כותרות TheMarker >
    ';
    0

    תאוריית הקרוסלה: חלק 3 – עונות השנה בתאוריה

    2 תגובות   יום חמישי, 25/7/19, 07:10

    -פוסט קודם בנושא-

     

    בהתאם לדינמיקה של תזוזת הספקטרום הפוליטי על פני המעגל במשך הזמן וכן מידת הדמוקרטיה הליברלית שבעקבות כך, ניתן לדבר על "עונות שנה פוליטיות" ב"תאוריית הקרוסלה". זאת כשבפועל, מדובר גם על שינוי במידת זכויות הפרט כמו גם במידת ה"הטיה" (1) (2) של המשטר (לימין או שמאל). המהפכה הצרפתית למשל "לא הייתה חד ממדית" וסימלה פריצת דרך ראשונית הן בנושא של חירויות אישיות (כגון חופש דת) והן בנושא של אופן בחירת השלטון. מתוך ארבעת העונות, בעיקר החורף והקיץ הן "יחסיות". לדוגמא, בקיץ של מחזור אחד מידת הדמוקרטיה הליברלית תהיה שונה מאשר בקיץ שבמחזור סיבובי אחר,או שבחורף אחד הרעיון שבשמו מפעילים דיכוי יהיה שונה מאשר בחורף אחר.

     

    ''

    התמונה היא עיבוד של תמונת מקור https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Circle_-_black_simple.svg

     

    עונת החורף:

    בעונה זו האוטוקרטיה (=ההפך מדמוקרטיה) מגיעה לשיאה והיא עשויה להסתיע גם בדת או אידיאולוגיה מסוימת. אף בתחומים לא פוליטיים ישנן הרבה אפליות ושלילת חירויות "ברמות שיא". גם מערכת המשפט ועולם המדע, יותר מבכל עונה אחרת, מסתמכים על אמונות ורגשות במקום עובדות אוביקטיביות וברורות. ניתן לחלק אולי עונה זו לשלושה תתי חלקים:


    1) החורף המוקדם. בעונה זו עדיין יש ספקטרום דעות רחב יחסית, אך המשטר פועל באמצעים שונים לדכא אותן ולהשליט את האוטוקרטיה שבשם האידאולוגיה או הדת "האחת היחידה". לפיכך יש הטיה חזקה מאד לטובת מה שניתן לכנות "שמאל" במושגי התאוריה. דוגמא טובה לכך היא אולי כאשר החלו להשליט את הנצרות בכח (אף אם לפני כן לא הייתה באמת "דמוקרטיה" וגם הליברליזם של התקופה הרומית לא היה מה שבימינו מכונה כך....). לשם הבנה טובה יותר של הדבר, כדאי להסתכל גם על מאפיני הסתיו המפורטים בפוסט הבא. מבחינות רבות הנצרות בתחילת דרכה הייתה "סוג של שמאלנות".


    2) החורף האמצעי. בשלב זה ספקטרום הדעות עשוי להגיע לשיא צמצומו והציבור משלים עם האוטוקרטיה, כמו גם עם האידיאולוגיה או הדת "האחת והיחידה" עד כדי הפיכתם לברורים מאליהם. לפיכך גם קשה לדבר על הטיה מסוימת. דוגמא לכך היא למשל צרפת במאה ה-16.


    3) החורף המאוחר. דוגמא לכך היא תקופת ההשכלה (=עידן האורות), עת החלו "להתבשל דברים". בתקופה זו ספקטרום הדעות שוב מתרחב בכיוון שמאל, תוך יותר ויותר הטלות ספקות לגבי האוטוקרטיה ולגבי רעיונות שונים המושלטים בכח, או לפחות לגבי היבטים שונים שבהן. אומנם נשארים עדיין הדיכויים ושלילת החירויות של החורף, במקביל להתרחבות ספקטרום הדעות "בכיוון שמאל". לפיכך ניתן כאן לדבר על "הטיה ימינה".


    עונת האביב:

    דוגמא טובה לתחילת האביב היא המהפכה הצרפתית וסיומה הוא במידה רבה שנות ה-1960 בעולם המערבי עם השגת שוויון זכויות בין גזעים כמו גם הצלחת הפמיניזם הליברלי וכן המהפכה המינית אשר הייתה בארה"ב. עם התקדמות האביב יש יותר ויותר דמוקרטיה וכן משיגים יותר ויותר חירויות שונות כמו גם סוגים שונים של שוויון זכויות ושוויון בפני החוק. אומנם ניתן אולי לדבר על הטיה ימינה במשך האביב. למשל, שתנועות השמאל הרחוק נוטות להיות מטופלות ביתר חומרה מאשר מקבילותיהן הימניות. אלא שעם הזמן הטייה זו הולכת ונעלמת. גם מערכת המשפט ועולם המדע והאקדמיה הולכים ומתבססים יותר ויותר על עובדות אוביקטיביות וראיות ברורות במקום על רגשות ואמונות. מיקומו הכללי של הספקטרום הפוליטי נע כמובן שמאלה במשך האביב.

     

    לגבי כמה מדינות אשר באופן היסטורי לא היו מערביות: עיון בערך הויקיפדי על מצב זכויות האדם ביפן מעלה תהיות האם זו אינה נמצאת עדיין באביב. ייתכן כי גם קוריאה הדרומית עדיין "באביב". מצד שני ייתכן כי שתי מדינות אלו צפויות ל"קיץ" נצחי יחסית או ארוך מזה שבעולם המערבי.

     

    עונת הקיץ :

    בעונת הקיץ, אשר באה לאחר האביב, הדמוקרטיה הליברלית מגיעה לשיא, לפחות יחסי, בהשגה של חירויות שונות כמו גם שוויוני זכויות אזרחיים ופוליטיים. קיימת תחושה, יחסית לפחות, כי רשויות האמורות להיות א-פוליטיות (כגון: המשטרה, הצבא ומערכת המשפט) הן אומנם כאלו. כמו כן, בין אם יש מפלגות ומועמדים הנפסלים מלהיבחר לפרלמנט ובין אם לאו, התחושה הציבורית הרווחת היא של הגינות ושאין נטייה לפסול מפלגות ומועמדים מהמחנה האחד יותר מאשר את מקביליהם במחנה השני. אומנם יהיו אולי מי שיטענו כי "תאוריית פרסת הסוס אינה נכונה" (= שאין להשוות בין ימין קיצוני לשמאל קיצוני).


    מערכת המשפט מתנהלת על סמך ראיות אוביקטיביות ולא רגשיות וסוביקטיביות. גם באקדמיה ועולם המדע המחקרים והלימודים מתנהלים על בסיס עובדות. כל זאת גם אם יחסית ולמרות שיהיו מן הסתם גופים אינטרסנטיים המממנים מחקרים ועלולים להטותם. סביר להניח כי בניגוד למה שהיה באביב, יתחילו להישמע יותר קולות הטוענים כי למעט כמה קיצוניים לכאן או לכאן "כבר אין יותר ימין ושמאל". תיתכן הרגשה נפוצה אצל רבים של "קץ ההיסטוריה" והגעת הדמוקטיה הליברלית אל המנוחה והנחלה, אף שכאמור ייתכנו אי אלו סטיות ממנה. אלא שעונה זו, על פי הנסיון המצטבר עד כה, עלולה להיות הקצרה ביותר ולהימשך לכל היותר כמה עשרות שנים. על העונה שאחרי כן - הסתיו - אכתוב בפוסט הבא

    דרג את התוכן:

      תגובות (2)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        1/8/19 08:23:

      צטט: מכבית- coach לכתיבה 2019-08-01 08:02:37

      מוזר,אם כי הסבר זה מתקבל על הדעת כמו כל הסבר אחר...

      בוקר טוב ותודה רבה. מה כוונתך "מוזר"?

      מוזר,אם כי הסבר זה מתקבל על הדעת כמו כל הסבר אחר...

      ארכיון

      פרופיל

      אמיר ניצן
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין