כותרות TheMarker >
    ';

    אריק גינזבורג מוזיקה, אומנות, ארכיטקטורה הגות ספרות ובכלל

    כותב על ומשמיע מוזיקה בעיקר קלאסית,, ג'אז אבל לא רק . הגיגים על אומנות , ארכיטקטורה אבל לא רק.

    0

    מה חידש המודרניזם - או אין חדש תחת השמש

    0 תגובות   יום ראשון, 17/11/19, 11:24

    .

    חלק שביעי

    מה באמת היה שונה במודרניזם – האם אמנם המודרניזם היה שונה ?

    הפואטיקה של ההרס

    ההגיון והליבידו בארכיטקטורה

     

    האמן כמטופל

    ארכיטקטורה איננה מתהווה בחלל ריק; זה אף פעם לא עניין של סגנון;      החלל שאיננו ריק היא מלחמת העולם ה - I ותורותיו של פרויד שמחליפות את תורותיו של הגל .

     

    המנייריזם והמודרניזם-ארכיטקטורה על ספת הפסיכיאטר.

    2  נהרות שהאחד נשפך לשני : ההסטוריה של האומנות והפסיכולוגיה.

     

    פרויד כתב 2 מאמרים בנושאי אמנות : הראשון על "משה של מכאלאנג'לו" (בעילום שם) והשני ב - 1910 : "לאונרדו דה וינצי ; מחקר פסיכוסקסואלי של זיכרונות מהילדות"

    הפסיכואנאליסטים בוחנים את יחסי הגומלין שבין אמנות והתת-מודע ; מה הוא תפקיד התת-מודע בתהליך היצירה האמנותית.  אמנות המאה ה - 16 המכונה 'מאנייריזם', תחת המיקרוסקופ של פרשני האמנות הגדולים במאה -20 : 'התבוננות עצמית' (Self Reflexivity ) מוחלפת ב'נארקיסיזם' – באני הפנימי של היוצר.

    זרם התודעה מחליף את האקספרסיוניזם ; האמנים אינם מבטאים התרשמויות; המנייריזם של המאה ה 16, הוא תוצאה של תהליך פנימי : מתחים פנימיים, מצוקות נפשיות ,חרדות, נאורוזיס, ריחוק, ניתוק וזרות . Angst  Mannerism )  ) (אימה ???????)

    • פאלאצו דל טה  - יצירת המופת של האדריכל והצייר , ג'וליו  רומנו  (492-1549  (1במנטואה.
    • במאה ה-16 השאיר הצייר והאדריכל ג'וליו רומנו, הרחק מאחור, את כללי כל 'מה שנכון'.
    • דברים אלו גם נאמרו 400 שנה מאוחר יותר, על המודרניזם של המאה ה -20 .

    ההיסטוריון והוגה הדעות ,גומבריץ', כותב שב'פאלאציו דל טה', התיך ג'וליו רומנו הלקסיקון הנוקשה של השפה הקלאסית בארכיטקטורה, ללקסיקון אדריכלי שמביא פתרונות שנלחמים זה בזה , שסותרים , שיוצרים קונפליקט ; ר' את צורת הלבשת האבן ופרטי הבניין בסגנון המכונה 'כפרי (( Rustic .

    גומבריץ' מייחס את התכנון דלעיל למצב הרגשי של הצייר והאדריכל; הוא אפילו רואה כאן מלחמה בין האדריכל לבין המקצוע שלו . האדריכל הוא הנושא . במקום להסכים עם קולין רואו , המצטט את מיס שנותן מקום ל"רוח התקופה" The Spirit of the age")"), גומבריץ' רואה שם מתחים ומתייחס אליהם במונחים פסיכולוגיים.

    'הפואטיקה של החורבן' ; הוא לא מצליח למצוא שם כלום מההרמוניה של הרנסנס; רק משמעויות כפולות, חוסר בהירות, תחושות ורגשות סובייקטיביים לגמרי, שמתנגשים עם הקודקס.

    הקונפליקט בין האדריכל לבין החברה, שהוא האינדיבידואל שנלחם בחברה – האינסטינקט לחופש אישי, נלחם באינסטינקט של החברה המבקשת לכפות עליו משמעת, קונפורמיזם והדחקת האינסטינקטים. פרויד לגמרי .

    אז פעם הבאה שאתם שומעים את הביטוי "האדריכל בונה מונומנט לעצמו" , אולי כדאי לתת לכך משמעות חדשה מעבר לשחצנות המיוחסת לאדריכל

    האדריכל נותן ביטוי לשדים שלו.

     

     

     

    ''

    דרג את התוכן:

      פוסטים אחרונים

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      אריק גינזבורג
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין