כותרות TheMarker >
    ';

    הגירוש מגן-עדן

    ידוע שעיקר האמונה היהודית נעוץ בקיום עולם הבא על כל הנגזר ממנו: גן-עדן, גהינום... מי שעושה מצוות, קונה לו לאחר 120 מקום טוב בגן-עדן, ואבוי למי שעושה רע ומה שמצפה לו בעולם הבא... מאידך, רואה האמונה היהודית בעולם הזה כפרוזדור, היינו כמעבר זמני שמשמש את האדם לתקן בו את מידותיו ולקנות בהם את חייו האמיתיים והנצחיים בעולם הבא.

    אם כן, "עולם הזה" הוא מרחב "החיים הזמניים" של האדם, "עולם הבא" הוא מרחב "החיים הנצחיים", כאשר "המוות" (הסתלקות האדם מהעולם הזה) מפריד בין שני העולמות. זו כאמור עיקר האמונה של הדת היהודית ושל עוד דתות; ומי שכופר בעיקרים האלה - כופר בעיקר.

    נכנסנו כבר למאה ה-21, ימי הביניים מאחורינו. הדמוקרטיה היא בשורת העידן המודרני והביאה עימה את חופש הדעה והאמונה: כל אדם באמונתו יחיה... כלומר זה לא ביג דיל לכפור היום בקיום אלוהים או בקיום עולם הבא; אף אחד לא יעלה את הכופר על מוקד, ואפילו קיימת האפשרות להיות נאור וכופר וכשר ויהודי למהדרין; בחר באחת הקומבינציות, כולן תקניות.

    דווקא בגין הפתיחות הזאת, עלה קרנו של מוטיב ההגיון ומילא את מקומה של "האמונה העיוורת": אני מאמין כי אמונותי נגזרת מההגיון. גם הכופר לא נותר חייב והטעים את דבריו בהגיון ובשכל הישר.

    פירצה נפרצה בדת היהודית - קוננו חכמינו את העת החדשה והתקוממו על פיתחון הפה שניתן לכופרים בשם ההגיון וגרורותיו... אולם גם עליהם לא פסחה הפתיחות, ומוטיב ההגיון חדר גם לחדרי חדריהם. הם נזכרו לפתע שעיקרי הדת היהודית מבוססים גם הם על ההגיון ועל השכל הישר, ואם כן מדוע להשאירם חבויים בתוך ארבע אמות האמונה העיוורת! הבה נוציא את מוטיב ההגיון אל אוויר העולם ונראה אותו לכול! שכל העולם יידע על מה מבוססת האמונה היהודית, וכל יהודי יידע מהי דתו ועל איזה בסיס היא עומדת. מהפירצה המבורכת הזו יצאו ביאורים ודרשות עם ניחוח שונה המסבירים איך למה ועל מה... מהפירצה הזאת יצאו הרבה רבנים והצליחו בעזרת הקוד החדש של ההגיון לחדור אל מודעות האנשים ולדבר אליהם בגובה העיניים... זהו מקור המספר העצום של החוזרים בתשובה דווקא בעידן הפתיחות זה.

    מהפירצה הזאת יצא גדול המחזירים בתשובה הרב אמנון יצחק, נפתחו תחנות רדיו דתיות, ועידן האינטרנט נפל בזמן... ההגיון והשכל הישר יצאו לאוויר העולם לאחר שנים של מסתור. האור הצפון בדת היהודית יצא לדרך.

    מהפירצה הזאת ביקשתי גם אני להשקיף על דתי היהודית, על דת אימי ואבי ודת ילדי. פתחתי את תורתי, את תורת אימי ואבי ורבותי, ועמדתי על ההגיון והשכל הישר פנים אל פנים; שם ראיתי עד כמה מאסה התורה במושג האמונה העיוורת, ועד כמה ביקשה להרחיקנו מנגררותיו.

    אבל ראיתי שם דבר אחר הרחוק שנות אור מהאמונה היהודית המקובלת שגדלתי עליה אני ואבי ומורי ורבותי. ראיתי בפרוש שגן-העדן הוא היקום שאנו חיים בתוכו, ולא צריך למות בשביל להכנס אליו; נהפוך, מי שנשאר מחוץ לשערי הגן קורס ומת. כלומר, גם בתעודת הפטירה של משה רבינו נכתב- "הנ"ל נפטר כי יצא משערי גן-עדן בכוחות עצמו ולא הצליח להחזיק מעמד מעל ל-120 שנה בחוץ". גם אבותינו אברהם יצחק ויעקב נפטרו מהעולם מאותה הסיבה, ואת תעודת הפטירה הציגה התורה לעיני כל באופן המפורט והברור ביותר, למען נראה ונלמד ונפנים...

    פתחתי את התורה וראיתי עד כמה התרחקה היהדות מעיקרי הדת היהודית, דורות על דורות... כה התרחקנו מתורת משה בן עמרם. כה כפרנו בעיקרי הדת הזאת, לאורך דורות ודורות... במאמר להלן אני עתיד להביא את נוסח העיקרים כפי שהופיעו בתורת משה, שהוחלפו בטיפשות ובמצח נחושה על ידינו.

    תגובות (2)

    נא להתחבר כדי להגיב

    התחברות או הרשמה   

    סדר התגובות :
    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    RSS
      6/9/19 19:33:
    לידידי עצבן , אני חושב שדעותנו קרובות כך גם נקודות ראותנו למבדיל בין גנץ לנתניהו. שבת שלום
      3/9/19 23:52:

    שמע ידידי נראה לי שאתה קצת מפשט את העמדה הימנית. הטיעון שאין לוותר על גרגר מאדמת ישראל מכיוון שזה קושאן שקיבלנו מהקב"ה, ואין למנהיג זמני זכות לפגוע בשלמות הנצחית של הארץ, היא עמדה של קומץ אידיאולוגי - אבל בטח לא של מרבית הימין. הקומץ הזה רואה בציונות אתחלתה דגאולה, ולכן אם בגאולה עסקינן אין לנו רשות להתפשר אלא על החבילה כולה.

     

    האורתודוכסיה הדתית לא רק שדחתה את הרעיון הזה אלא אף ראתה בו חילול הקודש ועבירה על האיסור על של דחיקת הקץ. נדמה לי שהמעורבות של הנצח היא מאוד בעייתית. הרי היו אלפיים שנים עם נוכחות מאוד דלילה של יהודים בארץ האם זה אומר שהדת היהודית חדלה לערוג לציון? באותה מידה פשרה כדי להשיג מטרות מסוימות לא אומרת שמרגע ההגעה לפשרה ויתרנו על החלומות שלנו. לכן הטיעון שהבאת בשם הימין הוא סוג של עקב אכילס.

     

    לגבי נתניהו אני לא בטוח שיש לו משנה סדורה לגבי סיום הסכסוך (מקובל לומר שגישתו היא ניהול הסכסוך). זה עמדה די שכיחה בימין שאומרת שלא ניתן לפתור את הסכסוך, ולכן לא שווה לעשות פשרות שכוללות ויתורים. בפועל נראה לי שגם הוא מסכים שלפלסטינים יהיה איזשהו משהו שהם לא יהיו תחת ריבונותנו, אבל הוא עושה מאמץ שהמשהו הזה יהיה קטן ככל הניתן.  בפועל יכול להיות שהמאמצים האלו יביאו (ויש מי שיאמר הביאו) למצב שלא ניתן יהיה להקים שום משהו פלסטיני או אז או שהפלסטינים יהיו חלק מישראל, או שנהפוך למדינת אפרטהייד באופן רשמי (מדינה שלחלק ניכר מתושביה לא יהיו זכויות בסיס). 

     

    לא בטוח כל כך לגבי ההבדלים בין גנץ לנתניהו. אני כמעט בטוח שכל ראש ממשלה (וכל שר בטחון) ינהגו במידה מסוימת של הכלה. פשוט משום שבדרך כלל הסלמה (דבר שניסינו לא פעם) מביאה תוצאות ביטחוניות פחותות מהכלה. אני גם לא מאמין שגנץ יצליח להביא לפתרון שתי המדינות. המצב מאוד הסתבך, מה שניתן היה לעשות לפני שני עשורים לא כל כך ניתן כיום, וצריך מחשבה מאוד יצירתית (וגם הרבה רצון טוב של שני הצדדים) כדי לראות איך יוצאים מהפלונטר.

     

    לו גנץ היה יכול להקים קואליציה ללא הליכוד וללא מפלגות ימניות דתיות (והוא לא יכול), ההבדלים היו בעיקר בנושאים אזרחיים (תקציבי חינוך בריאות, מעמד מערכת החוק וכדומה). תרחיש כזה כאמור לא כל כך אפשרי, ואם לליכוד לא תהיה אופציה להקים ממשלה ימנית, נראה לי שהפתרון האפשרי היחיד הוא לראות איך הליכוד וכחול לבן עובדים ביחד. כאמור המרחק ביניהם איננו גדול במיוחד.  

    ההבדל השקרי בין ימין לשמאל, בין גנץ לנתניהו

    2 תגובות   יום שישי , 23/8/19, 21:27

     

                                        Resultado de imagen para ‫גנץ ונתניהו‬‎
                                        גנץ ונתניהו: הבדל זעום אך משמעותי
                                                                     -          -          -

                                                                                
     
    נהוג ומקובל לחשוב כי ההבדל בין השמאל הציוני לימין הציוני הוא בגישה האסטרטגית התכליתית לרעיון ארץ ישראל השלמה. השמאל תוהה למה לנו לשלוט במיליוני ערבים ביהודה שומרון וחבל עזה, למה להביא עלינו צרה צרורה שרק תלך תגדל ותתעצם כאשר הזמן לא לטובתנו. זה לא שמישהו מצפה לירידת הילודה במגזר הערבי עד כדי שתֶחלש תתאדה ותֶעלם, ואף אם הילודה במגזר היהודי תנצח- זה לא יגרום לאוכלוסיה הערבית שתפחת כי היא תמשיך ותגדל- אולי פחות מהיהודית אבל שום השוואה לא תעצור את המגמה: האוכלוסייה הערבית ביו"ש תלך ותגדל גם אם הילודה היהודית תנצח אותה בנוק אאוט וגם אם ישלשו וירביעו ויעשירו את ההתנחלויות בכל חלקי השומרון. ואז מה... איך נמשיך את יחסינו איתם נשלוט בהם? ניתן להם אוטונומיה? כמו שנתנו לאבו מאזן שמעולם לא הסתפק בה וממשיך להעסיק את הטרור במשרה מלאה.. נאזרח אותם? תרצו עוד אחמדי טיבים בכנסת שלנו במוסדותנו? אני חושב שכל שמאלני יתגאה בסקירה הכללית הזאת לעמדותיו.

    יש כאן דילמה אמיתית ואין להתחמק ממנה, אבל הימין לא משתכנע. הימין אם תרצו מרובע. הוא רואה לנגד עיניו אמת אחת ונועל את עיניו ואת משאביו עליה: ארץ ישראל. היא שלנו של אבותינו מימים ימימה ומדורי דורות. את הטאבו עליה לא קיבלנו מרוטשילד ולא ב-48 כי אם מאלפי השנים מאבותינו. היא פיקדון שהופקד בידינו ואין לנו את הזכות ופריבילגיה לוותר עליו או על חלקיו. לא נוותר על הפיקדון המלא והמושלם הוא-היא ארץ ישראל הטובה והשלמה. לא נוותר על שום חלק מהארץ גם אם כל ההערכות והחישובים נגדנו, גם אם כל העולם ילמד אותנו את תורת הסיכויים וימחיש את הלכותיה על המפה. אמונתנו בארצנו ובעצמנו היא ההמחשה היחידה שמנחה אותנו ועמדה למבחן לא פעם, גם כאשר כל צבאות ערב יצאו נגדנו וסיכויינו היו אפסיים; לא לכאורה כי אם הלכה למעשה.

    זה ההבדל בין שתי גישות לשמירה על ארץ ישראל ועל קיום העם היהודי היושב בה. זה ההבדל בין השמאל הציוני לימין הציוני. זה ההבדל שכיניתיו 'שקרי' וישנם שני סוגי שקר: שקר שאתה מודע אליו ומן הסתם מייצר אותו, ושקר שאינך מודע אליו כי מן הסתם אינך מפיק אותו ולא מעסיק אותך, אתה פשוט חי במרחבו כברת שנים והופך להיות חלק ממך מקיומך; איש לא מטיל בו ספק. זה השקר הסמוי שאצביע להלן עליו: 'ההבדל השקרי בין ימין לשמאל'. זה ההבדל בין גנץ לנתניהו, שני אנשים שתי גישות ושני מחנות; לכאורה.

    אם נשתמש במונחים של משחק הפוקר, השמאל, למען ישראל, הולך על כל הקופה 'אול-אין', הוא שם את כל הז'יטונים שבידו על השולחן וכך נאה, אכן, במשחק החיים. אין זמן ולא חשק להתמזמז במשחק החיים מה עוד אם המדובר בחיי האומה. ושלא תבינו אותי לא נכון, אומר השמאל, אינני מתכוון לשחק פוקר בז'יטונים של האומה ולהמר עליהם, כוונתי לשמור על ז'יטוני האומה שלא יגיעו לשולחן ההימורים חלילה, או אז נצטרך באמת להמר ולראות אם נרוויח או נפסיד.

    רוצה לומר, אני כותב השורות, כי לא חידשתי במשחק הז'יטונים שום דבר, השמאל הוא אותו שמאל שהצגתי לעיל, הוא באמת ובתמים רואה בעין פקוחה כי אין תשובה 'ציונית' לערבי יהודה ושומרון ויש לפרק את הנזמים ולהתנתק מהם. זה המצב וזאת המסקנה אין בלתה. משמעות התובנה הזאת היא שתי מדינות לשני עמים וגם זו מסקנה שאין בלתה. אלה כל הז'יטונים הרעיוניים להמשך קיומה של מדינת ישראל, מכריז השמאל "ואני שם אותם במלואם על השולחן". עם זאת איני משלה את עצמי ומעריך, כי המדינה הפלסטינית לא תסתפק בעצמאותה היא תפר את הסכם השלום, תדרוש עוד שטחים ותתקוף אותנו בטילים וקסאמים אולי משובחים מעכשיו, או אז התגובה שלנו תהא מכרעת כתגובת כל מדינה שתוקפת אותה מדינה אחרת. היום איני יכול להילחם בערבי השטחים ולהטיל עליהם פצצה; במדינת השטחים יכול ויכול והחוק הבינלאומי, בניגוד להיום, יעמוד לצידי. זה השמאל.

    נתניהו אינו חלוק על השמאל כי אם חולק איתו את הרעיון. הוא מסכים עם גרעין הניתוח השמאלני וחולק על הימין שדיבר גבוהה גבוהה לעיל. מבחן התוצאה, זה שם המשחק, ובמבחן התוצאה הימין הציוני מהמר על ארץ ישראל כאשר ההימור הוא לא על ישראל השלמה כי אם על יתר חלקי ישראל שעלול בבוא היום להפסידם בפוקר המסוכן שנתמך בז'יטונים הרעיוניים של ישראל השלמה, לא של ישראל המציאותית. אחזור ואדגיש, אין הבדל בין השמאל הציוני לבין נתניהו הציוני שרואה עין בעין איתם את מציאות הדברים וחולק איתם ברמה הרעיונית את הטיפול במציאות הזאת. ההבדל הזעום ביניהם הוא ברמה הטקטית, איך ומתי.

    נתניהו אומר אני אשים את הז'יטונים שלי על השולחן בזמן ובתנאים הטובים ביותר שיתאימו עבורי ואתכונן אליהם. הווה אומר כאשר ישראל תגדל תתעצם ותהפוך הלכה למעשה למעצמה אזורית כלכלית, צבאית, ומדינית, וכאשר רוב מוחלט של אומות העולם יכירו במציאות הזאת עם חלק לא מבוטל מהאומות הערביות. זה הזמן והתנאים שלי לשחק. עד אז, היינו עד שאחתום על חוזה שלום עם ערבי יו"ש שיופר בוודאות על-ידם ואגיב ביד מברזל על הפרתם – אשמור על שקט יחסי באזור שלא יתפתח לכדי עימות כולל עם ערביי יו"ש עזה או הרשות.

    זה מקור מדיניות 'ההכלה' הידועה לשמצה של נתניהו. זה המקור הרעיוני של מח' היהודים בשב"כ המוודא כי שום התנגדות יהודית למדיניות ההכלה לא תתפתח לכדי ארגון שקשה להשתלט עליו. זה מקור הכלת הפיגועים הן בעזה והן בתוך ישראל. עד מתי שאלתי את נתניהו, עד שנרגיש מספיק חזקים ענה. שאלה של שנים- הקשתי, אתה כבר תדע- נעניתי. אבוי לו אם אין זו תוכניתו ואם איני קורא אותה ואותו נכונה.

    ההבדל איפא בין גנץ לנתניהו קטן עד בלתי נראה אך 'ממזר' הוא ומשמעותי. אני מאמין כי גנץ, אם ייבחר, מתכוון להיכנס חזק בערבי השטחים ולהגיב עוצמתית על הפיגועים מעזה, הוא לא מתכוון להכיל אותם. לכן, ויש באמתחתי על מה לבסס זאת, הוא הבטיח יד חופשית לליברמן למיגור הטרור והפיגועים הן מעזה והן מהשטחים; זה מקור הליכת השניים גם יחד. בד בבד גנץ יתנתק מיידית מהשטחים, יחתום על חוזה שלום, יכונן מדינה פלסטינית ליד מדינת ישראל ובד בבד יתכונן לתקוף אותה. זה גנץ וזה נתניהו תבחרו באחד מהם.
    דרג את התוכן:

      ארכיון

      פרופיל

      אלברט שבות
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין