כותרות TheMarker >
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע - בראשית

    3 תגובות   יום שישי , 25/10/19, 14:26

    שאלת המדע והתורה

        

    במהלך הדורות עלתה השאלה של הסתירה הקיימת לכאורה בין המדע לבין התורה .

    השאלה עלתה בעיקר לאור הנאמר בפרשת בראשית , לאור תאור הבריאה .

    המדע טוען שהעולם קיים כבר מליוני שנים , בעוד שלפי התורה העולם נברא לפני פחות מ-6000 שנה , וכן על זו הדרך שאלות נוספות .

    גישות שונות היו בעולם ביחס לשאלה זאת .

    היו שהרחיקו את העיסוק במדע וראו בו ככפירה ולכן אין לעסוק בו .

    היו שלאור ממצאי המדע זרקו את התורה ולא האמינו לא במה שכתוב בה ולא בבורא העולם .

    אך ישנה גם גישה של איחוד המדע והתורה, ולפי גישה זאת אין סתירה כלל בין המדע לבין התורה .

    למשל בהסבר לגבי גילו של העולם משתמשים במדרש חז"ל האומר שהקב"ה בורא עולמות ומחריבן , כך שהממצאים הקיימים בעולם על היותו קדמון נובעים מעולמות קודמים שהיו לפני בריאת העולם המתוארת בתורה .

    יש עוד מדרש חז"ל שאומר שהקב"ה ברא 'עולם זקן' , כלומר עולם קיים ומתפקד וכך נראה כאילו העולם קיים כבר שנים רבות קודם לכן .

    יש עוד הסבר, שיתכן שאכן הייתה התפתחות של העולם , כמו גם התפתחותו של האדם עצמו , והתורה מתחילה את הסיפור שלה רק כאשר האדם הגיע למדרגה הגבוהה שבה מדבר אתו אלוקים ויש בו דעת .

    אך יש גם הסבר אחר , שאינו סותר את ההסברים הקודמים ואחרים , אלא הוא מדבר במישור אחר לחלוטין .

    המדע עוסק במה יש לפנינו . מה החומר המונח לפנינו , ממה הוא מורכב , איך הוא התהווה והגיע למצבו הנוכחי .

    אך יש דבר אחד שהמדע לא יכול לעסוק בו והוא גם לא מתיימר לעשות זאת והוא , מהי תכלית העולם , מהי מטרת הבריאה , לשם מה נברא העולם ומהו תפקידנו בעולם .

    המדע מתעסק בשאלת ה'מה' , ואילו התורה מתעסקת בשאלת ה'לשם מה' , בשאלת התכלית והייעוד .

    מתוך כך , אין עניינה של התורה לספר לנו את סיפורי הבריאה בכדי לדעת כיצד ברא ה' את העולם ומתי , אלא בכדי ללמד אותנו לשם מה ברא ה' את העולם ומהי מטרתו וייעודינו .

    ניקח כבר את הפסוק הראשון בתורה : "בראשית ברא אלוקים...".

    באים חז"ל ואומרים מה הכוונה במילה 'בראשית' ?

    העולם נברא בשביל ישראל שנקראו 'ראשית' , ובשביל התורה שנקראת אף היא 'ראשית'.

    התורה עוסקת בתכלית העולם, ותכלית העולם הוא עם ישראל .

    העולם נברא בשביל עם ישראל שיעבדו את ה' ויקיימו את התורה ויפיצו את האמונה בה' לכלל האנושות .

    המדע עוסק בחומר שיש לפנינו , אך אין הוא יכול בכלל להגיע לעיסוק במטרה , בתכלית. זאת המטרה של התורה , ללמד אותנו על תכלית קיומנו בעולם .

    לכן אין כל סתירה בין המדע לבין התורה , כיוון שכל אחד מהם עוסק במישור אחר לגמרי.

    המדע עוסק באיך הדברים קרו, ממה מורכז החומר שלפנינו , ויתכן והמדע צודק בהרבה מהנחותיו , ואילו התורה עוסקת בכלל במישור אחר , במישור המוסרי , בשאלת קיום העולם .

    גם אם נדע מה גילו המדוייק של העולם , וגם אם נדע בדיוק כיצד התפתח האדם , עדיין אנחנו לא יודעים לשם מה האדם נמצא כאן , מהו תפקידו המוסרי בעולם , וכיצד עליו לממש את ייעודו .

    אם כן, יש לנו צורך חשוב במדע , ויש לנו צורך חשוב מאד והכרחי בתורה המראה לנו את הדרך הנכונה בעולם .

     

     

    מה השתנה לאחר חטא אדם וחווה ?

    במה הייתה שונה ידיעתם של אדם וחווה לאחר האכילה מעץ הדעת טוב ורע , למצבם לפני האכילה ?

    לפי דברי הנחש אל האישה אם הם יאכלו מן העץ אז "יודע אלוקים כי ביום אכלכם ממנו ונפקחו עיניכם והייתם כאלוקים יודעי טוב ורע" .

    במה הייתה שונה הידיעה שלהם לפני האכילה לבין אחרי האכילה ?

    האם לפני כן האדם היה טיפש , חסר דעת , ורק לאחר האכילה הוא נהיה חכם ?

    לפני כן הוא לא היה חכם ?

    האם הקב"ה ברא יצור לא חכם וכך הוא אכן רצה שהוא יישאר ?

    נעיין מה קורה לאדם וחווה לאחר האכילה :

    "ותפקחנה עיני שניהם וידעו כי עירומים הם , ויתפרו עלה תאנה ויעשו להם חגורות" .

    אם כן, לאחר האכילה מעץ הדעת טוב ורע הם ידעו שהם ערומים , לפני כן הם לא הבינו שלהיות ערומים זה לא בסדר .

    ואולי נשאל : מה הבעיה בלהיות עירומים?

    מה היה חסר להם במצבם הקודם שלפני חטא האכילה מהעץ בכך שהם היו עירומים ?

    אלא נראה שנכנס באדם וחווה משהו אחר לאחר האכילה , נכנסה בהם הידיעה של טוב ורע .

    לפני כן לא היו מושגים של טוב ורע .

    הכל היה אמת או שקר. טוב ורע הם מבלבלים הרבה יותר .

    בכל דבר יתכן שיש טוב ויתכן שיש גם רע. גם בדברים טובים לגמרי יתכן ויש בהם מעט רע , וגם בדברים רעים לגמרי יתכן ויש בהם מעט טוב .

    לפני החטא לא היה לאדם וחווה יצר כלל .

    אולי קשה קצת לומר זאת , כי בכל זאת הם התפתו לנחש ואכלו מן העץ , אך היצר היה חיצוני להם , הוא לא היה חלק מעצמיותם .

    היה ניתן להתפתות ליצר, אך היה ברור שזה כוח חיצוני , זה לא חלק ממך .

    לאחר החטא - היצר הפך להיות חלק מאתנו .

    לפני כן, להיות עירומים לא הייתה בזה כל בעיה , כי לא היה יצר .

    לאחר האכילה - לא נוצרה בעיה של להיות עירומים , אלא נולד בזה היצר , וכאשר יש בזה יצר , אז במין יש גם כוח חיובי מאד של תולדה והמשכיות העולם , אך יש בזה גם תאווה ויצריות .

    ומה קורה היום?

    בעולם הפוסט מודרני מנסים לחדד את המסר שאין דבר כזה אמת או שקר .

    כל אחד והאמת שלו, אין אמת מוחלטת .

    גם טוב ורע הם תלויים בהבנה שלי ובתפיסת המציאות של כל אחד.

    מה שטוב עבורך , אני רואה את זה כרע , ולהיפך .

    שאיפתנו ותפקידנו הוא לתקן את חטא אדם הראשון , להחזיר את העולם למצב שבו היצר הוא לא חלק מאישיותנו , אלא חיצוני לנו , וגם אז לחבור לנו , לחזור למושגי האמת והשקר , יש בעולם אמת אלוקית מוחלטת , ויש דברים שהינם שקר מוחלט .

    העולם הוא לא תוהו ובוהו , אלא יש בו סדר ואמיתות שרק עלינו לחשוף אותם .

    דרג את התוכן:

      תגובות (3)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        27/10/19 08:17:

       יישר כוח!

       יפה מאד ומעניין.

       שבוע טוב.


       בברכה

       אהובה.

        26/10/19 11:49:
      הפרשנות כתמיד מרתקת ומעוררת מחשבה. אני חילונית מאמינה שאומרת שדרך ארץ קדמה לתורה - הרצון הטוב האנושי בין אדם לחברו, ההגינות המוסרית, האכפתיות והויתור לזולת הם המשקפים בעיניי את סיפור המסגרת של החברה, כשאת המהות הפנימית כל אדם צריך לבחור לעצמו כדי לממש את היותו. (ולא קיום התורה והפצתה כפי שכתבת). ואולי זו הסתירה שאני מוצאת כי אדם לא צריך להיות דתי ולקיים חוקים ומצוות כדי להיות בן אדם מפותח ומוסרי. וכן, האמת סובייקטיבית, אך היא חלק מאמת גדולה שאנחנו שואפים אליה.
        25/10/19 23:12:
      אכן המדע עוסק ב"מה" וב"איך" ולא ב "לשם מה". לגבי עניין חטא אדם וחווה, גילוי היצר המיני מחד מאפשר רבייה, מאידך מעורר תחושות של תאווה, כפי שכתבת. האופן שבו ישמש את האדם, תלוי באדם. במידת האחריות של האדם. תוכל לקרוא לזה טוב מול רע, או אמת מול שקר. עלינו אחריות הבחירה הנכונה. כך בעיני על כל פנים.