כותרות TheMarker >
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע : לך לך

    1 תגובות   יום שישי , 8/11/19, 15:06

    למה לא פתחה התורה באברהם אבינו, אבי האומה ?

    בפתיחת פירושו של רש"י על ספר בראשית שואל רש"י את שאלתו המפורסמת מדוע לא פתחה התורה במצוות 'קידוש החודש', ובחרה לפתוח דווקא בסיפורי הבריאה.

    רש"י בחר דווקא את מצוות קידוש החודש בתור מצווה שלגביה הייתה אופציה שהתורה תפתח בה, כיוון שזאת המצווה הראשונה שנצטוו עם ישראל כעם לפני יציאת מצרים. כלומר, מרכז התורה לפיכך הינו עניינים הקשורים לעם ישראל, ולכן הייתה הווא אמינא שהתורה תפתח דווקא במצווה זאת, ולא במצווה אחרת, אף בספר בראשית מופיעות מצוות, אלא שהן לא ניתנו לעם ישראל כעם.

    לכן, מתבקשת השאלה, מדוע לא פתחה התורה את סיפוריה, לא מסיפורי הבריאה השייכים לכלל האנושות, אלא דווקא מפרשת לך לך, או לכל הפחות מסוף פרשת נח, שם מתחיל להופיע אברהם, שהוא אבי האומה הישראלית.

    הרי הדבר הראשון שהבטיח הקב"ה לאברהם אבינו הוא שיצא ממנו גוי גדול, והסיבה המרכזית שבגללה אמר ה' לאברהם לעזוב הכל וללכת אל ארץ כנען- היא עם ישראל שעתיד לצאת ממנו:

    "וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ. וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה" (בראשית פרק י"ב, א').

    מדוע אם כן בחרה התורה לפתוח דווקא ב'בראשית ברא א-לוהים', סיפור השייך לכלל הבריאה, לכלל האנושות ואפילו לבעלי החיים והצמחים ולעולם הדומם, ואינו סיפור המייחד דווקא את עם ישראל? הרי התורה היא תורת עם ישראל ולא ניתנה לגויים, לכן טבעי שתתחיל התורה דווקא בתחילת הווייתו של עם ישראל, מאברהם אבינו!

    אלא שיש פה שתי נקודות, שהן עניין אחד.

    התורה בעצמותה שייכת לכלל העולם , הרי הקב"ה חיזר על פתחן של כל האומות כדברי המדרש והן סירבו לקבל את התורה.

    כלומר, יש לאומות איזו נקודת השקה לתורה, התורה באה ללמד את הגויים, אלא שלעת עתה הגויים אטמו את אזניהם מלשמוע וסירבו לקבל את התורה.

    לכן מתחילה התורה בסיפור האנושות, בסיפור הבריאה כולה, בכדי לומר שהתורה שייכת לכלל הבריאה, היא ספר ההוראות וספר הסוד לכלל המציאות שברא ה'.

    הכל מקופל בתוך התורה.

    בנוסף, הדבר בא ללמד גם אותנו, את עם ישראל, שאכן אברהם אבינו הוא ראשית האומה, והתורה ניתנה דווקא לעם ישראל בכדי שנלמד אותה ונקיים אותה.

    אלא שלא נשכח את הגויים, לא נשכח שהמטרה האחרונה היא הגדלת שם שמיים לכל האנושות, לכלל הבריאה.

    גם אם כעת אנחנו עסוקים בבניין האישיות הפרטית שלנו ואף אם אנחנו עוסקים בבניין הגשמי והרוחני של כלל האומה, השאיפה הגדולה והשלמה יותר היא שנפיץ את דבר ה' לכלל הבריאה.

    לכן מתחילה התורה בסיפור הבריאה בכללה, כיוון שלשם צריכה להיות מכוונת מגמת חיינו.

    כנראה ניתן ללמוד זאת גם מאברהם אבינו עצמו, שגם אחרי שהגיע לארץ ישראל, ניסה להפיץ את האמונה בה' גם לגויים, למשל כאשר ירד למצרים (גם אם זה בגלל הרעב).

    הרב קוק בספר אורות (קל"ח) מסביר שבעם ישראל גנוזים הכוחות של כל הבריאה, לכן דווקא לנו ניתנה תורה.

    אבל השאיפה השלמה יותר היא הפצת שם ה' לכל הארץ:

    "כנסת ישראל היא תמצית ההוויה כולה, ובעולם הזה נשפע תמצית זו באומה הישראלית ממש, בחומריותה ורוחניותה, בתולדתה ואמונתה. וההיסטוריה הישראלית היא תמצית האידיאלי של ההיסטוריה הכללית, ואין לך תנועה בעולם, בכל העמים כולם, שלא תמצא דוגמתה בישראל.... עד שיביאם למדרגת שפה ברורה, לקרוא כולם בשם ה', וא-לוהיך קדוש ישראל, א-לוהי כל הארץ יקרא".

     

    מה צריך להתחזק בעת צרה ?

    מה עלינו לעשות כאשר באים על עם ישראל צרות וייסורים, כאשר יש מלחמות או מחלות, האם עלינו להתחזק בלימוד תורה או שיש לפעול באופן מעשי בקשר ישיר עם המציאות בשטח.

    אותה התלבטות קיימת גם ברמה הפרטית, מה יעשה אדם שנקלע למשבר כלכלי, האם עליו להתחזק בתורה, או בדברים הקשורים למשבר, מה לעשות כשיש מחלה למישהו מוכר ל"ע, האם ללמוד תורה או לפנות לרופאים?

    האם בכלל נוכל לענות על שאלה זאת? לא בטוח , אך ננסה ללמוד משהו מדמותו של אברהם אבינו בעניין זה.

    ראשית, התחזקות בתורה ובקיום מצוות היא חשובה וצריכה להיות תמיד.

    התחזקות בתורה צריכה להיות תמיד ללא קשר לצרות וליסורים.

    אמנם נכון שבעת צרה, מעבר להשתדלות האנושית, נכון שיפנה האדם לה' בתפילה שמעשיו יצליחו, ושהקב"ה ישלח ברכה והצלחה במעשי ידיו כאן בעולם הזה.

    כאשר אברהם אבינו מגיע למצרים והוא חושש לגורלה של שרה ולגורלו, אז הוא פועל באופן מעשי בעניין:

    "אִמְרִי נָא אֲחֹתִי אָתְּ...".

    מן הסתם גם התפלל, אך לא את זה כתוב.

    כאשר ראה אברהם שרועיו לא מסתדרים עם רועי לוט, הוא לא התבלבל, ואמר:

    "הִפָּרֶד נָא מֵעָלָי", וכאשר שמע אברהם על המלחמה בה נשבה לוט, הוא לא התחזק בתורה, אלא

    "וַיִּשְׁמַע אַבְרָם כִּי נִשְׁבָּה אָחִיו וַיָּרֶק אֶת חֲנִיכָיו יְלִידֵי בֵיתוֹ... וַיִּרְדֹּף עַד דָּן. וַיֵּחָלֵק עֲלֵיהֶם לַיְלָה הוּא וַעֲבָדָיו וַיַּכֵּם וַיִּרְדְּפֵם...",

    אברהם התחזק כאן בגבורה ובעמידה על שלו.

    אברהם הוא אדם פעיל, הוא לא סגור בתוך אוהלו בד' אמותיו, אלא הוא רואה את המציאות ושואל במה עלי להתחזק, מה עלי לעשות?

    גם בסדום פונה אברהם לה', אך לא בתפילה או לימוד תורה, אלא בדברים הקשורים לסדום, הויכוח הוא מאוד מציאותי, הוא על נתונים- כמה צדיקים יש בעיר.

    כאשר הבין אברהם שהוא לא ידע את הנתונים הוא הסכים לרצון ה' להפוך את סדום...

    פעמים רבות בעת צרה אנשים שואלים מה צריך לעשות, למה זה קרה. פעמים רבות נשמע מאנשים שהתשובה לכך היא- מה האחר צריך לתקן, מה השני צריך לשפר.

    תיקון אמיתי מתחיל במה אני צריך לעשות.

    ודאי שכל צרה וכל מקרה גשמי יש לו שורש וסיבה רוחנית.

    על כל צרה גשמית צריך להתחזק במשהו רוחני, אברהם התחזק כאן בגבורה, זה דבר רוחני- שהוביל להתנהגות מעשית ארצית מסוימת .

    התחזקות בתורה היא דבר טוב תמיד, אך היא לא הפתרון הבלעדי לאדם חולה, דיברה תורה בדרך ארץ, כלומר שלא לסמוך על הנס, עליו ללכת לרופאים הטובים ביותר, וכמובן להתפלל לה' שיצליח ידי הרופאים.

    האם מצאנו את דוד המלך שנכנס לבית המדרש ללמוד תורה כאשר יצאו נגדו למלחמה? האם יעקב אבינו חיפש את הפתרון לרעב בגמילות חסדים?

    התורה מדריכה אותנו להתמודד עם המציאות- בתוך המציאות, כמובן מתוך תפילה ובטחון בה' שלא הכל תלוי בה, ומה שכן, זה בזכות הכח שנותן לי ה', ודווקא משום כך עלינו לפעול באופן מעשי.

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        9/11/19 23:41:
      דמות מיוחדת אברהם אבינו. תמיד אהבת תורה. שבוע טוב :)