כותרות TheMarker >
    ';

    סינית

    מישהו שאל האם אני מכירה קפה דהמארקר. סוג של קפה או מקום חדש לבלות בו, שאלתי. ככה הגעתי לכאן. דבר חדש, מקום חדש. איך אני משתלבת בזה, שאלתי את עצמי תוך כדי בחינה של הדף הראשי. שיעור לסינית - כך הרגשתי. לא מוצאת את עצמי בים הפרטים. אבל לאט לאט (כן כן, אלה הסינים שאמרו, אני חושבת, שגם מסע של מאה מילין מתחיל בצעד אחד) התחלתי לפענח. אז אחרי מילוי דף ה\"אני\" (חלקית, עדיין) הגעתי גם לכאן.
    אשמח לשוחח, אשמח להכיר אתכם דרך המילים. אשמח אם תכירו אותי דרך המילים שלי כאן, ובעיקר דרך המילים של השירים שאשלח בהמשך.
    מקווה להבין את הסינית של האתר הזה בהקדם.מענין - האם מישהו מכם הרגיש פעם \"סינית\".

    לראות פני אלוהים

    16 תגובות   יום שבת, 14/12/19, 13:11

    השבוע אנו עם פרשת 'וישלח' (בראשית ל"ב, 4 – ל"ו, 43). פרשה זו כוללת כמה סיפורים, שמשתרעים על פני תקופה ארוכה של 23 שנים. היא נפתחת בסיפור המרתק על המפגש בין יעקב לבין עשו, בעת שובו של יעקב מחרן, ואליו אתייחס.


    כזכור, יעקב גזל במרמה את הבכורה מעשיו, וזו גם הסיבה שברח מכנען לחרן (למשפחת לבן, אחי אימו, שם נישא ללאה ואחר כך לרחל, ובתוך כך צבר רכוש רב). יעקב, החושש בצדק מפני המפגש, שולח שליחים לגשש את המצב אצל אחיו. הם חוזרים ומעדכנים אותו: בָּאנוּ אֶל-אָחִיךָ, אֶל-עֵשָׂו, וְגַם הֹלֵךְ לִקְרָאתְךָ, וְאַרְבַּע-מֵאוֹת אִישׁ עִמּוֹ ".המידע הזה מאשש כמובן את חששו של יעקב מפני המפגש. הכותב המקראי לא משאיר מקום לספק באשר לכוונת עשיו, ככתוב: "וַיִּשְׂטֹם עֵשָׂו אֶת יַעֲקֹב עַל הַבְּרָכָה אֲשֶׁר בֵּרֲכוֹ אָבִיו וַיֹּאמֶר עֵשָׂו בְּלִבּוֹ יִקְרְבוּ יְמֵי אֵבֶל אָבִי וְאַהַרְגָה אֶת יַעֲקֹב אָחִי". (בראשית כ"ז, 41).


     יעקב מתארגן למפגש הצפוי: הוא חוצה את כל רכושו לשניים, כך שאם חצי ייפגע, היתר יישאר, וגם מארגן את משפחתו באופן כזה שהיקרים לו ביותר יימצאו מאחור, הוא נושא תפילה לאלוהים בבקשת עזרה ("קטונתי מכל החסדים.. הצילני נא"), ולבסוף מארגן שפע מהמקנה שצבר, לתת כמנחה לעשו.


    יעקב מעביר את כל משפחתו ורכושו במעבר יבוק לעבר האחר של הנחל, והוא עצמו נשאר ללון במחנה. שם מתרחש אירוע מוזר:

    .  כה וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב, לְבַדּוֹ; וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ, עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר.  כו וַיַּרְא, כִּי לֹא יָכֹל לוֹ, וַיִּגַּע, בְּכַף-יְרֵכוֹ; וַתֵּקַע כַּף-יֶרֶךְ יַעֲקֹב, בְּהֵאָבְקוֹ עִמּוֹ.  כז וַיֹּאמֶר [האיש] שַׁלְּחֵנִי, כִּי עָלָה הַשָּׁחַר; וַיֹּאמֶר לֹא אֲשַׁלֵּחֲךָ, כִּי אִם-בֵּרַכְתָּנִי.  כח וַיֹּאמֶר אֵלָיו, מַה-שְּׁמֶךָ; וַיֹּאמֶר, יַעֲקֹב.  כט וַיֹּאמֶר, לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ--כִּי, אִם-יִשְׂרָאֵלכִּי-שָׂרִיתָ עִם-אֱלֹהִים וְעִם-אֲנָשִׁים, וַתּוּכָל.  ל וַיִּשְׁאַל יַעֲקֹב, וַיֹּאמֶר הַגִּידָה-נָּא שְׁמֶךָ, וַיֹּאמֶר, לָמָּה זֶּה תִּשְׁאַל לִשְׁמִי; וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ, שָׁם.  לא וַיִּקְרָא יַעֲקֹב שֵׁם הַמָּקוֹם, פְּנִיאֵלכִּי-רָאִיתִי אֱלֹהִים פָּנִים אֶל-פָּנִים, וַתִּנָּצֵל נַפְשִׁי (פרק ל"ב).


    בבוקר (פרק ל"ג) – יעקב נושא עיניו ורואה את עשו מגיע עם ארבע מאוד אנשיו.

    יעקב חוצה את מחנהו כפי שתכנן קודם ואז משתחווה שבע פעמים לפני שהוא ניגש אל עשיו אחיו. וכאן באה תגובת עשיו:

      ד וַיָּרָץ עֵשָׂו לִקְרָאתוֹ וַיְחַבְּקֵהוּ, וַיִּפֹּל עַל-צַוָּארָו וַיִּשָּׁקֵהוּ; וַיִּבְכּוּ 

    הכל היה מוכן לקראת מלחמה, והנה, בניגוד גמור לצפוי - השנאה הופכת לאהבה. מהפך מפתיע.

    יעקב מציע כעת לעשו את המנחה שהכין, אך עשו מסרב לקבלה:  ט וַיֹּאמֶר עֵשָׂו, יֶשׁ-לִי רָב; אָחִי, יְהִי לְךָ אֲשֶׁר-לָךְ.   

    יעקב מתעקש: י וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב, אַל-נָא אִם-נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ, וְלָקַחְתָּ מִנְחָתִי, מִיָּדִי:  כִּי עַל-כֵּן רָאִיתִי פָנֶיךָ, כִּרְאֹת פְּנֵי אֱלֹהִים--וַתִּרְצֵנִי.  יא קַח-נָא אֶת-בִּרְכָתִי אֲשֶׁר הֻבָאת לָךְ, כִּי-חַנַּנִי אֱלֹהִים וְכִי יֶשׁ-לִי-כֹל; וַיִּפְצַר-בּוֹ, וַיִּקָּח.


    "לראות פני אלהים" - ביטוי שמופיע פעמיים בפרשה זו: פעם אחת במפגש של יעקב עם הדמות איתה הוא נאבק ואף יכול לה. מעמד שבו הוא מקבל שם חדש, אפשר לומר – אדם חדש שנוצר דרך מאבק, מבחינת ערכיו, מחויבותו , שנוצר דרך מאבק, אולי פנימי, עם עצמו, ומצליח בו. הפעם הנוספת שביטוי זה מופיע הוא בתגובתו של יעקב למעשה המדהים של עשיו, שהצליח להתגבר על השנאה המובנת כלפי אחיו, עד כדי ביטויי אהבה ובכי.


    אזכיר כאן את הביטוי הידוע  ....  יא וְדִבֶּר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה פָּנִים אֶל-פָּנִים, כַּאֲשֶׁר יְדַבֵּר אִישׁ אֶל-רֵעֵהוּ...(שמות, ל"ג), שמופיע מיד אחרי שירד מהר סיני ונכנס לאוהל מועד, האוהל שלו שנטה מחוץ למחנה. שימו לב שכאן אומר הכתוב "ודבר ה'" אמנם פנים אל פנים, אבל יש כאן שימוש בדרך תקשורת שהיא דיבור, לא בהכרח ראייה, בעוד שבפרשה שלנו כתוב במפורש "כי ראיתי אלוהים". כלומר, דרגה נעלה יותר.


    לראות פני אלוהים משמעו בעיני - לפגוש התנהגות אצילה, מלאת חסד, חמלה וסליחה. התנהגות המתעלה על רגשות עכורים של שנאה, של כעס, של רצון לנקמה.

    לראות פני אלוהים זו בעיני הדרגה העליונה של התנהגות אנושית, כה עליונה עד שנוגעת באלוהות.

