כותרות TheMarker >
    ';

    סינית

    מישהו שאל האם אני מכירה קפה דהמארקר. סוג של קפה או מקום חדש לבלות בו, שאלתי. ככה הגעתי לכאן. דבר חדש, מקום חדש. איך אני משתלבת בזה, שאלתי את עצמי תוך כדי בחינה של הדף הראשי. שיעור לסינית - כך הרגשתי. לא מוצאת את עצמי בים הפרטים. אבל לאט לאט (כן כן, אלה הסינים שאמרו, אני חושבת, שגם מסע של מאה מילין מתחיל בצעד אחד) התחלתי לפענח. אז אחרי מילוי דף ה\"אני\" (חלקית, עדיין) הגעתי גם לכאן.
    אשמח לשוחח, אשמח להכיר אתכם דרך המילים. אשמח אם תכירו אותי דרך המילים שלי כאן, ובעיקר דרך המילים של השירים שאשלח בהמשך.
    מקווה להבין את הסינית של האתר הזה בהקדם.מענין - האם מישהו מכם הרגיש פעם \"סינית\".

    מגדל בבל

    8 תגובות   יום שני, 4/11/19, 16:15

    השבוע קראנו את פרשת נוח, הפרשה השנייה בספר בראשית. היא כוללת בין היתר את סיפור המבול עם ההבטחה שלא יהיה יותר, ושכרות נוח וגם תולדות בני נוח, שזו בעצם ראשיתה של האנושות החדשה, כולל רשימת עשרת הדורות מנח עד אברהם. כמעט לקראת הסוף מופיע הסיפור על מגדל בבל. 

     

    וכך כתוב: א וַיְהִי כָל-הָאָרֶץ, שָׂפָה אֶחָת, וּדְבָרִים, אֲחָדִים.  ב וַיְהִי, בְּנָסְעָם מִקֶּדֶם; וַיִּמְצְאוּ בִקְעָה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר, וַיֵּשְׁבוּ שָׁם... וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה-לָּנוּ עִיר, וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם, וְנַעֲשֶׂה-לָּנוּ, שֵׁם:  פֶּן-נָפוּץ, עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ." (בראשית י"א)

    בניגוד לפרשנות הרווחת לסיבה לבניית המגדל, לפיה בניית המגדל נובעת מרגשי גדלות של בני האדם, קריאת הכתוב כפשוטו מראה שהמטרה של בוני המגדל היתה טובה ותמימה – לבנות מבנה שיראה למרחוק, כדי לסייע לאנשים בדרכם חזרה. כלומר מטרתם הייתה בעצם מניעת פיזור.  בשום מקום בפרשה לא כתוב שהם חטאו ולא כתוב שה' כעס עליהם. בניית המגדל היא הרצון של הקבוצה להיות אחת.

     

    וממשיך הכתוב: .  ו וַיֹּאמֶר יְהוָה, הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם, וְזֶה, הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת; וְעַתָּה לֹא-יִבָּצֵר מֵהֶם, כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת.  ז הָבָה, נֵרְדָה, וְנָבְלָה שָׁם, שְׂפָתָם--אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמְעוּ, אִישׁ שְׂפַת רֵעֵהוּ.  ח וַיָּפֶץ יְהוָה אֹתָם מִשָּׁם, עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ; וַיַּחְדְּלוּ, לִבְנֹת הָעִיר.  ט עַל-כֵּן קָרָא שְׁמָהּ, בָּבֶל, כִּי-שָׁם בָּלַל יְהוָה, שְׂפַת כָּל-הָאָרֶץ; וּמִשָּׁם הֱפִיצָם יְהוָה, עַל-פְּנֵי כָּל-הָאָרֶץ." 

     

    אנו רואים שה' החליט להתערב – הוא פעל בניגוד למטרתם של בני האדם – הוא הביא לפיזורם. אם נקבל שסיבת הבנייה הייתה למנוע פיזור, התערבות האל תיראה תמוהה. וזה כמובן דורש פרשנות. לפי אחת הפרשנויות ה' לא רצה שבני-האדם יישארו במקום אחד כי המטרה שלו בבריאת האדם הייתה שהאדם ישלוט בכל העולם, כמו שציווה על האדם לאחר בריאתו - "פרו ורבו ומלאו את הארץ וכבשוה". הפיזור מאפשר מימוש מטרה זו. בנוסף, לפי אותה פרשנות, זה גם יותר בטיחותי עבור בני האדם, כי כאשר הם מפוזרים בכל העולם יש פחות סכנה שכולם ייפגעו מתאונה או ממגפה.

     

    תהא הסיבה אשר תהא לעובדת פיזורם של בני האדם – פיזור בעקבות המעשה האלוהי, כפי המסופר בפרשה, או פיזור על פני שטחים כדי להגיע למקורות מזון ומים, דהיינו הישרדות, או שמלכתחילה התפתחו אוכלוסיות באזורים שונים של כדור הארץ כל אחת בנפרד, בלי קשר לאחרות - הסיפור המקראי מסביר מצב נתון – בני האדם פזורים בעולם, מחולקים לקבוצות הנבדלות בשפה, במראה החיצוני, בנורמות החברתיות, באמונות, בשפה.

    הסיפור המקראי מספק דבר נוסף, חשוב לאין ערוך - השאיפה של בני האדם להיות קבוצה אחת מאוחדת, מה שמעניק ביטחון פיזי וגם נפשי לכל אחד מהפרטים השייכים אליה. קבוצה שלכולם אותם אינטרסים, שטובת האחר היא טובתו של הפרט. חברה שמושתתת על עזרה הדדית, על "ואהבת לרעך כמוך". ככל שהאחר דומה לי, כך קל לי יותר לקיים זאת.

     

    השבוע צוין יום הסובלנות. מקריות מעניינת - הרי מה מתאים יותר להגשמת שאיפת האחדות והשלום מאשר גילוי סובלנות של איש כלפי רעהו. 


    דרג את התוכן:

      תגובות (8)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        9/11/19 12:05:

      צטט: מכבית- coach לכתיבה 2019-11-08 18:42:19

      אהבתי במיוחד את הסיפא. היי בטוב.

      אני כמובן שמחה שאהבת. תודה לבואך ולתגובתך מכבית

      אהבתי במיוחד את הסיפא. היי בטוב.
        8/11/19 00:09:

      צטט: * חיוש * 2019-11-07 16:42:11

      יקירה נשיקה

      תודה שהבאת לנו מפרשת נוח,

      ממרום גילי תמיד חשבתי ( כך הבנתי בילדותי) שאלוהים העניש את ישראל

      בזה שבילבל את שפתם והפיץ אותם לכל עבר על שרצו בעזות נפש לבנות גבוה ולהשתוות

      לאלוהים.

      החכמת אותי !

      * כוכב אהבה וחיבוק אוהב

      ערב טוב

      אני שמחה שאהבת וטוב לי חיבוקך :)

        7/11/19 16:42:

      יקירה נשיקה

      תודה שהבאת לנו מפרשת נוח,

      ממרום גילי תמיד חשבתי ( כך הבנתי בילדותי) שאלוהים העניש את ישראל

      בזה שבילבל את שפתם והפיץ אותם לכל עבר על שרצו בעזות נפש לבנות גבוה ולהשתוות

      לאלוהים.

      החכמת אותי !

      * כוכב אהבה וחיבוק אוהב

      ערב טוב

        6/11/19 16:22:

      צטט: א ח א ב 2019-11-06 11:58:08

      ייתכן והניסיון להתאחד ולהתכנס למקום אחד בזמן אחד הביא לגבהות לב או לחטא ההיבריס. תגובת האלוהים ..לא מאחרת להגיע.

      גם זו אפשרות, אם כי, כפי שכתבתי, אין שם רמז לחטא כלשהו מצידם. באשר לגבהות לב ככלל, אני לגמרי בעד עשייה שתגמד זאת.

        6/11/19 11:58:
      ייתכן והניסיון להתאחד ולהתכנס למקום אחד בזמן אחד הביא לגבהות לב או לחטא ההיבריס. תגובת האלוהים ..לא מאחרת להגיע.
        5/11/19 15:51:

      צטט: דוקטורלאה 2019-11-04 18:05:55

      הסיפור התנ"כי עוסק כאן בשני היבטים מנוגדים : הרצון להיות קהילה אחידה, במגורים משותפים וכן בשפה ובערכים אנושיים משותפים. רצונו של האל למלא את הארץ כולה בבני אנוש, פרטים שונים המתחברים לקבוצות, והקבוצות נבדלות זו מזו. לכן נראה בפרשה את הפיזור והגיוון האנושי על פני התבל כולה. המאחד את כל הפרטים הוא היותם בני-אדם ולא אלים. קיימת שונות באיזורי מגורים, בתרבות ובשפה אבל לא במהות האנושית . פרשת מגדל בבל היא דיון היסטורי בהתהוות האנושית.

      אני לגמרי מסכימה עם זה, לאה, במקביל, כפי שכתבתי, אני מוצאת כאן ביטוי שאיפה לאחדות. תודה לתגובתך.

        4/11/19 18:05:
      הסיפור התנ"כי עוסק כאן בשני היבטים מנוגדים : הרצון להיות קהילה אחידה, במגורים משותפים וכן בשפה ובערכים אנושיים משותפים. רצונו של האל למלא את הארץ כולה בבני אנוש, פרטים שונים המתחברים לקבוצות, והקבוצות נבדלות זו מזו. לכן נראה בפרשה את הפיזור והגיוון האנושי על פני התבל כולה. המאחד את כל הפרטים הוא היותם בני-אדם ולא אלים. קיימת שונות באיזורי מגורים, בתרבות ובשפה אבל לא במהות האנושית . פרשת מגדל בבל היא דיון היסטורי בהתהוות האנושית.

      תגובות אחרונות

      ארכיון

      פרופיל