כותרות TheMarker >
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע - חוקת

    1 תגובות   יום חמישי, 4/7/19, 21:13

     משמעות תלונת העם וחטא משה ואהרון

        

    "ויאמר ה' אל משה ואל אהרון: יען לא האמנתם בי להקדישני לעיני בני ישראל, לכן לא תביאו את הקהל הזה אל בני ישראל" (במדבר כ', יא).

    כך מסתיים סיפור 'מי מריבה' , משה ואהרון לא יזכו להיכנס ולהכניס את עם ישראל לארץ ישראל .

    עוד לפני חטאם של משה ואהרון , ננסה להבין את תלונתם של העם .

    לאחר מות מרים אין מים לשתות כיוון שנסתלקה באר מרים, והעם פונה אל משה בטענה שאין מים לשתות :

    "וירב העם עם משה ויאמרו לאמר ולו גווענו בגווע אחינו לפני ה'.

    ולמה הבאתם את קהל ה' אל המדבר הזה למות שם... ולמה העליתונו ממצרים להביא אותנו אל המקום הרע הזה , לא מקום זרע ותאנה וגפן ורימון ומים אין לשתות".

    מצד הטענה , אכן צודקים העם. אין להם מים לשתות .

    אך עדיין נראה שהסגנון עצמו בעייתי, לא עצם הבקשה אלא הדרך, הצורה .

    גם בתחילת תקופת המדבר בקשו בני ישראל מים , אך שם כעס עליהם הקב"ה .

    המקום ההוא נקרא 'מסה ומריבה' על כך שהם ניסו את ה' , לדעת היש ה' בקרבם , אם אין .

    אך כאן הקב"ה לא כועס על העם .

    הבקשה לגיטימית, רק הצורה פחות .

    יתכן שזה אחד מהחטאים של משה רבינו בכך שהוא כועס על העם , "שמעו נא המורים", ונותן לעם תחושה שהקב"ה כועס עליהם, מה שנראה שלא היה נכון .

    ובכל זאת גם בטענה ובפנייה של העם יש בעייתיות .

    מסביר הרש"ר הירש, כי בטענה של העם אין פניה אל הקב"ה. לא הוא הבעייה מבחינתם , אלא משה ואהרון .

    מבחינה מסוימת, טענת העם מצטרפת לטענות של קורח ועדתו על ההנהגה של משה ואהרון .

    "ולמה הבאתם את קהל ה' אל המדבר הזה?!"

    מדוע אתם, משה ואהרון הבאתם אותנו לכאן, אל המדבר הזה , לא מקום זרע, מים אין לשתות ,

    אתם משה ואהרון הבאתם אותנו לידי כך .

    ה' הוציא אותנו ממצרים ורוצה שנגיע לארץ המובטחת ונחיה שם, ואתם במקום זה מביאים אותנו אל המדבר הזה, למות כאן !

    לכן , הדרישה של ה' ממשה לקחת את המטה , אך לא להכות בסלע אלא לדבר אליו , נותנת מענה בדיוק לתלונה הזאת .

    הכאה על הסלע תתפרש כמעשה של משה שמביא להם מים מהסלע לאחר שהם אלו שהביאו את העם אל המקום הזה , כדברי העם ,

    וכעת הראה ה' בעיניים ועשה להם נס ברחמיו בעקבות תלונותיהם .

    אך אם היה משה מדבר אל הסלע וכך היו יוצאים מים, היו העם רואים כי הסלע הזה מוכן היה לכך מראש, ה' הוא שהביא אותם אל המדבר הזה ואל המקום הזה, ולא משה ואהרון, ולכן תלונתם על משה ואהרון איננה נכונה .

    אם היה משה מדבר את הסלע, היה העם רואה כי אין צורך במטה של משה , אלא ה' יכול לעזור לעם בכל עת ללא צורך של מטה משה .

    רצון ה' היה שהעם יראה ויבין כי משה ואהרון לא עשו דבר מדעתם .

    הם אמנם שליחים נאמנים מאד של ה' , אך רק שליחים. הקב"ה בעצמו הוא שהביא אותם אל המדבר , ובעת הצורך יכול לעשות להם נס של הוצאת מים מן הסלע , ללא מטה משה אלא רק בדיבור קל .

    עניין זה הוא קריטי בבניית האמונה של העם בה', במיוחד לקראת הכניסה לארץ ישראל , שם הם צריכים לסמוך מאד על ה' ולבטוח בו , דווקא משום שההנהגה איננה ניסית , ודווקא משום שהעם יכול לטעות ולחשוב שבכוחו לבד ללא עזרה אלוקית הוא הגיע לכל ההצלחות שיהיו לו בארץ ישראל .

    משה ואהרון לא זוכים להיכנס לארץ ישראל , אך גם העם לא זוכה שהם יכנסו אתו .

    אך גם העם ילמד שאפשר להיכנס לארץ ישראל ללא משה ואהרון , כי ה' הוא המוביל והמנחה אותם .

    צדיקים כאלה גדולים כמשה ואהרון , שהם כעבדים המשרתים בחדר המרכזי של ארמון המלך , שם כל טעות קטנה נראית ומורגשת , מעשיהם הרבה יותר משמעותיים מאשר של עבד זוטר שמשרת בחדרים זניחים וצדדיים .

    לכן מדקדק הקב"ה עם צדיקים כחוט השערה , כי כל מעשה שלהם בולט ומשמעותי הרבה יותר .

     

    היחס אל האדם הראשון ביהדות ובנצרות

    מדרש במדבר רבה על פרשת חוקת , בהקשר של חטאם של משה ואהרון במי מריבה , אומר שכל הצדיקים בכל הדורות שנגזרה עליהם מיתה עתידים הם לראות פני שכינה ולעמוד לפני אדם הראשון ולהאשים אותו במיתתם , שבגללו נגזרה עליהם מיתה .

    אך אדם הראשון משיב אותם שהוא חטא בחטא אחד בלבד , ואילו כל אחד מאותם הצדיקים יש בידו יותר מארבע עוונות .

    מטרת המדרש היא ללמד את הצדיקים שלא להאשים את אדם הראשון , והם מתים אפילו על עבירות קלות , בכדי ללמד אותם שגם אדם הראשון מת על עבירה קלה , וכך נאמר על משה ואהרון "על אשר מריתם פי למי מריבה ", אף על פי שהחטא הוא חטא קל , כך עליהם לדעת שגם אדם הראשון שמת בחטאו , זה היה עם עבירה קלה .

    פירוש 'עץ יוסף' על המדרש מביא מה הם ארבעת החטאים של משה רבינו :

    כאשר אמר משה להקב"ה על השליחות שלו "שלח נא ביד תשלח" , "ומאז באתי לדבר אל פרעה..." , "שמעו נא המורים" במי מריבה , "והנה קמתם תחת אבותיכם תרבות אנשים חטאים" בפנייתו לבני גד וראובן , וכי האבות חוטאים היו?!

    נראה שמדרש מדגיש את ההבדל בין עם ישראל לבין הנצרות ביחס כלפי אדם הראשון .

    לפי הנצרות אדם הראשון הוא חוטא, ממנו נולד החטא לעולם, כל בן אנוש שנולד מאז נולד בחטא .

    אם אדם הראשון חוטא , זה אומר שכל האנושות הבאה אחריו ממנו , באה בחטא .

    אדם מיסודו חוטא.

    לפי היהדות הגישה היא אחרת לגמרי . אדם הראשון הוא ענק שבענקים .

    כל האנושות כלולה בו .

    כיוון שכל הצדיקים וכל גדולי הדורות יצאו ממנ ו, לכן יש באדם הראשון את התכונות של כולם , של כל ענקי הדורות .

    נכון , אדם הראשון חטא ונפל , אך כפי שאמרנו זה היה בחטא קטן , ובכל אופן לא השפיע על האישיות שלו , החטא לא נטמע בעצמיותו של אדם הראשון אלא הוא רק חיצוני לו .

    כל אדם , גם אדם הראשון וגם כל אדם ואדם שנולד במהלך הדורות לא נולד רע .

    אמנם יש לאדם יצר טוב ויצר הרע , אבל ליצר הרע יש תפקיד , זה לא אומר שאדם רע מיסודו , אלא כפי שאומרים בברכות השחר : "נשמה שנתת בי טהורה היא".

    ההבדל ביחס אל האדם הראשון יוצר גם הבדל ביחס אל מעמדו ותכליתו של האדם בעולם הזה .

    דרג את התוכן:

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        7/7/19 21:41:

      תודה לך ידידי היקר כאח לי, ר' שלמה נרו יאיר,
      על הפוסט המושקע והמחכים שהענקת לנו.
      שבוע טוב ומבורך לך וליקיריך,

         ב ה ו ק ר ה ובאהבה,

             ב ר ו ך