה-50. וזאת כאשר מרבית האוכלוסיה הגיעה מאירופה, והיתה רחוקה מרעיית כבשים.

     

    האילוץ בולט במיוחד בנושא ריקודי העם. הריקודים הומצאו ע"י כוריאוגרפים, ולא היה כל קשר מהותי ביניהם לבין ההיסטוריה הלא-קיימת של ריקודי עם בארץ.

     

    כך גם במוסיקה ה-"רצינית". היו נסיונות ליצור אופי מיוחד, ים תיכוני, שלא החזיקו מעמד. היו גם נסיונות לשאוב מן המוסיקה הדתית, ניגונים של בתי כנסת, וזאת כאשר מרבית האוכלוסיה חילונית.

     

    התגובה שכנגד היתה ליצור מוסיקה בינלאומית, תוך שימוש באמצעים אלקטרוניים, כנהוג בעולם.

     

                                                   -----

     

    במחצית השניה של המאה ה-19 חלה התעוררות לאומית במדינות כמו רוסיה, צ'כיה, ומאוחר יותר גם בהונגריה.

     

    המלחינים שאבו מוטיבים משירי העם בכפרים. בהונגריה הסתובבו המלחינים בכפרים ואספו מנגינות עם.

     

    ההבדל ביניהם לבין מה שניסו לעשות כאן, הוא שבאירופה היו שורשים אותנטיים לשירי העם ולריקודי העם, שנצברו במשך מאות שנים בכפרים ובאחוזות בהן עבדו איכרים, בעוד שכאן לא היתה כל מסורת חקלאית.

     

    אבל אפילו באירופה התנועה הזו שבקה חיים.

     

     

    ומצד שני...

     

    האחידות הזו משעממת כל כך...

     

    לכן השיר הפולני היה המועדף בעיני. הוא החזיר משהו מן השורשיות, מאותו משב רוח רענן של אדמה לחה ועשב רך...

     

    ממש כמו שני שירי העם הסקוטיים שהעליתי בפוסטים  קודמים -

    http://cafe.themarker.com/post/3428714/

     

    http://cafe.themarker.com/post/3429610/

     

    והנה השיר הפולני -

     

    ''

     

    מצד שלישי, היו שנים בהן הושמעו שירים טובים, גם ללא קשר ללאומיות. 

     

    "הללויה" היה שיר כזה, השיר הצרפתי "הציפור והילד", ורבים אחרים.

     

    לא ברור למה הם נעלמו.

    דרג את התוכן:

      תגובות (6)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        22/5/19 16:28:
      הבהרה: נכתבו כאן שירים נפלאים ("היו לילות" הוא אחד מהם). הכוונה לנסיון ליצור באופן מלאכותי שירי עם וריקודי עם.
        22/5/19 12:43:
      מותר לחשוב אחרת.
        21/5/19 15:56:
      את מקטרגת על עם ישראל וזה חמור מאוד בשבילך מה שאת עושה . יש לנו מוסיקה ישראלית אותנטית נפלאה ומופלאה בהשפעת הכפריים באירופה אז על מה את מתלוננת ?! להזכירך : אהוד מנור ז"ל , נעמי שמר ז"ל , משה וילנסקי ז"ל , יעקב אורלנד ז"ל , מרדכי זעירא ז"ל , מאיפה יש לך את העזות מצח לכתוב שהמוסיקה הישראלית האותנטית היא זיוף ? ויבדלו לחיים ארוכים יש לנו את נורית הירש , מטי כספי , יורם טהר לב , צביקה פיק , ארכדי דוכין , יורם טהר לב , יהודה פוליקר ועוד ועוד רבים וטובים דור שני לכפריי אירופה ! ותחרות האירווויזיון היתה מהממת . הפקה ותפאורה מופע אור קולי יוצא מן הכלל . וכן כל השירים היו מצויינים . האזרבייג'אן היה שיר נפלא . ותראי את העדר איך חוזר אחריך . לא להאמין !
        21/5/19 07:59:

      שושנה היקרה.

       

      אני ממש חושבת  כמוך.

      המשך שבוע טוב ומאיר.חיוך


       בברכה

       אהובה

        19/5/19 22:35:
      נכון.
        19/5/19 21:18:

      *

      מרגישה כמוך ויותר לגבי הארוזיזיון.

      בכלל לא הסתכלתי.

      זה הפך לראוותנות ריקנית וחסרת רמה אמיתית.

      ארכיון

      פרופיל

      שושנה13
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין