כותרות TheMarker >
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע - מסעי

    1 תגובות   יום שישי , 2/8/19, 16:03

     מצוות ישוב ארץ ישראל

    "וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה בְּעַרְבֹת מוֹאָב עַל יַרְדֵּן יְרֵחוֹ לֵאמֹר. דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם כִּי אַתֶּם עֹבְרִים אֶת הַיַּרְדֵּן אֶל אֶרֶץ כְּנָעַן. וְהוֹרַשְׁתֶּם אֶת כָּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ מִפְּנֵיכֶם...".

    בני ישראל נמצאים ממש ערב הכניסה לארץ ישראל לאחר ארבעים שנות הליכה במדבר.

    מה עליהם לעשות בארץ ישראל ?

    מצווה כאן ה' את משה שכאשר הם יכנסו לארץ ישראל , אז הם מצווים להוריש את כל יושבי הארץ . מה פירוש הדבר ?

    רש"י מסביר שיש כאן סוג של הבטחה :

    "והורשתם אותה מיושביה, ואז וישבתם בה , תוכלו להתקיים בה , ואם לא ו, לא תוכלו להתקיים בה" .

    כיבוש הארץ היא תנאי בכדי שתוכלו להתקיים ולחיות בארץ ישראל , שהרי אם יישארו שם הגויים הם לא יתנו לעם ישראל להתקיים בארץ .

    אמנם הרמב"ן קבע שיש כאן מצוות עשה :

    "על דעתי זו מצות עשה היא , יצוה אותם שישבו בארץ ויירשו אותה כי הוא נתנה להם ולא ימאסו בנחלת ה' ואילו יעלה על דעתם ללכת ולכבוש ארץ שנער או ארץ אשור וזולתן ולהתיישב שם יעברו על מצות ה' .

    ומה שהפליגו רבותינו (כתובות קי) במצות הישיבה בארץ ישראל ושאסור לצאת ממנה וידונו כמורדת האישה שאינה רוצה לעלות עם בעלה לארץ ישראל וכן האיש בכאן נצטווינו במצווה הזו כי הכתוב הזה היא מצות עשה ויחזיר המצווה הזו במקומות רבים באו ורשו את הארץ (דברים א ח) .

    אבל רש"י פירש והורשתם את הארץ והורשתם אותה מיושביה אז וישבתם בה תוכלו להתקיים בה ואם לאו לא תוכלו להתקיים בה ומה שפירשנו הוא העיקר".

    כלומר לפי הרמב"ן יש מצווה לכבוש את ארץ ישראל ולרשת אותה ולהקים בה שלטון יהודי .

    הקמת מדינת ישראל היא מצוות עשה מן התורה לפי דברי הרמב"ן , ולא רק איזה פתרון (חשוב!) של מקלט מדיני .

    הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל , מדינה שבה הריבונות בארץ היא של עם ישראל , זוהי מצוות עשה מן התורה .

    אמנם זאת לא מצווה שמוטלת על הפרט לבוא ולכבוש את הארץ באופן פרטי , אלא זאת מצווה לאומית המוטלת על העם .

    אמנם יש שהקשו שהרמב"ם לא מנה את מצוות כיבוש הארץ והישיבה בה במניין המצוות , אך כבר הרמב"ם עצמו הסביר שהוא מנה את המצוות הפרטיות , אך את המצוות הכוללות הרמב"ם לא מנה , ומצוות ישיבה בארץ ישראל היא מצווה כללית , וכמו שהסביר הרמב"ם במצוות 'קידוש החודש' שלולא הישיבה בארץ ישראל תאבד האומה ח"ו , כלומר הישיבה בארץ היא דבר כלל י, היא תנאי לקיומה של האומה , ומצווה כללית כזאת לא מנה הרמב"ם במניין המצוות .

    עניין זה מחדד עוד יותר את הסכנה הגדולה שהייתה בחורבן בית המקדש וביציאה אל הגלות .

    אמנם ה' הבטיח לנו שהאומה לא תאבד לעולם , אך בכל זאת עצם היציאה אל הגלות היא סכנה לקיומו של עם ישראל .

    עם ישראל לא יכול לחיות לנצח בגלות , בין האומות , זה אולי אפשרי ליהודים יחידים ,

    או לאומה עצמה אבל שחיה חיים מופרדים .

    כיום , גם היהודים החיים בגלות יודעים ומרגישים כי הארץ שלהם היא ארץ ישראל , גם אם אינם חיים בה ואולי אף לא מבקרים בה .

    יוצא מכאן שיהודי בחייו הפרטיים מממש את המצווה המוטלת על הכלל , כגון חייל בצה"ל , או אזרחים הגרים בהתיישבות ששם הביטוי להיאחזות בארץ משמעותי יותר , שותפים עוד יותר לקיומה של מצוות ישוב ארץ ישראל .

        

     

    משמעות החטאים בארץ ישראל

    אחת הפרשיות האחרונות של חומש במדבר היא פרשת ערי מקלט ורוצח בשגגה . נראה שהתורה רוצה לומר לעם ישראל , הנה אתם עומדים להיכנס אל ארץ ישראל , ארץ שבה השכינה שורה , ואתם בוודאי בטוחים שחייכם יהיו מלאי קדושה וטהרה , והנה באה כאן התורה לומר , עוד לפני הכניסה אל הארץ , דעו לכם כי בארץ ישראל יתכנו גם נפילות , צפויות ירידות, משברים , ותתכן אף גלות .

    יתכנו ח"ו מצבים של סכסוכים ורצח בשוגג או ח"ו במזיד.

    רצח הוא דבר חמור והקב"ה כבר הזהיר את בני האדם בספר בראשית כי "שופך דם האדם אדם דמו ישפך..." .

    אך דווקא משום שרצח הוא דבר חמור אנחנו לא ממהרים גם להרוג את הרוצח עצמו , גם אם רצח בשוגג וגם אם במזיד .

    בכדי להעניש רוצח במזיד במיתה צריך עדים ואתראה , חקירות ובדיקות ממצות לעדים , זה לא דבר שמגיעים אליו בקלות .

    וכן רוצח בשגגה , היה ניתן לומר לגואל הדם שאנחנו מצד אחד מבינים את הרצון שלו להרוג את אותו רוצח של קרוב משפחתו , אך מצד שני אנחנו בכל זאת מעמידים לרוצח בשוגג את ערי המקלט בהם הוא יכול מצד אחד לברוח מגואל הדם , אך מצד שני גם לאבד במשהו את חירותו ואת חייו הקודמים עם משפחתו ובמקום עבודתו .

    רצח בארץ ישראל , אינו כרצח בחוץ לארץ .

    רצח בחוץ לארץ פוגע רק באדם שנרצח וגם בחברה עצמה .

    אבל רצח בארץ ישראל פוגע לא רק באלו , אלא גם בארץ עצמה :

    "וְלֹא תַחֲנִיפוּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם בָּהּ כִּי הַדָּם הוּא יַחֲנִיף אֶת הָאָרֶץ וְלָאָרֶץ לֹא יְכֻפַּר לַדָּם אֲשֶׁר שֻׁפַּךְ בָּהּ כִּי אִם בְּדַם שֹׁפְכוֹ . וְלֹא תְטַמֵּא אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם יֹשְׁבִים בָּהּ אֲשֶׁר אֲנִי שֹׁכֵן בְּתוֹכָהּ כִּי אֲנִי ה' שֹׁכֵן בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל".

    מצד אחד הכפרה היחידה לארץ היא רק במיתתו של שופך הדם , של הרוצח .

    אך מצד שני התורה רוצה למנוע שפיכות דמים מיותרת ולכן הרוצח בשוגג הולך אל עיר המקלט .

    לא רק רצח , אלא כל עבירה שעושים בארץ ישראל שונה מעבירה שעושים בחוץ לארץ .

    אין דומה לאדם המלכלך את היכלו של ארמון המלך לבין המלכלך איזה מחסן צדדי ,

    כך אין דומה אדם העושה עבירה בחוץ לארץ לבין העושה את אותה העבירה כאן בארץ ישראל , בהיכלו של מלך מלכי המלכים .

    כך מדגיש רש"י את הקדושה והשכינה הקיימת בארץ ישראל :

    "כי אני ה' שכן בתוך בני ישרא ל- אף בזמן שהם טמאים , שכינה ביניהם" ,

    גם כאשר בני ישראל חוטאים השכינה קיימת בארץ ישראל , לכן צריך להיזהר עוד יותר . משמעותו של חטא בארץ ישראל היא הרבה יותר גדולה , בטח כאשר מדובר על חטא ברמה לאומית , כאשר חלק נכבד גדול שותף לעבירה .

    מכאן עלינו ללמוד את האחריות הגדולה שיש לנו על המעשים שלנו באופן אישי , המשפיעים על הקשר שלנו עם הארץ , ועל האחריות כלפי עם ישראל כולו , ולא להפטר באמירות 'העיקר שאני בסדר , העיקר שאני אוכל כשר ושומר שבת' .

    עלינו לנהוג באחריות לאומית למען העם ולמען הארץ .

    וכמובן שגם אין דומה קיום מצווה בארץ ישראל לקיום מצווה בחוץ לארץ .

    דרג את התוכן:

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        4/8/19 10:59:
      שבוע טוב :)