כותרות TheMarker >
    ';

    הכתל המערבי

    תגובות (0)

    נא להתחבר כדי להגיב

    התחברות או הרשמה   

    סדר התגובות :
    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    אין רשומות לתצוגה

    0

    הקפיטליזם וקארל מרקס. מתי סופו?

    0 תגובות   יום שני, 23/9/19, 18:22

    צטט: מיכל כרמי 2017-04-19 11:35:04

    -

    ''

     

     

    ''

     

    (עם ידידי הנשיא שמעון פרס ז"ל שהיה איש שיחה מרתק בדיונים בנושא התכנים והטיעונים שעלו בספרי, מסעדת רפאל, 21.8.2016)

     

     

    הקדמה

    השאיפה הליברלית היתה שהקפיטליזם ומדינת הלאום יהוו מסגרת אשר תאפשר להוציא לפועל באופן מוסדר את החירויות הטבעיות של האדם. ההאמנה היתה שהחירות האולטימטיבית תיווצר משילוב החירות הדמוקרטית של הרוח, יחד עם החירות הקפיטליסטית של החומר. על פי אמונתם, מערכת הבלמים והאיזונים הדמוקרטית, ומנגנון היד הנעלמה הקפיטליסטי יאזנו את סמבטיון האינטרסים החברתי ויגרמו לחברה הקפיטליסטית לפעול כמכונה משומנת. האמונה הנשגבת הזו לא עמדה במבחן המציאות. בימים אלו של המאה ה-21, יש מקום לטעון כי הרוח הלוקיאנית הגורסת את זכות היסוד לחיים, חירות וקניין הפכה לרוח פרצים, והיד הנעלמה אשר היתה אמורה לנהל את החברה בנינוחות אלגנטית, הפכה לאוזלת-יד.    

    מאז משבר 2008 ניכרים שלושה מגה-תהליכים. ראשית, תמונת הכלכלה הגלובלית כרוכה בסטגנציה ובמשבריות, תוך ביסוס קפיטליזם במסגרתו יצרו האליטות הנאו-ליברליות מערכת פיננסית המתקיימת תוך תת-תפקודיות משברית. שנית, ניכרת פגיעה במוסד המדינה, בין אם בקריסת מדינות ובנדודי פליטים בשל כך, ובין אם באובדן האמון ביכולת של המבנה המדיני לבסס כלכלה בת קיימא ולספק יציבות ובטחון תעסוקתי וקיומי. שלישית, מתבסס בעולם אפרטוס טכנולוגי המתאפיין בריזומטיות, וירטואליות, קריסת הזמן אל המרחב והיברידיזציה של בני האדם אשר הטכנולוגיה חודרנית, נוכחת ונגישה יותר בחייהם. יחד עם זאת, האינטראקציה בין שלושת הכוחות הגדולים הללו יוצרת את הרושם שעשוי לחול שינוי כלכלי-חברתי עמוק, שהוא- הכלכלה השיתופית. מחשבה זו מסתמנת כזרם חדש בפילוסופיה הכלכלית-פוליטית בת זמננו, וחסידיה טוענים שמודל זה הוא האנטיתזה למודל הקפיטליסטי ולמעשה יביא את סופו. הם רואים זאת כתהליך אורגני, כאשר הנימוקים המרכזיים שלהם נתלים בשוני המבני בין המודל השיתופי לבין המודל הקפיטליסטי.

    קרל מרקס ראה עצמו כנביא מודרני אשר כל שעליו לתת להמונים הנבערים הוא את מתת הידע, ולכשיוסרו מסכי הכזב מתודעתם, הרי שעם חלכה יתנער, יחריב עולם ישן עד יסוד, ואז ישגב האדם. ובכן, כידוע, זה לא קרה. בדומה לו גם הפוסט-קפיטליסטים אוחזים בהשקפת עולם שהיא במידה רבה תיאוריית-מראה של המרקסיזם, אך בהבדל אחד מהותי. כמו מרקס, גם הם רואים בידע את אבן הרוזטה שבלעדיה לא יכון בניין חדש, אלא שלהאמנתם הנרגשת, בניגוד לתקופת מרקס, הרי שכיום ההיסטוריה מזמנת לנו את הידע באופן כזה שכן יאפשר לנו להטמיע את השוויוניות החירותית ברקמת החיים האנושית. הם מאמינים שסוף סוף נמצא הגביע הקדוש אשר בעזרתו- ישגב האדם. 

    ועל כך אספר כאן.

    The book is designated for academic purpose only and is not open to the public

    דרג את התוכן:

      תגובות אחרונות

      ארכיון

      פרופיל

      Eroit
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין