כותרות TheMarker >
    ';
    0

    תאוריית הקרוסלה: חלק 1 - מבוא

    3 תגובות   יום חמישי, 13/6/19, 08:27

    בספר "שינוי" של המחברים ואצלאוויק, ויקלנד ופיש אשר יצא לאור בישראל בשנת 1984 (ספריית הפועלים) מדברים על שני סוגי שינוי – שינוי מהמעלה הראשונה לעומת שינוי מהמעלה השנייה. בתמציתיות ניתן לומר כי האחד מתרחש כאשר "כללי המשחק" או חוקי המערכת הקובעים את אופן השינויים, היקפם, נסיבותיהם וכיו"ב - הם עצמם קבועים. ואילו במקרה השני חלות בנוסף לעצם השינוי גם תמורות ב"חוקי המערכת" לפיהם השינוי מתבצע.

     

    לדוגמא: אם השמש זורחת כל יום במזרח ושוקעת במערב ואם כדור הארץ מסתובב כל הזמן סביב צירו אלו הם שינויים, אך מהמעלה הראשונה בלבד. הסיבה היא שבמערכת העוברת שינויים (=כדור הארץ בדוגמא זו) ה"כללים" הקובעים את אופן התרחשותם הם קבועים. כלומר, תמיד כדור הארץ נע סביב צירו כנגד כיוון השעון וכתוצאה מכך גם תמיד השמש תזרח בצד מזרח ותשקע במערב. 

     

    שני הפוסטים הקודמים ניסו לתאר את הספקטרום הפוליטי באופן דו מימדי ותלת מימדי על פי המימדים הבאים: ציר ה-X מתאר ימין ושמאל על פי המטרות (דעות שאינן קשורות בנושאי דמוקרטיה כהגדרתה בקישור הראשון מבין השניים הנ"ל ). ציר ה-Y עוסק בשאלת האמצעים ובעיקר ה"הטיה". כלומר: האם מבחינת האמצעים הנראים כשרים לסוביקט להשגת המטרות,  מדובר על איש ימין קיצוני או שמאל קיצוני או לא זה ולא זה, בהתאם להגדרות מושגים אלו. לבסוף ציר ה-Z מדבר על השאלה האם בכלל (הפעם ללא שאלת ה"הטיה")  הסוביקט הוא דמוקרטי בגישתו או לא.


    ישנו חסרון בסיסי של הספקטרומים הפוליטיים הנ"ל כמו עוד מצפנים פוליטיים עליהם ניתן לקרוא בויקיפדיה וכן של תאוריות שונות המנסות להסביר את הקשת הפוליטית כדוגמת תאוריית פרסת הסוס או תאוריית החכה (fishhook theory). כל אלו אינם נותנים ביטוי למימד הזמן ולתזוזת הספקטרום הפוליטי במשך הזמן.


    כל מי שמעיף מבט, אפילו כללי, על ההיסטוריה של העולם המערבי במאות השנים האחרונות אינו יכול להכחיש כי על פי הגדרות מקובלות של הגושים בפוליטיקה המתוארים בציר ה-X הנ"ל, סה"כ מגמת העל הייתה תזוזה שמאלה. בתוך כך, רעיונות מסוימים, כגון הפרדה מוחלטת (ולו לכאורה) בין דת למדינה, אשר נחשבו תכופות בעבר כ"שמאל רדיקלי" הפכו עם הזמן לקונצנזוס יצוק בעולם המערבי. יותר מכך: אפילו רובספייר, מי שבשעתו היה הסמן הכי שמאלי של הקשת הפוליטית בצרפת, התנגד לחילונה של צרפת - מה שעוד יותר מוסיף למידת התזוזה הכללית שמאלה עם הזמן. 


    סה"כ השמאל הוא שלאורך זמן הוביל מגמות בעולם המערבי וניצח מבחינת קבלת רעיונותיו ואף יישומם. זאת בין אם מתחילים לספור 230-250 שנה אחורה מאז המהפכה הצרפתית והכרזת העצמאות האמריקנית ובין אם מחילים את מושגי הימין והשמאל באופן רטרואקטיבי גם עבור תקופות קדומות יותר כמו החל מלפני 300-400 שנה (תהליכים שונים בבריטניה) או אף 500 ומשהו שנה החל מהרנסנס. לא חסרו אומנם חריגים שונים - למשל, הרפובליקנים בארה"ב הם שקמו, בין השאר, לכל הפחות בשביל מניעת המשך התפשטות העבדות. ואילו בישראל - אשר עוד אחזור לשאלת התאמתה לתאוריה המוצעת כאן - מנחם בגין הוא שהתנגד לממשל הצבאי על ערביי ישראל.

     

    ככל שהעולם המערבי עבר בכמה מאות השנים האחרונות שינויים עצומים בנושאים של זכויות שונות וחוקים שונים, מדובר עדיין על "שינויים מהמעלה הראשונה" שבמסגרת "הכלל הקבוע" לפיו כיוונם הכללי לאורך זמן הוא השמאל. או אז אנו עדים לאחרונה לתופעה אשר ד"ר דני אורבך, היסטוריון צבאי ובעל בלוג פוליטי, כינה בשם "פניית פרסה" אשר השמאל בעולם התחיל לעשות. במסגרת תופעה זו, השמאל מתחיל להוביל את העולם המערבי [וגם את ישראל] למקומות מהם ניסה לחלץ את העולם המערבי, ולעיתים אף הצליח בכך - מקומות של סוגי דיכוי ואפליות שונים.

     

    הנה כי כן, לא מזמן בפריז רצו לערוך ארוע אשר לפחות רובו תוכנן להיות עם הפרדה גזעית ואשר הזכיר (גם אם ב"הפוך") את ההפרדות הגזעיות אשר היו בעבר במקומות שונים בעולם המערבי. אף נראה כי במדינות שונות באירופה כבר יש אחוז גדול יותר של שמאלנים אשר אינם מוכנים משפטית לקבל ביקורת על מוחמד מאשר אחוז הימנים אשר משפטית אינם מוכנים לקבל ביקורת על ישו.


    או אז, ניתן לומר מה המשמעות האמיתית של השם "פרוגרסיבים" שהחלו לתת לשמאל בשנים האחרונות במקום "ליברלים"- השם אשר בעיקר בעולם הדובר אנגלית כמו בריטניה וארה"ב היה מקובל לתת לשמאל. השמאל, ובמיוחד זה "הרחוק" הוא המחנה הפרוגרסיבי לא בגלל שעם הזמן, ובאופן "אינסופי" הוא שבהכרח מביא את האנושות ליותר ויותר קידמה, אלא בשל היותו מוביל את כל השאר להתישר אחריו עם הזמן.

     

    תזוזתו עם הזמן אינה ליניארית, אלא "מעגלית" ובכך הוא בסופו של דבר, אחרי כל הדרך שנעשתה במאות השנים האחרונות, מגיע בעצמו עם הזמן למקומות אשר בעבר ייחס אותם לימין, אם חלקו ואם כולו, ושמהם התימר, לכאורה או שלא, לחלץ את העולם המערבי (שוב, הכוונה לסוגי דיכוי ואפליה שונים). בכך כל אזור בספקטרום הפוליטי  (ימין רחוק, ימין קרוב, מרכז, שמאל קרוב ושמאל רחוק) מזכיר את המושבים בקרוסלה אשר במשך הזמן כל אחד מהם נמצא במקום אחר על פני המעגל אשר סביבו נעה הקרוסלה. 


    לתאוריה המדברת על תופעות אלו אפשר לקרוא בשם "תאוריית הקרוסלה". עוד הסברים בפוסט הבא.

     

    ''

    מקור: 

    https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Polar_coordinates_grid.svg

    דרג את התוכן:

      תגובות (3)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        14/6/19 12:37:

      שולח כוכב תודה על השיתוף

        13/6/19 17:38:

      צטט: goodyear2016 2019-06-13 17:15:57

      חידוש זה תמיד מעניין . תודה !

      תודה רבה גם לך חיוך

        13/6/19 17:15:
      חידוש זה תמיד מעניין . תודה !

      ארכיון

      פרופיל

      אמיר ניצן
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין