כותרות TheMarker >
    ';

    הבלוג של אולפני סטורם

    תובנות טיפים למוזיקאים בכל שלבי הקריירה

    אימון בהופעה – מה זה ולמה צריך את זה?

    0 תגובות   יום רביעי, 23/10/19, 10:00

    ''

     

    אימון בהופעה הוא רעיון שעשוי להישמע לרבים מוזר. אבל אני חייב לאימון בהופעה את כל הרוגע והנוחות שלי על הבמה.

    אני לא ממש זוכר מאיפה קיבלתי את הרעיון להפוך את האימון בהופעה לחלק בלתי נפרד מהשגרה שלי, אבל כיום זה משהו עליו אני מסתמך כל הזמן.

    אז מה זה בדיוק אימון בהופעה?

    בואו נתחיל במה זה בדיוק אימון בהופעה בשבילי.
    אימון בהופעה הוא רגע מסוים בחזרה, בו אני מסיר את כובע החזרהשלי ומאותו רגע מתנהג כאילו אני מופיע על במה מול קהל. שזה אומר להריץ את הכל ברצף, בלי לעצור ובלי להעביר על עצמי ביקורת על טעויות וכו’. מהרגע בו התחלתי את האימון בהופעה, כל המיקוד שלי הוא להפיק מעצמי ביצוע מהוקצע ומלוטש, כשאני משלב בו גם תנועות ואלמנטים של עמידה מול קהל.
    אינני מכניס אימון בהופעה לחזרות שלי עד שסיימתי ללמוד את מה שאני אמור לבצע, ואני מסוגל לבצע זאת במהירות ובצורה שאני רוצה שזה יישמע בהופעה, בנוחות.

    אז מה בעצם היתרונות באימון בהופעה ולמה צריך את זה?

    1. זה מסייע לדמות מגבלות של הופעה בזמן האימון

    היות והמטרה המוצהרת שלי היא לא לעצור בשום מצב ולא לגעור בעצמי כשאני מפשל, זו הכנה נהדרת להופעה.
    גם לדעת להימנע ממחשבות לא רצויות דורש אימון. כשעושים טעות, המוח (לפחות שלי) מתחיל לייצר מחשבות כמו היית צריך להתאמן יותראו אתה לא מוכן”. זה בדיוק סוג המחשבות שאין לו מקום על הבמה. מחשבות כאלה פוגעות בריכוז ומכניסות לראש חרדות, שהם שני הדברים האחרונים שאנחנו צריכים על במה.
    אימון בהופעה מאפשר לי להתרגל לחסום מחשבות כאלה ולהתמקד במחשבות יותר פרודוקטיביות כמו תמשיך לנגןאו לאן לקחת את זה מכאן“.

    2. זהו כלי מצוין להערכת מצב אמיתית בשלבים מתקדמים של לימוד יצירה

    לפעמים כשאני עובד על קטע מסובך במיוחד, אני מתחיל להתייאש ולחשוב שלעולם לא אצליח להגיע למהירות הנדרשת או להרגיש עם הקטע בנוח. כולנו מכירים את הייאוש הזה, שלפעמים גורם לנו לוותר לעצמינו.
    חלק מהעניין באימון בהופעה הוא לצאת מאזור הנוחות. בניגוד לאימון רגיל, בו הנטייה היא לעצור בכל טעות, באימון בהופעה אין עצירות. פעמים רבות אני מוצא את עצמי דווקא מופתע לטובה. הדילוג על הטעויות מגלה לי שלרוב השד לא נורא כל כך ואני מצליח לצאת מהמצב בצורה מוצלחת מבחינה מוזיקלית (גם אם לא מדויקת). מה שמסייע לי להתגבר על הייאוש ולחזור להתאמן.

    3. אימון בהופעה מאפשר לעבור באופן יזום ממצב של לימוד למצב של יצירתיות

    למוח האנושי יש שני צדדים. השמאלי הוא הצד האנליטי – זהו הצד שמסייע לנו לפתור בעיות. הצד הימני של המוח הוא הצד היצירתי יותר – זהו הצד שמפיח במוזיקה רוח חיים.
    כשאנחנו לומדים או מתאמנים, הצד של המוח בו אנחנו משתמשים הוא הצד השמאלי. זהו הצד שמסייע לנו לנתח את המוזיקה ולהבין מה הפעולות הדרושות כדי לבצע אותה. זהו גם הצד בו אנחנו רוצים לצמצם את השימוש בזמן הופעה למינימום. הצד הימני של המוח הוא הצד שמביא את הדמיון והיצירתיות שלנו לידי ביטוי.
    כשמגיע הזמן לעלות על הבמה והחרדה מתחילה להשתלט, נחשו איזה צד רוצה לקחת פיקוד? אם אמרתם הצד האנליטי ניחשתם נכון. אימון בהופעה מאפשר לנו להרגיל את עצמינו לזמן על פי פקודהאת הצד היצירתי. מה שמגדיל את הסיכוי שלנו להצליח לעשות זאת גם בזמן אמת.

    4. זו הזדמנות להקליט את עצמינו ולהאזין לזה בצורה אובייקטיבית

    אני מקליט את עצמי כמעט בכל אימון בהופעה. אני לא עושה את זה כדי לחפש את הפשלות אלא כדי להאזין לעצמי מהמקום של הקהל. זה מאפשר לי לבחון את הביצוע מנקודת מבט של מאזין ולבדוק כמה דברים חשובים:

    • האם יש בביצוע זרימה טבעית
    • האם קיימת דינמיקה בביצוע והאם היא תואמת לתוכן
    • כמה תנועה יש בביצוע והאם זה מספיק / יותר מדי
    • האם הפרייזינג נשמע לי טבעי והאם הוא תואם לאווירה

    זו דרך נהדרת לגרום לנו לתת לעצמינו פידבק בונה במקום ביקורת הרסנית. לרוב, ביקורת מסוג זה פוגעת באיכות הביצוע וזה משהו שהקהל בדרך כלל מרגיש. לעומת זאת, פידבק בונה יכול רק לשפר את הביצוע, מה שיסב הנאה לא רק לקהל אלא גם לנו כמבצעים.
    יתרון נוסף של האזנה מסוג זה הוא שלפעמים אני מגלה דברים חדשים שלא שמעתי בזמן הלימוד. כמו מהלכים הרמוניים מסוימים שלא שמתי לב אליהם. מה שהרבה פעמים מעלה בראשי רעיונות מלודיים חדשים שלא היו שם קודם.

    5. אימון בהופעה מסייע למקד ביעילות את האימון עצמו

    הידיעה שאני עומד לערוך אימון בהופעה גורמת לי למקד את תשומת הלב בדברים שעשויים להפריע לי באימון וחייבים להפתר לפניו. מה שמביא אותי לבודד את הבעיות הרלוונטיות ולמקד את האימון בהן. המיקוד הזה מסייע לי גם לשמר את הקונטקסט המוזיקלי הנכון של כל דבר שאני עובד עליו, במקום להתייחס לכל צליל או מקטע כמשהו העומד בפני עצמו.

    לסיכום, אם תשאלו אומנים אם אימון בהופעה נשמע כמו משהו מהנה, רוב הסיכויים שהתשובה תהיה שלילית. רובנו מעדיף להימנע מלחשוב על הופעה מכיוון שהמחשבה מביאה אתה הרבה חרדה. אבל אני מאמין שבדיוק כמו שאנחנו חייבים להתאמן כמה שיותר על הביצוע שלנו, הופעה היא משהו שצריך להתאמן עליו לא פחות, עם או בלי קהל.

    כרגיל אתם מוזמנים להגיב, לאהוב ולשתף, כאן או באתר

    אם יש נושא שהייתם רוצים לקבל עליו מידע או שאלה שמעניינת אתכם, אתם מוזמנים לכתוב לי על כך. אשמח לענות כמיטב יכולתי על פניותכם.
    אם תרצו להתייעץ איתי באופן אישי בנושא זה או בכל נושא אחר, אתם מוזמנים לדבר איתי.

    בטלפון – 052-8699642, בפייסבוק, או במייל

    רוצים לקבל את המאמר הבא ישירות למייל שלכם?

    הרשמו לניוזלטר בצד השמאלי העליון של עמוד הכתבה באתר.

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      תגובות אחרונות

      אין רשומות לתצוגה

      פרופיל

      itsik_f
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין