כותרות TheMarker >
    ';

    רוזמן יחיאל חיליק

    הבלוק עוסק בחומרים המאפשרים לכל אחד מאתנו לבנות שורה, טור, קיר, חומה, בית, לנקד, לפסק, לכרוך ולהציג את היצירה על רבדיה, גווניה, פלאיה ומנעמיה.
    http://www.facebook.com/roseman.hilik

    0

    נקודות שיווי משקל - חיפוש דינמי כמתכון לשלום פנימי.

    0 תגובות   יום רביעי, 18/9/19, 13:10

     

     


    חובת התיקון

    לאחר התבוננות מעמיקה וראיית ה"עצמי" כמי שאינו זהיר בדבריו/מעשיו, או שבוי בעומסיו והמבקש להכיר בהם ככאלה המעצבים את ביטוייו הגלויים והסמויים מעין, ולאחר הכרה זו מקבל עצמו כמפר, כמפריז, כמחסיר, רק אז תחול חובת התיקון לא כטיפול ישיר בהפרה אלא הטלת אור/טוב על מידות טובות אחרות. ומשעה שנוהג כך הריהו מצוי במסלול התיקון.

     

    התיקון כתהליך

    אדם, כציר כוחות הנפש, מצוי בתנודתיות תמידית הַנָּעָה על צירי ההפרזה וההחסרה בדומה למפגש בין הביקוש להיצע, בדומה למפגש בין הרצון לבין המציאות. נקודת שיווי המשקל תמיד תנוע מטה ומעלה ימינה ושמאלה. התנועה תהא שייכת לזמנה ולמקומה ומדידתה שייכת לממדים שאינם זמן או מקום. אמנם חובת הטרחה הגלויה מניעה את התהליך עצמו, אך אדוותיה הרוחניות ותדריה מגיעים עד קצות מימדי הנפש.

     

    הנוכחות אינה נוכחות

    אחת ההפרות הגלויות לאדם עצמו ואף עתים גלויות גם לזולתו, היא עמידה שלא במקומו. המקום אינו מקומו. פעם ישתוק ולא יתבלט, פעם יהגג וילהג להג-יתר. נוכחותו אינה תואמת את מקומו ודרגתו. רק לאחר התבוננות והכרה מקבל עצמו כמפר, יפעל לתיקון כתהליך. נקודת שיווי המשקל הדינמית מותאמת לזמן ומקום. אינה מתפזרת על פני זמנים אחרים ומקומות אחרים ויש להכיר בדינמיות של שׂוֹנוּת-התהליכים. תהליך תיקון אינו "זבנג וגמרנו" כי אם שיח הוגן בין כוחות הנפש במפגשם עם המציאות. המציאות אינה קבועה כמו שהרצון אינו קבוע. וכמו שנאמר על ידי מורנו נזדקק ל- "נפש חפצה" הבאה כביטוי המחליף את השיח ההוגן.

     

    המודל הכלכלי

    נניח שעקומת הביקוש משולה לרצון ועקומת ההיצע משולה למציאות. לעולם לא תהא נקודת שיווי משקל סטאטית. תמיד תנוע ממקום אחד למשנהו כדי לרצות את כוחות השוק. אפשר לנקות הפרות (פערים) באמצעים תקציביים (פיסקאליים) ואמצעים כספיים (מוניטריים) הפערים האינפלציונים והדפלציוניים נובעים ממדיניות אינפלציונית ודפלציונית לסירוגין (כך מניעים את גלגלי המשק). הדוגמה הגשמית הזו מתארת גם התנועה הרוחנית המתמודדת עם פערים בין הרצון למציאות.

     

