כותרות TheMarker >
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע מקץ , חנוכה

    2 תגובות   יום שישי , 27/12/19, 15:27

    חשד בנרות חנוכה

    הגמרא במסכת שבת (כ"ג ע"א) מביאה את דברי רב הונא שאומר :

    "חצר שיש לה שני פתחים, צריכה ב' נרות".

    הגמרא מסבירה את ההלכה ואומרת שחצר שיש לה שני פתחים , צריך בעל הבית להדליק חנוכיה בשני הפתחים , משום החשש, שמא יעברו אנשים בפתח אחד של החצר ויראו שבעל הבית לא הדליק שם את נרות החנוכה , ויאמרו שבעל הבית לא הדליק את הנרות גם בפתח השני , אם כן יש מצב שיחשדו בבעל הבית שלא הדליק נרות חנוכה , ולכן הוא צריך להדליק בשני הפתחים .

    השאלה כאן היא עצומה , וכי בגלל החשד נאמר לאדם להדליק שתי חנוכיות ?

    רק בכדי שלא יחשדו בו ?!

    זה נכון שיש עוד מקרים המובאים שם בגמרא , בהם מוטלת על האדם חובה מסוימת בכדי שלא יחשדו בו, כגון הנחת פאה בסוף שדהו של אדם בכדי שלא יהיה חשד ויאמרו שהוא לא הניח פאה לעניים , וכן במשנה במסכת שקלים כתוב על הכהן שתורם את תרומת הלשכה , אינו נכנס במנעל או סנדל , וזאת משום "והייתם נקיים מה' ומישראל" , שצריך אדם לצאת נקי בעיני הבריות , כפי שעליו להיות נקי מה' ושלא יהיה עליו כל חשד.

    וכן אסור לאדם לעבור מאחורי בית הכנסת בשעה שמתפללים , כיוון שהדבר נראה כמבזה את התפילה וכאילו אינו מתפלל .

    אך נראה שאם יש בבית הכנסת שני פתחים , אזי לא היה חשד על אותו אדם , כי היינו אומרים שהוא ייכנס לתפילה בפתח השני .

    אם כן , צריך לברר בכלל את עניין החשד על המצוות , מדוע יש לתקן הלכה מיוחדת רק בכדי שלא נחשוד באדם שלא הדליק נר חנוכה , וכל זאת הוא רק משום הרואים עצמם , שהרי יכולים היו לומר לעצמם שאותו בעל בית הדליק נרותיו בפתח השני של ביתו !

    הר' אויערבאך (רבה הראשי של טבריה) מסביר שלמרות שהדלקת נר בפתח הנוסף הוא משום הידור , בכל זאת זה חלק ממצוות נר חנוכה ולא משום קיום המצווה

    "והייתם נקיים מה' ומישראל" ,

    וזאת משום שבדין נר חנוכה יש דין מיוחד שהוא משום פרסום הנס, ולכן כל עניין ההדלקה של הנרות וגם של הנרות הנוספים בפתח השני הוא משום פרסום הנס .

    לכן , דין ההולך מאחורי בית הכנסת הוא שונה , כיוון ששם אין צורך להיכנס אם יש פתח נוסף כיוון שזאת לא הרחבה של גוף המצווה המדוברת , מצוות תפילה , אלא משום "והייתם נקיים..." , לכן אם יש אפשרות שבה לא יחשדו באדם, כגון שיש פתח נוסף לבית הכנסת , מותר לא להיכנס .

    אך בחנוכה הדין שונה , כיוון שההדלקה בפתח הנוסף - זהו גוף המצווה עצמה , ולכן אף הרואה את נר חנוכה בפתח הנוסף , ולא ידליק היום נרות חנוכה , מברך על ראיית הנרות הללו "שעשה ניסים לאבותינו" , ואם לא היו הנרות הללו חלק מן המצווה , לא היה יכול לברך עליהם ברכה זאת .

    עוד ניתן להוסיף שעצם הדלקת נר חנוכה איננה רק פרסום הנס כלפי חוץ , אלא הודאה שאכן היה כאן נס .

    שהרי על נס ניצחון המלחמה ניתן לומר שזה היה עניין טבעי , ועל נס פח השמן - הלא הנס נעשה שלא בפני כולם , אלא רק הנמצאים במקדש ראו את הנס במו עיניהם .

    לכן אם אתה רואה פתח שאין בו נרות חנוכה , אנחנו עלולים לחשוב כי בעל הבית אינו מאמין שהיה כאן כלל נס, הוא מפקפק בנס חנוכה .

    לכן צריך להדליק נרות שני הפתחים , לפרסם כלפי חוץ את הנס ובכך גם לפרסם שאתה מאמין שאכן היה נס .

    אמנם נעיר שיש פוסקים שאומרים שכיוון שהיום רבים מדליקים בתוך הבית , אם בחלון ואם על שולחנם , אזי אין יותר את דין החשד .

    אולי זה מלמד גם על תהליך שנעשה במהלך הדורות , או שבוודאי צריך להיעשות והוא שלא לחשוד באחר , אלא תמיד ללמד זכות .

    ונסיים במופיע ב'ספר חסידים' :

    "החושד בכשרים לוקה בגופו , אם כן נמצא שהגורם לאחרים שיחשדו בו שעבר עבירה והוא לא עבר אותה עבירה הרי הוא גורם להם שיענשו על כך..."

        

     

    תפקידו של פרעה בגאולתם של ישראל

    "ויהי מקץ שנתיים ימים, ופרעה חולם והנה עומד על היאור...".

    הנצי"ב מוואלוז'ין בפירושו 'העמק דבר' מביא את דברי חז"ל במדרש רבה , שמדייקים מכך שהיה ראוי להיות כתוב :

    'ויחלום פרעה חלום והנה עומד על היאור...' ,

    אלא נאמר "ופרעה חולם..." ,

    כלומר אין הכוונה שהיה זה אירוע חד פעמי , נקודתי שבו פרעה חלם , אלא זו הייתה כל מציאות חייו של פרעה , שהוא חולם - שהוא עומד על היאור (ולא כפי שאמר אחר כך פרעה ליוסף : "על שפת היאור") , כלומר פרעה רואה את עצמו כעומד על היאור ,

    הוא שולט ביאור ובכל מצרים , הוא עומד מעליהם , לא רק מעל אזרחי מצרים , אלא גם מעל מי שהיה נחשב כאלוהי מצרים , מקור המים והחיים של המצרים - היאור .

    פרעה רואה את עצמו כעומד מעל חוקי הטבע, מעל מצרים ומעל כל המציאות כולה .

    "לי יאורי ואני עשיתיני".

    אכן מצרים הייתה אימפריה גדולה מאוד בעולם אז .

    ופרעה אכן התלבט , האם ההצלחה באה בגלל מצרים הארץ , או בגללו כמנהיג .

    פרעה די הכריע בשאלה זאת בשלב זה , באומרו/ בחולמו שהוא עומד על היאור , מעל היאור .

    אך דווקא בפתרונו של יוסף וכפי שהדברים מתגלגלים אחרי כך , המסר לפרעה הוא שהוא מקסימום 'עומד על שפת היאור '.

    כל עניין הרעב של מצרים התגלגל רק בשביל שבניו של יעקב אבינו יירדו למצרים ,

    ישבו שם בגלות ויעבדו בפרך את המצרים - וזאת בכדי לקיים את הבטחת ברית בין הבתרים לאברהם אבינו , ולאחר מכן ייצאו ברכוש גדול בניסים גדולים ממצרים .

    כלומר , כל עלייתה הגדולה של מצרים - הייתה בגלל הארץ -

    "כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם"

    - ולשם כך מצרים כל כך הצליחה , ולשם כך גם בא לאחר מכן הרעב - בכדי למשוך את בניו של יעקב למצרים בכדי שתתחיל הגלות .

    פרעה חשב שהוא בורג משמעותי במערכת , ואכן התברר שהוא משמעותי , אך רק בורג ששתל אותו הקב"ה בכדי להרבות את מופתיו על ארץ מצרים ובכדי שבניו יהיו משועבדים ויצאו במופתים גדולים ממצרים וייהפכו לעם , כפי שהבטיח ה' לאברהם עוד בברית בין הבתרים .

    אולי ניתן לומר כך על היוונים , שאכן היה להם תפקיד חשוב בהיסטוריה - אך לא כפי שהם חשבו , הם עצמם חלפו מן העולם , אמנם הרבה מ'תורתם' נשארה לעולם וגם לעם ישראל , אך הפסולת נזרקה לפח ההיסטוריה .

    ואולי דווקא בגלל רצונם להמיר את דתנו , קמו המכבים וקנאו לה' ולתורתו וכך הנחילו לנו את הערך הגדול הזה של מסירות נפש על התורה והמצוות גם בתקופות קשות...

    דרג את התוכן:

      תגובות (2)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        30/12/19 15:45:
      בעניין החשד, אהבתי את הסיפא - הציטוט מספר חסידים (לא ידעתי בכלל שיש עניין כזה, ולכן, עוד יותר טוב לי הסיפא הזה).
        28/12/19 19:08:
      מעניין. חנוכה שמח :)