     

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (16)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        אתמול 16:08:

      צטט: * חיוש * 2020-01-25 11:34:26

      יקירה נשיקה

      ממש במקרה גיליתי שבזמנו הגבתי ולא לחצתי על הכוכב נבוך

      * אז הצמדתי כוכב אהבה ועוד חיבוקים אוהבים

      שבת נעימה 

      חמודה את, תודה :)

        25/1/20 11:34:

      יקירה נשיקה

      ממש במקרה גיליתי שבזמנו הגבתי ולא לחצתי על הכוכב נבוך

      * אז הצמדתי כוכב אהבה ועוד חיבוקים אוהבים

      שבת נעימה 

        10/1/20 10:45:

      צטט: bonbonyetta 2020-01-07 14:11:53

      *

       

      כמה פעמים באתי לבקר, ראיתי את ההתחלה (שאינה לטעמי, תנך וכאלה...) ולא המשכתי.

      היום באתי וקראתי עד הסוף, והפסקה הסופית שמה את כל הפוסט והדברים באור שונה.

      אוהבת מאד את הפסקה האחרונה גם בפני עצמה, יש בה כל כך הרבה, מהשכל, ההיגיון והרגש, האהבה

      Tetsuo Takahara

      יקירה, אני שמחה שלא וויתרת :)

        7/1/20 14:11:

      *

       

      כמה פעמים באתי לבקר, ראיתי את ההתחלה (שאינה לטעמי, תנך וכאלה...) ולא המשכתי.

      היום באתי וקראתי עד הסוף, והפסקה הסופית שמה את כל הפוסט והדברים באור שונה.

      אוהבת מאד את הפסקה האחרונה גם בפני עצמה, יש בה כל כך הרבה, מהשכל, ההיגיון והרגש, האהבה

      Tetsuo Takahara

        27/12/19 10:59:

      צטט: בדולח. 2019-12-23 09:42:38

      כמה אור יש במילותיך, וכה מתאימות לחג האורים.

      מאוד אהבתי את פירושך לנושא "לראות אלוהים", נתת פירוש כל כך נכון שבצידו דרך חיים נכונה.

      רק ברשותך אומר לגבי קניית הבכורה במירמה, הרי הוא קנה זאת ביודעין בעבור נזיד העדשים. יתכן שלאחר מעשה עשיו התחרט, אבל זה לא היה מירמה. ולכן גם הבריחה לחרן, היתה בגלל נטילת הברכות ולא בטוחני בגלל קניית הבכורה.

       

      חג אורים שמח.

      התיקון שלך במקומו, מקבלת אותו - אכן, עשו ידע, לכן זו אינה מירמה, אבל גם לא התנהלות ישרה - יש כאן ניצול של חולשה של האחר. שמחה שאהבת פירושי. חג אורים שמח וגם שבת של שלום.

        27/12/19 10:56:

      צטט: * חיוש * 2019-12-20 15:40:53

      יקירה נשיקה

      הפרשה הזו כשלעצמה מרתקת מאוד

      אהבתי את ההסבר שלך לגבי הביטוי " לראות את פני האלוהים"

      אני גם חושבת כמוך

      * כוכב אהבה וחיבוק אוהב

      שבת טובה ומבורכת


      כמוך כמוני, זה משמח :) תודה יקירה והמשך חג אורים שמח

        23/12/19 09:42:

      כמה אור יש במילותיך, וכה מתאימות לחג האורים.

      מאוד אהבתי את פירושך לנושא "לראות אלוהים", נתת פירוש כל כך נכון שבצידו דרך חיים נכונה.

      רק ברשותך אומר לגבי קניית הבכורה במירמה, הרי הוא קנה זאת ביודעין בעבור נזיד העדשים. יתכן שלאחר מעשה עשיו התחרט, אבל זה לא היה מירמה. ולכן גם הבריחה לחרן, היתה בגלל נטילת הברכות ולא בטוחני בגלל קניית הבכורה.

       

      חג אורים שמח.

        20/12/19 15:40:

      יקירה נשיקה

      הפרשה הזו כשלעצמה מרתקת מאוד

      אהבתי את ההסבר שלך לגבי הביטוי " לראות את פני האלוהים"

      אני גם חושבת כמוך

      * כוכב אהבה וחיבוק אוהב

      שבת טובה ומבורכת


        17/12/19 17:45:

      צטט: א ח א ב 2019-12-17 12:53:19

      יעקב אבינו - מוליד זרע ישראל. כמה יפים סיפורי התנ"ך.

      לגמרי, סרטי מתח, טלנובלות ... :)

        17/12/19 17:44:

      צטט: יורם.אל-קמינו 2019-12-15 20:26:59

      צטט: קלועת צמה 2019-12-14 22:39:02

      צטט: יורם.אל-קמינו 2019-12-14 21:02:01

      בטקסט כזה אני תמיד שואל את עצמי - מה היה שם באמת. ברור לי שאין שום מקור לדברים למעט הכתוב בתורה ומאד מסקרן לדעת, מה אמרו האחים, איך דברו, איך תקשרו וכו'. לא מאמין שנקבל אי פעם תשובה לזה

      סקרנות אני מבינה. באשר לטקסטים תנכיים, להבנתי יש בהם רצון להעביר מסרים דרך הסיפורים, ומכאן שזה לא בהכרח משהו שקרה, ולכן, אני מתיחסת לדברים כפי שהובאו. כן זה מעלה רעיון לכתוב סיפורים שנובעים מהכתוב ומתנהלים לפי רצונו של הסופר. זה יכול להיות מעניין. 

       

      זה נושא מורכב.  ברור שלא נמצא סרטוני וידאו על שיחות כאלה.  אבל מישהו כתב את זה. מה עבר לו בראש, באיזה שפה השתמש (כתובה ומדוברת) ועוד הרבה שאלות.  

      אפשר לפתח מזה יפי של סיפורים

        17/12/19 12:53:
      יעקב אבינו - מוליד זרע ישראל. כמה יפים סיפורי התנ"ך.
        15/12/19 20:26:

      צטט: קלועת צמה 2019-12-14 22:39:02

      צטט: יורם.אל-קמינו 2019-12-14 21:02:01

      בטקסט כזה אני תמיד שואל את עצמי - מה היה שם באמת. ברור לי שאין שום מקור לדברים למעט הכתוב בתורה ומאד מסקרן לדעת, מה אמרו האחים, איך דברו, איך תקשרו וכו'. לא מאמין שנקבל אי פעם תשובה לזה

      סקרנות אני מבינה. באשר לטקסטים תנכיים, להבנתי יש בהם רצון להעביר מסרים דרך הסיפורים, ומכאן שזה לא בהכרח משהו שקרה, ולכן, אני מתיחסת לדברים כפי שהובאו. כן זה מעלה רעיון לכתוב סיפורים שנובעים מהכתוב ומתנהלים לפי רצונו של הסופר. זה יכול להיות מעניין. 

       

      זה נושא מורכב.  ברור שלא נמצא סרטוני וידאו על שיחות כאלה.  אבל מישהו כתב את זה. מה עבר לו בראש, באיזה שפה השתמש (כתובה ומדוברת) ועוד הרבה שאלות.  

        14/12/19 22:39:

      צטט: יורם.אל-קמינו 2019-12-14 21:02:01

      בטקסט כזה אני תמיד שואל את עצמי - מה היה שם באמת. ברור לי שאין שום מקור לדברים למעט הכתוב בתורה ומאד מסקרן לדעת, מה אמרו האחים, איך דברו, איך תקשרו וכו'. לא מאמין שנקבל אי פעם תשובה לזה

      סקרנות אני מבינה. באשר לטקסטים תנכיים, להבנתי יש בהם רצון להעביר מסרים דרך הסיפורים, ומכאן שזה לא בהכרח משהו שקרה, ולכן, אני מתיחסת לדברים כפי שהובאו. כן זה מעלה רעיון לכתוב סיפורים שנובעים מהכתוב ומתנהלים לפי רצונו של הסופר. זה יכול להיות מעניין. 

        14/12/19 21:02:
      בטקסט כזה אני תמיד שואל את עצמי - מה היה שם באמת. ברור לי שאין שום מקור לדברים למעט הכתוב בתורה ומאד מסקרן לדעת, מה אמרו האחים, איך דברו, איך תקשרו וכו'. לא מאמין שנקבל אי פעם תשובה לזה
        14/12/19 20:48:

      צטט: דוקטורלאה 2019-12-14 17:04:49

      הקשר בין שני האחים היא פרשה מעניינת מאד במקרא. הציפיה של הקורא היא למאבק קשוח ביניהם ולמרבה הפליאה האחים מתפייסים זה עם זה, וכל ההכנות שעשה יעקב לפני כן, היו מיותרות.

      בדיוק כך. 

        14/12/19 17:04:
      הקשר בין שני האחים היא פרשה מעניינת מאד במקרא. הציפיה של הקורא היא למאבק קשוח ביניהם ולמרבה הפליאה האחים מתפייסים זה עם זה, וכל ההכנות שעשה יעקב לפני כן, היו מיותרות.

      תגובות אחרונות

      ארכיון

      פרופיל

      קלועת צמה
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין