כותרות TheMarker >
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע : ויגש

    1 תגובות   יום שישי , 3/1/20, 14:30

    קריאת שמע של יעקב אבינו ולסיום- התחלת הדף היומי

    לאחר שנים רבות שהתאבל     יעקב על הסתלקותו של יוסף , מבלי לדעת כלל מה עלה בגורלו , ולאחר תקופה של קשיים ומתח מול שליט מצרים , יורד יעקב יחד עם משפחתו למצרים בכדי להיפגש ולהתאחד שוב עם יוסף .

    "וַיֶּאְסֹר יוֹסֵף מֶרְכַּבְתּוֹ וַיַּעַל לִקְרַאת יִשְׂרָאֵל אָבִיו גֹּשְׁנָה וַיֵּרָא אֵלָיו וַיִּפֹּל עַל צַוָּארָיו וַיֵּבְךְּ עַל צַוָּארָיו עוֹד" (בראשית מ"ו).

    מביא רש"י את דברי חז"ל במדרש:

    "... אבל יעקב לא נפל על צווארי יוסף ולא נשקו , ואמרו רבותינו , שהיה קורא את שמע". יעקב אבינו קורא קריאת שמע - בדיוק כאשר הוא פוגש את יוסף .

    אכן חשוב מאוד לקרוא קריאת שמע , אבל דווקא ברגע זה , אי אפשר היה דקה

    קודם לכן , או שתי דקות לאחר מכן ?

    ואם אכן זה מה שהיה צריך לעשות באותם רגעים , מדוע יוסף לא עושה זאת גם כן ?

    השפת אמת (שנת תרל"א) מביא את הסברו של המהר"ל מפראג:

    "... וזה מידת החסידים אשר יקרה להם טוב, מתדבקים אל הקב"ה על הטובות והאמת שעשה עמהם , וזהו קריאת שמע שבו נזכר ייחוד מלכות שמים ואהבתו...".

    ואם זאת מידת החסידים הגדולים , מה עם יוסף שלא ראה את אביו גם הוא 22 שנה ?

    אומר השפת אמת שזה בחינתו ועניינו של יוסף הצדיק : "בבית אדוניו המצרי" ,

    יוסף מתדבק במלכות ה' , אף תוך כדי שהוא עושה את ענייני העולם הזה .

    יוסף לא צריך להתנתק מהעולם הזה בכדי לקבל על עצמו עול מלכות שמיים .

    לעומתו , יעקב הוא למעלה מהטבע , הוא לא יכול היה לנשק את יוסף ולקרוא קריאת שמע .

    כפי שגם אנחנו מכסים את העיניים בזמן אמירת קריאת שמע וקבלת עול מלכות שמיים , כיוון שאנחנו צריכים להתנתק מעט מהסובב אותנו , שלא נהיה מוסכים מהנעשה סביב , ולא רק בבית הכנסת , אלא בכלל בעולם .

    יש בעולם סיבוכים , קשיים , בעין רגילה ניתן לחשוב שיש סתירה בין מלכות ה' וייחודו בעולם לבין דברים שנראים מפורדים ולא אחדותיים .

    אמנם זה רק כלפי חוץ , כיוון שאיננו מצליחים לראות את אחדות ה' בטובה וברע ,

    באור ובחושך , לכן עלינו לכסות את עינינו ואז אנחנו יכולים לקבל עול מלכות שמיים .

    מידתו של יוסף כאמור היא להצליח לראות את האחדות ואת מלכות ה' גם בעולם הזה , ללא סתירות, כפי שיוסף עצמו אומר לאחיו לאחר שהוא מתוודע אליהם:

    "וְעַתָּה אַל תֵּעָצְבוּ וְאַל יִחַר בְּעֵינֵיכֶם כִּי מְכַרְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי לְמִחְיָה שְׁלָחַנִי אֱ-לֹהִים לִפְנֵיכֶם. כִּי זֶה שְׁנָתַיִם הָרָעָב בְּקֶרֶב הָאָרֶץ וְעוֹד חָמֵשׁ שָׁנִים אֲשֶׁר אֵין חָרִישׁ וְקָצִיר . וַיִּשְׁלָחֵנִי אֱ-לֹהִים לִפְנֵיכֶם לָשׂוּם לָכֶם שְׁאֵרִית בָּאָרֶץ וּלְהַחֲיוֹת לָכֶם לִפְלֵיטָה גְּדֹלָה .

    וְעַתָּה לֹא אַתֶּם שְׁלַחְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי הָאֱ-לֹהִים וַיְשִׂימֵנִי לְאָב לְפַרְעֹה וּלְאָדוֹן לְכָל בֵּיתוֹ וּמשֵׁל בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם" (בראשית מ"ה).

    אנחנו נמצאים עכשיו יחד עם העולם כולו בחגיגות סיום הש"ס במסגרת לימוד הדף היומי.

    מאמץ קטן בכל יום , ומסיימים דף ועוד דף , מסכת ועוד מסכת , ואת כל התלמוד הבבלי. אך החגיגה היא לא רק של הסיום , אלא גם של התחלת הדף היומי .

    התחלת הדף היומי היא במסכת ברכות , שם ראה ר' יהודה הנשיא לפתוח את הש"ס דווקא בקריאת שמע של ערבית , בקבלת עול מלכות שמיים : "מאימתי קורין את שמע בערבית ?...".

    מדוע בחר ר' יהודה הנשיא לפתוח דווקא בקריאת שמע ?

    אפשר להבין , הרי זו קבלת עול מלכות שמיים . אך מדוע בשל ערבית ?

    שמעתי מהרב יעקב אריאל הסבר שזו המצווה הראשונה שמקיים יהודי בכל יום ,

    הרי היום מתחיל מהערב , וכך גם זו המצווה הראשונה שמקיים יהודי שנכנס למצוות בגיל בר/בת מצווה , מיד עם שקיעת החמה וצאת הכוכבים המצווה הראשונה שמקיימים היא קריאת שמע , קבלת עול מלכות שמיים - בדיוק המצווה שקיים יעקב אבינו כאשר פגש את בנו יוסף לאחר 22 שנה .

    לימוד הדף היומי יש בו בחינת יעקב שעוצר את חייו הגשמיים בכדי לעבוד את ה' ,

    אך יש בזה גם בחינתו של יוסף , שתוך כדי העיסוק בעולם הזה לומדים דף הגמרא ,

    וכך גם מתברך עולם המעשה וזוכים לקיים את מה שלומדים .

        

     

     

    http://cafe.themarker.com/image/3361870/

    מפגש יעקב עם בנו ה"אבוד" יוסף   

     

     

    הבדלות בני יעקב מהמצרים

    בבוא יעקב ובניו למצרים , הם נפגשים עם פרעה מלך מצרים .

    מה תהיה השאלה הראשונה , הבירור הראשון אותו יעשה פרעה למשפחתו של יוסף ?

    "וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל אֶחָיו וְאֶל בֵּית אָבִיו אֶעֱלֶה וְאַגִּידָה לְפַרְעֹה וְאֹמְרָה אֵלָיו אַחַי וּבֵית אָבִי אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ כְּנַעַן בָּאוּ אֵלָי . וְהָאֲנָשִׁים רֹעֵי צֹאן כִּי אַנְשֵׁי מִקְנֶה הָיוּ וְצֹאנָם וּבְקָרָם וְכָל אֲשֶׁר לָהֶם הֵבִיאוּ . וְהָיָה כִּי יִקְרָא לָכֶם פַּרְעֹה וְאָמַר מַה מַּעֲשֵׂיכֶם. וַאֲמַרְתֶּם אַנְשֵׁי מִקְנֶה הָיוּ עֲבָדֶיךָ מִנְּעוּרֵינוּ וְעַד עַתָּה גַּם אֲנַחְנוּ גַּם אֲבֹתֵינוּ בַּעֲבוּר תֵּשְׁבוּ בְּאֶרֶץ גֹּשֶׁן כִּי תוֹעֲבַת מִצְרַיִם כָּל רֹעֵה צֹאן".

    יוסף אומר לאחים להשיב על שאלת פרעה : "מה מעשיכם ?" כי הם רועי צאן .

    המצרים ראו מקצוע זה כתועבה , "לפי שהם לה אלהות" (רש"י) , המצרים היו עובדים את הצאן עבודה זרה , לכן כאשר הם ישמעו כי אחי יוסף הינם רועי צאן הרי שהם לא ירצו שהם ישבו בקרבם וכך יקצו להם מקום אחר לשבת בו וכך לא יתערבבו בני יעקב במצרים .

    אומר הרש"ר הירש בפירושו על התורה ,

    "כי במדינה כדוגמת מצרים , בה האדם נחשב רק על פי מלאכתו , בה לא נולד אדם כאדם אלא כבעל מלאכה...

    שם השאלה על מלאכתם הייתה כמובן השאלה הראשונה...".

    סלידתם של המצרים מהמקצוע של בני יעקב הוביל ליתרון ההבדלה ביניהם ולכך שלא יתערבו בני יעקב עם המצרים . אך דבר זה קרה לא רק עם המצרים , אלא עם הגויים במשך דורות רבים שסלדו מפני היהודים - וזה היה אמצעי הקיום של עם ישראל .

    מקצועו של האדם הוא דבר חשוב , אך הוא לא הדבר היחיד ולא על פיו האדם לבדו יימדד .

    יתרונו של האדם בעולם על פני שאר הבריות הוא השכל , ולכן שימוש השכל לידיעת ה' והנהגתו בעולם , ומתוך כך להפעיל את המוסר , את תיקון המידות , כפי שמסביר זאת הרמב"ם כייעוד האדם בעולם .

    כל עוד המוסר היה מנת חלקם של בני יעקב וממשיכיהם לבדם , ואילו את שאר העולם עניינו רק תאוות אחרות , כגון כסף , מלחמות, כבוד , אכן היה צורך להיבדל מהם . כאשר האיר המוסר על אומות העולם , ניתן היה ללמוד מהגויים גם חכמה , חכמה בגויים תאמין .

    אולם את המוסר ואת יראת ה'- את זה אנחנו לומדים מתוך דבר ה' בתורה שבכתב ובתורה שבעל פה , ותפקידנו הוא אף להפיצו לאומות , כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים .


    דרג את התוכן:

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        3/1/20 14:38:
      שבת שלום :)