    "פרשת השבוע" כנקודת שו"מ

    בחנוכה תשע"ה, 21 בדצמבר 2014, התחיל המחזור הראשון (בהיסטוריה!) של קריאה משותפת ב-929 פרקי התנך. בכל יום ב-12 בלילה מתחלף הפרק היומי באתר 929, ומופיע הפרק הבא בליווי מידע מעניין, הסברים קצרים, סרטונים, תמונות, וגם קריינות של הפרק למי שמעדיף להאזין לו. השיח הער סביב הפרק היומי מתנהל הן ברשתות החברתיות והן בקבוצות לימוד, מפגשים ואירועים בעולם האמיתי. משתתפים בו אנשי רוח ותרבות, נשות ציבור ואמנות ובכירי היוצרים והיוצרות בישראל, והוא מציע לכל השותפים לפקוח עיניים סקרניות כלפי גישות חדשות ורבגוניות. 929 קורא לך לגלות מחדש את עושרו של הספר הנמכר ביותר בהיסטוריה. הקשיב לו, לשוחח אתו, מצוא אותנו בתוכו ואותו בתוכנו, ולחשוף את מה שיש לתנך להציע לנו כאן ועכשיו. המציאות החילונית והרצון להשתייכות מצאו נקודת שיווי משקל המספקת את רצון רבים מהמבקשים להעמיק ראייתם בעצמם.

     

    השיעור השבועי

    בהתפתחות הרצון להשתייכות נולד רצון חדש שלא הסתפק בנקודת שיווי המשקל והחל מסע להרחבת הרצון. לא "זבנג וגמרנו", לא הליכה בעיניים סומות לכיוון של חזרה בתשובה, או הליכה לבית המדרש כי אם חיזוק התהליך על פי מקומו ודרגתו של "הרוצה". שיעור תורה באחד מבתי הכנסת או אחד מבתי המדרש, יצירת קשר אמיץ בין מורה לתלמיד, הרחבת המרחבים שיכילו עתה ידע נרחב.

     

    התפילה

      במקרים רבים נפתחו מרחבים נוספים לקבוצת הלימוד של יום ראשון, או כל יום אחר בשבוע בו התגבשה חבורת לומדים שהחלו מתעניינים גם זה בזה, מצטרפים לשמחות ולימי האבל של זולתם עד כדי שישתתפו גם בתפילותיהם, תחילה באמצעות אמירת אמן לקדיש יתום ואחר כך יצטרפו גם לתפילת מנחה וערבית. נקודת שו"מ זו לא הייתה יכולה להתקיים אלמלא אותו תהליך דינמי של תיקון במדרגתו וממקומו של "הרוצה".


    התחפושת הופכת לבגד היומי

    מכאן ניתן להפליג לביטויים חיצוניים של "הרוצה" להשתייך, ביטויים שנראו פעם כתחפושת הופכים לבגד היומי: כיפה וציציות. הגעה לנקודת שו"מ חדשה זו לא קורית ללא התיקון הדינמי המוזכר לעיל. השפעתה של נקודת שיווי משקל חדשה זו היא מכרעת בעיצוב עולמו הרוחני של "הרוצה" לבין "מציאותו" הרוחנית והגשמית כאחד.

     

    הרב אורי זוהר כמודל לתיקון דינמי

    אורי זוהר בן 85 ועדיין עוסק בתיקון הדינמי. את חיפוש התיקון החל לאחר שהשיג בעולם החומר, היצירה והאמנות את שיאיו, התגלה לו פער עצום בין "הרצון" לבין המציאות החילונית על ביטוייה המופרזים והשתלטות עולם החומר על "עולם הנצח היהודי". את כל השלבים המתוארים העלה  אורי זוהר בסרטונים רבים ועדיין עובד אף בימים אלו על התיקון הדינמי, כאשר המוטיב המרכזי בתיקון אינו האור בקצה המנהרה, אלא האור העצום בתחילתה המשפיע אלפי שנים על נצחיותו של היהודי ובכל תחנת שיווי משקל הוא מאשר מחדש את נצחיותו. אין נקודות שיווח משקל דומות זו לזו. אך בכל תחנה מגלה את אותו אור תחילי, אור האין סוף התומך בשיווי המשקל המיוחל.

     

    שאלת היישום המכרעת

    האם אני מאמין באור האין סוף המשפיע על נצחיותי כיהודי? האם אני מבין את נעשה ונשמע, האם כבר גיליתי מדוע האינקויזיציה רדפה אחרינו, מדוע שרפו אותנו בקרמטוריומים, מדוע הגלו אותנו מהארץ, לאן נעלמו הרומאים, הבבלים, האשורים, הביזנטים ואומות שקידשו את החומר והעדיפוהו על פני האור הגדול שיהודים מוכנים לשלם בחייהם כדי לגלותו. במידה ואשיב על שאלות אלו, ייסלל נתיב חדש לשלום בין הרצון למציאות.

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      חיליק רוזמן
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין