כותרות TheMarker >
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע - בלק

    2 תגובות   יום שישי , 12/7/19, 15:25

     

     שורש החטא בבנות מדיין - הבטלה

        "וישב ישראל בשיטים, ויחל העם לזנות אל בנות מואב" (במדבר כ"ה).

    לפי דברי חז"ל , כפי שמופיע בגמרא (במסכת סנהדרין דף ק"ו) הגורם לחטאם של בני ישראל הוא בלעם שנתן עצה לבלק , לאחר שראה שהוא לא מצליח לקלל את עם ישראל , למרות כל רצונו לעשות זאת , אך הקב"ה לא נתן לו לעשות זאת , הלך בלעם ונתן עצה לבלק .

    אמר בלעם לבלק : אלוהיהם של אלו שונא זימה . לך ותחטיא אותם בזנות , וכך יעניש אותם הקב"ה על החטא שלהם . זו הדרך שלך להפיל את ישראל .

    בנות מואב ומדיין היו מוכנות 'למסור את נפשן' , היו מוכנות להפקיר את עצמן בכדי להחטיא את ישראל .

    וכך אכן חטאו מישראל בחטא זה , ורבים נפלו במגיפה .

    בוודאי שיש לכעוס ולהעניש ואף להילחם במדיין על כך שהחטיאו את ישראל .

    אכן הקב"ה מצווה את משה להילחם בהם .

    מדיין התערבו בריב לא להם , בעוד שלמואב לפחות הייתה סיבה ולכן כנראה המלחמה שציווה ה' היא לנקום את נקמת ה' דווקא במדיין ולא במואב .

    ובכל זאת , הרש"ר הירש בוחר ללכת בדרך אחרת ולומר שעיקר הנפילה באה מצד ישראל עצמם :

    "לא החרב ולא קללת אויב מבחוץ יש בהן הכוח לפגוע בישראל.

    רק ישראל בעצמו יכול להביא פורענות על עצמו על ידי עזיבת ה׳ ותורתו".

    כך פותח הרש"ר את פרשת בנות מדיין .

    לומר לנו שלא הניסיונות של בלעם לקלל את ישראל , או רצונו של מואב להילחם בנו ,

    יש להם יכולת לפגוע בישראל .

    הסכנה הגדולה ביותר היא מבפנים . סכנה רוחנית שמובילה להשלכות נוספות .

    ועוד כותב הרש"ר בהמשך דבריו :

    "לזנות אל- הם החלו לעזוב את הנאמנות לחובה המוסרית שאותה שמרו עד כה, ולהפקיר עצמם לבנות מואב".

    אמנם בנות מואב ומדיין הם החטיאו את ישראל .

    הם פתחו בפיתוי , הם הגיעו אל ישראל .

    אך בכל זאת מצופה מאדם שיתגבר על יצרו , שיעמוד בפיתוי ובניסיונות , גם כאשר הם קשים .

    עם ישראל עזבו את הנאמנות לה' , לתורה ולמצוות .

    "כפי שחז״ל אמרו בספרי , לאחר הניצחון במלחמת סיחון ועוג , ביקש העם לישב בשלווה וליהנות מהשלל שבידו" .

    שורש הבעיה שישראל הגיעו למצב שבו הם רוצים לנוח .

    הם חשבו שהם סיימו את תפקידם , שאין עוד משימות באופק , הם רצו לשבת איש תחת גפנו ותחת תאנתו .

    אך האדם הגיע לעולם בכדי לעמול , ובמיוחד עם ישראל .

    אם האדם לא מוצא לעצמו תעסוקה חיובית , אז יתכן מאד ומלמעלה יגלגלו לו עניינים אחרים להתעסק בהם .

    זה פשט דברי חז"ל שהבטלה מביאה לידי עבירה .

    כאשר אין לאדם מה לעשות , אזי משמיים יזמנו לו תעסוקה , ולא בהכרח תעסוקה שהוא היה בוחר בה מרצונו מלכתחילה .

    כאשר האדם מלא וגדוש בעשיה חיובית , בלימוד תורה , בקיום מצוו ת, אז אין ליצר הרע מאיפה להיכנס .

    אבל כאשר יש מרווח זמן , חלל פנוי , שבו יצר הרע יכול למצוא פתח ולהיכנס , הוא מיד ימצא את הדרך להיכנס .

    "הבור ריק אין בו מים- אבל נחשים ועקרבים יש בו".

    כאשר בני ישראל רצו לשבת ולנוח , ליהנות מהשלל של המלחמות בסיחון ובעוג , זה כבר הייתה פריקת עול, ריחוק מה מהקב"ה , מקום בו הגעת בנות מדיין הייתה רק עניין של זמן .

    אם לא הן , יצר הרע היה מגיע בתלבושת ובתחפושת אחרת. השעמום והבטלה הם הסכנה הגדולה ביותר.

    דברים אלו חייבים להיאמר דווקא בתקופת הקיץ של בני הנוער .

    חוסר מעש ושעמום הם הסכנה הגדולה ביותר .

    סדר יום קבוע ומתוכנן , אי הפיכת היום ללילה והלילה ליום הם ההתחלה החשובה ביותר לעשייה , לחוסר שעמום ובטלה .

    ככל שיש יותר עשייה, כך ליצר הרע יש פחות מקום להיכנס .

    לא רק לבני נוער , אלא גם למבוגרים...

     

     

    טהרת הקשר הזוגי והא-לוהי

    בפעם השלישית שבלעם מגיע לברך את ישראל , הוא אינו מחכה לקבלת דבר ה' , הוא יודע שמאת ה' לא תהיה לו תשובה חיובית , ה' רוצה לברך את עמו ולא לקללם :

    "וַיַּרְא בִּלְעָם כִּי טוֹב בְּעֵינֵי ה' לְבָרֵךְ אֶת יִשְׂרָאֵל וְלֹא הָלַךְ כְּפַעַם בְּפַעַם לִקְרַאת נְחָשִׁים וַיָּשֶׁת אֶל הַמִּדְבָּר פָּנָיו.

    וַיִּשָּׂא בִלְעָם אֶת עֵינָיו וַיַּרְא אֶת יִשְׂרָאֵל שֹׁכֵן לִשְׁבָטָיו וַתְּהִי עָלָיו רוּחַ אֱ-לֹהִים".

    בלעם יודע שה' רצה לברך את ישראל ולכן, אומר רש"י :

    "אזכיר עונותיהם , והקללה על הזכרת עונותיהם תחול" . הוא שם את פניו 'אל המדבר'. רש"י מסביר : 'כתרגומו' - כתרגומו של אונקלוס :

    "וְשַׁוִי לָקָבֵיל עֶגְלָא דַעֲבָדוּ יִשְׂרָאֵל בְּמַדְבְּרָא אַפּוֹהִי".

    בלעם שם את פניו אל העגל שעשו בני ישראל !

    בלעם חושב שאם הוא יזכיר את עוונם של ישראל , אז ירצה אולי ה' לקלל את עמו !

    אך גם בפעם הזאת בלעם לבסוף מברך את ישראל. מה גורם לו לכך ?

    בלעם רואה את ישראל 'שוכן לשבטיו' - "ראה כל שבט ושבט שוכן לעצמו ואינן מעורבין , ראה שאין פתחיהם מכוונין זה כנגד זה , שלא יציץ לתוך אהל חבירו" (רש"י) .

    בלעם רואה את הצניעות , את שמירת הפרטיות , את השמירה על קדושת המשפחה בכל בית ובית מישראל , ובין בית לבית. זה אמנם מה שגם גורם לבלעם מאוחר יותר לתת לבלק את העצה כיצד ניתן להכשיל את ישראל בבנות מדיין , 'אלוהיהם של אלו שונא זימה' , אבל הקדושה הזאת שבחיי המשפחה הישראלית , היא זאת שמשרה על בלעם את ההשראה לברך את ישראל בפעם השלישית. ואף בברכה זו ניכרת ההשתאות של בלעם על קדושת המשפחה הישראלית:

    "מַה טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ יַעֲקֹב מִשְׁכְּנֹתֶיךָ יִשְׂרָאֵל" - "מה טבו אהליך - על שראה פתחיהם שאינן מכוונין זה מול זה" (רש"י).

    בהמשך , מסביר רש"י את הפסוק על המשכן ובית המקדש , ואף הם קשורים לקדושת הקשר שבין איש לאשה בישראל .

    וכך אומרת הגמרא ביומא (נ"ד ע"א) :

    "בשעה שהיו ישראל עולים לרגל - מגללים להם את הפרוכת ומראים להם את הכרובים שהיו מעורים זה בזה ואומרים להם : ראו חיבתכם לפני המקום כחיבת זכר ונקבה". הקשר החזק שבין איש לאשה, כשהוא נעשה בקדושה , זה הסמל לקשר שבין כנסת ישראל לבין קודשא בריך הוא !

    כוחם המיוחד של ישראל הוא בקדושת וטהרת המשפחה .

    הקשר שבין זכר לנקבה כשהוא בקדושה אז הוא משל לקשר שבין ישראל לבין הקב"ה . זה המיוחד שבישראל , וכאשר פוגמים בקשר שבין איש לאשה , אז פוגמים גם ח"ו גם בקשר שבין ישראל לבין הקב"ה . ככל שנחזק את קדושת הקשר הזוגי בעם ישראל , נחזק גם את הקשר שבין כנסת ישראל לבין א-לוהיה .


    דרג את התוכן:

      תגובות (2)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        16/7/19 17:47:
      חזל גמרא הלכה רבנות דת הם נסיונות גלותיים לתרגם קשר עם אלוהים. אנחנו בתקופת הגאולה, ביאת הרוח המוזכרת בספר יחזקאל, לכן הקשר וההבנה של דבר אלוהים הוא ישיר איתו בלי מתווכים.
        13/7/19 22:18:
      שבוע טוב ומבורך לך וליקיריך ר' שלמה היקר, רעי ועמיתי ותודה על פרשת השבוע המופלאה ועל פרשנותה הנאה. ב א ה ב ה , ב ר ו ך .