כותרות TheMarker >
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע - תולדות

    10 תגובות   יום שישי , 29/11/19, 13:35

    מדוע אהב יצחק את עשו ?

      "ואלה תולדות יצחק בן אברהם, אברהם הוליד את יצחק . ויהי יצחק בן ארבעים שנה בקחתו את רבקה... לאשה... ויתרוצצו הבנים בקרבה... ויאמר ה' לה שני גויים בבטנך... ויצא הראשון אדמוני כולו כאדרת שער ויקראו שמו עשו . ואחרי כן יצא אחיו וידו אוחזת בעקב עשו ויקרא שמו יעקב... ויגדלו הנערים ויהי עשו איש יודע ציד איש שדה , ויעקב איש תם יושב אוהלים . ויאהב יצחק את עשו כי ציד בפיו, ורבקה אוהבת את יעקב" (בראשית כז, יט- כח).

    כאשר מעיינים בסיפור לידתם של יעקב ועשו , תמיד נראה תמוה מדוע יצחק אוהב דווקא את עשו .

    מדוע , וכי הוא לא רואה שיעקב הוא הצדיק ועשו הוא הרשע ?

    מה לא ראה יצחק, שרבקה כן ראתה ?

    ראשית , לרבקה הייתה נבואה עוד בהיותם בבטן , שרק היא קיבלה , "ויאמר ה' לה", שרב יעבוד צעיר , שהילד הצעיר יותר הוא יהיה זה שאחיו הגדול יעבוד אותו .

    כלומר , לולא אותה נבואה יתכן ואף רבקה הייתה אוהבת יותר את עשו , זה הדבר הטבעי יותר, הן משום שהוא הבכור והן משום שכנראה במעשיו הוא היה ראוי לציפייה גדולה יותר.

    הרש"ר הירש בפירושו על התורה מסביר , כי יצחק ורבקה ראו בכל אחד מהבנים את ההשלמה לתכונה האישית שלו ולכן כל אחד אהב יותר את השני .

    יצחק באופיו היה "עולה תמימה" , הוא התרחק מאוד מהעולם הזה , הוא לא יצא מארץ ישראל , לכן כאשר הוא ראה את עשו הוא התרשם מאוד ואמר שזהו הבן האידיאלי ,

    הבן שמתערב בענייני העולם הזה , זהו הכישרון הנדרש בכדי להנהיג את הבית , ויותר מכך , גם את העם שעתיד לצאת ממנו .

    מי שיודע להיות איש ציד , אדם שייך לשדה , הוא זה שמתאים להנהיג .

    יצחק מתרשם מאוד מדמותו של עשו , וכנראה שיש צדק מסוים בראייתו של יצחק אבינו .

    לעומתו , רבקה , שגדלה בבית לבן , ראתה ביעקב את ההיפך הגמור מכל מה שראתה וגדלה עליו בבית אביה , מכל הדברים שבהם היא מאסה .

    לכן כאשר היא ראתה את יעקב , שמתעסק יותר ברוח ולא מתערבב בענייני העולם הזה, שרבקה ראתה בהם את הסיאוב של השקר והרמאות שהיו בבית אביה , היא ראתה בו את המנהיג האידיאלי .

    יתכן לומר שיש כאן שני אנשים,  תאומים , שיכלו יחד להנהיג את האומה הישראלית ,

    זה בכח הגשמיות וזה בכח הרוחני , כל אחד ישלים את רעהו , ומבחינת יצחק הראוי להנהיג מעל הוא עשו שיש לו את גינוני העולם הזה .

    אך האידיאל הזה לא יצא אל הפועל , לפחות לא כעת , אולי בגלל שעשו עצמו לא נשאר לנהל את ענייני העולם הזה , אלא נשאר שקוע בהם , איש שדה , ולא רק שלא הייתה בו רוח , אלא הוא אף נמשך אחרי ענייני הגשמיות גם מבחינת התאוות , החטאים והמידות המקולקלות .

    יתכן שיצחק לא ראה זאת, או שחשב שהפגם הוא לא בעצמיות של עשו , אלא הוא רק חיצוני וניתן עוד לתקן זאת .

    בסופו של דבר צריך לניהול הגוי הגדול הזה את שני הכוחות ולכן יעקב נדרש לקחת לעצמו גם ענייני ניהול העולם הזה עם כל המשמעותיות הנובעות מכך , אבל יחד עם התורה , עולם הרוח ותיקון המידות .

    ליעקב זה לא קל ולכן הוא צריך את רבקה , שקיבלה את אותה נבואה מבטן , שתדחוף אותו להכין לאביו מטעמים ולהציג את עצמו כעשו בכדי לזכות לברכות יצחק הכוללות אף את ניהול ענייני העולם הזה , הן בגלל שעשו סרח , והן בגלל שרבקה כנראה ראתה את האידיאל שבשילוב שני הכוחות יחד באדם אחד המנהיג את העם .

    לכן , כנראה טבעי היה שיצחק אהב את עשו , שהרי להנהגה צריך אדם שיכול לנהל את ענייני העולם הזה במקצועיות .

    אך אי אפשר לזה ללא חיבור לעולם הרוח , אל האידיאלים , אל המוסר , או על ידי דמות נוספת העומדת ליד ויחד הם מנהיגים את הספינה , או שיהיו שני הכוחות הללו יחד באדם אחד .

     

    מי הנחת של מי ? הבנים של האבות, או האבות של הבנים ?

    מי מכבד את מי ? מי מביא כבוד למי ? האבות את הבנים , את ילדיהם , או להיפך הבנים את הוריהם ?

    נראה שבשיח שלנו , בדרך כלל מי שמביא כבוד ונחת הם הבנים להוריהם .

    יתכן שלפעמים גם להיפך , אבל פעמים רבות , הבנים דווקא לא מרגישים כבוד גדול מהוריהם , בוודאי בגילאים נמוכים יותר , וזה טבעי , וזאת משום שהבנים רוצים לעצב את אישיותם , למצוא את המסלול האישי שלהם בחיים , שאמנם הוא יונק מהחינוך של הוריהם , ופעמים רבות הוא יהיה אף באותה דרך ובהמשך ישיר של ההורים , אבל דווקא בכדי שהדבר יגיע לכך , צריך שדור ההמשך יבחר במסלול זה מרצונו , וזאת על ידי שבשלב מסוים הנער לא ירגיש כבוד גדול ונחת מהוריו .

    אכן יש פסוק בספר משלי שאומר :

    "עטרת זקנים בני בנים" (משלי יז, ו) ,

    העטרת, הכבוד והתפארת של האבות הוא בבנים שלהם .

    אך יש המשך לפסוק שם : "ותפארת בנים אבותם".

    מדרש רבה מביא את הפסוק במשלי בהקשר של פרשת תולדות, שם נאמר :

    "ואלה תולדות יצחק בן אברהם , אברהם הוליד את יצחק" - "האבות עטרת לבנים והבנים עטרה לאבות... אברהם לא ניצל מכבשן האש , אלא בזכותו של יעקב... אברהם יצא דינו מלפני נמרוד לשרף , וצפה הקב"ה שיעקב עתיד לעמוד ממנו , אמר כדאי הוא אברהם להינצל בזכותו של יעקב , הדא הוא דכתיב : 'לכן כה אמר ה' אל בית יעקב אשר פדה את אברהם' (ישעיה כ"ט)- יעקב פדה את אברהם" (בראשית רבה, סג א).

    בוודאי שהאבות מתגאים בבנים שלהם וממשיכים בדרכם , ומתמלאים בנחת כאשר בניהם הולכים בדרך טובה וישרה . אך יש גם מידה שבה הבן מתכבד באביו , תולדות יצחק בן אברהם הם שאברהם הוליד את יצחק , שהרי זכויותיו ודרכו הטובה של הבן - מקורה לרוב בדרך שקיבל מהוריו .

    התיקון של "עטרת זקנים בני בנים , ותפארת בנים אבותם" , שהאבות ישמחו בבנים וגם יראו בדרך שהם בחרו נחת ושמחה , וגם שהבנים ישמחו באבות , יעריכו ויכבדו אותם ואת הדור הקודם , נראה שזה אחד מהתיקונים הנדרשים בדור הגאולה .

    זה יהיה אחד מתפקידיו המשמעותיים של אליהו הנביא , לפני השלמת תהליך הגאולה :

    "הנה אנכי שולח לכם את אליהו הנביא, לפני בוא יום ה' הגדול והנורא . והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם..." (מלאכי ג').

    אצל האבות כנראה זה היה ברור יותר, אברהם ידע מיהו בנו יצחק ושמח בו , ואף יצחק ידע שאביו הוא אב המון גויים והוא ממשיך דרכו , ושמח בו. אבותינו שורשים ואנחנו הפרחים, הענפים .

    דרג את התוכן:

      תגובות (8)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        5/12/19 14:19:
      רחמי עליך יעקב .... איך יכול אתה לישון בלילות . להשתייך לעם שאבותיו היו חלאות ועשו עוולות בטוחני שאתה אחד מל"ו צדיקים . לא בכדי בחרת לך כסמל לזהות את אלוהי הניכר , זאוס. סבור אני שנותרת היחיד בעולם הסוגד ל"אל המפואר" . אפילו צאצאי המאמינים בו לפני כאלפיים שנה עברו לאמונה באלוהינו ובתורתו , אם כי בסילוף האמת .
        4/12/19 10:59:

      צטט: alxm 2019-12-01 18:06:57

      צטט: דוד רוזן 2019-11-30 12:20:54

      קראתי בעיון את הפוסט שלך, והתפלאתי עמוקות  מיכולתך לתרום לנו מדרשים מן התורן ומן היקב, כאילו היו אלה דברי אלוהים חיים...

      מדרש, זה דבר נפלא. מדרש, זה המטרה שמציירים אחרי שיגור החץ.

       

      לעצם העניין, הדמויות המיתולוגיות של שני האחים מרתקות.

      יותר נכון, מה שהמסורת היהודית עשתה מהדמויות אלו.    בלטינית, זה נקרא דמוניזציה. הפיכת דמות אדם לדמות שטן.

       

      אם נסתמך על הכתוב בספר בראשית, עשו היה דמות מופת. איש פעיל, אנטיתזה לפרזיט עצלן כיעקב,  צד למחייתו ובעיקר בעיקר, מכבד עד מאוד את משפחתו, ובמיוחד את אביו.

      יתרה מכך,  כשמאוחר יותר, פגש את יעקב שהתנהל כנוול מושלם וגנב לו בכורה וברח כמו שפן, הוא מיד סלח לו !

       

      אז פה מי הצדיק ומי הרשע ??

       

      דמות נוספת שהיהדות עיוותה היא ישמעל. 

      למרות שאביו שלח אותו למותו, כיבד את זכרו עד תום.

       

      בשתי דמויות אלו, כמו  בדמויות אחרות שהיהדות חפצה להשחיר,  כגון הנביא בלעם, בא המדרש וממציא כל מיני סיפורי סבתא, כדי להסביר לנו שלמרות שהיו אנשים טובים, למעשה היו רעים....

      כמה עלוב, אלוהים !!!

       

      יעקב

       

      יעקב הנכבד

      לכבוד לי ביקורך בבלוג שלי .

      למרות מילותיך החריפות , עלי להסכים איתך במידה מסוימת .

      המקרא מצטיין בהבאת האירועים ללא כחל וסרק

      כפי שאתה ציינת גם שישמעאל ועשיו מופיעים כדמויות די חיוביות

      וגם יעקב איננו מופיע כטלית שכולה תכלת .

      אבל בל נשכח את ההיסטוריה שעשו "אחינו" עשיו וישמעל לאחיהם הצעיר בני יעקב

      שרה , רבקה ומשה רבינו ראו את העתיד שעתידים אלו הנערצים עליך עושים לישראל

      כמצוות התורה : זכור את אשר עשה לך עמלק (בנו של עשיו) והמן הרשע מזרעו לדורותיו

      את רדיפות היהודים באירופה שהשיא היה בשואה .

      את רדיפות היהודים בארצות האיסלם והשפלתם .

      "בידוע עשיו שונא ליעקב"

      המאבק היה על הדמות הראוייה להיות עם סגולה , עמו של האל

      אני גאה ושמח להימנות על עם הבחירה 

      בהחלט נדרש מאיתנו להיות דוגמה ומופת - להשתדל תמיד להשתפר

      עם לבדד ישכון ובגוים לא יתחשב

       

      אנסה להשיב, ברשותך.

      ראשית, הנימה החריפה אינה נגדך, חלילה. אני מציב פה רעיון מול רעיון. זה לא ad hominem  בכלל.

      ההסבר שלך שהצדיקים שלנו ידעו מה עתידים לעשות לנו בני עשו ובני ישמעאל מזכיר לי מאוד את הסיפור הבא:  שמעול וראובן משרתים שירות מילואים בחאן יונס. השעה 6 וחצי בערב. שניהם בג'יפ בט"ש. הכל שקט. לעברם צועד אדם בן 50, עם סלים מלאי ירקות, בהליכה שקטה ומדודה.

      שמעון מרים נשק, מכוון, ומשחיל לו כדור ישר ללב !

      "מה אתה עושה, מה עשית, למה, למה ?" צורח ראובן, מבועת כולו.  "זה בגלל העוצר " מסביר שמעון.  "אבל העוצר מתחיל רק ב 7, בעוד חצי שעה !!" צועק ראובן.  "אני יודע, אבל אני מכיר את האיש, הוא גר בג'בליה, בחיים לא היה מספיק לחזור הביתה בזמן !!".

      כך ההסבר שלך. וכי יעקב ידע מה יעשו בני עשו 2000 ו 3000 שנה אחרי מותו ? איפה הבחירה החופשית ? היכן "ובחרת בחיים" ?  ואולי נכדו של עשו יחזור בתשובה , אם היתה סיבה בכלל ?

      איזו דרך מחשבה עקומה זו ?!

      אתה צודק, התנ"ך כולו לא מצייר את אבותינו כמלאכים. רחוק מכך. הרי רובם המוחלט  היה חלאות גמורות, ואני יכול להוכיח זאת, אחד אחד. מנח ועד שלמה כולל.

      רק מאוחר יותר, בתלמוד, במדרש, בספר האגדה, ברש"י,  בפירושים שונים ומשונים, חכמי ישראל ניסו בשיטתיות להכשיר את השרצים.

      יעקב

       

       

          

       

       

        1/12/19 18:06:

      צטט: דוד רוזן 2019-11-30 12:20:54

      קראתי בעיון את הפוסט שלך, והתפלאתי עמוקות  מיכולתך לתרום לנו מדרשים מן התורן ומן היקב, כאילו היו אלה דברי אלוהים חיים...

      מדרש, זה דבר נפלא. מדרש, זה המטרה שמציירים אחרי שיגור החץ.

       

      לעצם העניין, הדמויות המיתולוגיות של שני האחים מרתקות.

      יותר נכון, מה שהמסורת היהודית עשתה מהדמויות אלו.    בלטינית, זה נקרא דמוניזציה. הפיכת דמות אדם לדמות שטן.

       

      אם נסתמך על הכתוב בספר בראשית, עשו היה דמות מופת. איש פעיל, אנטיתזה לפרזיט עצלן כיעקב,  צד למחייתו ובעיקר בעיקר, מכבד עד מאוד את משפחתו, ובמיוחד את אביו.

      יתרה מכך,  כשמאוחר יותר, פגש את יעקב שהתנהל כנוול מושלם וגנב לו בכורה וברח כמו שפן, הוא מיד סלח לו !

       

      אז פה מי הצדיק ומי הרשע ??

       

      דמות נוספת שהיהדות עיוותה היא ישמעל. 

      למרות שאביו שלח אותו למותו, כיבד את זכרו עד תום.

       

      בשתי דמויות אלו, כמו  בדמויות אחרות שהיהדות חפצה להשחיר,  כגון הנביא בלעם, בא המדרש וממציא כל מיני סיפורי סבתא, כדי להסביר לנו שלמרות שהיו אנשים טובים, למעשה היו רעים....

      כמה עלוב, אלוהים !!!

       

      יעקב

       

      יעקב הנכבד

      לכבוד לי ביקורך בבלוג שלי .

      למרות מילותיך החריפות , עלי להסכים איתך במידה מסוימת .

      המקרא מצטיין בהבאת האירועים ללא כחל וסרק

      כפי שאתה ציינת גם שישמעאל ועשיו מופיעים כדמויות די חיוביות

      וגם יעקב איננו מופיע כטלית שכולה תכלת .

      אבל בל נשכח את ההיסטוריה שעשו "אחינו" עשיו וישמעל לאחיהם הצעיר בני יעקב

      שרה , רבקה ומשה רבינו ראו את העתיד שעתידים אלו הנערצים עליך עושים לישראל

      כמצוות התורה : זכור את אשר עשה לך עמלק (בנו של עשיו) והמן הרשע מזרעו לדורותיו

      את רדיפות היהודים באירופה שהשיא היה בשואה .

      את רדיפות היהודים בארצות האיסלם והשפלתם .

      "בידוע עשיו שונא ליעקב"

      המאבק היה על הדמות הראוייה להיות עם סגולה , עמו של האל

      אני גאה ושמח להימנות על עם הבחירה 

      בהחלט נדרש מאיתנו להיות דוגמה ומופת - להשתדל תמיד להשתפר

      עם לבדד ישכון ובגוים לא יתחשב

       

          

       

       

        1/12/19 08:10:

       יישר כוח על המאמר הנפלא והנשגב, נהניתי לקרוא!

       שבוע טוב ומבורך.

      חודש טוב  ובשורות טובות.


       בברכה

       אהובה.

        30/11/19 22:41:
      מעניין ביותר. שבוע טוב :)
        30/11/19 12:20:

      קראתי בעיון את הפוסט שלך, והתפלאתי עמוקות  מיכולתך לתרום לנו מדרשים מן התורן ומן היקב, כאילו היו אלה דברי אלוהים חיים...

      מדרש, זה דבר נפלא. מדרש, זה המטרה שמציירים אחרי שיגור החץ.

       

      לעצם העניין, הדמויות המיתולוגיות של שני האחים מרתקות.

      יותר נכון, מה שהמסורת היהודית עשתה מהדמויות אלו.    בלטינית, זה נקרא דמוניזציה. הפיכת דמות אדם לדמות שטן.

       

      אם נסתמך על הכתוב בספר בראשית, עשו היה דמות מופת. איש פעיל, אנטיתזה לפרזיט עצלן כיעקב,  צד למחייתו ובעיקר בעיקר, מכבד עד מאוד את משפחתו, ובמיוחד את אביו.

      יתרה מכך,  כשמאוחר יותר, פגש את יעקב שהתנהל כנוול מושלם וגנב לו בכורה וברח כמו שפן, הוא מיד סלח לו !

       

      אז פה מי הצדיק ומי הרשע ??

       

      דמות נוספת שהיהדות עיוותה היא ישמעל. 

      למרות שאביו שלח אותו למותו, כיבד את זכרו עד תום.

       

      בשתי דמויות אלו, כמו  בדמויות אחרות שהיהדות חפצה להשחיר,  כגון הנביא בלעם, בא המדרש וממציא כל מיני סיפורי סבתא, כדי להסביר לנו שלמרות שהיו אנשים טובים, למעשה היו רעים....

      כמה עלוב, אלוהים !!!

       

      יעקב

       

       

       

        30/11/19 12:11:
      ההתייחסות לדמויות שבפרשה, לסמליות בתכונותיהם והקשר לכיבוד הורים, לציפיותיהם ולייצוגם שמשקפים את ההורות העכשווית - נהדרת ומרשימה.
        29/11/19 14:30:

      שולח כוכב תודה על הפוסט

       

      והזמנה לטעום מהקפה שלי 3 ביום