כותרות TheMarker >
    ';
    0

    המלחין ג'ייסון רוברט בראון : קונסוננטי/דיסוננטי??

    0 תגובות   יום שלישי, 10/12/19, 23:02

    כתב: אלעד לוטן

     

    לילה טוב ,

    יום לפניי ההכרעה אם לפזר את הכנסת, 

    אני ניגנתי, בפסנתר, את הליווי לשיריו 

    של ג'ייסון רוברט בראון.

    הפרטיטורה שקיימת ברשותי,

    מכילה סלקציה של 24 משיריו,

    כמעט כולם, שיריי סולו עם ליווי. 

     

    לדידי, רוברט בראון, משטה בפסנתרנים,

    לא פחות מאשר במאזינים.

     

    הדיסוננט הקוגניטיבי, 

    מתאפיין בכמה פרמטרים

    כפי שהם באים לידיי ביטוי,

    מן הקל אל הכבד {תרתי משמע} :

     

    1. שמות השירים שלו, 

    'נגועים' בשלילה :


    "I'm not Afraid of Anything"

    "It's Hard to Speak My Heart"

    "All the Wasted Time"

    "Moving Too Fast"

     "It Don't Get Better than This"

    "Mr. Hopalong Heartbreak"

    "Nothing in Common"

     

    2. חלק מהשירים שלו,

    נוגעים בחוסר סיפוק

    מהמצב הקיים, ובעיקר

    'נגועים' ברגש הכמיהה :

     

    "Just One Step"

    "Hear My Song"

    "See I'm Smiling"

    "If I Told You Now"

    "I Could Be in Love with Someone Like You"

    "Grow Old with Me"

     

    3. המנטור של ג'ייסון בראון,

    הוא סטיבן סונדהיים 

    {בעיקר בעיסוק, המוזיקלי,

    בדמות הזר, השונה, האחר}

    כפי שבא לידי ביטוי, 

    במחזמר Parade אשר 

    סיפר על מקרה אמיתי,

    של יהודי בודד,

    מול המון חדור בתאוות שנאה כלפיו.

    או,בכלל, המחזמר עם השם באוקסימורון,  

    "Urban Cowbow"

     

    4. ההקשר של החיבור הבין-דורי,

    בין סונדהיים ורוברט בראון, 

    הנו שמרבית השירים שלהם,

    עומדים בפניי עצמם.

    על-פי התיוג הרווח ,

    של סונדהיים בתור מחזאי, 

    כפי שבא לידי ביטוי,

    באימרה שלו:

    "Contents Dictate Form"  

     ז.א. שהוא ניגש להלחין שיר,

    כאשר התוכן / מחזה בזעיר אנפין,

    מוחלט, ונשאר רק

    'להלביש אותו בביגוד הולם'

    {תיאור מליצי שבא מדמיוני}

     

    בקצרה, רוב השירים של השניים,

    הם , אחד אחד , מחזה בפניי עצמו .

     

    4.א. למרות החיבור ביניהם,

    סונדהיים העיד על עצמו ,

    שבתור פסנתרן, 

    {הוא לקח שיעוריי פסנתר בצעירותו}

    יד שמאל שלו, פחות דומיננטית

    מאשר יד ימין.

     

    תוך כדי עיון, 

    בתכליל של המחזמר

    "Follies" , לצורך העניין, 

    ניכרת הכתיבה המוזיקלית

    ברגיסטרים גבוהים בפסנתר. 

     

    4.ב. בניגוד מובהק לסונדהיים,

    רוברט בראון, 

    מחבר לרוב, את שיריו,

    ברגיסטר 'המרכזי-שמאלי' (-:

    של הפסנתר.

     

    מבלי להלאות אתכם,

    בניתוח של שירים רבים,

    אתמקד בשיר המפורסם 

    ביותר שלו :

    "Stars and the Moon"

    מתוך המיוזיקל

    "Songs for a New World"

    של ג'ייסון רוברט בראון :

     

    בספירת מלאי,

    48 תיבות של השיר,

    מתוך כ- 170 תיבות סה"כ,

    כתובות עבור יד ימין,

    במפתח פה {Fאנק?}

    ז.א. בין 1/3 לבין 1/4 מהשיר.

     

    מתוך 120 התיבות הנותרות,

    כ- 80 תיבות,

    כתובות עבור יד ימין,

    אמנם במפתח סול {Soul} 

    אבל כמעט רק ברגיסטר

    של האוקטבה הראשונה 

    של הפסנתר, 

    ז.א. כמעט מחצית השיר !!!

     

    ... שלא לדבר על התפקיד של יד שמאל,  

    אשר באופן טבעי, מבוסס בבאסים.

     

    5. יש לציין, שהשיר שדלעיל,

    ועוד רבים שכמותו,

    הכלולים בספר התווים /

    'כרטיס הביקור של המלחין-תמלילן

    וכן הפסנתרן מוכשר 

    ג'ייסון רוברט בראון'

    הנם נגישים לנגינה בפסנתר,

    אמנם ארוכים בהרבה מהשטנץ

    של 32 תיבות,

    וגם חולשים על-פניי

    מעל 10 עמודים , לא מעט .,

     

    הסיבה לנגישות,

    הנה ההרמוניות הקונסוננטיות 

    בצורת ארפג'ים, חזרה על מוטיבים, 

    המרקם / טקסטורה

    אשר 'יושב מתחת לידיים'

    אך, האוקסימורון הגדול,

    הוא הטווח הכולל בפסנתר,

    של המנעד, אשר כאמור,

    מצטמצם עד לרגיסטר

    של אוקטבה ראשונה לרוב,

    אצל יד ימין.

     

    {א.ל.}




     

     

     




     

     

     



     


     

     

     

     

     

     



    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה