כותרות TheMarker >
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע - בהעלותך

    4 תגובות   יום חמישי, 13/6/19, 21:19

     בזכות מה נבחרו זקני העם?

        

    ספר במדבר הוא ספר הסיבוכים. הדברים לא מגיעים באופן ישיר, אלא רק לאחר תקלות, תלונות, מחלוקות.

    יש בעולם אידיאלים גדולים, אך טבע העולם הוא שכאשר האידיאלים הנשגבים מגיעים למפגש עם המציאות, אך יש התנגשות, יש חיכוכים.

    אין זה אומר לוותר על האידיאלים המופשטים המכוונים גבוה ורחוק, וגם אין זה אומר שלא לנסות ליישם את האידאלים בעולם הזה, אלא רק לדעת שזה הטבעיות, זה נתון.

    המפגש בין העולם האידיאלי לעולם המציאותי יש בו חיכוך.

    וחלק מהבניה בעולם הזה באה על ידי הסיבוכים, לא למרות קיומם, אלא דרכם ובעזרתם.

    כך אנחנו קוראים בפרשת בעלותך על חטא האספסוף שהתאוו תאוה באומרם: "מי יאכילנו בשר?"

    תלונה זאת מביאה את משה רבינו לידי כעס גדול, וכך אומר משה לפני ה':

    "למה הרעות לעבדך... האנכי הריתי את העם הזה... מאין לי בשר לתת לכל העם הזה?!..." (במדבר י"א).

    דברים אלו של משה כלפי הקב"ה מביאים את הקב"ה לתת למשה שתי תשובות. הראשונה היא בעניין הקושי בהנהגה, ועל כך אומר לו ה':

    "אספה לי שבעים איש... ואצלתי מן הרוח אשר עליך ושמתי עליהם ונשאו אתך במשא העם..." וכך יקבל משה עזרה בהנהגת העם.

    עניין נוסף הוא עניין הבשר:

    "ואל העם תאמר התקדשו למחר ואכלתם בשר...".

    עניין המשבר בתלונת העם והקושי של משה בהנהגה הולידו את התנבאותם של אנשים נוספים בעם, של חלוקת ההנהגה בין משה לבין שבעים הזקנים.

    נכון שיש יתרון בהנהגה ברמתו של משה רבינו שהוא כפני חמה ולו העם היו במדרגה המתאימה היו זוכים להנהגה ברמתו של משה רבנו, אך לאור רמתו הנוכחית של העם יש יתרון והתאמה להנהגה בתורה של שבעים הזקנים שמואצלת עליהם רוח ה', "מי יתן כל עם ה' נביאים" (במדבר י"א, כ"ט).

    מי היו אותם שבעים זקנים? כידוע גם במצרים היו שבעים זקנים שהלכו עם משה רבנו אל פרעה.

    האם אלו אותם שבעים זקנים?

    לפי רש"י אותם זקנים מתו באש תבערה, ולפי המובא במדרש במדבר רבה הזקנים נהרגו על העם שרצו לעשות את העגל והזקנים ניסו למנוע זאת מהם.

    אז מי כן היו אותם שבעים זקנים שמונו כעת?

    המדרש אומר שאלו שוטרי בני ישראל במצרים, שהיו אומרים:

    "מוטב אנו ללקות ואל יכשלו יתר העם". אותם שוטרים היו מרחמים על אחיהם בני ישראל בעבודתם והיו מוכנים להיות מוכים על ידי המצרים, רק שלא לפגוע באחיהם מעם ישראל.

    "אותן הזקנים והשוטרים שהיו מוסרין עצמן ללקות עליהם במצרים... יבואו ויטלו בגדולה הזו... ולפי שמסרו עצמן ללקות על הציבור, לפיכך 'ונשאו איתך במשא העם'... מכאן אתה למד שכל מי שמוסר עצמו על ישראל זוכה לכבוד ולגדולה ולרוח הקודש..." (במדבר רבה, טו, כ).

    הקב"ה אומר למשה לאסוף שבעים זקנים "אשר ידעת כי הם זקני העם". מניין למשה לדעת זאת עליהם מראש?

    מסביר המדרש שזה שאותם אנשים מסרו את נפשם על הציבור, הם יזכו להתנבא ולהיות זקני העם, לא רק כשכר על פועלם, אלא כי זה ברור שהם צריכים להיות זקני העם.

    אנשים שמוסרים כך את נפשם על העם, על הציבור, הם ראויים להיות מנהיגי הציבור! "אשר ידעת"- מעשיהם מוכיחים עליהם שאין אפשרות אחרת מלבד שהם יהיו מנהיגי העם.

    הרף המינימלי שהתורה מציבה פה למנהיגי העם הוא שהם יהיו אנשים שמוסרים את נפשם על הכלל, על הציבור.

    אנשים שמוכנים להפסיד משלהם ולשלם מחיר אישי בשביל הציבור.

    מנהיגות איננה פיתוח הרווחים האישיים, אלא דאגה והתמסרות טוטאלית לציבור.

    זה לפחות הרף שמציב הקב"ה לזקני העם.

     

    שילוב שלל הגוונים בעבודת ה'

    "וידבר ה' אל משה לאמר. דבר אל אהרון ואמרת אליו בהעלותך את הנרות אל מול פני המנורה יאירו שבעת הנרות". (במדבר ח').

    שבעת הנרות צריכים להאיר "אל מול פני המנורה".

    לפי הסברו של רש"י הכוונה היא "אל מול הנר האמצעי, שאינו בקנים אלא בגוף המנורה".

    הקושי בהסבר זה הוא שהיה צריך לכתוב 'יאירו ששת הנרות', כיוון ששת הנרות מאירים אל הנר האמצעי.

    כמו רש"י גם נראה הסברו של ספורנו, שבהסברו אולי הוא עונה על הקושיה:

    "אל מול פני המנורה- שהוא הקנה האמצעי, וזה כשתפנה שלהבת כל אחד מהששה נרות אל הקנה האמצעי, אז יאירו שבעת הנרות- כל השבעה יאירו וישפיעו אור עליון לישראל".

    הרש"ר הירש מסביר ש"המנורה" הכוונה הקנה האמצעי, ולפי הסברו שלושת הנרות שבכל צד, אורם מכוון על מרכז המנורה.

    מסביר הרש"ר הירש שיש מחלוקת לגבי עמידתה של המנורה בקודש, האם היא מונחת מצפון לדרום או ממזרח למערב.

    "הרוצה להחכים- ידרים, הרוצה להעשיר- יצפין". לפי הדעה שהמנורה עומדת מדרום לצפון יוצא שהנרות הדרומיים מאירים כלפי צפון, והנרות הצפוניים כלפי דרום, והמסר היוצא מכאן הוא "הרוח החודרת בחומר והחומר המתמסר לרוח" (רש"ר הירש) המנורה מכוונת את כוחות הרוח ואת כוחות החומר לשילוב, לשיתוף.

    הרוח צריכה להחיות את החומר, והחומר צריך להיות מכוון לתכלית הרוח.

    לפי הדעה שהמנורה עומדת ממזרח למערב, מסביר הרש"ר הירש שהמסר העולה מכאן הוא שמקודש הקדשים יושפע שפע כלפי עם ה', וממזרח למערב, "ישראל יאירו את עיניהם ויחיו את ליבם בתורת ה' ובהבטחותיה".

    מצד אחד התורה, ומצד שני ישראל, שניהם מכוונים אל המטרה שהיא עליה אל ה'.

    נשיאי שבטי ישראל היו שותפים בחנוכת המשכן, כל אחד בקרבן שהיא למשכן, אך הכהנים לא היו שותפים לקבנות חנוכת המשכן "שלך גדולה משלהם, שאתה מדליק ומיטיב את הנרות". תפקיד הכהנים כתפקיד מרכז המנורה, לכוון את כלל הכוחות, הרצונות והשאיפות בעם לתכלית אחת של עבודת ה' ועשיית רצונו. כל הכוחות בעם, הבאים מצפון ומדרום, ממזרח וממערב, מהרוח ומעולם החומר, מהתורה ומכוחות עם ישראל- הכהנים מכוונים את הכל לתכלית אחת, שכל הגיוון יהיה מכוון לעבודת ה', ושעבודת ה' עצמה תהיה מורכבת משלל הגוונים והרצונות בעם, שיש להם מקום בקודש.

    דרג את התוכן:

      תגובות (4)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        21/6/19 11:42:
      חכמה היא האצלת הסמכויות. כמובן אם נבחרים האנשים הנכונים, והם, כפי שהבאת - אלה המוכנים למסור נפשם למען הכלל. מי יתן והיה כך גם היום.
        18/6/19 10:13:
      הרף שהקב"ה מציב לזקני העם? אהבתי, אבל לא מיושם אצל העם הנבחר שלו, לצערי.
        17/6/19 21:35:

       יופי של פרשה ויופי של הסברים.

       יישר כוח!

       נהניתי לקרוא וללמוד.

       המשך שבוע טוב

       ובשורות טובות.


       בברכה

       אהובה

        14/6/19 14:26:

      שלום רעי ועמיתי, אלופי ומיודעי, ר' שלמה היקר באדם,

       

      פרשה עשירה ופרשנות עשירה.

      בור סוד שאינו מאבד טיפה.

      יישר כוחך ויאירו דבריך הנכוחים.

       

      שבת מבורכת ומוארת לך וליקיריך, 

          ב א ה ב ה ,

             ב ר ו ך