כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע - שלח לך

    5 תגובות   יום שישי , 21/6/19, 15:23

    תיקון חטא המרגלים

    פרשת שלח לך היא אחת הפרשות הקשות ביותר בתורה.

    הקב"ה הוציא את בני ישראל מארץ מצרים, כאשר לכולם ברורה המטרה וברור היעד - להגיע אל ארץ ישראל, הארץ שהובטחה לאבות, ארץ זבת חלב ודבש.

    והנה, לאחר חזרת המרגלים שנשלחים על יד משה לארץ ישראל, אנחנו קוראים אל מאיסה בארץ חמדה, על פחד מהגעה לארץ ישראל ומרצון לחזור למצרים.

    אחרי כל התלאות שעברו בני ישראל במצרים, השעבוד ועבודת הפרך, ולאחר תקופה של הליכה במדבר בארץ לא נושבת, הנה ארץ ישראל מחכה להם מעבר לפינה, אבל עם ישראל מפספסים את ההזדמנות ונדרשים לעבור תהליך של עוד כארבעים שנה במדבר על מנת שיהיו מוכנים לעלות ולהגיע לארץ ישראל, עד שימותו כל אותו דור שיצא ממצרים ומאס בארץ חמדה- הם כבר לא יזכו לראות בהגעה ובהתיישבות בארץ ישראל.

    לפי דברי המדרש, לא רק עיכוב של ארבעים שנה בכניסה לארץ נגזר על עם ישראל, אלא גם הזרעים לחורבן וגלות בית ראשון, נזרעו כבר עכשיו :

    "אתם בכיתם בכיה של חינם ואני קובע לכם בכיה לדורות" (תענית כ"ט ע"א).

    אותו לילה בו בכו עם ישראל היה תשעה באב:

    "וַתִּשָּׂא כָּל הָעֵדָה וַיִּתְּנוּ אֶת קוֹלָם וַיִּבְכּוּ הָעָם בַּלַּיְלָה הַהוּא. וַיִּלֹּנוּ עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן כֹּל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם כָּל הָעֵדָה לוּ מַתְנוּ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם אוֹ בַּמִּדְבָּר הַזֶּה לוּ מָתְנוּ. וְלָמָה ה' מֵבִיא אֹתָנוּ אֶל הָאָרֶץ הַזֹּאת לִנְפֹּל בַּחֶרֶב נָשֵׁינוּ וְטַפֵּנוּ יִהְיוּ לָבַז הֲלוֹא טוֹב לָנוּ שׁוּב מִצְרָיְמָה" (במדבר י"ד).

    חורבן הבית שהתרחש כמה מאות שנים מאוחר יותר בתשעה באב, אחד מסיבותיו הוא המאיסה בארץ חמדה של אבותינו במדבר.

    מה התיקון הנדרש לחטא המרגלים?

    כיצד ניתן להגיע לארץ ישראל ולהתיישב בה ללא גלות לאחר מכן?

    ר' יהודה הלוי בספר הכוזרי, שנכתב לפני כ-900 שנה, ממש בסוף הספר, בסוף מאמר חמישי, כותב מתי נזכה לשוב לארץ ישראל:

    "... כמו שנאמר: 'אתה תקום תרחם ציון כי עת לחננה כי בא מועד, כי רצו עבדיך את אבניה ואת עפרה יחוננו' - רוצה לומר כי ירושלים אמנם תבנה כשיכספו בני ישראל לה תכלית הכוסף עד שיחוננו אבניה ועפרה".

    כאשר יתעוררו בני ישראל וירצו לעלות לארץ ישראל, יכספו אליה עד מאוד בליבם ובמעשיהם- אז יזכו אכן להגיע לארץ ישראל, להתיישב בה ולבנות אותה.

    אפשר לומר בוודאות, שבמשך 300 השנים האחרונות אנו עדים לתיקון חטא המרגלים.

    יהודים הגיעו לארץ ישראל בתנאים קשים ביותר.

    בארץ ישראל היו מחלות, מגפות, ביצות.

    העולים גרו במקרים רבים בתנאים קשים מאוד, באוהלים וכדומה. פרנסה הייתה קשה, החקלאות לא תמיד הצליחה, ועוד ועוד. שלא לדבר על הקשיים מצד הגויים שישבו בארץ ישראל שלא תמיד קבלו את היהודים בסבר פנים יפות.

    אבל עם ישראל כיוון את פניו לארץ ישראל. תלמידי הגר"א, הרצל, אלו רק 2 אזכורים קטנים לניסיונות הרבים שנעשו לעלות לארץ ישראל ולהתיישב בה.

    ההתיישבות בארץ ישראל לא הייתה קלה כאמור.

    היום מדינת ישראל פורחת, יש פרנסה, שפע, ביטחון, בתים. בתנאים קשים מאוד הגיעו בניה של הארץ בחזרה, אמנם לא בהמונים, אבל לאט לאט. חלקם עלו בפועל, חלקם פעלו בחו"ל מול השלטונות, אספו כספים לטובת ההתיישבות בארץ, קנו קרקעות, ועוד.

    ואכן, כאשר "רצו עבריך את אבניה, ואת עפרה יחוננו", אז גם השיב הקב"ה את שכינתו לציון ואנחנו עדים לקיומו של הפסוק "אתה תקום תרחם ציון".

    "כי ירושלים אמנם תבנה כשיכספו בני ישראל לה תכלית הכוסף".

     

           

    http://cafe.themarker.com/image/2924283/

     

    כיצד על ידי מצוות הציצית זוכרים את כל מצוות ה'?

      "והיה לכם לציצית, וראיתם אותו וזכרתם את כל מצוות ה' ועשיתם אותם...".

    בסוף פרשת שלח לך מופיעה מצוות ציצית. בפשט, נראה שמצוות ציצית היא חלק מהתיקון לחטא המרגלים המופיע בפרשה, כיוון שהמרגלים חטאו בכך שהלכו אחרי מראה עיניהם ואחרי ליבם שהטעה אותם, והתיקון הוא שעל ידי מצוות הציצית "לא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זונים אחריהם".

    התורה אומרת לנו שכאשר נקיים את מצוות ציצית ונסתכל בציצית, כך נזכור את כל המצוות ונקיים אותם.

    כיצד על ידי אותה ראיה ניתן לזכור את המצוות?

    הרב קוק בספרו 'עלות ראיה' מסביר שמצוות ציצית מזכירה לנו עניין הקיים בכל המצוות כולן.

    האורה האלוקית מופיעה בכל העולם, גם בתוך העולם החומרי ובוודאי בתוך עולם המצוות.

    הבגד אותו לובש האדם מסמל את המידות של האדם.

    המידות הן דבר מופשט שעדיין לא הגיע לידי מעשה.

    חוטי הציצית היוצאים מכנפי הבגד מסמלים את המעשים היוצאים ומתפרטים מתוך הנפש, מתוך המידות.

    מבין חוטי הציצית ישנו חוט אחד מיוחד, ונתנו על ציצית הכנף פתיל תכלת. תכלת דומה לים, הדומה לרקיע, שדומה לכסא הכבוד.

    כאשר האדם מסתכל על פתיל התכלת שבציצית הוא זוכר את הקב"ה המופיע בתוך כל מעשי האדם. מעשי האדם אינם מעשה ועוד מעשה, אינם פרטים העומדים כל אחד בפני עצמו, אלא יש בהם חוט תכלת המאחד ומחבר אותם אל מטרה אחת אלוקית עליונה.

    כלל המעשים יוצאים מהמידות, מהנפש.

    אך בהגיע המעשים אל המפגש עם העולם הזה, נראה שיש ניתוק בין המקור האלוקי לבין העולם הזה, לבין עולם הביצוע.

    כל מעשה הינו פרטי, כמו חוטי הציצית. לעיתים אנחנו שוכחים שיש אפילו מצווה למצוות, שיש בורא עולם שציווה אותנו על קיומן.

    לשם כך בא פתיל התכלת המזכיר לנו שבמצוות ציצית יש רעיון אלוקי, וכפי שהדבר קיים במצוות ציצית, כך הדבר קיים בכל מצווה ומצווה.

    את העניין הזה מזכירה לנו מצוות הציצית, שכשם שבציצית יש פתיל תכלת המאחד ומחבר את הכל, כך בכל מצווה ומצווה יש חיבור אלוקי.

    וכי אפשר שהאדם יקיים מצוות, ובמצוות עצמן ישכח את ה'?

    כן. אפשר לקיים מצוות בשביל שכר, בשביל עניין חברתי, כמצוות אנשים מלומדה.

    אפשר בהחלט לשכוח שיש בורא שציווה על המצוות, ואת קיומן עושים לשמה, לשם המצווה ולשמו יתברך.

    וראיתם אותו- את פתיל התכלת, וכך נזכור שבכל מצוות ה' יש הופעה אלוקית שמופיעה בתוך עולם המעשה.

       

    דרג את התוכן:

      תגובות (5)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        28/6/19 11:01:
      הכל טוב ויפה, ותוך כדי שאני קוראת את הפרשנות הקשורה לחטא המרגלים, עולה בי שאלה - אם שולחים לברר משהו, זה אומר שיש מקום להתרשם בדרכים שונות, במקרה הזה - הארץ אינה טובה. הרי לו היה ברור שהיא טובה, למה לשלוח שליחים שיבררו. אולי תאמר - זה היה מעין מבחן, לראות עד כמה הם בוטחים באל, אולי. ועדיין אני נשארת אם השאלה הראשונה - למה אין מקום למגוון תגובות?
        27/6/19 23:56:
      זו גם קריאת שמע, שמופיעה בתפילות... הפרשנות שלך מביאה אותי לחשוב שגם קריאת "שמע ישראל..." היא תיקון חטא המרגלים, ואולי לא הבנתי נכון.
        27/6/19 23:06:

       יישר כוח על דברי התורה המחכימים.

       שבת שלום ומבורך.

       בברכה

       אהובה.

        23/6/19 22:45:
      תודה לפרשת השבוע .
      תודה."תכלית הכוסף", נשמע לי נהדר